با حضور جمعی از هنرمندان سرشناس و عوامل «پاییز بعد از تو»
ترانه «گیج گاه» از آلبوم «حمید غلامعلی» به آتیلا پسیانی تقدیم شد
مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم موسیقی پاییز بعد از تو به خوانندگی حمید غلامعلی برگزار شد. در این مراسم، کارگردان گیج گاه، ترانه این فیلم سینمایی را که از جمله قطعات این آلبوم است به آتیلا پسیانی بازیگر تازه درگذشته سینما، تئاتر و تلویزیون تقدیم کرد.
سجاد عزیزی آرام ترانه سرا و رئیس کانون ادبی زمستان که این آلبوم را منتشر کرده است در ابتدای این مراسم با اشاره به وضعیت ترانههای امروز که برخی تناسب با فرهنگ غنی ما ندارد گفت:«بر اساس این مهم، تلاش کردیم کنسرت خاطره سازها را برگزار کنیم. شاید ما ترانه «توو فکر یک سقفم» فرهاد را سالی یکبار بشنویم و ۴۰ سال است که این کار شنیده میشود، اما عمر کارهایی مثل «هربار این درو محکم نببند نرو» به یک فصل هم نمیکشد.»
سجاد عزیزی آرام ادامه داد:«کنسرت یک جریان حمایت شونده از سوی مردم است. ما دهه شصتیها با موسیقی خوب بزرگ شدیم و موسیقی قدیمی ما نسبت به آنچه به اسم موسیقی پاپ امروز به خورد مردم میدهند شرف دارد.»
این ترانهسرا که به تازگی کتاب «تهران عاشق» را روانه بازار کرده است توضیح داد:«متاسفانه راهاندازی موسیقی با سبک و سیاق تامل برانگیز با مقاومت روبرو میشود و نباید بگذاریم این جریان به بن بست برسد. آلبوم پاییز بعد از تو برای حمید غلامعلی یادآور یک درد است؛ این آلبوم با همراهی محمد رضا چراغعلی تولید شد و حتی دستمزد جشنواره فجر خود را این دو بزرگوار خرج این آلبوم کردند. چراغعلی هزاران آهنگ ساخته اما دلش با این آلبوم بود و یکسال درگیر این آلبوم بودیم.»
عزیز آرام در ادامه گفت: «همسر استاد غلامعلی به جلسات کانون ادبی زمستان میآمد. اسم این آلبوم در ابتدا رویای دور بود. در آن دوران همسر غلامعلی در بیمارستان بستری بود و پس از مرگ وی، نام آلبوم به پاییز بعد از تو تغییر کرد. یک آهنگ برای همسر وی در این آلبوم وجود دارد و به یاد دارم حمید غلامعلی یکساعت در استودیو در زمان تهیه این موسیقی گریه کرد.»
عزیزی آرام با اشاره به ساخت ترانه گیج گاه برای فیلمی به همین نام گفت:«به دلایل مختلف اکران و انتشار آلبوم یکی شد و هر دو در پاییز رونمایی میشود.»
*از زمان نگارش گیج گاه به دنبال غلامعلی بودم
عادل تبریزی کارگردان فیلم گیج گاه در این مراسم با اشاره به خواندن موسیقی این فیلم سینمایی توسط حمید غلامعلی گفت: «سینما و هنر ایران از دهه ۴۰ تا ۷۰ آموزه اخلاقی و انسانی برای خانواده داشت و در فیلمهای درجه ۵ و ۶ هم این آموزه بود.»
عادل تبریزی ادامه داد:«رسم بر این شده فیلمی که آماده میشود و سراغ خواننده میروند تا ترانهای برای اثر بخواند اما من در زمان نوشتن فیلمنامه در سال 93 در ذهنم مرور میکردم باید حمید غلامعلی این کار را بخواند و در نوشتن فیلمنامه، آلبوم قبیله عشق را پخش میکردیم و غریبانه پخش میشد.»
