استاد عزیزم اقای هنرمند ؛ مطالبی به ذهن بنده رسیده که برداشت متفاوتی از رویا و دیگر اثر های اقای سینا حجازی هستش
1- سبک و فرم دو مساله ی مجزاس ؛ سینا حجازی در سبک شناسی کارش رگه نیس ولی فرمش رو داره ؛ رگه فقط Syncopation یا سازبندی نیس ؛ همونطور که میدونید بخش عمده ای از رگه برگرفته از جاز و بلوز هستش و بخشی سنت و رقص ؛ از این عوامل به نظر من در کارهای اقای حجازی فقط مساله ی ریتم و رقص دیده میشه
2- سازبندی هم مثل اکورد ها در رگه بیشتر به تکرار می رسه و معمولا سادس ؛ اما گیتار باس به نوعی امضا برای رگه است که باید با تاکید باشه که در آلبوم رویا چندان شنیده نمیشه ؛ سازبندی این آلبوم سازبندی پاپ با ضرب و ضد ضرب هست فقط ؛ برای مثال سازبندی could_you_be_loved اثر باب مارلی رو میتونیم مورد بررسی قرار بدیم که کاملا رگه هس
3- در مورد اینکه گفتید زندگی جاری مردم در ترانه و جملات هست که کلا نظری ندارم بدلیل اینکه این ترانه ها به مفهوم خوده رگه نیس ، و ریشه در رگه که کاملا اعتراض است نداره و به مفهوم ثانویه یعنی عشق و موارد اجتماعی وشخصی پرداخته میشه ، که در اون هم باز استاندارد نیست و مشخص نیس هدف چیه
4- ملودی های البوم رویا از نظر ریتم اکثر شبیه هم هستند و به نظر میرسه فقط عوامل به ریتمیک بودن آلبوم فکر کردن ؛ ترکهای تیک تیک ؛ ماما ؛ آی دل و بارون از نظر سازبندی کمی متفاوت هستند ؛ و در ملودی ؛ ریتم و فرم تغییری حس نمیشه و اینها یکی هستش و این شنونده رو قطعا کسل و خسته میکنه
5 - در نهایت نظر شخصی بنده این است که تغییر خوبه اما نه به هر قیمتی , این نوع موسیقی قطعا انقضای خیلی کمی خواهد داشت و زمان در موردش قضاوت میکنه ؛؛ سردرگمی و محتوای پوچ بجای اصول و اثر قوی رگی در کارهای اقای حجازی هستش ؛ و فقط بقول شما برخی المان های ثابت رو حفظ میکنه که اونم نباشه به همون پاپ یا R&B بی محتوا میرسیم .
با تشکر.
استاد عزیزم اقای هنرمند ؛ مطالبی به ذهن بنده رسیده که برداشت متفاوتی از رویا و دیگر اثر های اقای سینا حجازی هستش
1- سبک و فرم دو مساله ی مجزاس ؛ سینا حجازی در سبک شناسی کارش رگه نیس ولی فرمش رو داره ؛ رگه فقط Syncopation یا سازبندی نیس ؛ همونطور که میدونید بخش عمده ای از رگه برگرفته از جاز و بلوز هستش و بخشی سنت و رقص ؛ از این عوامل به نظر من در کارهای اقای حجازی فقط مساله ی ریتم و رقص دیده میشه
2- سازبندی هم مثل اکورد ها در رگه بیشتر به تکرار می رسه و معمولا سادس ؛ اما گیتار باس به نوعی امضا برای رگه است که باید با تاکید باشه که در آلبوم رویا چندان شنیده نمیشه ؛ سازبندی این آلبوم سازبندی پاپ با ضرب و ضد ضرب هست فقط ؛ برای مثال سازبندی could_you_be_loved اثر باب مارلی رو میتونیم مورد بررسی قرار بدیم که کاملا رگه هس
3- در مورد اینکه گفتید زندگی جاری مردم در ترانه و جملات هست که کلا نظری ندارم بدلیل اینکه این ترانه ها به مفهوم خوده رگه نیس ، و ریشه در رگه که کاملا اعتراض است نداره و به مفهوم ثانویه یعنی عشق و موارد اجتماعی وشخصی پرداخته میشه ، که در اون هم باز استاندارد نیست و مشخص نیس هدف چیه
4- ملودی های البوم رویا از نظر ریتم اکثر شبیه هم هستند و به نظر میرسه فقط عوامل به ریتمیک بودن آلبوم فکر کردن ؛ ترکهای تیک تیک ؛ ماما ؛ آی دل و بارون از نظر سازبندی کمی متفاوت هستند ؛ و در ملودی ؛ ریتم و فرم تغییری حس نمیشه و اینها یکی هستش و این شنونده رو قطعا کسل و خسته میکنه
5 - در نهایت نظر شخصی بنده این است که تغییر خوبه اما نه به هر قیمتی , این نوع موسیقی قطعا انقضای خیلی کمی خواهد داشت و زمان در موردش قضاوت میکنه ؛؛ سردرگمی و محتوای پوچ بجای اصول و اثر قوی رگی در کارهای اقای حجازی هستش ؛ و فقط بقول شما برخی المان های ثابت رو حفظ میکنه که اونم نباشه به همون پاپ یا R&B بی محتوا میرسیم .
با تشکر.