برنامه یاد بعضی نفرات
 
علیزاده به یاد پدر و مادرش نواخت
دو نوازی تار و تمبک در تالار وحدت برگزار شد؛
علیزاده به یاد پدر و مادرش نواخت
موسیقی ما - نخستین شب از دو نوازی حسین علیزاده و مجید خلج شامگاه گذشته در میان استقبال تماشاگران در تالار وحدت برگزار شد. نخستین شب از واپسین اجرای تور کنسرت دو نوازی حسین علیزاده و مجید خلج به صورت بداهه نوازی در مایه دوگاه برگزار شد.

حسین علیزاده در ابتدا با ساز سه تار قطعاتی از موسیقی ایرانی را با همراهی تنبک نوازی مجید خلج به روی صحنه برد و در ادامه مجید خلج با ساز بم دایره سه تار نوازی علیزاده را همراهی کرد.

پس از پایان آنتراکت بخش دوم از نخستین اجرای دونوازی آغاز شد در این بخش حسین علیزاده قطعاتی از موسیقی ایرانی را در قالب بداهه نوازی با ساز تار اجرا کرد و مجید خلج با ساز زنگ سرانگشتی تار نوازی علیزاده را همراهی کرد.

پس از پایان بخش دوم کنسرت دو نوازی تار و تنبک حسین علیزاده و مجید خلج، این دو نوازنده موسیقی ایرانی در میان تشویق حاضرین در سالن به روی صحنه آمدند و حسین علیزاده قطعه دیگری از موسیقی ایرانی را به شکل بداهه با ساز شورانگیز و همراهی تنبک خلج اجرا کرد.

یکی از بخشهای نوازندگی مجید خلج در کنار تار نوازی استاد علیزاده شیوه نواختن او با ساز سرانگشتی بود؛ «سرانگشتی» سازی فلزی از جنس برنج یا مفرغ است. در توضیحی که درباره این ساز در دفترچه معرفی این کنسرت داده شده، چنین آمده است: «در بسیاری از نواحی ایران رقصندگان زن و مرد از این ساز استفاده می‌کنند و از قدمت هزار ساله برخوردار است. نقل است که این ساز از طریق کولی‌ها از چین به هند و از آنجا به ایران و به دیگر نقاط دنیا منتقل شده است. استفاده از این ساز در موسیقی ایران به فراموشی سپرده شده بود و مجید خلج احیا، شیوه نواختن و تکنیک اجرای آن را بر اساس موسیقی ایرانی طی دهه گذشته ابداع کرده است.

بم دایره یکی دیگر از سازهایی بود که خلج هنگام سه تار نوازی حسین علیزاده آن را به صدا در می‌آورد و طبق توضیحات موجود در بروشور این ساز دایره کوکی است که به وسیله مجید خلج طراحی شده است به وجود آمدن این ساز ناشی از پژوهشی در زمینه ایجاد صداهای تازه به ویژه طیف صداهای بم و همچنین تغییر آن‌ها در حین اجرا است. تکنیک اجرایی این ساز تلفیقی از تکنیک‌های رایج دایره، دف و کانجیرا (ساز طوقه‌ای جنوب هند) است.
 
  • در حاشیه
- حسین علیزاده این اجرا را به پدر و مادر خود، که هر دو در یک ماه گذشته جان به جان آفرین تسلیم کردند، تقدیم کرد.

- مجموع کنسرت‌های دونوازی علیزاده و خلج در هر شب متفاوت از دیگری است به این معنا که قرار است دومین اجرای این دو امشب به صورت بداهه نوازی در مایه سه‌گاه، سومین کنسرت به صورت بداهه نوازی در مایه چهارگاه و آخرین اجرای این دو نوازی در تاریخ ۲۵ فروردین ماه در مایه راست پنجگاه برگزار می‌شود.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:46

روحشان شاد...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:46

روحشون شاد با پرورش چنین استاد بزرگی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:46

او،هم چنان و در آستانه ی شصت ساله گی،استاد بی بدیل زخمه زن است...بزرگ است:از نی نوا ،تا...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علیزاده به یاد پدر و مادرش نواخت | موسیقی ما