برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌و‌گویی با نيما علامه؛
دوست ندارم با كسی مقايسه شوم
موسیقی ما - هاتف حسینی: نیما علامه از خوانندگانی است که همواره سعی می‌کند بی سرو صدا کار کند و شاید همین مساله او را از حواشی به دور نگه داشته است. او موسیقی را با آموزش پیانو و از کودکی آغاز کرده است و از آنجایی که زندگی اش را با نوازندگی عجین می‌داند، خود را خواننده نمی‌داند. آنگونه که می گوید از هجده سال گذشته،  پیانو را به صورت حرفه ای می‌نوازد وعلاقه ی چندانی به خوانندگی نداشته و هنوز هم ساز زدن را بیشتر دوست دارد. گفت و گوی زیر حاوی تمامی چیزهایی است که او طی سال‌های فعالیتش، درباره شان سکوت کرده بود.
 
  • * نیما علامه را باید خواننده بدانیم یا نوازنده؟
در درجه ی اول، نوازنده هستم و بعد خواننده. بعد از اینکه آلبوم «مسافر» و «دهاتی» شادمهر را شنیدم، قطعات آن‌ها را با خودم زمزمه می‌کردم و می‌خواندم. با توجه به اینکه من هم صدای تنور داشتم، اطرافیانم می‌گفتند که صدایت شبیه شادمهر است.  رفته رفته  کارها را با کیبورد می‌نواختم و بعضی قطعات را کاور می‌کردم و بعد از آن هم ساخت ملودی را شروع کردم و...
 
  • * گفتی که شروع کارت همراه با کاور کردن بوده، این مسئله هم می‌تواند «نقطه عطف» باشد هم «نقطه ضعف»، چون وقتی یک ملودی خوب بسازی مردم کنجکاو می‌شوند که این کار را از چه اثری کاور کرده ای!
چه کارگردان باشی و چه موزیسین، بالاخره فضایی روی آدم تاثیر می‌گذارد و این چیز بدی نیست. بارها اتفاق افتاده یک فیلم اقتباسی، از نسخه ی اصلی اثر بهتر بوده و همین در موسیقی هم بارها رخ داده است. زمانی که شما بتوانی آن قطعه را بهتر و متفاوت‌تر از نسخه ی اصلی اجرا کنی یا حداقل آن را زیر سوال نبری، این کار مشکلی ندارد.  در کل هر اثر هنری که شکل می‌گیرد، از یک جا و یک فضا الهام گرفته شده است. مثل خیلی از دوستانی که در حال حاضر کاور می‌کنند و کارشان هم موفق بوده است. در کل این کار را اشتباه نمی‌دانم، چون خیلی از خواننده های خارجی هم از قطعات ایرانی الهام گرفته‌اند و آن‌ها را کاور کرده‌اند.
 
  • * در این میان  قضیه کپی رایت چه می‌شود؟
من اگر کاری را کاور کرده باشم، همه جا به آن اشاره کرده‌ام و گفته‌ام که این اثر، کاور بوده است. خوب این اتفاق برای من افتاده که از کاری خوشم آمده و آن را کاور کرده‌ام، چون حس کردم آن قطعه به سلیقه ی من نزدیک بوده است. بیشتر کارهای خارجی از یک فیلتر خاص عبور می‌کنند، ولی در داخل ایران متأسفانه این نظارت کیفی وجود ندارد.
 
  • * اولین قطعه ای که با صدای خودت منتشر شد کدام قطعه بود؟
  قطعه ای به نام «تنهایی» بود و بعد «دلخور» را خواندم. «سخته» هم سومین قطعه ای بود که ساختم، شعر و ملودی و تنظیم هم برای خودم بود.
 
  • * با توجه به جنس صدای خاصی که داری، تا به حال با کسی مقایسه هم شدی؟
رنگ صدای من در واقع  ژنتیکی است. از همان بچگی هم دوست نداشتم با کسی مقایسه شوم و می‌خواستم که خودم باشم. برای همین یک سبک برای خودم درست کردم، بیشتر ترجیع بند های کارهایم نیز با گام بالا بسته شده که واقعاً اجرای آن‌ها سخت است و نکته بعدی هم این است که سعی می‌کنم ساز پیانو را در کارهایم به عنوان امضای کاری استفاده کنم؛ البته نه به گونه ای که به تکرار برسد.
 
