
همزمان با جشنوارهٔ موسیقی فجر،
ارکستر ملی ایران پس از دو سال در تالار وحدت به صدا درآمد
موسیقی ما - نخستین شب از اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری بردیا کیارس در چهارمین روز از جشنواره بیست وششم موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری در تالار وحدت سپری شد.
ارکستر موسیقی ملی ایران بعد از دو سال و نیم وقفه از آخرین حضور فرهاد فخرالدینی، با ترکیبی جدید به رهبری بردیا کیارس تمرینات خود را از دیماه سال جاری آغاز کرد و قرار بود نخستین اجرای آن اواسط اسفندماه و بعد از جشنواره باشد، اما در نهایت این اجرا به چهارمین شب از بیست وششمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر شامگاه گذشته ـ ۵ اسفند ماه ـ رسید.
این ارکستر تنها بعد از دو ماه تمرین، نخستین شب از اجرای عمومی خود را با ترکیب از نوازندگان جوان و تعدادی از نوازندگان قدیمی این ارکستر و با حضور سید محمد حسینی (ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاهآبادی (معاون امور هنری)، علی ترابی (سرپرست دفتر موسیقی)، بابک رضایی (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران)، محسن رجبپور (مدیر اجرایی ارکستر) هوشنک ظریف و فردین خلعتبری (اعضای شورای سیاستگذاری) و بدون حضور حسین علیزاده و اردشیر کامکار در دو بخش در تالار وحدت سپری کرد.
این در حالی بود که گروه در بخش نخست قطعات «بیژن و منیژه» حسین دهلوی و «نینوا» حسین علیزاده را به صدا درآورد.
در بخش دوم از این اجرا نیز به ترتیب قطعات سلام (حسین علیزاده)، هفت قطعه کوچک از احمد پژمان، مهتابتر از باران (فریدین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، نغمه خراسانی (اردشیر کامکار)، سوگ (فریدن خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، رقصان (حسین علیزاده) و آدم (فردین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص نواخته شد و برای بیز نیز با وجود آنکه پیش از این اعلام کرده بودند قطعه متفاوتی نواخته میشود، اما با تشویقهای پی در پی مردم باز همان قطعه «آدم» مجددا توسط ارکستر اجرا شد.
ـ با وجود آنکه در تمرینات و همچنین در بروشور این اجرا نام «پگاه آهنگرانی» به عنوان نوازنده ویلنسل درج شده بود، اما او در نخستین شب از اجرای گروه حضور نداشت.
ـ اجرای قطعه نام آشنای «نینوا» از ساختههای حسین علیزاده با ترکیبی از ویلن، ویلنسل و کنترباس نواخته شد و به زعم بسیاری از تماشاگران روح و حس واقعی «نینوا» درآن احساس نمیشد.
ـ تالار وحدت پنجشنبه ـ پنجم اسفندماه ـ پر شده بود و بر خلاف اجراهای چند شب گذشته با تاخیر کوتاهتری میزبان علاقهمندان شد.
ـ رهبر ارکستر بعد از اجرای قطعه «سوگ» از ساختههای فردین خلعتبری، در میان تماشاگران به افشین یداللهی شاعر این قطعه ـ اشاره و از او قدردانی کرد.
ارکستر موسیقی ملی ایران بعد از دو سال و نیم وقفه از آخرین حضور فرهاد فخرالدینی، با ترکیبی جدید به رهبری بردیا کیارس تمرینات خود را از دیماه سال جاری آغاز کرد و قرار بود نخستین اجرای آن اواسط اسفندماه و بعد از جشنواره باشد، اما در نهایت این اجرا به چهارمین شب از بیست وششمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر شامگاه گذشته ـ ۵ اسفند ماه ـ رسید.