این کارگردان سینمای ایران توضیح داد: «سرمایهگذاری سال ۹۵ برای تولید گیج گاه داشتیم که میگفت چاوشی این موسیقی را بخواند و من مخالفت کردم. حنیف سروری، تهیه کننده فیلم، هم از خوانندگی غلامعلی برای این فیلم سینمایی استقبال کرد. گیج گاه با حس دهه ۷۰ که برای خانواده که روح داشت و اخلاق برایش مهم بود به تولید رسید. حس غم این تیتراژ با زندگی من و غلامعلی گره خورد و حالا با رفتن آتیلا پسیانی روبرو هستیم. این ترانه را به روح آتیلا پسیانی تقدیم میکنیم.»
*می گویند چت های مجازی را ترانه کن
عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا نیز در این مراسم گفت:«کاری که سجاد عزیزی آرام آغاز کرده پرمشقت است و در کنار مارکت باید به درخشش آثار دقت شود. موسیقی ملزوم معیشت انسان بوده و موسیقی که به احساسات عامه واکنش نشان میدهد حتی اگر بدون تاملی باشد را تحقیر نمیکنم.»
کاکایی صحبتهای خود را اینطور ادامه داد:«این ضرورت در همه جوامع و در پیشینه ترانه ما موسیقی عامه وجود دارد اما همراه با رونق بازار موسیقی پاپ، توجه به مفهوم هنر نایاب شده و عدهای موسیقی را در بستر روانی و روحی و ایدئولوژیک خود میخواهند.»
این ترانه سرا توضیح داد:«در دوران ما موسیقی مورد بی توجهی قرار گرفته است و تقلیل آلبوم گرایی و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کنسرتها بیشتر برای لذت جمعی است. گاه به من میگویند میتوانی ترانه ضعیف بنویسی؟ همین چت های مجازی را وزنی بدهید و کاری بنویسید؟ سخت است آبروی هنری را زمین بگذارید و تسلیم این نگاه شوید. امیدوارم کانون زمستان در این راهی که آغاز کرده موفق باشد. از دوستداران صدای حمید غلامعلی هستم و پاییز بعد از تو را بسیار دوست داشتم. همچنین به ترانهسراها توصیه میکنم از تجربیات شخصی استفاده کنند.»
*تقاضا درباره موسیقی فاخر کم است
ستار اورکی با تسلیت برای درگذشت آتیلا پسیانی گفت:«سال ۷۶ در فیلم غریبانه صدای حمید غلامعلی را با موسیقی فریبرز لاچینی شنیدم و تاثیر عجیبی از این اثر دیدم زیرا پر از عشق و جاودانگی بود. همچنین چراغعلی برای همه ما خاطرهسازی کرده و با ترانههای سجاد عزیزی آرام این آلبوم به خوبی شکل گرفته است. تقاضا درباره موسیقی فاخر کم شده و زیادها را باید ببینیم چه کسانی هستند. بتهوون بزرگترین پدیده دنیا زمانی قطعاتی را ساخته بود و میخواست اجرا کند. موسیقیگذار میگوید سالن هزارنفری برلین پر نمیشود و ۱۰۰ نفر هم نمیآیند و شاید ۵۰ نفر این موسیقی را بفهمند! بتهوون میگوید فهم این ۵۰ نفر اتفاق بزرگی است. گذشت زمان همه چیز را به ما نشان میدهد که اساتید چه اتفاقاتی را در این سرزمین که فرهنگ اصیل دارد رقم زده است.»
*دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت
سید عباس سجادی نیز در این مراسم گفت: «چند دهه است که میشنویم دوستان موسیقی، صدای غلامعلی را معیار میدانند و او عالمانه میخواند. غلامعلی بد شانسی تاریخی آورد. زمانی که باب موسیقی پاپ گشوده شده بود، عدهای به صداسازی های پاپ اقدام می کردند و تعمدی داشتند که غلامعلی نیز شبیه سازی کند اما او خودش شد و ماند. در بین کسانی که عالمانه نگاه میکنند اصالتها گم نمیشود و از صدای غلامعلی در تلویزیون بیگاری کشیدند و از وی به عنوان کارمند موسیقی بهره بردند اما امروز طراوت صدای غلامعلی را حس میکنیم و میبینیم که توانمندی او اصالت دارد.»
