گفتوگو با محسن رجبپور، مدیر اجرایی جدید ارکستر موسیقی ملی
میخواهیم با برنامه باشیم
موسیقی ما - سمیه قاضیزاده: نام محسن رجبپور بیش از آنکه با موسیقی ایرانی عجین باشد، همنشین موسیقی پاپ بودهاست. او طی ۱۰ سال گذشته یکی از تهیهکنندگان موسیقی ایران بوده که سرپرستی گروههای موفقی چون آریان و هنرمندانی چون بنیامین را به عهده داشته است. از چند سال پیش هم که ارکستر مجلسی ایرانیان را راه انداخته و در این حوزه هم شانسش را امتحان کرده. رجبپور از امروز کار دیگری را هم به لیست فعالیتهای موسیقاییاش اضافه کرده و آن فعالیت در ارکستر موسیقی ملی ایران به عنوان مدیر اجرایی است. ارکستری که این روزها کارش را دوباره شروع کرده و همه چشم انتظارند تا ببینند فعالیتهای جدید این ارکستر که سال گذشته را در خاموشی سپری کرد، چطور خواهد بود؟
با اینکه محسن رجبپور همواره به عنوان یکی از مدیران خصوصی موسیقی شناخته میشود، اما طی یکی دو سال اخیر او همکاریهای نزدیکی با مرکز موسیقی به خصوص در بخش مرحوم موسیقی پاپ جشنواره موسیقی فجر داشت. در واقع رجبپور مبدع این بخش بود. اما از این به بعد قرار است که او را با شمایل جدید مدیر اجرایی ارکستر موسیقی ملی ایران در جشنواره ببینیم؛ فعالیتی که این روزها خود رجبپور آن را بیش از هر کار دیگری ترجیح میدهد.
با همین تفکر کار در ارکستر موسیقی ملی ایران را قبول کردم و الان هم حداقل توقعی که دارم همکاری اعضا و مسئولین است. این ارکستر مال من نیست و بنابراین همه در آن سهیم هستند.
در زمینه جذب اسپانسر هم به ارکستر ملی کمک میکنم. وقتی ارکستر موسیقی ملی به این بزرگی و با این قدمت وجود دارد، باید در همهجا شناخته شود. در همه جای دنیا هم به همین شکل است که وقتی ارکستری به این بزرگی وجود دارد، میشود بهرهبرداریهای گوناگونی از آن کرد. من هم سهم کوچکی در آن خواهم داشت.
نوازندهها اکثرا بین ارکسترهای مختلف از جمله ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر مجلسی ایرانیان مشترک هستند و همین به کار آسیب میرساند. زیرساخت نوازندگی در ارکسترهای ایرانی اصلا درست نیست. ایدئولوژی من داشتن ارکستری مثل برنامهٔ گلهاست. در واقع میخواهیم کاری کنیم که اینقدر آدم مشترک در همهٔ ارکسترها نداشته باشیم. به هر حال در صورتی که شورای فنی موافقت کنند ما بعد از جشنواره برنامه سال ۹۰ ارکستر را به علاقمندان اعلام میکنیم.
با احترام به تمامی ارکسترها باید بگویم که اجرای قطعات ۲۰۰-۳۰۰ سال پیش در کشورهای دیگر افتخاری برای ایران نیست و آنقدرها هم برای مردم دنیا جذاب نیست.
فعلا موضوع مدیریت ارکستر ملی باعث شده است تا من تمامی برنامههای بنیامین و آریان و ارکستر مجلسی ایرانیان را هم ریختهام و برنامههای این گروهها تا محرم سال آینده مشخص است. حتی اگر این گروهها طی یک روز دو اجرا هم داشته باشند، باز مشکلی نیست. اولویت فعلی من ارکسترهای بزرگ است و موسیقی ارکسترال. به خصوص آن قسمتی از موسیقی ایرانی که مغفول مانده است.
