۱. شادمهر را همه تان می شناسید ! محسن چاووشی را هم همین طور ! شادمهر البته در حد اسطوره ی چاووشی نیست ! اما برای خودش یک پا افسانه است ! کاری با سواد موسیقی اش ندارم . کاری هم با این ندارم که ویولون و گیتار و پیانو را در چه حدی می زند ! از این هم می گذرم که چگونه می توانست با یک بار دست گذاشتن روی هر چیزی ( البته تا یک دوره ای ) آن را به مد روز تبدیل کند . اغراق نیست اگر بگویم تنها با یک تراک سه عنصری را وارد موسیقی پاپ ایرانی کرد که تا ۳-۴ سال نبض موسیقی را در دست خود داشتند ! تیون – واسوخت – پاپ-تکنو ! کافی است در حافظه ی خود به زمان پخشِ آهنگ « خیالی نیست » رجوع کنید و موزیک های قبل و بعد از آن را مقایسه کنید ! شادمهر همه کار کرد ؛ با بزرگترین و کوچکترین اسم ها کار کرد ، فیلم بازی کرد ، آهنگ غیر مجاز بیرون داد ، باعث شد صد ها نفر عشق خوانندگی پیدا کنند ( مثلا یکی از بچه ها که طرف های صادقیه می نشیند، محسن یگانه و خیلی های دیگر ! ) و در نهایت از ایران رفت و افت و خیز های وحشتناک و عجیب و غریب را از سر گذراند .
چیزی که فکر من را مشغول کرده زمانه ای است که شادمهر در آن زیست و شادمهر شد ! از خودم می پرسم اگر چاووشی با همین صدا و ملودی ها ( شعر هایش هیچ که احتمالا مجوز نمی گرفتند ! ) از سال ۷۶ کارش را در آلبومی با حضور چند خواننده ی پاپ دیگر شروع می کرد می توانست به جایی برسد که شادمهر رسید ؟ جدا چه می شد ؟ آیا همین محسن می شد ؟ یا رویایی تر ؟ یا اصلا هیچ وقت مجال پیدا نمی کرد تا به این اسطوره تبدیل شود ؟ آیا اگر چاووشی از نسل اولی های موسیقی پاپ بود من هیچ گاه می توانستم حداقل برای خودم یک بت موسیقایی داشته باشم ؟ سنم می رسید ؟ می شد کسی باشد که برایم بخواند « آخ که چه لذتی داره ناز چشمات رو کشیدن » ؟ یا نه همه چیز مشروط به آن بود که چاووشی با یک کیبورد و ۱۰۰ مًن اتوتیون و صدای قمیشی و شعرهای مصدق و حیدرزاده شروع به کار کند و بعد هم برسد به « سنتوری » و « متاسفم » ؟ آیا اگر چاووشی می توانست مثل شادمهر ۳ تا از سخت ترین و بی ربط ترین ساز ها را خوب بزند و با یک ترک تا چند سال نبض بازار را در دست خودش بگیرد و با صد جور خواننده ( از محمد اصفهانی و ناصر عبداللهی گرفته تا عرشیا و مهستی و ابی ) کار کند ، باز هم می توانست چاووشی ما شود ؟ اگر رضا فوادیان نبود چاووشی با چه کسی استارت کارش را می زد تا همین گونه مرموز ریورب و دیلی پایان ناپذیر صدایش تا ابد در سرمان بپیچد ؟ اگر کارهای اولش با یک کیبورد خشک و خالی تنظیم نشده بودند می توانستند گوش را متوجه خود کنند ؟ اگر در دوره ای که « متاسفم » را ساخت جهان پر نشده بود از انواع و اقسام سمپل ها و VST ها باز هم می توانست « نفس بریده » را تولید کند ؟
در یک کلام آیا می شود شادمهر را خط زد اما به جایش یک چاووشی داشت که هم خصوصیات شادمهر را دارد هم جادوی چاووشی را ؟ آیا این جادو بدون شرایطی که در آن پدید آمد ممکن است ؟
۲ . شادمهر آهنگی دارد به نام « ژینا » . البته باید نوشت : « ژیــنــا » … فکر کنم اگر تا آخر عمرم به این آهنگ گوش بدهم باز هم در میانش احساس مرگ کنم . از اولین روزی که این آهنگ به گوشم خورد ( اگر اشتباه نکنم در یک تیزر بود که شادمهر جایی دور از شهر ایستاده بود و ویولون می زد ) تا الآن که این پست نوشته می شود ژینای شادمهر آتش به جان من می اندازد .
