نشست جشنواره موسیقی جوان برگزار شد
حسین علیزاده: این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد میشود
موسیقی ما - نشست یازدهمین جشنواره موسیقی جوان امروز با حضور اساتید موسیقی چون حسین علیزاده، هومان اسعدی، آذین موحد، حمیدرضا اردلان و بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست «هومان اسعدی» - دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان- تاکید کرد که مسایل درون جشنوارهای وجود دارد که برعهده دبیر جشنواره است و حمایتهای پساجشنوارهای به دبیرخانه جشنواره مربوط نیست و مسئولان دولتی در حوزه موسیقی باید به آن توجه کنند: «بعد از اتمام دوره دهم جشنواره، برنامه ریزی برای یازدهمین دوره شروع و اواخر زمستان سال گذشته فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و با افزایش ۲۵ درصدی شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل مواجه شدیم به گونهای که به صورت تفکیک شده در موسیقی دستگاهی ۵۳ درصد، در بخش موسیقی نواحی ۳۰ درصد و در بخش کلاسیک با ۱۵ درصد افزایش رو به رو بودیم و در نهایت ۵۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. ویژگی این دوره از جشنواره این بود که یک تیم واحد از استادان در تمام مراحل ما را همراهی کردند.»
اما در ادامهی این مراسم «حسین علیزاده» نیز با بیان این مطلب که در تخصصهای مختلف حضور زنان بسیار چشمگیر است و جامعه ما آنچه را که لازم دارد پیدا میکند؛ به این مساله اشاره کرد که این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان به خوبی در حال برگزاری است و دبیر جشنواره به گونهای برخورد کرده است که تفاهم ۷۰ نفر از استادان موسیقی در کنار هم به خوبی دیده میشود: «این حجم حضور از جوانان در این جشنواره برای ما شگفت انگیز است؛ زیرا میبینیم این روزها خانواده ها به موسیقی اهمیت میدهند و کمتر خانهای وجود دارد که در آن ساز موسیقی نیست. موسیقی یک هنر معنوی است که در دست مردم است و این جشنواره یک حرکت معنوی به سمت موسیقی است. کشتی موسیقی به سختی حرکت میکند؛ اما با همین شرایط هم موسیقی ایران در آینده نزدیک میتواند در دنیا موفقتر باشد. این جشنواره یک حرکت ملی است و مسئولانی که نگاه ملی دارند میتوانند ما را در این راه حمایت کنند، اما در نهایت میتوان گفت کشتی این جشنواره به حرکت افتاده است و دیگر نمیتوان آن را متوقف کرد.»
حسین علیزاده درباره بخش آموزش موسیقی نیز گفت: «مساله موسیقی به گونهای هدایت میشود که باید به صورت ریشهای به آن توجه کرد. از اشخاصی که میتوانند از جشنواره حمایت مالی کنند دعوت ملی میکنم تا از این جشنواره حمایت کنند. اما در مورد آموزش نیز باید گفت باید یک هماهنگی در حوزه آموزش صورت گیرد چرا که هنرستانها و آموزشگاهها در مسیر دانشگاهها نیستند. آموزش درست از اهمیت بسیاری برخوردار است و فکر میکنم معلمان موسیقی که خوب عمل میکنند باید مورد تقدیر قرار گیرند. متاسفانه در آموزش موسیقی یک شکل واحد در کشور وجود ندارد. موسیقی در ایران خیلی شخصی است و هرکسی برای خود کتاب چاپ میکند و هیچ معیاری در این زمینه وجود ندارد و باید یک کنترل مناسبی در این زمینه صورت گرفت. این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد می شود این در حالی است که در ایران شاید استادان موسیقی به انگشتان یک دست هم نرسد. جشنواره موسیقی ملی جوان در زمینه آموزش پیش قدم است و معتقدم هماهنگی آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.»
حمیدرضا اردلان در ادامه این نشست گفت: «در کشور ما اگر جریانی توسط سیاست دنبال نشود مردم به خوبی میدانند چه کنند و حضور حسین علیزاده نشان میدهد که این جشنواره چگونه برگزار میشود. یکی از بحثهای مهم این جشنواره این است که با برگزیدگان آن چه باید کرد به همین منظور یک اتاق فکر برای جشنواره در نظر گرفته شد تا موارد مختلف در آن دیده شود که نتیجه چنین اتاق فکری حضور ۴۶ درصدی هنرمندان استانی در این جشنواره است.»