با اینکه محسن رجبپور همواره به عنوان یکی از مدیران خصوصی موسیقی شناخته میشود، اما طی یکی دو سال اخیر او همکاریهای نزدیکی با مرکز موسیقی به خصوص در بخش مرحوم موسیقی پاپ جشنواره موسیقی فجر داشت. در واقع رجبپور مبدع این بخش بود. اما از این به بعد قرار است که او را با شمایل جدید مدیر اجرایی ارکستر موسیقی ملی ایران در جشنواره ببینیم؛ فعالیتی که این روزها خود رجبپور آن را بیش از هر کار دیگری ترجیح میدهد.
- پیشنهاد فعالیت در ارکستر موسیقی ملی ایران چطور به شما داده شد؟
- چه زمانی این پیشنهاد به شما داده شد؟
با همین تفکر کار در ارکستر موسیقی ملی ایران را قبول کردم و الان هم حداقل توقعی که دارم همکاری اعضا و مسئولین است. این ارکستر مال من نیست و بنابراین همه در آن سهیم هستند.
- شما در ارکستر مشارکت مالی هم خواهید داشت؟
در زمینه جذب اسپانسر هم به ارکستر ملی کمک میکنم. وقتی ارکستر موسیقی ملی به این بزرگی و با این قدمت وجود دارد، باید در همهجا شناخته شود. در همه جای دنیا هم به همین شکل است که وقتی ارکستری به این بزرگی وجود دارد، میشود بهرهبرداریهای گوناگونی از آن کرد. من هم سهم کوچکی در آن خواهم داشت.
- بنابراین ارکستر به شکل خصوصی اداره نخواهد شد؟
- برنامههایی که برای ارکستر دارید چیست؟
نوازندهها اکثرا بین ارکسترهای مختلف از جمله ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر مجلسی ایرانیان مشترک هستند و همین به کار آسیب میرساند. زیرساخت نوازندگی در ارکسترهای ایرانی اصلا درست نیست. ایدئولوژی من داشتن ارکستری مثل برنامهٔ گلهاست. در واقع میخواهیم کاری کنیم که اینقدر آدم مشترک در همهٔ ارکسترها نداشته باشیم. به هر حال در صورتی که شورای فنی موافقت کنند ما بعد از جشنواره برنامه سال ۹۰ ارکستر را به علاقمندان اعلام میکنیم.
- در این برنامهریزیها برنامههای بینالمللی هم برای ارکستر آمده است؟
با احترام به تمامی ارکسترها باید بگویم که اجرای قطعات ۲۰۰-۳۰۰ سال پیش در کشورهای دیگر افتخاری برای ایران نیست و آنقدرها هم برای مردم دنیا جذاب نیست.
- شما در حال حاضر در حال برنامهریزی برای ارکستر هستید و البته به فکر جذب اسپانسر. آیا این باعث میشود تا در مسائل فنی و موسیقایی ارکستر هم دخالت کنید؟
- با رهبری فعالی ارکستر چطور؟
- این فعالیت شما با فعالیتتان به عنوان سرپرست ارکستر مجلسی ایرانیان که آن هم در حوزهٔ موسیقی ملی ایران فعالیت میکند، همپوشانی ندارد؟
- با فعالیتهای آریان و بنیامین چطور؟
فعلا موضوع مدیریت ارکستر ملی باعث شده است تا من تمامی برنامههای بنیامین و آریان و ارکستر مجلسی ایرانیان را هم ریختهام و برنامههای این گروهها تا محرم سال آینده مشخص است. حتی اگر این گروهها طی یک روز دو اجرا هم داشته باشند، باز مشکلی نیست. اولویت فعلی من ارکسترهای بزرگ است و موسیقی ارکسترال. به خصوص آن قسمتی از موسیقی ایرانی که مغفول مانده است.
منبع:
خبر آنلاین
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1389 - 00:00
دیدگاهها
"هنرمندانی چون بنیامین"؟!
خوب شد معنی هنرمند رو هم فهمیدیم D:
بنیامین؟؟؟؟؟؟؟؟
بابا به خدا هنرمند شدن و اجرای موسیقی واقعی با معرکه گرفتن فرق داره.
افزودن یک دیدگاه جدید