سجادی یادآوری کرد: «موسیقی فیلم گیج گاه و تقاص خیلی در این آلبوم جذاب بود زیرا روایتی بین موسیقی و صدا و ترانه داشت و گمشده ترانه به معنای کلیت آن، روایت و قصه است. معتقدم ترانههای برخی فیلمها از خود فیلم ماندگارتر شدند زیرا روایت داشتند.»
وی درباره تنظیم این آلبوم توسط چراغعلی گفت:«احساس میکنم چراغعلی از سازهای نوستالژی در این آلبوم استفاده کرده تا بار دیگر با شنیدن این آلبوم موسیقی در لاله زار و کوچه پس کوچههای تهران قدم بزنیم. معتقدم دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت؛ مثل ادبیات و این را به فال نیک میگیرم.»
*چه فکر می کردیم و چه شد
محمدرضا چراغعلی نیز اظهار کرد: «از سال ۷۵ در موسیقی پاپ کار را شروع کردیم تا به دهه درخشان موسیقی با فاصلهای ۲۰ ساله برسیم اما چه فکر میکردیم و چه شد!»
او با اشاره به اخلاق، آزاداندیشی و آگاهی در موسیقی گفت:«انتشار یک مفهوم از طریق موسیقی در جامعه امکانپذیر است. ما قرار نیست مردم آگاهی باشیم و عادت کنیم به شنیدن قهرمانهای حبابی و این اتفاق خوشایندی نیست. تلاش ما بر این بوده در این بازار آشفته فکری، در جایی باشیم که پای نگاهمان بایستیم.»
چراغعلی سپس توضیح داد:«به خاطر برخی اتفاقات رونمایی کار به تاخیر افتاد اما این آلبوم وابسته به زمان نیست و پای این اثر میایستم و در دورهای که کارهای بی محتوا بیرون میآید ما این اثر را منتشر کردیم تا رویمان بشود بگوییم کار موسیقی میکنیم.»
در ادامه حمید غلامعلی نیز از همراهی حاضران و بزرگان حاضر در این مراسم تقدیر کرد و گفت: «خود را لایق این تعاریف نمی دانم و امیدوارم از آلبوم پاییز بعد از تو لذت ببرید.»
*غلامعلی حق گردن خاطرات دارد
سید محمدحسین متولیان شاعر و ترانه سرا در این مراسم اظهار کرد: «کار سجاد عزیزی آرام در انتشار این آلبوم از جنس پایمردی و ایستادن پای یک اتفاق فرهنگی و شاخ و برگ دادن آن دشوار است. کانون ادبی زمستان اتفاقات مبارکی را رقم زده که یکی پاییز بعد از تو است و دیدم عزیزی آرام چقدر پای این کار ایستاده است.»
این مجری و ترانه سرا توضیح داد: «رسانه با حمید غلامعلی بی رحمانه برخورد کرد اما اتفاق خوبی را درباره او رقم زد و خوانندهای به دنیای موسیقی معرفی شد که چشمها را خیره کرد؛ چه وقتی آقای حکایتی را برای کودکان خواند و چه زمانی که برای بزرگسالان اثر اجرا کرد. کسی که نسلها با صدای او پرورده میشود حق به گردن خاطرات دارد. گاه که حمید غلامعلی داور جلسات کانون زمستان بود دو چشم را کنارش میدیدم که با اشتیاق کنارش، وی را تماشا میکرد و میدیدم در آن نگاه چقدر نگاه دوستداری است.»
متولیان در ادامه به یاد همسر فقید این خواننده چند بیت شعر تقدیم کرد.
*آلبوم واقعی تایخ مصرف ندارد
مهدی مقدم خواننده پاپ نیز در این مراسم گفت:«موسیقی پاپ را با علاقه دنبال میکردم و حمید غلامعلی از اساتیدی بود که بخش بزرگی از موسیقی پاپ را رقم زد. دکتر چراغعلی نیز از مفاخر این حوزه است. خوشحالم آلبوم پاپ واقعی که تاریخ مصرف ندارد منتشر شده است و همیشه این آلبوم برای شنونده تازگی دارد.»
در پایان این مراسم حمید غلامعلی، آهنگ غریبانه را تقدیم به آتیلا پسیانی کرد و درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.
