برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیستم اسفند و با خوانندگی مهیار شادُروان روی صحنه می‌رود
طنین اپرای نظامی در شیراز
مهیار شادُروان خواننده و مدرس دانشگاه از همکاری خود برای دومین بار با ارکستر سمفونی فارس این بار در بزرگداشت مقام ادبی و عرفانی حکیم نظامی  خبر داد. این خواننده که در نخستین همکاری بااین ارکستر «اپرای حافظ»را در مهرماه سال جاری در شیراز به روی صحنه برد،در خصوص دور جدید همکاریش با ارکستر سمفونیک فارس به ایرنا گفت:این کنسرت در گرامیداشت حکیم نظامی شاعر بلند آوازه ی پارسی گوی قرن ششم هجری توسط جناب آقای ابراهیم بذرافکن آهنگسازی شده و اجرا میگردد تا بدین وسیله پاسداشتی بسیار ناچیز در حق بزرگترین سراینده ی آثار حماسی غنایی ادبیات پارسی صورت  پذیرد.  شادُروان گفت:سال گذشته به دعوت آقای بذرافکن آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک فارس،پروژه ای را به نام «اپرای حافظ» قبول کردم که به نظرم کاری بدیع با محوریت شخصیت و ادوار زندگی حافظ بود که بر اساس مطالعات و پژوهشهای ایشان از زندگی این شاعر شهیر توسط ایشان ساخته و پرداخته شده بود که در مهرماه گذشته اجراهای موفقی داشتیم.

خواننده آلبومهای« عشق و شب و شیدایی»،«خانه ام ابریست»،«گوشه های نهان صبح» در خصوص اپرای نظامی نیز افزود:این رویداد به همت اداره کل ارشاد استان فارس در تالار حافظ شیراز در تاریخ بیستم اسفندماه جاری به روی صحنه خواهد رفت. قطعات این اپرا هم در فضای موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی مانند دستگاه‌های همایون، نوا،  ماهور و بیات ترک است و هم برگرفته از هارمونی موسیقی کلاسیک است که اجرای ارکستر سمفونیک بدون آن ممکن نیست. این خواننده که به تازگی آلبوم جدید خود را با عنوان«اشک باران»با آهنگسازی دکتر جهانشاه برومند با فضای ارکسترال(موسیقی گلها)منتشر کرده اضافه کرد:  این کنسرت شامل چند پرده و صحنه های مختلف از دو کتاب مخزن الاسرار و خسروشیرین میباشد که در مخزن الاسرار، نظامی از شهر نیکان سخن می گوید، شهری که حاکمان، اهل حکمت هستند و دانایان و حکیمان، دارای ارج و قرب. که در این اجرا پس از مقدمه ای که برگرفته از ابیات آغازین این کتاب در توصیف سخن منظوم است، داستان عبرت آموز «انوشیروان دادگر» همراه با روایت راوی، خواننده ی آواز کلاسیک( باریتون) و بنده اجرا می گردد. 
خواننده اپرای نظامی با اشاره به قطعات گفت‌وگوی بین خسرو و شیرین در این مجموعه افزود: در منظومه خسرو و شیرین به عنوان یکی از مهمترین آثار ادبی _فمنیستی ایران و شاید جهان ، نظامی سعی می‌کند زن کامل را به ما بشناساند. زنی زیبا مقتدر، مصمم و مستقل.
قطعاتی که در این اجرا خواهیم داشت عبارتند از:
مقدمه 
حکایت انوشیروان دادگر و وزیر 
نیایش 
وصف عشق 
وصف جمال شيرين
عروسی و مرگ شیرین 
این خواننده و مدرس آواز افزود:گفتگوهای خسرو وشیرین شامل تصنیفی به سبک استاد تجویدی با تنظیم کیوان محمدپور برای ارکستر و آواز از زبان خسرو و شیرین بوده که به لحاظ وجود محدودیت در آواز بانوان، بصورت دکلماسیون اجرا خواهد شد. 
وی  افزود: این اجرا که بخشی از اپرای مفصل تر نظامی است ۲۰ اسفندماه جاری در تالار حافظ با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: ممکن است این کنسرت در سانسهای بیشتری تمدید شود. با توجه به اینکه اجرای اپرای کامل نیازمند صحنه پردازی، بازیگر، لباس، عکس و دیگر امکانات است که بنظرم باتوجه به هزینه بر بودن اینگونه پروژه های بزرگ، باید از سوی تمامی مسوولین فرهنگی و هنری و حتی بنگاه‌های خصوصی که در حوزه فرهنگ و هنر دغدمه مند هستند،حمایت شود.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : جمعه 18 اسفند 1402 - 20:31

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود طنین اپرای نظامی در شیراز | موسیقی ما