جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
افراط و تفريط در موسيقي
نگاهی به آلبوم «مهربونم» با صدای سعيد عرب
افراط و تفريط در موسيقي
  • مهدی رفعتی | کارشناس ارشد موسیقی
موسیقی ما - مقدمه اي كه در خصوص آلبوم احتياط مهدي مقدم گفته شد با تكيه بر اين كه پديد آورندگان موسيقي از ديرباز به آثار مردم پسند گرايش داسته اند و گروهي ديگر براي خلق آثار هنري براي مخاطب خاص اقدام مي كرده اند.در راستاي اين مهم و نيز با توجه به گرايش به سمت و سوي موسيقي عامه پسند، آلبوم سعيد عرب، تحت عنوان «مهربونم»، نيز مشخصا با عنوان يك آلبوم مردم پسند به بازار ارائه شده است. اما در مقايسه با آلبوم مهدي مقدم از نظر خوانندگي ، بايد گفت سعيد عرب نيز خواننده خوبي است و بر روي خواندن خود اشراف دارد.

رنگ صداي زيبا ، حجم خوب صدا و قدرت بيان فاكتورهايي است در صادي او شنيده مي شود اما اين كار در ارتباط با مخاطب عام توفيق زيادي نمي يابد. به دليل ضعف بارز در آهنگسازي و تنظيم و همين طور موضوع ترانه ها كه اين مشكل در آلبوم مهدي مقدم نيز وجود داشت!

به طور كل از صد در صد آلبوم هاي موسيقي پاپ كه به بازار عرضه مي شوند، در صد بسيار بالايي از آن فقط در مورد عشق است اما از سطحي ترين لايه آن!

به نظر مي رسد كه اين افراط در ارتباط با موضوع عشق و ادامه اين تفريط است كه در گذشته نه چندان دور، ترانه سرا در ارتباط با موضوع عشق اجازه كاركردن نداشت. اما اين افراطي كاركردن امروز بسيار آسيب مي رساند . چرا كه يكي از مسايل جامعه شناسي هنر اين است كه بايستي براي مخاطبش قابل لمس باشد.

هنر به نوعي مي تواند زبان بسياري از مسايل و معضلات يك اجتماع باشد. تا كنون ديده شده كه يك عكس، يك فيلم، و يك اثر موسيقيايي جريان ساز شده و ايجاد جركت و خط فكري خاصي را نموده است.

اين كه امروزه فقط در ارتباط با عشق آن هم به اين صورت كار شود يك موضوع كاملا خنثي و بي ارتباط با واقعيت هاي جامعه امروز ماست. چرا كه اگر واقعا عشق به اين صورت مشكل اول و آخر زندگي همگان بود، پس چرا امروزبسياري زن و مردها در واقعيت نسبت به يكديگر حس خوبي ندارند؟

به هر ترتيب سعيد عرب با وجود داشتن صدايي با خصلت هاي خوب در اين آلبوم به دليل ضعف در آهنگ و تنظيم توفيقي نسافته است.

تنها قطعه شماره 3 از نظر آهنگسازي قابل توجه است كه آن هم به دليل تنظيم ضعيفي كه دارد چندان ديده نمي شود.

به جز ضعف در تنظيم در قطعه شماره 8 استباه فاحش ريتميك در تركيب ريتم افكتيو با لوپ اتفاق مي افتد كه در زير صداي خواننده ايجاد به هم ريختگي شنيداري مي كند.

سعيد عرب خواننده اي است كه در صورت اين كه يك آهنگساز آگاه به كار با او همكاري كند، و با انتخاب موضوعات بكر در ترانه مي تواند منجر به يك اتفاق خوب در عرصه موسيقي پاپ ايران شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:58

آفرین
من همیشه نقد شما رو تحسین میکنم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:58

جناب میشه شما که منتقدید بگید چرا البوم یه سال دیگه قاطی لیست البوما نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:58

من مخالف نقد شماه هستم و بهترین ترک البوم ترک 1 بود فقط که بهترین ترک زندگی سعید عرب هم حساب میشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:58

آلبوم متوسطی بود واقعاً.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:58

به نظرم شما یک منتقد کاملا با انصاف هستید.و همیشه نقدهای کاملا درست و فنی مینویسید.ممنون.با این نقد هم کاملا موافقم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود افراط و تفريط در موسيقي | موسیقی ما