طالب لقمان شاعر تاجیک، مهدی غفوریان، پرسا مقدس، خواجه نوری، میلاد مهرآوا، سید مهدی موسوی میرکلایی، داریوش تقی پور، علی سیف، هما سعادت، میثم طاهری، حسن فرهانی، علی میرآقا و حنیف سروری از دیگر حاضران در این مراسم بودند.
سجاد عزیزی آرام ترانه سرا و رئیس کانون ادبی زمستان که این آلبوم را منتشر کرده است در ابتدای این مراسم با اشاره به وضعیت ترانههای امروز که برخی تناسب با فرهنگ غنی ما ندارد گفت:«بر اساس این مهم، تلاش کردیم کنسرت خاطره سازها را برگزار کنیم. شاید ما ترانه «توو فکر یک سقفم» فرهاد را سالی یکبار بشنویم و ۴۰ سال است که این کار شنیده میشود، اما عمر کارهایی مثل «هربار این درو محکم نببند نرو» به یک فصل هم نمیکشد.»
سجاد عزیزی آرام ادامه داد:«کنسرت یک جریان حمایت شونده از سوی مردم است. ما دهه شصتیها با موسیقی خوب بزرگ شدیم و موسیقی قدیمی ما نسبت به آنچه به اسم موسیقی پاپ امروز به خورد مردم میدهند شرف دارد.»
این ترانهسرا که به تازگی کتاب «تهران عاشق» را روانه بازار کرده است توضیح داد:«متاسفانه راهاندازی موسیقی با سبک و سیاق تامل برانگیز با مقاومت روبرو میشود و نباید بگذاریم این جریان به بن بست برسد. آلبوم پاییز بعد از تو برای حمید غلامعلی یادآور یک درد است؛ این آلبوم با همراهی محمد رضا چراغعلی تولید شد و حتی دستمزد جشنواره فجر خود را این دو بزرگوار خرج این آلبوم کردند. چراغعلی هزاران آهنگ ساخته اما دلش با این آلبوم بود و یکسال درگیر این آلبوم بودیم.»
عزیز آرام در ادامه گفت: «همسر استاد غلامعلی به جلسات کانون ادبی زمستان میآمد. اسم این آلبوم در ابتدا رویای دور بود. در آن دوران همسر غلامعلی در بیمارستان بستری بود و پس از مرگ وی، نام آلبوم به پاییز بعد از تو تغییر کرد. یک آهنگ برای همسر وی در این آلبوم وجود دارد و به یاد دارم حمید غلامعلی یکساعت در استودیو در زمان تهیه این موسیقی گریه کرد.»
عزیزی آرام با اشاره به ساخت ترانه گیج گاه برای فیلمی به همین نام گفت:«به دلایل مختلف اکران و انتشار آلبوم یکی شد و هر دو در پاییز رونمایی میشود.»
*از زمان نگارش گیج گاه به دنبال غلامعلی بودم
عادل تبریزی کارگردان فیلم گیج گاه در این مراسم با اشاره به خواندن موسیقی این فیلم سینمایی توسط حمید غلامعلی گفت: «سینما و هنر ایران از دهه ۴۰ تا ۷۰ آموزه اخلاقی و انسانی برای خانواده داشت و در فیلمهای درجه ۵ و ۶ هم این آموزه بود.»
عادل تبریزی ادامه داد:«رسم بر این شده فیلمی که آماده میشود و سراغ خواننده میروند تا ترانهای برای اثر بخواند اما من در زمان نوشتن فیلمنامه در سال 93 در ذهنم مرور میکردم باید حمید غلامعلی این کار را بخواند و در نوشتن فیلمنامه، آلبوم قبیله عشق را پخش میکردیم و غریبانه پخش میشد.»
این کارگردان سینمای ایران توضیح داد: «سرمایهگذاری سال ۹۵ برای تولید گیج گاه داشتیم که میگفت چاوشی این موسیقی را بخواند و من مخالفت کردم. حنیف سروری، تهیه کننده فیلم، هم از خوانندگی غلامعلی برای این فیلم سینمایی استقبال کرد. گیج گاه با حس دهه ۷۰ که برای خانواده که روح داشت و اخلاق برایش مهم بود به تولید رسید. حس غم این تیتراژ با زندگی من و غلامعلی گره خورد و حالا با رفتن آتیلا پسیانی روبرو هستیم. این ترانه را به روح آتیلا پسیانی تقدیم میکنیم.»