  • * این مسئه که مطرح می‌کنی کاملاً درست است اما چه فرقی بین «امضای کار» و «تکرار مکررات» هست؟
یک مثال می زنم؛ موسیقی راک چندین دهه است که ارائه می‌شود و بعد از این همه سال هنوز یک سری ساز خاص دارد و کمتر سازی با آن تلفیق می‌شود. شما کارهای راک را که گوش می‌دهی بیشتر سازبندی ها شبیه هم هستند، ولی مدل ارکستربندی و پارتیتورهایش فرق می‌کند. من هم سعی می‌کنم از این هنرم استفاده کنم، هرچند بعضی‌ها می‌گویند که به تکرار می‌رسد، خب این نظر شخصی من است و به آن احترام می‌گذارم.
 
  • * زاویه بحث را عوض کنیم، هم دوره های شما مدت‌هاست در سراسر ایران در حال برگزاری کنسرت هستند، ولی تو تازه داری وارد این فضا می‌شوی. دلیلش چیست؟
مقصر اصلی خودم هستم. هر بلایی سر آدم بیاید، مقصر اصلیِ آن خود آدم است. چون من به شانس و این چیزها زیاد اعتقاد ندارم و معتقدم هر کس هر چیزی را که بخواهد بر اساس آن تلاشی که می‌کند به دست می‌آورد. شرایطی در زندگیم به وجود آمد که مجبور شدم برای اینکه درآمدی از موسیقی کسب کنم، برای خوانندگان دیگر کار بسازم و همین مسئله وقفه در کارم به وجود آورد.
 
  • * به نظرت چرا بسیاری از خوانندگان هم با کار غیر مجاز شروع به کار می‌کنند و بعد سراغ مجوز می‌روند؟ در صورتی که آن کار به راحتی می‌توانسته با مجوز منتشر شود.
کاملاً درست است، آن موقع که من شروع به کار کردم، کسی نبود که این حرف‌ها را بزند و من هم کلاً منزوی بودم و ارتباط زیادی با دیگران نداشتم. شاید اگر کسی می‌آمد و راه را به من نشان می‌داد قضیه متفاوت می‌شد. من اصلاً نمی‌دانستم روند مجوز گرفتن چگونه است.
 
  • * پس مسئله کسب شهرت و دیده شدن نبوده؟
نه، اصلاً.
 
  • * یک تفاوت عمده ی شما با بقیه هم نسلانتان این است که هنوز اصالت سازهای زنده را در کارهایتان حفظ کردید. دلیل این کار چیست؟
اگر یک کار را به مدرن‌ترین شکل ممکن هم تنظیم کنید، باز هم بعد از یک مدتی کهنه می‌شود. برای مثال پیانو را 300-400 سال است که مردم دوست دارند. سازهای زنده هیچ وقت از مد نمی‌افتند، چون با حس نواخته می‌شوند و الکترونیکی و مصنوعی نیستند.
 
  • * همین رویه را هم ادامه می‌دهید؟
بله، پیانو همیشه با من خواهد بود.
 
  • * فکر می‌کنی با توجه به جنس صدایت، رقیب اصلی‌ات در این حوزه چه کسی خواهد بود؟
هر گلی یک بویی دارد. هر کسی سبک خاص خودش را دنبال می‌کند. هرکسی هم که موفق شده حتماً سبکش قشنگ بوده که کارش گرفته، با این اوصاف من کار خودم را انجام می‌دهم و زیاد به دنبال رقابت نیستم.
 
  • مدتها درگیر کسب مجوز بودی، خیلی دوست دارم نظرت را صادقانه در مورد این نوع فیلترینگ وزارت ارشاد بگی.
من ابتدا کارم را با کلیپ شروع کردم. دیدم می توانم کارهایم را به سرعت منتشر کنم و خوب هم دیده بشه ولی خب آن موقع از عواقبش خبر نداشتیم. نمی دانستم که روزی به خاطر این کلیپ ها و این آهنگ ها به مشکل مجوز بر می خورم چرا که بعید می دونم در کارهایم ذره ای از اخلاق دور شده باشم ولی خب اینها قانون است و رعایت آن برای همه الزامی است. یک سری فیلترینگ ها بسیار خوب است، مثلاً همین که به وزن اشعار، هارمونی و دیگر موارد تکنیکی اهمیت می دهند می تواند کمک بسیاری به ارتقای کیفیت خروجی کارها داشته باشد.
 
