
عده ای در بالا، عده ای در پائین و عده ای بین ایندو!
هنرمندانی که به هر قيمتی روی زمين می مانند حتی اگرشرايط ايجاب کند که برای مدتی نتوانند فعاليت کنند. اين هنرمندان می توانند آلبوم رسمی به بازار بدهند، گر چه ظرف اندک زمانی آثارشان کپی شده و يا بطور رايگان بر روی سايت های اينترنتی قرار می گيرد. در کيش می توانند کنسرت بدهند ولی در خيلی از شهرستان ها نمی توانند !
زمين چيست؟ خطی است فرضی در موسيقی که عده ای در بالا، عده ای در پائین و عده ای بین ایندو در نوسانند!
- لوس آنجلس چيست؟ مرکز صادرات غير مجاز موسيقی پاپ به ايران است که پس از خود کفايی رو زمينی ها مدت مديدی در صدور محصولات خود به مشکل خورد، اما پس از مدتی از مشکلات رو زمينی ها استفاده کرده و با اتکاء به فناوری رسانه ای به جايگاه خود بازگشت. در حال حاضر نيز صادرات اين مرکز، تحت الشعاع توليدات انبوه زيرزمينی هاست.
- هنرمندان موسيقی پاپ در داخل ايران بر چند نوعند؟
1-رو زمينی: هنرمندانی که به هر قيمتی روی زمين می مانند حتی اگرشرايط ايجاب کند که برای مدتی نتوانند فعاليت کنند. اين هنرمندان می توانند آلبوم رسمی به بازار بدهند، گر چه ظرف اندک زمانی آثارشان کپی شده و يا بطور رايگان بر روی سايت های اينترنتی قرار می گيرد. در کيش می توانند کنسرت بدهند ولی در خيلی از شهرستان ها نمی توانند، در بعضی هم گاهی می توانند، گاهی نمی توانند. اصولاً صدا و سيمای خودمان بندرت آثارشان را پخش می کند، آثارشان هم نبايد در شبکه های ماهواره ای پخش شود يعنی بدين ترتيب تقريباً از لحاظ کارتصويری تعطيل هستند. مجلات و روزنامه ها با ايشان مصاحبه می کنند و عکسشان را گاهی روی جلد چاپ میکنند. ضمناً مدتيست که اين گونه هنرمندان اجازه تبليغ کالا بر روی بيلبورد را ندارند.
2- زير زمينی: هنرمندانی که آثارشان عموماً از طريق اينترنت و بلوتوث به بازار عرضه می شود. در دستور زبان اکثر ترانه هايشان قاعده ای وجود دارد که حروف "يرملون" می توانند هم قافيه باشند! مجاز به برگزاری کنسرت نيستند و آثارشان نيز از صدا و سيمای خودمان پخش نمی شود ولی در تمامی شبکه های ماهواره ای ايرانی ويديوهايشان ارائه می شوند به همين دليل مردم (علی الخصوص نوجوانان) اين ها را بيشتر از رو زمينی ها می شناسند! تفاوت ويديو هايشان با ويديو های لوس آنجلسی اين است که برخلاف لوس آنجلسی ها، در موزيک ويديو های زير زمينی، صرفاً آقايان به حرکات موزون می پردازند و خانمها در صورت حضور، لباسی به شکل لباس دختران در ايران به تن دارند. اما در اکثر ترانه های زيرزمينی (البته نه همه آنها) از واژه هايی استفاده می شود که لوس آنجلسی ها حتی جرات به زبان آوردن آن ها را هم ندارند! عليرغم همه اين ها، بعضی مجلات با بعضی از آن ها که آثار موجه تری دارند مصاحبه می کنند و عکس هايشان را هم چاپ می کنند. ضمناً چهره برخی از زير زمينی ها در کنار هنرمندان و ورزشکاران خارجی روی بيلبورد های شهر به چشم می خورد.
3- در حال نوسان: بعضی هنرمندان از آنجايی که می خواهند از شرايط رو و زير زمينی با هم استفاده کنند در بين اين دو گروه نوسان می کنند، به نحوی که آثار خود را مجاز به بازار می دهند و چون از دادن کنسرت نا اميد هستند سريعاً يک ويديو به سبک زير زمينی می سازند و به تلويزيون های ماهواره ای ارائه می کنند. بعضی ديگر هم زير زمينی آغاز می کنند و چون آثارشان نسبتاً موجه است و مردم از آنها استقبال می کنند، کم کم با تلاش تهيه کنندگان به روی زمين سوق داده می شوند. گر چه بعضی از آنها پس از مدتی احساس می کنند که اين بالا آن طور که می خواهند نيست و به زير زمين باز می گردند! و اين داستان ادامه دارد... در سالی که گذشت، صعود محسن يگانه و محس چاوشی به روی زمين خبر خوشی است و در عين حال بازگشت برخی از هنرمندان به زير زمين خبری بد. اما بديهی است که بلا تکليفی اين هنر / صنعت در جامعه ما و عدم هدايت صحيح آن، چنين سردرگمی عجيب و غريبی را هم بوجود می آورد. در حقيقت مشکل اينجاست که خود موسيقی پاپ و حواشی آن هم مثل هنرمندانش در نوسان است!