«آذین موحد» نیز بیان کرد: «حسین علیزاده نگاه خاص فرهنگی و هنری و تعهد و نگاه ملی خود را همیشه دنبال کرده و این مساله بسیار با اهمیت است. باید بگویم این جشنواره یک جشنواره هنری در باب گذران اوقات فراغت نیست و تمام تلاش ما تبیین تفکر و اندیشه در حوزه های مختلف موسیقی است. امیدوارم با برگزاری این جشنواره نگاه جامعه ایران نیز نسبت به این هنر تغییر کند. حضور چشمگیر این تعداد از جوانان در استان های کشور نشان دهنده موفقیت در تبیین استانداردهای این جشنواره است.»
بهرام جمالی مدیر عامل انجمن موسیقی نیز گفت: «ما در حوزه جهان معاصر با دو پدیده فرهنگ و صنعت موسیقی مواجه هستیم و این جشنواره نماینده فرهنگ موسیقی با پشتوانه استادان بزرگ کشور است. خانوادهها که بستر اصلی آموزش را برای فرزندان خود فراهم میکنند کار خود را به خوبی انجام دادهاند و اکنون باید مسئولیت جامعه نسبت به این امر مورد توجه قرار گیرد و فکر میکنم نقش مطبوعات در این زمینه بسیار تاثیرگذار است؛ همچنین بودجه جشنواره صد در صد هزینه میشود و هیچ فروش بلیتی هم ندارد. برآورد ما از نظر بودجه برای این جشنواره یک میلیاد و ۲۰۰ میلیون تومان است که بیشک پاسخگو نیست و باید به فکر یک سیستم مناسب برای بودجه جشنواره باشیم. برگزیدگان سال گذشته را برای اجرای زنده مورد بررسی قرار دادیم که در نهایت به یک حلقه مفقوده رسیدیم که شامل آموزش های تکمیلی است که باید توسط متخصصان صورت گیرد. البته این امر در بودجه جشنواره دیده نشده است تا بتوانیم برای برگزیدگان شرایط بهتری فراهم کنیم.»
محمدرضا اردلان در ادامه بیان کرد: «این جشنواره نه تولید میکند نه آموزش میدهد. دو جنس آموزش در کل کشور به خصوص موسیقی سنتی و نواحی وجود دارد که یکی آموزش سینه به سینه است که توسط خانوادههای دارای سبک موسیقی به فرزندانشان منتقل میشود که بیشک هرچه اجرا میکنند درست است و آموزش بعدی در آموزشگاهها صورت میگیرد. این جشنواره جایی برای این است تا درباره موسیقی ارزیابی ملی صورت گیرد تا متوجه شد حال موسیقی خوب است یا خیر.»
در ابتدای این نشست «هومان اسعدی» - دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان- تاکید کرد که مسایل درون جشنوارهای وجود دارد که برعهده دبیر جشنواره است و حمایتهای پساجشنوارهای به دبیرخانه جشنواره مربوط نیست و مسئولان دولتی در حوزه موسیقی باید به آن توجه کنند: «بعد از اتمام دوره دهم جشنواره، برنامه ریزی برای یازدهمین دوره شروع و اواخر زمستان سال گذشته فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و با افزایش ۲۵ درصدی شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل مواجه شدیم به گونهای که به صورت تفکیک شده در موسیقی دستگاهی ۵۳ درصد، در بخش موسیقی نواحی ۳۰ درصد و در بخش کلاسیک با ۱۵ درصد افزایش رو به رو بودیم و در نهایت ۵۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. ویژگی این دوره از جشنواره این بود که یک تیم واحد از استادان در تمام مراحل ما را همراهی کردند.»
اما در ادامهی این مراسم «حسین علیزاده» نیز با بیان این مطلب که در تخصصهای مختلف حضور زنان بسیار چشمگیر است و جامعه ما آنچه را که لازم دارد پیدا میکند؛ به این مساله اشاره کرد که این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان به خوبی در حال برگزاری است و دبیر جشنواره به گونهای برخورد کرده است که تفاهم ۷۰ نفر از استادان موسیقی در کنار هم به خوبی دیده میشود: «این حجم حضور از جوانان در این جشنواره برای ما شگفت انگیز است؛ زیرا میبینیم این روزها خانواده ها به موسیقی اهمیت میدهند و کمتر خانهای وجود دارد که در آن ساز موسیقی نیست. موسیقی یک هنر معنوی است که در دست مردم است و این جشنواره یک حرکت معنوی به سمت موسیقی است. کشتی موسیقی به سختی حرکت میکند؛ اما با همین شرایط هم موسیقی ایران در آینده نزدیک میتواند در دنیا موفقتر باشد. این جشنواره یک حرکت ملی است و مسئولانی که نگاه ملی دارند میتوانند ما را در این راه حمایت کنند، اما در نهایت میتوان گفت کشتی این جشنواره به حرکت افتاده است و دیگر نمیتوان آن را متوقف کرد.»