  • همین کلیپ هایی که می گی واست مفید بود یا مضر؟
درسته که این کلیپ ها باعث شد کمی بیشتر دیده بشم ولی خب روند مجوز گرفتن من را به تعویق انداخت. من واقعاً دوست داشتم و دارم که مجاز کار کنم، چون وقتی شما یک آلبوم کامل تهیه می کنی با بسته بندی خوب و ... که مخاطبین آن را می خرند و نگه می دارند خیلی بهتر از این هست که یک کلیپ درست کنی و بعد از یک مدت فراموش شود و اثری از آن نباشد. مورد بعدی هم اجرای زنده است که برنامه های بسیاری برای آن دارم، خب خیلی متفاوت خواهد بود وقتی طرفدارانت را از نزدیک ببینی و بازخورد کارهایت را از این طریق لمس کنی، این می تواند بسیار کمک کند تا کارها و قطعات بعدی را مطابق میل مخاطبینت بسازی.

 
  • چرا تا به حال آلبوم منتشر نکردی؟
تا به حال فقط تک آهنگ منتشر کرده ام، دلیل اصلی اش هم این بوده که توانسته ام با همان یک قطعه موفق بشوم واین باعث شده بود کمتر به سراغ جمع آوری آلبوم بروم.
 
  • بعد از سخته تونستی موفقیت رو تکرار کنی ؟
بله ولی نه تا آن حد، چرا که بازار شلوغ تر شد. کار تا کلیپ نشود شنیده نمی شود
 
  • مثال نقض برای این حرفت زیاد هست، من فکر می کنم کار اگر خاص باشه کلیپ هم نشه باز هم هیت میشه
درسته ولی این هم دلیل داشته است. آن کاری که هیت شده حتماً فضای جدید داشته، و هنوز هم می شود بدون تصویر موفق بود اما لازمه این کار ساختن آهنگ با حس خودت باشد. شاید باور نکنید ولی من قطعه " سخته " را 5 دقیقه ای ساختم. چون خودش به سراغ من آمد، بعد از آن کمی سرم شلوغ شد و آن حس دیگر به سراغم نیامد.
 
  • خب پس در آینده چجوری می خوایی کارهای موفق و هیت تولید کنی؟
در ابتدا ملودی ها به صورت سوژه ای به ذهنم می آمدند. هنرمند برای خلق یک اثر خاص نیاز به آرامش دارد، اگر آن آرامش باشد باز هم می توان موفقیت کارهای قبلی را تکرار کرد. در کل می توانم بگویم در حال حاضر و بعد از حدود 5 سال از انتشار " سخته " تازه فهمیدم که مخاطبانم چه کارهایی دوست دارند.
 
  • تک آهنگهای موفقی منتشر کرده ای، ولی به نظرم آن قطعات حق خودشان را نگرفته اند. دلیل خاصی داره؟
تبلیغات ضعیف دلیل اصلی آن کار است. خیلی از کارهایی که در صدا و سیما پخش می شود از آهنگ های هیت بازار نیستند ولی به واسطه تکرار فراوان در ذهن مخاطب جا باز می کنند. همین مشکل تبلیغات هم باعث شد بعضی از کارها واقعاً به حقشان نرسند.
 
  • حرف آخر . . .
امیدوارم آخرین مراحل کسب مجوزم هم طی بشود و بتوانم امسال مخاطبانم را از نزدیک ببینم.
 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 2 شهریور 1392 - 08:43

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 2 شهریور 1392 - 09:58

سلام.نیما علامه یکی بهترین نوازنده های پیانوست که از قدیم پیانو را می نواخته.امیدوارم که آلبوم مبارکم باشه به زودی مجوز بگیره.

NBA
شنبه 2 شهریور 1392 - 11:08

سلام نیما علامه یه تنظیم کننده خوبه

شنبه 2 شهریور 1392 - 13:30

کارهای نیما رو دوست دارم ولی بنظرم استفاده بیش از حد ای پیانو تو تنظیم کارشو خراب میکنه! البته این یه نظر شخصی از یه شنونده ست ولاغیر!!! ولی انصافا کاراشو دوست دارم

شنبه 2 شهریور 1392 - 14:02

ادم کم ادعا و خوبیه و مث برخی از موزیسینها مث... خودشو بالا نمیبره و دیگرانو تخریب نمیکنه..... تنظیم نیماعلامه هم که عالیه.... موفق باشی داداش

شنبه 2 شهریور 1392 - 15:44

ترک آخرین دیدار نیما علامه با تنظیم نوید میرزایی بسیار قوی هست

یکشنبه 21 مهر 1392 - 17:10
آریان

نیما که خودش بینظیره ولی الحق باید گفت نوید میرزایی تنظیم کننده ای ورای بقیه تو ایرانه کار tell meهم عالی و همینطور کارای خودش من نوید میرزایی هستم عالی...........................

