با سلام خدمت سایت محترم و موفّق موسیقی ما و تمام علاقمندان و دلسوزان موسیقی پاپ داخل کشور
بعد از 4 ماه بررسی و شنیدن چند ده بار این آلبوم ، نقد خود را از 5 منظر " صدا " ، " ترانه " ، " ملودی " ، " تنظیم " و " اتاق فکر اثر " ارائه می دهم و در آخر به هر مورد از 100% نمره خواهم داد و میانگین این 5 نمره ، نمره ی واحدی خواهد بود که نمره ی کل اثر نام می گیرد .
صدا : از نظر تقسیم بندی انواع صداها ، صدای " شهاب رمضان " جزو صداهای اصطلاحاً " حسّی " است که برای مخاطب ایرانی معمولاً جذّاب و شنیدنی است ضمن اینکه خوشبختانه مشکل کوک و از این قبیل مسائل هم ندارد . تا اینجا هیچ مشکلی نیست امّا مشکل زمانی شروع می شود که این احساس از حالت تعادل خارج شده و برای جذب بیشتر مخاطب دچار افراط می گردد و انقدر شیرینی اش زیاد می شود که اصطلاحاً دل را می زند و گهگاه زنانه شدن صدای خواننده به دلیل همین افراط در انتقال حس می باشد که این گفته در قطعات حسّی تر آلبوم کاملاً مشهود است . شهاب رمضان در مصاحبه ای با مجله ی موسیقی ترانه ی ماه شباهت صدایش با فریدون آسرایی ، بنیامین و محمّد علیزاده را تکذیب کرده امّا به عقیده ی نگارنده و هر آدم منصف و عادل شباهت صدای رمضان و فریدون آسرایی بسیار زیاد است امّا با بنیامین و محمّد علیزاده اصلاً . نمره ی صدا 80%
ترانه : 5 ترانه از امیر ارجینی ، 3 ترانه از علی بحرینی ، یک ترانه از بهاره مکرّم و یک ترانه ار سیّد محمّد کاظمی . قطعات سرنوشت ساز آلبوم با ترانه های امیر ارجینی که پیشتر توانایی خود را با صدای چاووشی ثابت کرده بود بسته شده که اوج این امر در قطعه ی " پشیمونی " به چشم می خورد . در کل ترانه ها خوب است امّا اگر هدف سازندگان اثر زمزمه شدن ترانه ها توسط مخاطب باشد ( که معمولا اینچنین است ) قطعات 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 و 7 از سایر قطعات در این زمینه موقّق تر بوده اند . به عقیده ی نگارنده اگر این آلبوم با 8 قطعه بسته می شد موفّق تر می نمود . نمره ی ترانه 70%
ملودی : 8 ملودی از شهاب رمضان ، 1 ملودی زانیار خسروی و 1 ملودی مشترک رمضان و زانیار . ملودی های خوبی می شنویم که گوشنواز و دلنشین است و با هدف ارائه ی کاری خوب برای مخاطب ایرانی شاخته شده امّا دقیقاً در همان قطعات 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 و 7 که ترانه هایی با قابلیت شنیده شدن بیشتر دارد این اتّفاق افتاده است و باز این نکته به اثبات می رسد که ترانه ی خوب ملودی بهتری به ارمغان می آورد . نکته ای نمی ماند جز ملودی قطعه 1 که ای کاش تنها خود زانیار آنرا می ساخت چون قرار بود یک کار ترنس مثبت سرآلبومی باشد که این امر از عهده ی آدمهایی مثل زانیار بر می آید . ضعف ملودی این کار تنها در ترجیع بند است که فکر کنم کار خود شهاب رمضان باشد و این خوب نیست . شهاب رمضان حسّی شرقی بهتر می سازد و زانیار اکتیو تر . نمره ی ملودی 70%
تنظیم : سیروان خسروی نیاز به تعریف ندارد و بدون اغراق مجهّز ترین و خوشفکر ترین تنظیم کننده ی حال حاضر پاپ ایرانی ست تنظیم کلّ این آلبوم را به عهده دارد امّا . هرکس ذهنیت موسیقیایی سیروان را خوب دنبال کرده باشد می داند سیروان در زمینه ی سبک های غربی مثل ترنس . هاوس ، R & B ، راک و بسیار متبحّر است و تنظیم این آلبوم تنها 20% توان سیروان را لازم داشت . آیا لازم بود قطعاتی جز 1 و 9 را سیروان تنظیم کند ؟ تنظیم قطعاتی مثل شماره 3 را تنها سیروان باید انجام می داد ؟؟!! بخاطر عدم استفاده ی کامل از توانایی های سیروان خسروی نمره ی تنظیم 60%
اتاق فکر اثر : " رمانتیک " اتاق فکر خوبی داشت امّا احساس می کنم افکار آدمهای این اتاق تنها محدود به اینها بوده : چون سیروان و ارجینی امتحان پس داده هستند مردان تعیین کننده ی این آلبوم خواهند بود در صورتی که به عقیده ی نگارنده ، ارجینی از 5 ترانه 2 ترانه ی خوب داشت یعنی 40% امّا بحرینی از 3 ترانه 2تا یعنی 66% که این آمار بهتری است ضمن اینکه مکرم و کاظمی با یک ترانه هم خودی نشان دادند و می شد بیشتر از این 3 نفر استفاده کرد . رمضان ، تهیه کننده اثر و یا هر دست اندر کار دیگر این آلبوم می توانست از یکی ، دو آهنگساز دیگر هم استفاده کند تا طیف گسترده تری از علاقه مندان را شامل گردند . نمره ی اتاق فکر 70%
با سلام خدمت سایت محترم و موفّق موسیقی ما و تمام علاقمندان و دلسوزان موسیقی پاپ داخل کشور
بعد از 4 ماه بررسی و شنیدن چند ده بار این آلبوم ، نقد خود را از 5 منظر " صدا " ، " ترانه " ، " ملودی " ، " تنظیم " و " اتاق فکر اثر " ارائه می دهم و در آخر به هر مورد از 100% نمره خواهم داد و میانگین این 5 نمره ، نمره ی واحدی خواهد بود که نمره ی کل اثر نام می گیرد .