آیا می شد چاووشی ژیــنــا را بخواند و این سوز را حـفظ کند ؟ آیا می توانست این ملـودی و آکـورد ها را در بیاورد ؟
چیزی که شادمهر و چاووشی را در نقطه ای روبروی هم قرار می دهد ترانه ای است که هر دو از مریم حیدرزاده انتخاب کرده اند . البته چاووشی آن را برای خودش آهنگسازی کرده است و شادمهر برای مهستی . حتما همه تان متوجه سوزی که در « راه دشوار » است شده اید . آن آهنگی که شادمهر ساخته اصلا سوز ندارد . واقعا سرسری از ترانه اش گذشته . محسنِِ ما اما سوز را گرفته و ناز چشمانش آتش به جانمان می اندازد . آتشی نه از جنس آتش ژینا اما با سوزی به همان اندازه … ملودی اولیه ی « تفدیر » هم از آن ملودی های سوزناک است . حتی شعر و آهنگ هم خوب است اما خب آن صدای تو دماغی شادمهر را دیگر ندارد …
۳ . به نظر شما امسال بعد از ماه صفر چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
۱۶ شهرویر ۸۹
۱۱:۴۰ صبح
--------------------------------------------------------------------------
برگرفته از سایت چاووشی نامه به آدرس:
chavoshiname.wordpress.com
البته با در سوال سومش به جای عید فطر ماه صفر را نوشتم.
موزیک ما خواهش می کنم تایید کنید.
سه سوال دردناک
۱. شادمهر را همه تان می شناسید ! محسن چاووشی را هم همین طور ! شادمهر البته در حد اسطوره ی چاووشی نیست ! اما برای خودش یک پا افسانه است ! کاری با سواد موسیقی اش ندارم . کاری هم با این ندارم که ویولون و گیتار و پیانو را در چه حدی می زند ! از این هم می گذرم که چگونه می توانست با یک بار دست گذاشتن روی هر چیزی ( البته تا یک دوره ای ) آن را به مد روز تبدیل کند . اغراق نیست اگر بگویم تنها با یک تراک سه عنصری را وارد موسیقی پاپ ایرانی کرد که تا ۳-۴ سال نبض موسیقی را در دست خود داشتند ! تیون – واسوخت – پاپ-تکنو ! کافی است در حافظه ی خود به زمان پخشِ آهنگ « خیالی نیست » رجوع کنید و موزیک های قبل و بعد از آن را مقایسه کنید ! شادمهر همه کار کرد ؛ با بزرگترین و کوچکترین اسم ها کار کرد ، فیلم بازی کرد ، آهنگ غیر مجاز بیرون داد ، باعث شد صد ها نفر عشق خوانندگی پیدا کنند ( مثلا یکی از بچه ها که طرف های صادقیه می نشیند، محسن یگانه و خیلی های دیگر ! ) و در نهایت از ایران رفت و افت و خیز های وحشتناک و عجیب و غریب را از سر گذراند .