*می گویند چت های مجازی را ترانه کن
عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا نیز در این مراسم گفت:«کاری که سجاد عزیزی آرام آغاز کرده پرمشقت است و در کنار مارکت باید به درخشش آثار دقت شود. موسیقی ملزوم معیشت انسان بوده و موسیقی که به احساسات عامه واکنش نشان میدهد حتی اگر بدون تاملی باشد را تحقیر نمیکنم.»
کاکایی صحبتهای خود را اینطور ادامه داد:«این ضرورت در همه جوامع و در پیشینه ترانه ما موسیقی عامه وجود دارد اما همراه با رونق بازار موسیقی پاپ، توجه به مفهوم هنر نایاب شده و عدهای موسیقی را در بستر روانی و روحی و ایدئولوژیک خود میخواهند.»
این ترانه سرا توضیح داد:«در دوران ما موسیقی مورد بی توجهی قرار گرفته است و تقلیل آلبوم گرایی و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کنسرتها بیشتر برای لذت جمعی است. گاه به من میگویند میتوانی ترانه ضعیف بنویسی؟ همین چت های مجازی را وزنی بدهید و کاری بنویسید؟ سخت است آبروی هنری را زمین بگذارید و تسلیم این نگاه شوید. امیدوارم کانون زمستان در این راهی که آغاز کرده موفق باشد. از دوستداران صدای حمید غلامعلی هستم و پاییز بعد از تو را بسیار دوست داشتم. همچنین به ترانهسراها توصیه میکنم از تجربیات شخصی استفاده کنند.»
*تقاضا درباره موسیقی فاخر کم است
ستار اورکی با تسلیت برای درگذشت آتیلا پسیانی گفت:«سال ۷۶ در فیلم غریبانه صدای حمید غلامعلی را با موسیقی فریبرز لاچینی شنیدم و تاثیر عجیبی از این اثر دیدم زیرا پر از عشق و جاودانگی بود. همچنین چراغعلی برای همه ما خاطرهسازی کرده و با ترانههای سجاد عزیزی آرام این آلبوم به خوبی شکل گرفته است. تقاضا درباره موسیقی فاخر کم شده و زیادها را باید ببینیم چه کسانی هستند. بتهوون بزرگترین پدیده دنیا زمانی قطعاتی را ساخته بود و میخواست اجرا کند. موسیقیگذار میگوید سالن هزارنفری برلین پر نمیشود و ۱۰۰ نفر هم نمیآیند و شاید ۵۰ نفر این موسیقی را بفهمند! بتهوون میگوید فهم این ۵۰ نفر اتفاق بزرگی است. گذشت زمان همه چیز را به ما نشان میدهد که اساتید چه اتفاقاتی را در این سرزمین که فرهنگ اصیل دارد رقم زده است.»
*دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت
سید عباس سجادی نیز در این مراسم گفت: «چند دهه است که میشنویم دوستان موسیقی، صدای غلامعلی را معیار میدانند و او عالمانه میخواند. غلامعلی بد شانسی تاریخی آورد. زمانی که باب موسیقی پاپ گشوده شده بود، عدهای به صداسازی های پاپ اقدام می کردند و تعمدی داشتند که غلامعلی نیز شبیه سازی کند اما او خودش شد و ماند. در بین کسانی که عالمانه نگاه میکنند اصالتها گم نمیشود و از صدای غلامعلی در تلویزیون بیگاری کشیدند و از وی به عنوان کارمند موسیقی بهره بردند اما امروز طراوت صدای غلامعلی را حس میکنیم و میبینیم که توانمندی او اصالت دارد.»
سجادی یادآوری کرد: «موسیقی فیلم گیج گاه و تقاص خیلی در این آلبوم جذاب بود زیرا روایتی بین موسیقی و صدا و ترانه داشت و گمشده ترانه به معنای کلیت آن، روایت و قصه است. معتقدم ترانههای برخی فیلمها از خود فیلم ماندگارتر شدند زیرا روایت داشتند.»