74.207.224.225
شنبه 2 شهریور 1392 - 17:45

مصاحبه خیلی خوبی بود ولی
هاتف حسینی و موسیقی ما ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
این همکاری واقعاً عجیبه

شنبه 2 شهریور 1392 - 18:00

ممنون بابت این گزارش

شنبه 2 شهریور 1392 - 19:09

آقایه علامه توی غیر مجازا با استعداد به حساب میاد ولی اگه قراره مجاز بشه چرا بقیه نباید بشن چرا هر صد تایی یکی مجاز میشه ؟!این جور نمیشه یا همه یا هیچ کسسسسسسسسسسسسسسس!!!

شنبه 2 شهریور 1392 - 21:26

خیلی قبولت دارم

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 04:56

در ضمن خیلی خوبه آدم کارش رو با کلیپ شروع کنه همه که دیدنش خوب معروف شد به گفته خودش:( ابتدا کارم را با کلیپ شروع کردم. دیدم می توانم کارهایم را به سرعت منتشر کنم و خوب هم دیده بشه!)بعد یه مدت مرخصی بگیره از کلیپ سازی بعد بیاد بره ارشاد یه چند وقتی تلاش کنه بیاد آلبوم بده اجرای زنده بزاره!اونوقت آقای علامه فرق شما با بقیه چیه که سایرین نباید مجاز بشن شما باید بشید؟لابد چون که شما اخلاق رو تو کاراتون زیره پا نزاشتید!برادره من اونوقت اون بیچاره هایی که حتی چندین و چند سال پشت دره ارشاد واسه یک کلمه گیر میکنن بدونه اینکه حتی یک کلیپ داشته باشن نباید با شما فرق کنن؟!یا اینکه هیچ وقت به سمت این کار نرفتن و تو چاچوبهای سیستم خودشون رو حبس کردن؟!
شما رفتید کاراتون رو کردید خوب که دیده شدید حالا اومدید دمباله مجاز شدن میگید من نمیدونستم تنها تو خونه نشسته بودم کسی بهم نگفته بود این کار غیر قانونیه!نکنه تو کره ماه زندگی میکنید آقای علامه که این همه بیخبر از همه جایید؟!حالا این حرفا رو واسه ارشادیا میزنید واسه ما نزنید دیگه ترو خدا!! من خودم معتقدم هر ایرانی چه داخل چه خارج چه مجاز چه غیره مجاز باید بتونه بی هیچ سختی کاراش رو تو کشورش منتشر واجرا کنه و خوده مردم تصمیم بگیرن کی رو انتخاب میکنن مثل همه دانیا ولی این جوری واقعا یعنی ضایع شدن حقه اونایی که تمامه چهار چوبها رو رعایت کردن و بعد توی یک رقابت نابرابر با این جور دستان قرار میگیرن که همه راهها رو رفتن!بنابر این استدلاله به شدت تاکید میکنم یا همه مجاز یا فقط قانون مندا مجاز همینو بس!ضمنا یه انتقاد به موزیکه ما که همچین مصاحبه ای میزاره و ناخواسته به این نوع حق خوری کمک میکنه.اگه میخوایید کاره درست انجام بدید تومار بدید ارشاد همه رو مجاز کنن چه با کلیپ چه بی کلیپ و گر نه ما تومار پر میکنیم هیچ کس خارج از قانونمندا حق مجاز شدن نداشته باشن!!
تایید کن لطفا.

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 21:47

آقای علامه یکی از موزیسین های خوب هستن کارای خوبی بیرون دادن. آدم های با استعداد تو کشور ما با صدای فوق العاده کم نیست ولی .......
ممنون از موسیقی ما.