زمين چيست؟ خطی است فرضی در موسيقی که عده ای در بالا، عده ای در پائین و عده ای بین ایندو در نوسانند!
- لوس آنجلس چيست؟ مرکز صادرات غير مجاز موسيقی پاپ به ايران است که پس از خود کفايی رو زمينی ها مدت مديدی در صدور محصولات خود به مشکل خورد، اما پس از مدتی از مشکلات رو زمينی ها استفاده کرده و با اتکاء به فناوری رسانه ای به جايگاه خود بازگشت. در حال حاضر نيز صادرات اين مرکز، تحت الشعاع توليدات انبوه زيرزمينی هاست.
- هنرمندان موسيقی پاپ در داخل ايران بر چند نوعند؟
1-رو زمينی: هنرمندانی که به هر قيمتی روی زمين می مانند حتی اگرشرايط ايجاب کند که برای مدتی نتوانند فعاليت کنند. اين هنرمندان می توانند آلبوم رسمی به بازار بدهند، گر چه ظرف اندک زمانی آثارشان کپی شده و يا بطور رايگان بر روی سايت های اينترنتی قرار می گيرد. در کيش می توانند کنسرت بدهند ولی در خيلی از شهرستان ها نمی توانند، در بعضی هم گاهی می توانند، گاهی نمی توانند. اصولاً صدا و سيمای خودمان بندرت آثارشان را پخش می کند، آثارشان هم نبايد در شبکه های ماهواره ای پخش شود يعنی بدين ترتيب تقريباً از لحاظ کارتصويری تعطيل هستند. مجلات و روزنامه ها با ايشان مصاحبه می کنند و عکسشان را گاهی روی جلد چاپ میکنند. ضمناً مدتيست که اين گونه هنرمندان اجازه تبليغ کالا بر روی بيلبورد را ندارند.
2- زير زمينی: هنرمندانی که آثارشان عموماً از طريق اينترنت و بلوتوث به بازار عرضه می شود. در دستور زبان اکثر ترانه هايشان قاعده ای وجود دارد که حروف "يرملون" می توانند هم قافيه باشند! مجاز به برگزاری کنسرت نيستند و آثارشان نيز از صدا و سيمای خودمان پخش نمی شود ولی در تمامی شبکه های ماهواره ای ايرانی ويديوهايشان ارائه می شوند به همين دليل مردم (علی الخصوص نوجوانان) اين ها را بيشتر از رو زمينی ها می شناسند! تفاوت ويديو هايشان با ويديو های لوس آنجلسی اين است که برخلاف لوس آنجلسی ها، در موزيک ويديو های زير زمينی، صرفاً آقايان به حرکات موزون می پردازند و خانمها در صورت حضور، لباسی به شکل لباس دختران در ايران به تن دارند. اما در اکثر ترانه های زيرزمينی (البته نه همه آنها) از واژه هايی استفاده می شود که لوس آنجلسی ها حتی جرات به زبان آوردن آن ها را هم ندارند! عليرغم همه اين ها، بعضی مجلات با بعضی از آن ها که آثار موجه تری دارند مصاحبه می کنند و عکس هايشان را هم چاپ می کنند. ضمناً چهره برخی از زير زمينی ها در کنار هنرمندان و ورزشکاران خارجی روی بيلبورد های شهر به چشم می خورد.
3- در حال نوسان: بعضی هنرمندان از آنجايی که می خواهند از شرايط رو و زير زمينی با هم استفاده کنند در بين اين دو گروه نوسان می کنند، به نحوی که آثار خود را مجاز به بازار می دهند و چون از دادن کنسرت نا اميد هستند سريعاً يک ويديو به سبک زير زمينی می سازند و به تلويزيون های ماهواره ای ارائه می کنند. بعضی ديگر هم زير زمينی آغاز می کنند و چون آثارشان نسبتاً موجه است و مردم از آنها استقبال می کنند، کم کم با تلاش تهيه کنندگان به روی زمين سوق داده می شوند. گر چه بعضی از آنها پس از مدتی احساس می کنند که اين بالا آن طور که می خواهند نيست و به زير زمين باز می گردند! و اين داستان ادامه دارد... در سالی که گذشت، صعود محسن يگانه و محس چاوشی به روی زمين خبر خوشی است و در عين حال بازگشت برخی از هنرمندان به زير زمين خبری بد. اما بديهی است که بلا تکليفی اين هنر / صنعت در جامعه ما و عدم هدايت صحيح آن، چنين سردرگمی عجيب و غريبی را هم بوجود می آورد. در حقيقت مشکل اينجاست که خود موسيقی پاپ و حواشی آن هم مثل هنرمندانش در نوسان است!
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 فروردین 1388 - 00:00
دیدگاهها
good
افزودن یک دیدگاه جدید