موسيقي جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است
سعيد فرجپوري نوازنده كمانچه از اهميت شعر در موسيقي ايراني ميگويد و آن را ابزار مهمي در دست خواننده ميداند. فرجپوري درخصوص نقش خواننده در معرفي موسيقي ايراني به خبرنگار مي گويد: خواننده ابزار مهمي به نام شعر در دستانش دارد ما سابقه ديرينهاي در حوزه شعر و ادبيات در كشورمان داريم و به دليل همين پشتوانه غني، به لحاظ ادبي و جايگاه ويژهاي كه شعر دارد مردم راحتتر باشعر ارتباط برقرار ميكنند در حاليكه موسيقي حالت انتزاعي دارد و به همين دليل برقراري ارتباط با موسيقي بيكلام اگر بستر پذيرش آن به وجود نيامده باشد دشوار خواهد بود.
اين هنرمند در ادامه ميگويد: مسئله ديگر به فرهنگ ما برميگردد چرا كه هنوز موسيقي جايگاه واقعي خود را در كشور پيدا نكرده است، بايد بستري فراهم شود تا موسيقي از طريق صدا و سيما به مردم معرفي شود، مردم سازها را بشناسند، به اين مهارت برسند كه صداي سازها را از هم تفكيك كنند و بتوانند با موسيقي آن هم به صورت بي كلام ارتباط خوبي برقرار كنند.
فرجپوري با بيان اينكه اين ضرورت وجود دارد كه شرايط تبليغ و سرمايه گذاري در حوزه موسيقي فراهم شود، تأكيد ميكند: متأسفانه بسياري از جوانان اسامي سازهاي ايراني را نميشناسند در حاليكه سازهاي غربي همچون ويلن و گيتار را به خوبي ميشناسند. بايد براي معرفي موسيقي ايراني و تربيت گوش ايراني براي داشتههاي خودش برنامهريزي و تبليغ كرد، در نهايت نيز نگذاريم اين ارزشهاي فرهنگي به فراموشي سپرده شود.
.
گفت و گو: راضیه غنجی
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 تیر 1390 - 00:00
دیدگاهها
مروری بر آلبوم "تکنوازی کمانچه" توسط کیوان فرزین را در مرورستان بخوانید:
http://reviewland.mihanblog.com/
افزودن یک دیدگاه جدید