جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
هامان؛
«تیغ و ترانه» ؛ یک شورش بر علیه پدیده مذموم تقلیل زبان و مناعت اندیشه است
هامان خواننده پاپ-کلاسیک بعد از هفده سال با انتشار و رونمایی از آلبوم جدیدش «تیغ و ترانه» خبر از فعالیت های جدید موسیقایی  خود داد. در آئین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه» هنرمندانی همچون فردین خلعتبری، کریم قربانی،‌ ناصر ممدوح ،علی جعفری پویان، علی میرعلینقی، فریبا جدیکار، فرزانه شبانی، عزیزاله حاجی مشهدی ، محمدرضا عرب، مجتبی میرطهماسبی،‌ مهد حسنی و علی ملاقلی پور رونمایی شد . تصاویر این مراسم را درموسیقی ما ببینید
.
مراسم رونمایی و نشست خبری آلبوم «تیغ و ترانه» با صدای «هامان» و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی، روز جمعه ۱۰ تیرماه ‌ماه در تالار وحدت برگزار شد
.
مجری مراسم سجاد عزیز آرام شاعر و ترانه سرا بود. او ضمن معرفی سوابق آشنایی با هامان و محمدرضا چراغعلی به سوابق هنری و ابعاد  شخصیت هنری و اجتماعی هامان و دکتر چراغعلی پرداخت. وی گفت: «تیغ و ترانه» تلاش گرده که یک اثر تاثیرگذار و جریان ساز باشد . حضور غربت در اشعار هامان برآیند نوع زندگی او بوده است. او به دلیل آنکه مهاجرتی اجباری از کشور داشته است رد پای غربت در ترانه هایش پر رنگ است و گویی این غربت را نیز به همراه هنر و ترانه هایش با خود برده است.
عزیزی آرام با بیان آنکه سرودن ترانه ویژگی های مشترک او و هامان است، افزود:«هامان کوله باری از غربت را درون خویش جابجا می کند که تصویر آن بخوبی در ترانه هایش هویداست و همگان در این اثر می بینند که سفر در آثار وی بویژه در این آلبوم که به تازگی به بازار موسیقی روانه شده است ، نقش ویژه و بسزایی دارد».
دکتر چراغعلی و هامان در ابتدای برنامه به حاضران خوش آمد گفتند.

محمد رضا چراغعلی؛ تولید آثار جدی بر پایه ترانه فاخر شبیه معجزه شده است

چراغعلی با تاکید بر اینکه تلاش کرده تا در دهه ۷۹ یک نگاه جدیدی را ایجاد و توسعه دهد گفت: « تلاش کردیم تا کلام فاخر را به سفره موسیقی خانواده ها بیاوریم. دکتر چراغعلی بااشاره به اینکه تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر چیزی شبیه معجزه شده است،  ‌گفت: «هدف خلق اثری در حوزه موسیقی پاپ-کلاسیک بوده است در حالی که نمی توانم بگویم صرف کلاسیک به آن نگاه شد چرا که توجه به ظرفیت مخاطب عمومی هم شده است»
وی با اشاره به اینکه  به ظاهر موفقیت یک اثر نهایتا با اندازه استقبال مخاطبان سنجیده می شود افزود: «انتظار این را نداریم که این اثر به حالت انفجار در بازار موسیقی برسد ،‌چرا که اگر این اتفاق بیفتد شاید ما به اصل کار خودمان نیز شک کنیم » .
دکتر چراغعلی اضافه کرد این نخستین همکاری من با هامان است. ولی آغاز این همکاری به سال ۸۱ برمی گردد که به پیشنهاد آقای چاووشی مدیر استودیو بل پیشنهاد یک تولید آلبوم به همکاری هامان داشتیم آن روزها من تجربه همکاری با خوانندگان پاپ کلاسیک مثل نیما مسیحا و حامی را داشتم و ایده هایی برای یک آلبوم متفاوت با صدای هامان در ذهنم شکل می گرفت. اساسا کار بر روی کلام فاخر در این اوضاع ولنگار ترانه و موسیقی کار پر ریسکی است ولی پیمانه مهم نیست مهم کیفیت شنونده ها هستند. تیغ وترانه موسیقی حوزه اندیشه است و اقبال به این آلبوم و شنونده های پویای آن امیدوارم .
هامان؛ «تیغ و ترانه» ؛ یک شورش بر علیه پدیده مذموم تقلیل زبان و مناعت اندیشه است
هامان؛ خواننده و ترانه سرای آلبوم «تیغ و ترانه» حضور در جمع بزرگان این را شب سخت برشمرد و خواست که به حساب مشقی دیگر در حوزه هنربگذارند و با بیان اینکه پنح سال ضبط اثر به طول انجامید و بالاخره در این شب تولد اثر را گرامی می داریم اضافه کرد که «تیغ و ترانه» شورش بر زبان رایج روز است. شورش بر علیه زبان تقلیل یافته ای که مناعت اندیشه را در جامعه بهمراه داشته است. «تیغ و ترانه» اثری نیست که بر گذشته لمیده باشد و فارغ از اینکه در چه حوزه ای از هنر مطرح باشد به دنبال تصویر کردن یک آرمان شهری با بیانی پویا و بالنده است. وی با طرح آن که مناعت اندیشه اتفاقی مذموم است و آثار سوئی را بهمراه داشته که در حوزه ادبیات و ترانه شاهد آن هستیم، افزود« وضعیت ترانه امروز به گونه ای است که همه ما از آن آزرده خاطریم. « تیغ و ترانه» در این وضعیت است که خلق می شود و برگی از تقویم ترانه را به خود اختصاص می دهد و بر همین اساس سعی کردیم تا  در عرصه ترانه به پدیده سانسور پرداخته و امیدوارم موفق بوده باشیم.
از دکتر چراغعلی سپاسگزارم که در این مدت با صبوری و شکیبایی ، وفاداری و همدلی بدور فارغ از وضعیت کنونی جریان بازار پذیرفتند با هم حرکت کنیم و قطعاتی که فارغ از درد اجتماع نیست حتی آنجا که کفتگویی عاشقانه مطرح است خلق و ثبت شود. این شاعر و ترانه سرا گفت « موضوع سانسور و ممیزی فارغ از موقعیت جغرافیایی در هر جای دنیا امری مذموم است.» امیدورام در این میان موفق و موثر بوده باشیم.