حسین علیزاده درباره بخش آموزش موسیقی نیز گفت: «مساله موسیقی به گونهای هدایت میشود که باید به صورت ریشهای به آن توجه کرد. از اشخاصی که میتوانند از جشنواره حمایت مالی کنند دعوت ملی میکنم تا از این جشنواره حمایت کنند. اما در مورد آموزش نیز باید گفت باید یک هماهنگی در حوزه آموزش صورت گیرد چرا که هنرستانها و آموزشگاهها در مسیر دانشگاهها نیستند. آموزش درست از اهمیت بسیاری برخوردار است و فکر میکنم معلمان موسیقی که خوب عمل میکنند باید مورد تقدیر قرار گیرند. متاسفانه در آموزش موسیقی یک شکل واحد در کشور وجود ندارد. موسیقی در ایران خیلی شخصی است و هرکسی برای خود کتاب چاپ میکند و هیچ معیاری در این زمینه وجود ندارد و باید یک کنترل مناسبی در این زمینه صورت گرفت. این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد می شود این در حالی است که در ایران شاید استادان موسیقی به انگشتان یک دست هم نرسد. جشنواره موسیقی ملی جوان در زمینه آموزش پیش قدم است و معتقدم هماهنگی آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.»
حمیدرضا اردلان در ادامه این نشست گفت: «در کشور ما اگر جریانی توسط سیاست دنبال نشود مردم به خوبی میدانند چه کنند و حضور حسین علیزاده نشان میدهد که این جشنواره چگونه برگزار میشود. یکی از بحثهای مهم این جشنواره این است که با برگزیدگان آن چه باید کرد به همین منظور یک اتاق فکر برای جشنواره در نظر گرفته شد تا موارد مختلف در آن دیده شود که نتیجه چنین اتاق فکری حضور ۴۶ درصدی هنرمندان استانی در این جشنواره است.»
«آذین موحد» نیز بیان کرد: «حسین علیزاده نگاه خاص فرهنگی و هنری و تعهد و نگاه ملی خود را همیشه دنبال کرده و این مساله بسیار با اهمیت است. باید بگویم این جشنواره یک جشنواره هنری در باب گذران اوقات فراغت نیست و تمام تلاش ما تبیین تفکر و اندیشه در حوزه های مختلف موسیقی است. امیدوارم با برگزاری این جشنواره نگاه جامعه ایران نیز نسبت به این هنر تغییر کند. حضور چشمگیر این تعداد از جوانان در استان های کشور نشان دهنده موفقیت در تبیین استانداردهای این جشنواره است.»
بهرام جمالی مدیر عامل انجمن موسیقی نیز گفت: «ما در حوزه جهان معاصر با دو پدیده فرهنگ و صنعت موسیقی مواجه هستیم و این جشنواره نماینده فرهنگ موسیقی با پشتوانه استادان بزرگ کشور است. خانوادهها که بستر اصلی آموزش را برای فرزندان خود فراهم میکنند کار خود را به خوبی انجام دادهاند و اکنون باید مسئولیت جامعه نسبت به این امر مورد توجه قرار گیرد و فکر میکنم نقش مطبوعات در این زمینه بسیار تاثیرگذار است؛ همچنین بودجه جشنواره صد در صد هزینه میشود و هیچ فروش بلیتی هم ندارد. برآورد ما از نظر بودجه برای این جشنواره یک میلیاد و ۲۰۰ میلیون تومان است که بیشک پاسخگو نیست و باید به فکر یک سیستم مناسب برای بودجه جشنواره باشیم. برگزیدگان سال گذشته را برای اجرای زنده مورد بررسی قرار دادیم که در نهایت به یک حلقه مفقوده رسیدیم که شامل آموزش های تکمیلی است که باید توسط متخصصان صورت گیرد. البته این امر در بودجه جشنواره دیده نشده است تا بتوانیم برای برگزیدگان شرایط بهتری فراهم کنیم.»
محمدرضا اردلان در ادامه بیان کرد: «این جشنواره نه تولید میکند نه آموزش میدهد. دو جنس آموزش در کل کشور به خصوص موسیقی سنتی و نواحی وجود دارد که یکی آموزش سینه به سینه است که توسط خانوادههای دارای سبک موسیقی به فرزندانشان منتقل میشود که بیشک هرچه اجرا میکنند درست است و آموزش بعدی در آموزشگاهها صورت میگیرد. این جشنواره جایی برای این است تا درباره موسیقی ارزیابی ملی صورت گیرد تا متوجه شد حال موسیقی خوب است یا خیر.»
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1396 - 16:07
دیدگاهها
بله كاملا درسته . معمولا در ايران كساني كه نوازندگي بلد نيستن ميرن سمت تدريس، اين وسط كساني كه در تدريس هم كم ميارن ميرن سراغ موسيقي كودك . و به همين شكل جريان آموزش موسيقي به نازل ترين سطح رسيده !
