برنامه یاد بعضی نفرات
 
در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شد
وزیر فرهنگ: مسئله موسیقی یک مسئله فرهنگ عمومی است
موسیقی ما - هفتصد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری «سید مجید امامی» و سایر اعضا و میهمانان، صبح سه‌شنبه چهارم بهمن ماه 1401 در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در بخش دستور اصلی جلسه، پیش‌نویس بیانیه راهبردی مسئله موسیقی و ساختار حکمرانی فرهنگ عمومی و موسیقی در ایران امروز، بررسی و نتایج پژوهشی با موضوع ارائه شد و در همین راستا اعضای شورا نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سکاندار و سیاستگذار عرصه موسیقی با بیان این موضوع که موسیقی در زندگی روزانه مردم جاری و جدانشدنی است، گفت: «با توجه به نتایج تحقیقات و استفاده متوسط ۱۴۱ دقیقه موسیقی روزانه توسط جوانان، باید گفت که مسئله موسیقی یک مسئله فرهنگ عمومی است و باید درباره آن تامل بیشتری شود. شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر رویکرد مثبت به موسیقی و میراث ملی موسیقی و ضرورت نگاه فرصتی به این حوزه، در چارچوب فناوری و نظریه درخشان فقهی و نگاه عالمانه مقام معظم رهبری، عمل خواهد نمود».

رئیس شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: «در کنار بحث موسیقی باید سرود که از محصولات نهضت امام (ره) است و از ابتدای انقلاب سرودهای خوانده می‌شد و بعدها به این سرودها موسیقی هم اضافه شد، مورد توجه باشد بنابراین برای تولید سرودهای ماندگار و تاثیرگذار، استفاده از موسیقی اجتناب‌ناپذیر است. ولی در بحث موسیقی باید مطابق چارچوب نظریه حکومتی حرکت کنیم و در عین حال محذوراتی که در حاکمیت دینی وجود دارد، نیز باید در نظر گرفته شود. بی‌سیاستی‌ها و بی‌تدبیری‌های ادوار گذشته، موجب بسیاری از ریزش‌ها و آسیب‌ها در حوزه موسیقی شده است. با تغییر گفتمان و با موضوع و عنوان درست، گاهی یک مسئله متشابه تبدیل به یک مسئله مقدس می‌شود و این همان اتفاقی بود که برای سرود ملی افتاد که بدون موسیقی اثرگذار نیست».

اسماعیلی همچنین گفت: «باید از حوزه موسیقی با یک ادبیات دقیق و عالمانه، حداکثر استفاده را برای ترویج مفاهیم انقلاب انجام دهیم و با محتوا، مضمون و عنوان مناسب نظام ارزشیمان در عرصه موسیقی، می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم. در حال حاضر در معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی را راه‌اندازی کرده‌ایم و امسال در جشنواره دهه فجر، بخش ویژه‌ای به این موضوع اختصاص داده‌ایم. با توجه به اثرگذاری آن، در حال حاضر در مساجد 4000 گروه سرود وجود دارد. پس وقتی گروه سرود وجود دارد، باید آموزش موسیقی هم داشته باشیم. بنابراین در این حوزه باید از ادبیات اجماعی استفاده کرد».

جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور هر دو هفته یک بار به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورا، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و اعضای اصلی و میهمان برگزار می‌شود و به مسائل روز فرهنگی کشور می‌پردازد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 23:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وزیر فرهنگ: مسئله موسیقی یک مسئله فرهنگ عمومی است | موسیقی ما