وی درباره تنظیم این آلبوم توسط چراغعلی گفت:«احساس میکنم چراغعلی از سازهای نوستالژی در این آلبوم استفاده کرده تا بار دیگر با شنیدن این آلبوم موسیقی در لاله زار و کوچه پس کوچههای تهران قدم بزنیم. معتقدم دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت؛ مثل ادبیات و این را به فال نیک میگیرم.»
*چه فکر می کردیم و چه شد
محمدرضا چراغعلی نیز اظهار کرد: «از سال ۷۵ در موسیقی پاپ کار را شروع کردیم تا به دهه درخشان موسیقی با فاصلهای ۲۰ ساله برسیم اما چه فکر میکردیم و چه شد!»
او با اشاره به اخلاق، آزاداندیشی و آگاهی در موسیقی گفت:«انتشار یک مفهوم از طریق موسیقی در جامعه امکانپذیر است. ما قرار نیست مردم آگاهی باشیم و عادت کنیم به شنیدن قهرمانهای حبابی و این اتفاق خوشایندی نیست. تلاش ما بر این بوده در این بازار آشفته فکری، در جایی باشیم که پای نگاهمان بایستیم.»
چراغعلی سپس توضیح داد:«به خاطر برخی اتفاقات رونمایی کار به تاخیر افتاد اما این آلبوم وابسته به زمان نیست و پای این اثر میایستم و در دورهای که کارهای بی محتوا بیرون میآید ما این اثر را منتشر کردیم تا رویمان بشود بگوییم کار موسیقی میکنیم.»
در ادامه حمید غلامعلی نیز از همراهی حاضران و بزرگان حاضر در این مراسم تقدیر کرد و گفت: «خود را لایق این تعاریف نمی دانم و امیدوارم از آلبوم پاییز بعد از تو لذت ببرید.»
*غلامعلی حق گردن خاطرات دارد
سید محمدحسین متولیان شاعر و ترانه سرا در این مراسم اظهار کرد: «کار سجاد عزیزی آرام در انتشار این آلبوم از جنس پایمردی و ایستادن پای یک اتفاق فرهنگی و شاخ و برگ دادن آن دشوار است. کانون ادبی زمستان اتفاقات مبارکی را رقم زده که یکی پاییز بعد از تو است و دیدم عزیزی آرام چقدر پای این کار ایستاده است.»
این مجری و ترانه سرا توضیح داد: «رسانه با حمید غلامعلی بی رحمانه برخورد کرد اما اتفاق خوبی را درباره او رقم زد و خوانندهای به دنیای موسیقی معرفی شد که چشمها را خیره کرد؛ چه وقتی آقای حکایتی را برای کودکان خواند و چه زمانی که برای بزرگسالان اثر اجرا کرد. کسی که نسلها با صدای او پرورده میشود حق به گردن خاطرات دارد. گاه که حمید غلامعلی داور جلسات کانون زمستان بود دو چشم را کنارش میدیدم که با اشتیاق کنارش، وی را تماشا میکرد و میدیدم در آن نگاه چقدر نگاه دوستداری است.»
متولیان در ادامه به یاد همسر فقید این خواننده چند بیت شعر تقدیم کرد.
*آلبوم واقعی تایخ مصرف ندارد
مهدی مقدم خواننده پاپ نیز در این مراسم گفت:«موسیقی پاپ را با علاقه دنبال میکردم و حمید غلامعلی از اساتیدی بود که بخش بزرگی از موسیقی پاپ را رقم زد. دکتر چراغعلی نیز از مفاخر این حوزه است. خوشحالم آلبوم پاپ واقعی که تاریخ مصرف ندارد منتشر شده است و همیشه این آلبوم برای شنونده تازگی دارد.»
در پایان این مراسم حمید غلامعلی، آهنگ غریبانه را تقدیم به آتیلا پسیانی کرد و درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.
طالب لقمان شاعر تاجیک، مهدی غفوریان، پرسا مقدس، خواجه نوری، میلاد مهرآوا، سید مهدی موسوی میرکلایی، داریوش تقی پور، علی سیف، هما سعادت، میثم طاهری، حسن فرهانی، علی میرآقا و حنیف سروری از دیگر حاضران در این مراسم بودند.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 19:00
افزودن یک دیدگاه جدید