این ارکستر تنها بعد از دو ماه تمرین، نخستین شب از اجرای عمومی خود را با ترکیب از نوازندگان جوان و تعدادی از نوازندگان قدیمی این ارکستر و با حضور سید محمد حسینی (ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاهآبادی (معاون امور هنری)، علی ترابی (سرپرست دفتر موسیقی)، بابک رضایی (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران)، محسن رجبپور (مدیر اجرایی ارکستر) هوشنک ظریف و فردین خلعتبری (اعضای شورای سیاستگذاری) و بدون حضور حسین علیزاده و اردشیر کامکار در دو بخش در تالار وحدت سپری کرد.
این در حالی بود که گروه در بخش نخست قطعات «بیژن و منیژه» حسین دهلوی و «نینوا» حسین علیزاده را به صدا درآورد.
در بخش دوم از این اجرا نیز به ترتیب قطعات سلام (حسین علیزاده)، هفت قطعه کوچک از احمد پژمان، مهتابتر از باران (فریدین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، نغمه خراسانی (اردشیر کامکار)، سوگ (فریدن خلعتبری) با صدای پوریا اخواص، رقصان (حسین علیزاده) و آدم (فردین خلعتبری) با صدای پوریا اخواص نواخته شد و برای بیز نیز با وجود آنکه پیش از این اعلام کرده بودند قطعه متفاوتی نواخته میشود، اما با تشویقهای پی در پی مردم باز همان قطعه «آدم» مجددا توسط ارکستر اجرا شد.
- در حاشیه این برنامه:
ـ با وجود آنکه در تمرینات و همچنین در بروشور این اجرا نام «پگاه آهنگرانی» به عنوان نوازنده ویلنسل درج شده بود، اما او در نخستین شب از اجرای گروه حضور نداشت.
ـ اجرای قطعه نام آشنای «نینوا» از ساختههای حسین علیزاده با ترکیبی از ویلن، ویلنسل و کنترباس نواخته شد و به زعم بسیاری از تماشاگران روح و حس واقعی «نینوا» درآن احساس نمیشد.
ـ تالار وحدت پنجشنبه ـ پنجم اسفندماه ـ پر شده بود و بر خلاف اجراهای چند شب گذشته با تاخیر کوتاهتری میزبان علاقهمندان شد.
ـ رهبر ارکستر بعد از اجرای قطعه «سوگ» از ساختههای فردین خلعتبری، در میان تماشاگران به افشین یداللهی شاعر این قطعه ـ اشاره و از او قدردانی کرد.
منبع:
ایسنا
تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1389 - 00:00
دیدگاهها
برای رهبر موفق ارکستر ملی آرزوی موفقیت روزافزون دارم .
فردی است توانمند و با اصالت همچنین با حجب و شخصیتی که از او دیده ام برای بنده بسیار روشن است که این انتخاب بر اساس شایستگی های او بوده است.
بی شک اجرای شب گذشته با فراز و نشیب هایی روبرو بود که از خواص اجرای زنده است اما باید اذعان داشت اجرای خوب و راضی کننده ای را به نمایش گذاشتند و می توان آینده روشن تری را شاهد بود اگر صرفا مسائل در حد فنی ارکستر باقی مانده و از گزند حواشی اداری و دولت دور بماند.
م.و
jonam band alizadeh
ki bikhial in bandbaziha mishid
نمیدونم چه کسی نظر بالا رو نوشته و آیا اصلن در سالن تالار وحدت حضور داشته یا نه , اجرای ارکستر ملی بعد از 2 سال وقفه بسیار بسیار عالی و فراتر از انتظار بود ، این را هر آدم منصفی که امشب و دیشب در سالن حضور داشت میتوانست از تشویق ممتد و شور و حالی که در تماشاگران به وجود آمده بود متوجه میشد .
واقعا دست مریزاد به تمام اعضای این گروه و به خصوص به رهبر جوان خوش فکر و خلاق آن جناب اقای کیارس که با زیبایی تمام همچون یک آدم پرتجربه گروه را رهبری میکرد و تا اونجایی که من در جریان هستم زمان کمی هم برای آماده کردن گروه داشتند اما در همین مدت کوتاه هم توتنستند چنین شب خاطره انگیزی را رقم بزنند.