استاد
درود بهشون. واقعا ظهور استاد های قلابی و ادعاهای پوچ شون کلمه ی استاد و تخریب کرده ?
جانا سخن از زبان ما میگویی!❤
نفرمائید بیشتر استاد داریم تا شاگرد،ماشاالله همه برای خودشون استادی هستن،اساتیدی سراغ دارم که باخ و موتزارت هم قبول ندارن ،این نشان دهنده اینه که در ایران هم شعور و فهم موسیقی هست هم مردمان ما گوش موسیقایی قوی دارن،اصلا نگذریم از آهنگسازامون چشمشون نزنم خدای هارمونی هستن،با سمپل و وی اس تی کار میسازن مثل سونامی کل دنیا رو فرا میگیره و نوازنده هامون که به سبک یک دیگر خیلی خیلی احترام میذارند و همینطور خواننده هامون ،که توی کنسرت، موسیقی یک طرف میره خواننده طرف دیگه از بس که این اجراهای زنده قوی هست اصلا خدایا شکرت که توی اتریش به دنیا نیومدم.وطنم پاره تنم
چقدرمن متاسف میشم وقتی میبینم به هرکسی لقب استاد میدن. استادقمصری. استادپورناظریها...... بااینکارابروی این واژه داره میره دیگه
تدریس یکی از بهترین کارهاییه که یه موزیسین یا نوازنده میتونه انجام بده و کار هر کسی هم نیست،کامنتهای بعضی از دوستان واقعاً مسخره و مضحکه!هر کسی در یه سطحی کار میکنه و همه قرار نیست استار باشن،اگه کسی داره تدریس میکنه این دلیل ضعفش نیست این به دلیل کامل بودنشه،چه بسیار نوازنده های حرفه ای داریم که اصلاً نمیتونن چیزی رو که بلدن به کسی انتقال بدن و این ضعفه
ای عزیز. کار از این حرفها گذشته. طرف تو همین پیج اومده به شهرام شکوهی می گه استاد. کلمه استاد به سرنوشت کلمه روشنفکر و آزادی دچار شده. معنای خودشو در عمل دچار واژگونی می بینه.
دوست محترم کسی که میخاد تدریس کنه اول بایدخودش کامل باشه وتجربه اینکارو اشته باشه ولااقل دوره های اموزشی خودشوبدرستی طی کرده باشه. حرف شمامصداق اینه که منم مثلابیام دست بعمل جراحی بزنم وبگم همینقدبلدم لطفاکمی منطقی باشید
اگه جناب علیزاده این سخنان رو بیست سال پیش میگفتن باز برای خیلیا تازگی داشت. ولی این مساله ی استاد خطاب کردن هرکس و ناکس، در تمام هنرها چنان شایع شده و تابلو شده که دیگه خیلی جاها وقتی به یه استاد واقعی هم بگی استاد بهش برمی خوره میگه به من نگو استاد. بعله. تظاهر در جای خویش بی ضرره ولی وقتی همیشگی و همه گیر و بی دلیل بشه تعارف ها و محافظه کاربازی ها باعث میشه به هرکی بگیم استاد. بنده حتی به شجریان هم نمیگم استاد. به مرحوم محمد هدایت نوری میگم و به ادیب خوانساری و... شوخی نداریم
درود بر استاد علیزاده . استاد هم مثل عنوان دکتر و مهندس به هر کسی لقب داده میشه جز به اهلش متاسفانه . موسیقی ما به زور بیسوادی و تجارت به راهی برده شده که از ذهن و هنر و مکتب اساتید ارجمند موسیقیمون خیلی دوره . وقتی بعضی ها الکی بشن اسطوره و یکسری ها هم طی یکی دوسال زحمت نکشیده میلیون میلیون از کنسرت های بی محتواشون پول در میارن دیگه مشخص استاد زیاد میشه ولی چه فایده که آدم بیسواد و الکی با اسم و رسم زیادی هم الکیه ولی تا ابد روح الله خالقی ها و یاحقی ها و ... ها استاد و اسطوره خواهند موند
جا داره از استاد عليزاده افتخار موسيقي ايراني هم انتقاد كرد بخاطر كنسرت هاي بداهه نوازي اخيرشون ... در هندوستان پانديت يا استاد به هر كسي اطلاق نميشه . در ايران جوانان با استعداد ما كه كپي درجه دوم يا سوم شهناز و عليزاده و شريف و لطفي و ني داود و .. هستند غوره نخورده مويز شدند و صاحب مكتب. نهاد و مرجعي هم نيست براي تعيين سطح . خانه موسيقي كه خودش مافياست . دانشگاه ها هم كه بي كيفيت . بندبازي و آكروبات شده نوازندگي .
چقدرررررر یه مرد میتونه بزرگوار ،باشعور و هنرمند باشه
افزودن یک دیدگاه جدید