گفتوگوی سایت موسیقی ما با ناشری که آهنگساز است و نوازنده و خواننده
علی صمدپور: مثلث تولید، نشر و پخش در ایران معیوب است
موسیقی ما - این گفتوگو از همان مجموعه گفتوگوهایی است که مدتی است «موسیقی ما» با «ناشران» انجام میدهد؛ اما این گفتوگو را نمیتوان صرفا از همان مجموعه گفتوگوها دانست. «علی صمدپور» اگرچه حالا ناشرِ بسیاری از آثار معتبرِ موسیقی از جمله «احوالات شخصی» و «پارتیتورخوانی» و آثارِ مستقل است؛ اما خود آهنگساز است؛ نوازنده است و دستی هم بر خوانندگی دارد؛ خیلی هم سخت کار میکند؛ زیاد، تا دلتان بخواهد؛ همین الان چندین اثر نوشته شده دارد و روزی چند ساعت ساز میزند؛ اما خب از آن آدمهایی است که انگار «خلق» برایشان مهمتر است تا «عرضه»؛ برای همین ابایی ندارد که از بیرون اینطور به نظر برسد که در این سالها بیشتر سکوت کرده و ناشری تا خلقِ اثر. میگوید روی خطِ خبر بودن را دوست ندارد، دوست ندارد که آدمها، نامش را بدانند و کارهایش یادشان نباشد؛ خب برای همین هم هست که بیشتر خلق میکند و کمتر سرو صدا به راه میاندازد و اصلا از کسی که سالها در مکتبِ ظریف و دهلوی بوده باشد، جز این هم انتظاری نیست. این گفتوگو را با ناشری بخوانید که نشری شریف دارد با کارنامهی قابلِ احترام واصیل به نام «خانهی هنر خرد»:
* فعالیتهای شخصی *
- آقای صمدپور جریانِ زندگی شما خیلی سال است که همراه با موسیقی است؛ یادتان میآید؛ اولین بار چه زمانی فکر کردید که موسیقی، دغدغهتان است؟
- منظورم علاقهی صرف نیست؛ اینکه شغلتان موسیقی شود؟
- اولین استادتان چه کسی بود؟
- که استاد بسیاری از اهالی موسیقی و حتی اساتید است. از حال و هوای کلاسهای ایشان میگویید؟
- منش آقای ظریف به عنوانِ مدرس چطور بود؟
- مثلا چه نشانههایی؟
- آقای ظریف، تنها استادی بودند که روی ردیف «معروفی» کار میکردند. اینطور نیست؟
- و از همینجا فعالیتهای رسمیتان در موسیقی شروع شد؟
- و در فاصلهی کمی با استاد دهلوی هم در ارکستر مضرابی همکاری کردید.
- چه سالی بود؟
- ارکستر را خود آقای دهلوی رهبری میکردند؟
- ارکستر مضرابی، آخرین فعالیتهای آقای دهلوی به شکلِ رسمی بود؛ مقداری از حال و هوای همکاری با ایشان میگویید؟
- یادم میآید که ایشان خیلی از این شرایط اذیت شدند.
- شما چه مینواختید؟
- راستی شما چرا ادبیات خواندید؟
- در همین زمانهاست که فعالیتهایتان با آقای علیزاده هم شروع میشود؛ اینطور نیست؟
- اصلا چطور آغاز شد؟
- ماجرای کتابها چه بود؟
- ماجرای حضورتان در دلشدگان چه بود؟
- «دلشدگان» مردمیترین کار اقای علیزاده است، البته اگر «نینوا» را به خاطرِ پخش مدام از صدا و سیما نادیده بگیریم؟
- در «راز نو» به عنوان خواننده حضور داشتید.
- آقای صمدپور به عنوان یک آهنگساز و نوازنده خیلی کم کار نیستید؟
- چرا در ایران ندارید؟
- در حوزهی موسیقی فیلم هم شما مدتی بسیار پرکار بودید که این روزها در آن هم کمکار شدهاید؟
- نوازنده، آهنگساز، ناشر؛ کدام یک را بیشتر دوست دارید؟
* فعالیت در حوزهی نشر *
- برسیم به فعالیتهایتان به عنوانِ ناشر. این اتفاق چطور شد؟
- اولین اثری که توسط «خانه خرد» منتشر شد؛چه بود؟
- پروژهای که تاکنون ادامه داشته است و به نظر میرسد که توانسته معرفِ یک تفکر در حوزهی نشر باشد که پیش از آن وجود نداشت؛ اتفاقی که با پارتیتورخوانی نیز ادامه پیدا کرد.
- با همهی اینها به نظر میرسد که هیچکدام پروژههای پربازدهای از نظر مالی نیست.
- یعنی درآمد کلاسها و کتابها، باعث میشود تا ضرری که از انتشارِ این آثار میکنید؛ جبران شود؟
- یعنی چی؟
- پس برخلافِ تصورِ عامه موسیقی بیکلام چندان هم بیمخاطب نیست؟
- که چه کسانی هستند؟
- روند کار چطور است؟
- پارتیتورخوانی هم با آن قیمتی که دارد و به نظر من بالاست؛ ضررده نیست؟
- احوالات شخصی قرار نیست از چهرههای معروفتر بهره بگیرد؟
- هیچ.
- باید اعتراف کنم که نقدِ بیرحمانهای بوده است.
- اما این در تمامِ دنیا مرسوم است.
- این مجموعه نقطهی شروع خوبی برای هنرمندانِ آن شد.
- خوانندهها در موسیقی ایران همواره با اتهاماتِ بسیاری مواجه بودند؛ اما میدانید که فعالیت در فضای حرفهای برای یک خواننده جوان به مراتب سختتر از یک نوازنده است؛ تصمیمی برای کمک انتشارِ آثارِ آنان ندارید؟
- هیچ قصدِ ورود به بخش موسیقی پاپ را ندارید؟
- به نظرتان این اتفاقِ بهتری است که ناشر و تهیهکننده یکی باشند یا هر بخش کار تخصصی خودش را انجام دهد؟
- کدام حرفهای تر است؟
- که شما هستید؟
- پول استودیو را شما میدهید؟
- اگر بخواهید کار خودتان را با یک ناشر بینالمللی مقایسه کنید، به چه نتیجهای میرسید؟
- نه.
- کپیرایت هم که خودش مسالهی مهمی در ایران است؟
- یعنی مردم کمتر کپی میکنند؟
- «احوالات شخصی» به صورت کنسرت اجرا نمیشود؟
- دلیل مخالفتشان چه بود؟
- دربارهی کارهای آتی گروه هم توضیح میدهید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 تیر 1397 - 00:47
افزودن یک دیدگاه جدید