چیزی که فکر من را مشغول کرده زمانه ای است که شادمهر در آن زیست و شادمهر شد ! از خودم می پرسم اگر چاووشی با همین صدا و ملودی ها ( شعر هایش هیچ که احتمالا مجوز نمی گرفتند ! ) از سال ۷۶ کارش را در آلبومی با حضور چند خواننده ی پاپ دیگر شروع می کرد می توانست به جایی برسد که شادمهر رسید ؟ جدا چه می شد ؟ آیا همین محسن می شد ؟ یا رویایی تر ؟ یا اصلا هیچ وقت مجال پیدا نمی کرد تا به این اسطوره تبدیل شود ؟ آیا اگر چاووشی از نسل اولی های موسیقی پاپ بود من هیچ گاه می توانستم حداقل برای خودم یک بت موسیقایی داشته باشم ؟ سنم می رسید ؟ می شد کسی باشد که برایم بخواند « آخ که چه لذتی داره ناز چشمات رو کشیدن » ؟ یا نه همه چیز مشروط به آن بود که چاووشی با یک کیبورد و ۱۰۰ مًن اتوتیون و صدای قمیشی و شعرهای مصدق و حیدرزاده شروع به کار کند و بعد هم برسد به « سنتوری » و « متاسفم » ؟ آیا اگر چاووشی می توانست مثل شادمهر ۳ تا از سخت ترین و بی ربط ترین ساز ها را خوب بزند و با یک ترک تا چند سال نبض بازار را در دست خودش بگیرد و با صد جور خواننده ( از محمد اصفهانی و ناصر عبداللهی گرفته تا عرشیا و مهستی و ابی ) کار کند ، باز هم می توانست چاووشی ما شود ؟ اگر رضا فوادیان نبود چاووشی با چه کسی استارت کارش را می زد تا همین گونه مرموز ریورب و دیلی پایان ناپذیر صدایش تا ابد در سرمان بپیچد ؟ اگر کارهای اولش با یک کیبورد خشک و خالی تنظیم نشده بودند می توانستند گوش را متوجه خود کنند ؟ اگر در دوره ای که « متاسفم » را ساخت جهان پر نشده بود از انواع و اقسام سمپل ها و VST ها باز هم می توانست « نفس بریده » را تولید کند ؟
در یک کلام آیا می شود شادمهر را خط زد اما به جایش یک چاووشی داشت که هم خصوصیات شادمهر را دارد هم جادوی چاووشی را ؟ آیا این جادو بدون شرایطی که در آن پدید آمد ممکن است ؟
۲ . شادمهر آهنگی دارد به نام « ژینا » . البته باید نوشت : « ژیــنــا » … فکر کنم اگر تا آخر عمرم به این آهنگ گوش بدهم باز هم در میانش احساس مرگ کنم . از اولین روزی که این آهنگ به گوشم خورد ( اگر اشتباه نکنم در یک تیزر بود که شادمهر جایی دور از شهر ایستاده بود و ویولون می زد ) تا الآن که این پست نوشته می شود ژینای شادمهر آتش به جان من می اندازد .
آیا می شد چاووشی ژیــنــا را بخواند و این سوز را حـفظ کند ؟ آیا می توانست این ملـودی و آکـورد ها را در بیاورد ؟
چیزی که شادمهر و چاووشی را در نقطه ای روبروی هم قرار می دهد ترانه ای است که هر دو از مریم حیدرزاده انتخاب کرده اند . البته چاووشی آن را برای خودش آهنگسازی کرده است و شادمهر برای مهستی . حتما همه تان متوجه سوزی که در « راه دشوار » است شده اید . آن آهنگی که شادمهر ساخته اصلا سوز ندارد . واقعا سرسری از ترانه اش گذشته . محسنِِ ما اما سوز را گرفته و ناز چشمانش آتش به جانمان می اندازد . آتشی نه از جنس آتش ژینا اما با سوزی به همان اندازه … ملودی اولیه ی « تفدیر » هم از آن ملودی های سوزناک است . حتی شعر و آهنگ هم خوب است اما خب آن صدای تو دماغی شادمهر را دیگر ندارد …
۳ . به نظر شما امسال بعد از ماه صفر چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
۱۶ شهرویر ۸۹
۱۱:۴۰ صبح
--------------------------------------------------------------------------
برگرفته از سایت چاووشی نامه به آدرس:
chavoshiname.wordpress.com
البته با در سوال سومش به جای عید فطر ماه صفر را نوشتم.
موزیک ما خواهش می کنم تایید کنید.