برنامه یاد بعضی نفرات
 
به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرید الهامی
فیلم‌ مستند خنیاگران کوه‌های مقدس (درباره‌ی تاریخ تنبور) به جشنواره‌ی نپال راه یافت
فیلم‌ مستند «خنیاگران کوه‌های مقدس» به نویسندگی و کارگردانی فرید الهامی به بخش رقابتی «سینمای جهان» چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فرهنگی «نپال» راه یافت.
 
فیلم‌ مستند خنیاگران کوه‌های مقدس (هونیاوانانی چیا پیروزه‌کان)  به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرید الهامی در جدیدترین و سومین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی سینمای جهان در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فرهنگی نپال NCIFF پذیرفته شد و برای تصاحب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی این رویداد سینمایی، با آثاری از کشورهای هلند، آمریکا، فیلیپین، انگلستان، فرانسه، هندوستان، چین و آلمان به رقابت می‌پردازد.
 
فیلم مستند خنیاگران کوه‌های مقدس به تاریخ تنبور، اسطوره‌ها و خنیاگران این ساز در طی تاریخ یارسان می‌پردازد. همچنین در این اثر، بخش‌هایی از زندگی اساتید و راویان این ساز باستانی به تصویر کشیده شده است که دیگر در قید حیات نیستند. در طی سال‌های اخیر، تمام راویان صادق مقام‌های تنبور از این جهان، رخت بربستند و فرید الهامی برای ثبت و ضبط در تاریخ موسیقی، از همه راویان حوزه‌های مختلف تنبور، در تهیه این مستند بهره گرفته است.
فرید الهامی خواننده، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده ساز تنبور، هم اکنون در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق؛ خانه تنبوری را با عنوان خانه تنبور ایاز تأسیس کرده و این ‌بار در قالب کارگردان و پژوهشگر موسیقایی؛ فیلم‌های مستند تنبور و خنیاگران کوه‌های مقدس را در رابطه با تنبور ساخته است.
 
الهامی برای ساخت فیلم‌ مستند خنیاگران کوه‌های مقدس (هونیاوانانی چیا پیروزه‌کان) که به تاریخ تنبور در آیین یارسان و در فیلم‌ مستند تنبور (ته‌میره) که به تاریخ تنبور معاصر می‌پردازد؛ ۱۵ سال تحقیق و پژوهش موسیقایی و میدانی انجام داده و این آثار را در پنج استان ایران، اقلیم کردستان عراق و کشورهای ترکیه، آلمان و سوئد فیلمبرداری کرده است.
 
چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فرهنگی نپال با حضور ۷۲ فیلم از کارگردانان ۳۴ کشور در بخش‌هایی همچون بخش رقابتی سینمای جهان و بخش رقابتی سینمای ملی در قالب فیلم‌های کوتاه و بلند داستانی، مستند، انیمیشن، فیلم‌های حقوق بشری، زنان و کودکان برای تصاحب ۱۵ جایزه این رویداد سینمایی و برگزاری نشست‌های تخصصی، جلسات پرسش و پاسخ و کارگاه‌های آموزشی به مدت سه روز در آذرماه ۱۴۰۱ (دسامبر سال ۲۰۲۲) در شهر کاتماندو پایتخت کشور نپال برگزار می‌شود.
 
هدف از تأسیس جشنواره فیلم فرهنگی نپال، تشویق استعدادهای سینمایی در ساخت فیلم و ترویج فیلم‌هایی با محوریت کودکان، زنان، فرهنگی و نوجوانان است که آثارشان پرمفهوم و الهام‌بخش برای سراسر جهان باشد و در آنها معیارهای سرگرم‌کنندگی، خوش‌ساخت بودن، معناداری و مملو از ارزش‌های اخلاقی را لحاظ کرده باشند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 16:41

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فیلم‌ مستند خنیاگران کوه‌های مقدس (درباره‌ی تاریخ تنبور) به جشنواره‌ی نپال راه یافت | موسیقی ما