صدا : از نظر تقسیم بندی انواع صداها ، صدای " شهاب رمضان " جزو صداهای اصطلاحاً " حسّی " است که برای مخاطب ایرانی معمولاً جذّاب و شنیدنی است ضمن اینکه خوشبختانه مشکل کوک و از این قبیل مسائل هم ندارد . تا اینجا هیچ مشکلی نیست امّا مشکل زمانی شروع می شود که این احساس از حالت تعادل خارج شده و برای جذب بیشتر مخاطب دچار افراط می گردد و انقدر شیرینی اش زیاد می شود که اصطلاحاً دل را می زند و گهگاه زنانه شدن صدای خواننده به دلیل همین افراط در انتقال حس می باشد که این گفته در قطعات حسّی تر آلبوم کاملاً مشهود است . شهاب رمضان در مصاحبه ای با مجله ی موسیقی ترانه ی ماه شباهت صدایش با فریدون آسرایی ، بنیامین و محمّد علیزاده را تکذیب کرده امّا به عقیده ی نگارنده و هر آدم منصف و عادل شباهت صدای رمضان و فریدون آسرایی بسیار زیاد است امّا با بنیامین و محمّد علیزاده اصلاً . نمره ی صدا 80%
ترانه : 5 ترانه از امیر ارجینی ، 3 ترانه از علی بحرینی ، یک ترانه از بهاره مکرّم و یک ترانه ار سیّد محمّد کاظمی . قطعات سرنوشت ساز آلبوم با ترانه های امیر ارجینی که پیشتر توانایی خود را با صدای چاووشی ثابت کرده بود بسته شده که اوج این امر در قطعه ی " پشیمونی " به چشم می خورد . در کل ترانه ها خوب است امّا اگر هدف سازندگان اثر زمزمه شدن ترانه ها توسط مخاطب باشد ( که معمولا اینچنین است ) قطعات 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 و 7 از سایر قطعات در این زمینه موقّق تر بوده اند . به عقیده ی نگارنده اگر این آلبوم با 8 قطعه بسته می شد موفّق تر می نمود . نمره ی ترانه 70%
ملودی : 8 ملودی از شهاب رمضان ، 1 ملودی زانیار خسروی و 1 ملودی مشترک رمضان و زانیار . ملودی های خوبی می شنویم که گوشنواز و دلنشین است و با هدف ارائه ی کاری خوب برای مخاطب ایرانی شاخته شده امّا دقیقاً در همان قطعات 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 و 7 که ترانه هایی با قابلیت شنیده شدن بیشتر دارد این اتّفاق افتاده است و باز این نکته به اثبات می رسد که ترانه ی خوب ملودی بهتری به ارمغان می آورد . نکته ای نمی ماند جز ملودی قطعه 1 که ای کاش تنها خود زانیار آنرا می ساخت چون قرار بود یک کار ترنس مثبت سرآلبومی باشد که این امر از عهده ی آدمهایی مثل زانیار بر می آید . ضعف ملودی این کار تنها در ترجیع بند است که فکر کنم کار خود شهاب رمضان باشد و این خوب نیست . شهاب رمضان حسّی شرقی بهتر می سازد و زانیار اکتیو تر . نمره ی ملودی 70%
تنظیم : سیروان خسروی نیاز به تعریف ندارد و بدون اغراق مجهّز ترین و خوشفکر ترین تنظیم کننده ی حال حاضر پاپ ایرانی ست تنظیم کلّ این آلبوم را به عهده دارد امّا . هرکس ذهنیت موسیقیایی سیروان را خوب دنبال کرده باشد می داند سیروان در زمینه ی سبک های غربی مثل ترنس . هاوس ، R & B ، راک و بسیار متبحّر است و تنظیم این آلبوم تنها 20% توان سیروان را لازم داشت . آیا لازم بود قطعاتی جز 1 و 9 را سیروان تنظیم کند ؟ تنظیم قطعاتی مثل شماره 3 را تنها سیروان باید انجام می داد ؟؟!! بخاطر عدم استفاده ی کامل از توانایی های سیروان خسروی نمره ی تنظیم 60%
اتاق فکر اثر : " رمانتیک " اتاق فکر خوبی داشت امّا احساس می کنم افکار آدمهای این اتاق تنها محدود به اینها بوده : چون سیروان و ارجینی امتحان پس داده هستند مردان تعیین کننده ی این آلبوم خواهند بود در صورتی که به عقیده ی نگارنده ، ارجینی از 5 ترانه 2 ترانه ی خوب داشت یعنی 40% امّا بحرینی از 3 ترانه 2تا یعنی 66% که این آمار بهتری است ضمن اینکه مکرم و کاظمی با یک ترانه هم خودی نشان دادند و می شد بیشتر از این 3 نفر استفاده کرد . رمضان ، تهیه کننده اثر و یا هر دست اندر کار دیگر این آلبوم می توانست از یکی ، دو آهنگساز دیگر هم استفاده کند تا طیف گسترده تری از علاقه مندان را شامل گردند . نمره ی اتاق فکر 70%
نمره ی " رمانتیک - شهاب رمضان " : 70%
با آرزوی موفّقیت برای گروه سازنده ی رمانتیک