برنامه یاد بعضی نفرات
 
به بهانه‌ی اجرای پروژه «سیمرغ نامه » در تالار وحدت
کرونا، «منطق الطیر»، کودکان ایرانی و چند داستان دیگر
موسیقی ما- طراح، ایده‌پرداز و یکی از تهیه‌کنندگان پروژه‌ی موسیقایی – نمایشی «سیمرغ نامه» در یادداشتی از انگیزه‌ها و دغدغه‌های خود برای طراحی، تولید و اجرای این پروژه در تالار وحدت تهران سخن گفت.

«مریم شریف زاده شیرازی» (طراح، ایده پرداز، آهنگساز و یکی از تهیه کنندگان پروژه موسیقایی – نمایشی «سیمرغ نامه») که قرار است روز شانزدهم اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران به صحنه رود با انتشار یادداشتی که آن را به صورت اختصاصی در اختیار سایت موسیقی ما قرار داد، از انگیزه‌ها و دغدغه‌های خود برای به صحنه بردن این اثر گفت.

در یادداشت مریم شریف زاده آمده است: «داستان از اینجا آغاز شد که در نمایش موزیکال شیرشاه، خانم برومند که ما افتخار میزبانی ایشان را داشتیم به ما پیشنهاد دادند تا یک موزیکال ایرانی را با بازیگران کودک و نوجوان روی صحنه ببریم.

با توجه به جذاب بودن داستان منطق الطیر عطار نیشابوری و همزاد پنداری که کودکان با پرندگان این داستان می‌توانستند داشته باشند، من و همکارم آقای حاج سید جوادی که مشاور ادبی و مجری طرح این پروژه هستند، تصمیم گرفتیم نمایش موزیکال سیمرغ نامه را بر اساس این اثر فاخر ادبی بر روی صحنه ببریم. بر همین اساس روی اشعار منطق الطیر خلاصه دکتر صادق گوهرین آهنگسازی و تلفیق شعر و موسیقی انجام دادم و متن نمایشنامه نیز توسط میترا کریم خانی نوشته شد.

اگرچه  بعد از طی این مراحل اجرای پروژه «سیمرغ نامه» به علت دوران کرنا  دو سال به تعویق افتاد، اما من معتقدم در شرایط سخت بیماری کرونا که جهان و به ویژه کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستند، منطق الطیر استعاره ای است برای گذر از وادی‌های سخت زندگی و مواجه شدن با بخشی از وجود و رسیدن به خودشناسی و خداشناسی.  کما اینکه همزمانی این شرایط با دشواری و سختی تمرینات آنلاین موسیقی و تاتر تجربه‌ای آموزنده را برای بازیگران کودک و نوجوان ما رقم زد . این بازیگران به همراه خانواده هایی فرهیخته با سختی وصف نشدنی همانند دوری راه، بیماری، محدودیت‌ها، تداخل درس‌ها و امتحانات با تمرینات و غیره مبارزه کردند و در کنار هم این تابلوی زیبای هنری را خلق کردند.»

لازم به توضیح است،  «سیمرغ نامه» عنوان یکی از تازه ترین پروژه های موسیقایی – نمایشی بر اساس منطق الطیر عطار نیشابوری است که روز جمعه شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری با موسیقی مریم شریف زاده شیرازی، نویسندگی و کارگردانی میترا کریم خانی و همراهی گروهی از هنرمندان کودک و نوجوان کشورمان  در پاسداشت عطار نیشابوری و قالبی متفاوت روی صحنه تالار وحدت تهران می رود، این در حالی است که امیر عابدی و مریم شریف زاده شیرازی تهیه کنندگان، خشایار حاجی سید جوادی مجری طرح،  پگاه نیایی طراح حرکات فرم، نگار اعزازی سرپرست سازهای کوبه ای برخی از اعضای گروه اجرایی این پروژه نمایشی – موسیقایی را تشکیل می دهند.

این اثر بر اساس داستان منطق الطیر اثر ارزشمند عطار نیشابوری بازنویسی و روی اشعار آن آهنگسازی و تلفیق شعر و موسیقی انجام شده است. در این پروژه تلاش شده تا با تلفیقی از موسیقی و یک اثر ادبی فاخر ایرانی ، اثر متفاوتی  با همراهی تعدادی از هنرمندان ارزنده کودک و نوجوان کشورمان پیش روی مخاطبان قرار داده شود. البته با توجه به اینکه سال 2020 و 2021 توسط کمیسیون ملی یونسکو «سال تجلیل از عطار نیشابوری»  نامگذاری شده ، بنابراین زمان مناسبی است تا این اثر فاخر در قالبی موثرتر در سطح ملی و بین المللی روایت و معرفی شود.
تاریخ انتشار : شنبه 10 اردیبهشت 1401 - 11:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کرونا، «منطق الطیر»، کودکان ایرانی و چند داستان دیگر | موسیقی ما