واقعا خوشحالم که به عنوان یه ایرانی امشب ارکستر ملی کشورم را با شکوه خاصی دیدم و ممنونم از همه کسانی که برای این ارکستر زحمت کشیدند . من که به شخصه از همین الان بی صبرانه منتظر اجرای بعدی آن هستم .
برنامه ارکستر فوق العاده ضعیف بود رهبر ارکستر نیز بسیار عصبی اعضای ارکستر هم ناهماهنگ خواننده بی تسلط به اشعاراین ارکستر هیچ شباهتی به ارکسترملی گذشته نداشت واقعا جای خالی استاد فخرالدینی احساس شد حداقل انتظار از رهبرجدید ارکستر این بود که باذکر نام رهبر گذشته از زحمات ایشان و اعضای قبلی تشکر میکرد
من دیشب برای سومین بار به ارکستر ملی آمدم , 2 بار گذشته را در زمان استاد فخرالدینی آمده بودم و خیلی لذت برده بودم . مدتها بود انتظار دیشب را میکشیدم ببینم بعد از استاد فخرالدینی ارکستر ملی چگونه اجرا خواهد شد دیشب بلاخره انتظارم به سر رسید و بعد از مدتها دوباره به تالار وحدت آمدم . به شخصه میتونم بگم اصلا انتظار همچین اجرای خوب و قوی را نداشتم ، خیلی خوب بود ، با اینکه جای استاد دوست داشتنیم یعنی جناب فخرالدینی را خالی میدیدم اما انصفا مشخص بود همه نوازندگان و در راس آنها رهبر ارکستر آقای کیارس با جون و دل زحمت کشیدند ... واقعا خوشحالم و از افرادی که تلاش کردند که ارکستر ملی ایران که نماد موسیقی هر کشوری است دوباره فعال بشه بسیار ممنونم امیدوارم این راه همچنان ادامه داشته باشه و اساتید بزرگ موسیقی این مملکت همچون استاد فخرالدینی و استاد علیزاده هم به این جمع اضافه شوند. درست است که این عزیزان به خاطر یک سری مسائل به حق حاضر به همکاری نشدند اما به شخصه معتقدم عرصه موسیقی رو نباید با مسائل غیر موسیقی یا سیاسی خیلی ربط بدیم. دیشب واقعا عالی بود . به امید روزی که همه بزرگان کنار هم باشند . بازم ممنون
اینجانب نزدیک به 35 سال است که در عرصه موسیقی و آموزش آن فعالیت دارم و همیشه سعی میکنم تمام خبرهای موسیقی را پیگیری کنم. نظرات دوستان را در بالا خواندم و دوست دارم نظر این مو سفید کرده موسیقی را نیز بخوانید.من شب دوم اجرا را در تالار وحدت به نظاره نشستم .
ابتدا نکات مثبت ارکستر : گروه جوان و پر شور که میتواند آینده درخشانی را ترسیم کند/ رهبر ارکستر که جوانی اهل فن و کاردان دیدم او را / قطعات خوبی که انتخاب شده بود و همه آنها به جز قطعه نینوا به زیبایی نواخته شد /
حال نکات منفی که به نظر من آمد : انتخاب خواننده ارکستر که آنطور که باید روح شعر و ارکستر را به شنونده منتقل نمیکرد / قطعه نینوا که اثر استاد علیزاده است آنچنان که باید به خوبی اجرا نشد
در پایان با توجه به وقت کمی که برای آماده شدند داشتند کار را در مجموع خوب دیدم و هرگز نمیتوانم نظر دوستانی که آن را با توجه به اجرای اولشان بعد از آن وقفه ای که داشته ضعیف می دانند را قبول کنم، خیر انتخاب کلمه ضعیف برای این اجرا هرگز درست نیست و امیدوارم شورایی که همه آنها را خوب میشناسم و به حق برای احیای ارکستر ملی زحمت کشیده اند راهشان را دقت و درایتی که ازشان سراغ دارم به خوبی ادامه دهند .
