برنامه یاد بعضی نفرات
 
در جریان نشست خبری این رویداد مطرح شد
ارسلان کامکار: جشنواره ملی عود نوازی قشم شروعی برای سازهای دیگر
موسیقی ما - به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی عودنوازی قشم، نشست خبری جشنواره ملی عودنوازی قشم روز سه‌شنبه، 26 دی با حضور مدیران جشنواره و اصحاب رسانه در فرهنگسرای ارسباران در تهران برگزار شد. علی ثابت نیا رئیس اولین جشنواره ملی عود نوازی قشم در ابتدای این نشست خبری ضمن قدردانی از دست اندرکاران این رویداد موسیقایی بیان کرد: بعد از اعلام نیاز معاونت اجتماعی فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم پیشنهاداتی برای برگزاری چند برنامه موسیقی از جمله اجراهای صحنه‌ای و محیطی به ویژه در حوزه موسیقی نواحی، دعوت از نوازندگان برجسته عرصه عود نوازی در حوزه بین‌المللی و در نهایت برگزاری این رویداد ارائه شد که در نهایت مجموعه در اولین گام تصمیم گرفت تا جشنواره ملی عود نوازی قشم پیش روی مخاطبان قرار گیرد. برهمین اساس پس از انتخاب اعضای ستاد برگزاری و انتخاب جناب استاد ارسلان کامکار از بهترین و شناخته شده‌ترین نوازندگان عود به عنوان دبیرهنری جشنواره فراخوان را طراحی و اعلام شد. 

وی ادامه داد: از آنجایی که ساز عود به صورت مشترک با کشور سوریه ثبت جهانی شده بود، مسئولان منطقه در نظر داشتند تا این محیط جغرافیایی پایگاهی برای هنرمندان عود نواز سراسر کشور شود. حتی پیشنهاداتی داشتیم که نام این رویداد «عید عود» باشد که بتواند مشتمل بر گردهمایی استادان و نوازندگان موسیقی باشند.
وی افزود: نوازندگان چیره دستی در حوزه عود نوازی از مرز سیستان و بلوچستان تا استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان وجود دارند که درهمین حوزه می‌توانستیم شاهد برگزاری جشنواره خوبی در حوزه عود نوازی باشیم اما تصمیم ستاد برگزاری جشنواره این بود که رویداد مشتمل بر حضور همه هنرمندان عرصه عود نوازی در سراسر کشور باشد. 

رئیس جشنواره ملی عودنوازی قشم با بیان اینکه این رویداد فرصتی ارزشمند برای محک خوردن ظرفیت عود نوازی در کشور است ادامه داد: به همین جهت کلیت جشنواره در دو بخش «ردیف دستگاهی» و «نواحی» در دوره رده سنی تا 18 سال و 18 سال به بالا پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت و امیدوارم این جشنواره سرآغازی برای بین‌المللی شدن آن در رویدادهای بعدی باشد. 

وی تأکید کرد: ساز عود تنها سازی است که در ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و در کشورهای عربی تا مرز اروپا معرفی خوبی شده و حضور دارد. امیدوارم برگزاری جشنواره ملی عود نوازی بتواند با تداوم و کیفی سازی به یک رویداد بین‌المللی تبدیل شود.

استقبال از هراقدامی در راستای اعتلای موسیقی ایرانی
ارسلان کامکار، نوازنده پیشگام عرصه عودنوازی، آهنگساز و دبیرهنری اولین جشنواره ملی عود نوازی قشم درباره انگیزه‌های خود برای پذیرش این سمت گفت: موسیقی ایرانی در شرایط و اوضاعی است که هرریسمانی از بالا به سمت ما بیاید به آن چنگ می‌زنیم تا خودمان را از این شرایط بالا بیاوریم. معتقدم هر اقدامی در راستای اعتلای موسیقی ایرانی صورت می‌گیرد باید استقبال کرد و هرکاری ازدستم بربیاد انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: امیدوارم جشنواره ملی عود نوازای قشم شروعی برای آغاز جشنواره‌های دیگر در سازهای دیگر و حتی آهنگسازی باشد تا متوجه شویم چه استعدادهای نابی در کشورما وجود دارد. چون واقعا نمی‌دانم در شهرهای مختلف غیر از ارتباطات کوتاهی که با هنرمندان شهرستانی دارم، چه افراد دیگری هستند؛ از طریق این جشنواره‌ها می‌توان شاهد استعدادهای آنها بود. این موضوع برایم بسیار جالب است که می‌بایست بیشتر و مؤثرتر از اینها صورت می‌گرفت.

گفت‌وگوی میان فرهنگی با کشورهای مختلف با ساز عود
ادریس راموز، معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم با اشاره به برگزاری این رویداد موسیقایی توضیح داد: حضور کلید واژه‌ای به نام «ریتم» یکی از مصادیقی است که در جزیره قشم برای گردشگران دارای جذابیت‌های فراوانی است که این موضوع را شما در همه رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم قشم مشاهده می‌کنید. فرآیندی که برگرفته از یک نظم است که حتی ریشه‌های تاریخی فرهنگی دارد. 