فردین خلعتبری؛ این جنس موسیقی «تیغ و ترانه» بایستی باز هم تکرار شود 

فردین خلعتبری ، از آهنگسازان برجسته کشوربا اشاره به آنکه روز به روز بر تنوع موسیقی کشور افزوده می شود و نهایتا با شکل گیری گونه های جدید گویی موسیقی کشور به جزایری از هم جدا مبدل شده است گفت: «از مهم ترین اشکالات این پدیده تنافر بین گونه های موسیقی است که موسیقی را به محلی برای بی اعتنایی اهالی موسیقی بیکدیگر مبدل می سازد و ممکن است حس برتری جویی بین اقشار مختلف موسیقی پدید آورد و فی المثل فکر کنند که سبک موسیقی من بهتر از دیگر سبک هاست».
وی با نام بردن از برخی از نوازندگان آلبوم «تیغ و ترانه» ؛ کریم قربانی ( نوازنده ویلنسل) و علی جعفری پویان ( نوازنده ویلن)، نقش سازنده نوازندگان برای ارتباط دادن گونه های موسیقی به یکدیگر ضروری برشمرد. وی افزود : «اهالی موسیقی امروز ما کسانی هستند که در انواع و اقسام موسیقی شناخت و آگاهی دارند و این امر این ضرورت را ایجاد می کند که احتماع موسیقی را به هم وصل کنند».
این موزیسین مطرح کشورمان خطاب به مخاطبان موسیقی در کشور ادامه دادک« بخش دیگر موسیقی در نگاه شماست که آن را می بینید و اخساس آرامش می کنید و زیبایی هنر عنصری است که اگر شما بعنوان مخاطب نباشید پدید نخواهد آمد». این یعنی اینکه مخاطب باید باشد تا زیبایی موسیقی احساس شود و امروز خوشحالم اینجا جمع شد ه ایم  ونهایتا تا بازتاب یک اثر یک هنر زیبا را با هم ببینیم.
فردین خلعتبری که اثری مشترک با هامان را بر روی اشعار بیدل دهلوی برای ضبط در کشور چک در دست تولید دارد با اظهار امیدواری در این زمینه که این نوع و جنس از موسیقی باز هم تکرار شود، افزود « امیدوارم اثر هنری موسیقایی تیغ و ترانه را بازهم بشنویم»  
علی میرعلینقی؛ خواننده ای مولف؛ در زمانی که دیری است من ندیده ام کسی خود باشد
علی میرعلینقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری  سخنران دوم این رونمایی بود . وی ضمن برشمردن سوابق یادآوری نقش تاثیرگذار دکتر چراعغلی در ایجاد یک جریان  در حوره موسیقی پاپ فاخر در دهه هفتاد به ویژگی های آوازی و ترانه های هامان پرداخت. وی با برشمردن استقلال در سرودن ترانه و اینکه این ترانه ها بیش از هرکسی شبیه به زندگی خود شاعر است  اضافه کرد که سفر و غربت از اصلی ترین مولفه های کلامی و نقاط عطف ترانه های هامان است. وی مولف بودن خواننده را در طرح مضامین اجتماعی و فلسفی را از شاخص های این خواننده مولف برشمرد و افزود که این اثر قابلیت ماندگاری در تقویم موسیقی را دارد. دوست دارم برای بیان یافته هایم درباره هامان به نقل قولی از نصرت رحمانی در وصف سهراب اشاره کنم که گفت ؛«سهراب زیر سایه خود بود! دیری است من ندیده ام کسی خود باشد».
رسیتال آواز و پیانو؛ کوتاه اما تاثیرگذار
 در آیین رونمایی آلبوم پنج ترانه شب ممنوع، دختر گیسو حنا، کافه، ‌خاتون خانه و غزل و تیغ و ترانه به همراه دگلمه ای از مرثیه فدریکو گارسیا لورکا در سوگ ایگناسیاس مخیاس اجرا شد.
اجرای آوازها با فیکورهای اٰپراتیک ، گاه رسیتاتیف ها و دگلمه های شاعرانه و تاثیرگذاردر کنار اجرای درخشان پیانو از ویژگی های رسیتال کوچک آواز- پیانوی هامان و محمدرضا چراغعلی بود که مورد استقبال حضار قرار گرفت.
حواشی برنامه
حضور قابل توجهی از کارگردانان و منتقدان سینمایی  نشان از ارتباطات و فعالیت های سینمایی مولفان و دستاندرکاران آلبوم «تیغ و ترانه» داشت.
پایانی ارزشمندی دراین شب برای آلبوم رقم خورد و تمام عواید حمایت های مالی از آلبوم جهت ساخت یک مدرسه دخترانه در روستای قلعه بید نصرت آباد  تقدیم شد. این مدرسه در مقطع متوسطه اول با ۴۵ نفر دانش اموز در استان سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.
 
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1401 - 09:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «تیغ و ترانه» ؛ یک شورش بر علیه پدیده مذموم تقلیل زبان و مناعت اندیشه است | موسیقی ما