این برداشت اینجانب از شب ارکستر ملی بود و تبریک میگم به گروه و آقایان حمید شاهآبادی ، علی ترابی، بابک رضایی، محسن رجبپور، هوشنگ ظریف و فردین خلعتبری (اعضای شورای سیاستگذاری) که در احیای ارکستر ملی نقش اساسی را داشتند .
به عنوان کسی که در اجرای روز اول ارکستر حضور داشتم و بیشتر اجراهای ارکستر گذشته حتی اولین اجرای ارکستر باحضور استاد شجریان رادیده ام این ارکستر را کاملا ضعیف وبیشتر شبیه ارکستر سمفونیک دیدم تاملی چون تعداد سازهای ایرانی در آن بر عکس ارکستر گذشته ناچیز بود و خواننده بسیار ضعیف اجراهای گذشته با حضورعلیرضا قربانی و سالار عقیلی رشید وطن دوست و دیگر خواننده ها کجا واجرای اخیر کجا
عااااااالی بود خیلی لذت بردم .... جشنواره موسیقی امسال رو هم کلا خیلی خوب دیدم برخلاف انتظاری که از قبل داشتم جشنواره خوبی بود هم کنسرتهای برج مبلادش که 2 تا رو خودم دیدم و بقیه رو هم از دوستام شنیدم که خوب بوده و هم تالار وحدت و به خصوص من به شخصه از ارکستر ملی خیلی لذت بردم ... بازم به شخصه نظرم اینه اگه بخوایم بین جشنواره فیلم فجر امسال و جشنواره موسیقی یه مقایسه ای داشته باشیم به نظر من جشنواره موسیقی خیلی خیلی بهتر بود و من بیشتر لذت بردم البته نمیدونم همچین مقایسه ای درسته یا نه ! :)
واقعا دست مریزاد و خسته نباشید به رهبر جوان ارکستر و نوازندگان آن.اجرای بی نظیری بود.بنده در سالن حضور داشتم و به شخصه دیدم که تمام حضار به احترام رهبری بی نظیر بردیا کیارس از جای خود بلند شده و چندین دقیقه به احترام وی دست میزدند.واقعا رهبری بردیا کیارس فوق العاده بود.حرکات بی نظیر وی در انتقال احساسات به اعضای ارکستر از نکات قابل توجه بود که متاسفانه بعد از حسین دهلوی تا کنون کسی از این حرکات استفاده نمیکرد.من 2 بار اجرای قبل ارکستر ملی را با رهبری استاد فخرالدینی از نزدیک دیدم.این کجا و آن کجا.با تمام احترامی که برای استاد فخرالدینی قائلم اما باید بگویم که نیروی جوان بسیار بهتر اجرا میکند.شما مایستر ارکستر را با مایستر ارکستر قبلی مقایسه کنید.پدرام فریوسفی کجا رضا عالمی کجا؟قابلیت کنترل نوازندگان توسط پدرام فریوسفی بسیار مثال زدنی بود.
با احترام به تمام اعضای ارکستر و رهبر جوان آن بردیا کیارس
من نمیدانم چرا برخی افراد در نظرهای خود مغروضانه سخن می گویند.بنده در اجراهای قبلی ارکستر ملی حضور داشتم و اینک در اجرای جدید.اجرا واقعا عالی بود.تسلط کامل رهبر ارکستر آقای بردیا کیارس و اجرای بسیار عالی خواننده جوان کشورمان محمد معتمدی.! واقعا اجرای معتمدی عالی و دلنشین بود و باعث حیرت همگان .
در پایان کنسرت لبخند رضایت بخش تماشاچیان و تحسین آنها گواه روشنی بر این ادعاست.بیائید منصفانه سخن بگوییم...!!!!
افزودن یک دیدگاه جدید