وی ادامه داد: شما اگر تاریخ منطقه قشم را بررسی کنید خواهید دید که مردمان این منطقه فرهنگ و دانش بومی خود را به دیگر کشورها نیز صادر کردند. در این میان یکی دیگر از مصادیق ناملموس فرهنگی بحث موسیقی است که ما در این بستر شاهد کثرت حوزه ساز عود و عودنوازی هستیم. اکثر اهالی قشم علاقه زیادی به این ساز دارند که در مراسم عزا و شادی ساز عود مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از مؤلفه‌های زندگی قشمی‌ها تعریف می‌شود.راموز با ارائه توضیحاتی درباره اقدامات انجام گرفته در حوزه معرفی هرچه بهتر قابلیت‌های فرهنگی هنری جزیره قشم دردل خلیج فارس به عنوان یک مکتب فرهنگی افزود: نظر به این میزان توجه مردم منطقه به موضوع عودنوازی و پس از ثبت ساز عود به نام ایران و سوریه و باز زنده سازی میراث ملموس و ناملموس جزیره قشم، تلاش کردیم تا نسبت به برگزاری جشنواره ملی عود نوازی در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهیم. 

وی اظهار کرد: ساز عود سنتی تاریخی است که می‌بایست به نسبت گذشته به شکل پررنگ‌تری در فرهنگ مردم ایران و جزیره قشم معرفی شود تا بتوانیم به واسطه آن با کشورهای مختلف گفت‌وگوی میان فرهنگی داشته باشیم. اینها ابزار جهان شمولی است که باید بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرند تا شاهد مناسبات خلاق فرهنگی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی باشیم.

معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم گفت: ما از مسیر برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم به دنبال احیای سنت‌های فرهنگی فراموش شده قشم هستیم تا بگوییم فرهنگ و هنر همواره از آن ایرانیان است. ما در سطح بین‌المللی هم به دنبال این هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا به واسطه برگزاری ملی این رویداد و شناسایی نقاط ضعف و قوت‌ها، دومین رویداد به صورت بین‌المللی برگزار شود. 

وی اضافه کرد: خوشبختانه این اتفاق حسی را ایجاد کرده که می‌تواند رویدادی برای آشتی و کنار هم بودن در فضایی مثل هنر و فرهنگ باشد تا حس نشاط و امیدواری را در جامعه توسعه و نشر دهد. امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد حضور هنرمندان سایر کشورها نیز در این جشنواره باشیم تا ثابت کنیم جزیزه قشم می‌تواند مبنا و مرکزی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری منطقه جنوب کشور باشد.

کیوان فرزین، دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم هم در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای درباره کم و کیف برگزاری این رویداد توضیح داد: جشنواره رقابتی دربرگیرنده ظرایف زیادی است که اگررعایت نشود می‌تواند به ضد خودش تبدیل شود. یعنی اثر فرهنگی مثبتی بر جای نمی‌گذارد. این نکات در حوزه اجرایی وجود ندارد، یکسری ریزه‌کاری و پختگی‌هایی لازم دارد که حضور جناب ارسلان کامکار درکنار ما را ارزشمند می‌کند. به هرحال این هنرمند تجربه سال‌ها زیست در محیط هنری کشور دارد. او تجربه‌هایی داشته و دارد که در کنار مؤلفه مهمی چون بی‌حاشیه بودن، بعضاً راه‌هایی را پیش روی ما ترسیم می‌کنند که بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: بی‌تردید در برگزاری این جشنواره نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که کارشناسان حوزه موسیقی و اهالی رسانه می‌توانند به ما گوشزدهای لازم را انجام دهند تا بتوانیم در رویدادهای بعد آن را مرتفع کنیم. معتقدم تجربیات و راهنمایی که آقای کامکار داشتند تاثیر زیادی در شکل گیری فراخوان جشنواره ملی عود نوازی داشته است. 

فرزین اظهار کرد: به واسطه شرایط اجتماعی و کرونا ما موزیسین‌ها از هم جدا شدیم برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در ایجادهمدلی کمک کند. متأسفانه این روزها برگزاری کنسرت‌های هنری در حداقل‌ترین شرایط ممکن قرار دارد. بنابراین جریان جشنواره عود نوازی می‌تواند نقطه امید بخشی در یک حوزه خاص در یک زمان خاص، عده قابل توجهی از نوازندگان حوزه عود نوازی را دور هم جمع کند تا سبک‌های مختلف نوازندگی عود در مواجهه با یکدیگر قرار بگیرند به عبارتی هم تأثیر بگیرند و هم تأثیر ببخشند.

دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم تصریح کرد: امیدوارم به واسطه برگزاری این جشنواره افراد و هنرمندان جدیدی به عرصه عودنوازی کشور بیشتر وارد شوند. به هر حال ما اکنون شاهد هجوم تبلیغاتی گسترده‌ای در حوزه موسیقی تجاری هستیم که خیلی وقت‌ها فرصت تشخیص سره و ناسره را از ما گرفته است. به عبارتی این فرصت از ما گرفته شده که بتوانیم درست بفهمیم در دنیای موسیقی چه خبر است. شرایطی که برگزاری این جشنواره می‌تواند عنصر کمک دهنده‌ای برای توسعه و ترویج شنیدن موسیقی خوب باشد. البته که نقد چنین رویدادهایی یکی از بایدهای یک رویداد است که امیدوارم به واسطه شما منتقدان و اهالی رسانه این موضوعات مورد توجه قرار گیرد.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 19:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارسلان کامکار: جشنواره ملی عود نوازی قشم شروعی برای سازهای دیگر | موسیقی ما