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 23:51

با سلام و عرض احترام ، درسته كه نظر هر كي مهمه ولي من جز كساني هستم كه زحمت كشيدن جناب آقاي علامه رو از نزديك ديدم و دقيقا همينگونه كه مصاحبه كرده هست نه خالي بندي ! اون واقعا هنرمنده ، متاسفم واسه دوستاني كه فقط دنبال خراب كردن آدمهاي دور و برشون هستن ،‌ايشون توو ايران زندگي ميكنن نه توو كره مريخ ( اين رو خدمت دوستي مي گم كه داستان نوشته و بايد به ايشون عرض كنم شمايي كه خودتون رو توو اين وادي مي بينيد آيا خيلي از دوستان موفق رو نديديد كه كليپ و آهنگ دادن *قبل از مجوز* و بعد اقدام واسه اين كار كردن و خيلي هم موفق بودن ؟ پس بيايد جا اينكه همش به فكر انتقاد باشيد به فكر مثبت انديشيدن باشيد )
اميدوارم روز به روز موفقيت دوست خوبم آقاي علامه رو ببينم

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 17:26

سلام،دوست عزیزی که این طور بی ادبانه انتقاد کردید،آقای علامه از بهتریان خواننده های کشورند و بزودی همه اینو میفهمند،از نظر من مهم اینه که آقای علامه خوانندگی را شروع کرده حالا مهم نیست چطور شروع کرده باشه،آقای علامه من به شخصه براتون آرزوی موفقیت میکنم،به امید شندیدن آلبوم بی نظیر شما

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 17:40

باسلام،دوست عزیزی که با بی ادبی تمام از خواننده کشور انتقاد میکنید،حرفتون اصلا درست نیست من قبول ندارم،به نظر من آقای علامه به بزودی رقیب 2‏ خواننده قوی کشور میشند،اصلا مهم نیست آقای علامه کارشو از کجا شروع کرده باشه،مهم اینه که،با این سن کم خودش آهنگسازو نوازنده است و حس و وسعت صداشو هیچ کس نداره حتی شادمهر،با انتشار آلبومش اینو همه میفهمند،به امید شنیدن زودتر آلبوم بی نظیر ایشون،شما هم لطف کنید از همین جا از آقای علامه عذر خواهی کنید

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 17:57

باسلام،مصاحبه خوبی بود مرسی و اما دوست عزیزی که با بی ادبی تمام از خواننده خوب کشور انتقاد میکنید،از نظر من حرفتون اصلا درست نیست،قبول ندارم،به نظر من آقای علامه خواننده قوی کشور هستند و اصلا مهم نیست کارشو از کجا شروع کرده باشه،مهم اینه که،با این سن کم خودش آهنگسازو نوازنده است و حس و وسعت صداشو هیچ کس نداره حتی شادمهر،با انتشار آلبومش اینو همه میفهمند،به امید شنیدن زودتر آلبوم بی نظیر ایشون،شما هم لطف کن اگه نظر بنده را خوندی همین جا از آقای علامه معذرت خواهی کن چون حقشون نیست اینطور باهاشون رفتار بشه.

پنجشنبه 7 شهریور 1392 - 13:38

احتمالا تا آخر سال92 یا اوایل سال 93 مجموعه داستانی رو با نام........ از انتشارات........... منتشر میشه که به حق زیباترین داستانش که میتونه (به جرئت میگم)انقلابگر داستان کوتاه نویسی هستش؛ با آهنگ آخرین دیدار نیما علامه خلق شده.من نویسندشو میشناسم. الآن داره در به در دنبال همین آقای علامه میگرده تا ازش اجازه بگیره. وقتی چاپ شد داستانش همتونو انداخت تو شک و اشک همه رو درآورد؛ میفهمین حنجره ی طلایی واسه خود نیما علامه است و بس!

پنجشنبه 7 شهریور 1392 - 13:42

نیما علامه به کل عمرش دو تا موزیک ویدیو خونده؛ یکیش سخته ست که دیگه اصلا گیر نمیاد. یکیم با فریبرز که اونم همینطوره. تازه موزیک ویدیوهاش ساده ی ساده اند. گوش طفل معصوم رو اینقدر نبرید! دیگه از بقیه ی غیر مجازا خیلی حالیش تره!

پنجشنبه 7 شهریور 1392 - 17:15

راستش من از 10 صبح که همچین متنی تو سایت دیدم خیلی فکر کردم؛ با خودم گفتم نیما علامه با این همه استعداد؛این همه کار خوب چه تو صدا چه تو آهنگ و تنظیم؛چرا واسه 25باند مایه گذاشت؟اصلا چرا اینو هاتف حسینی ازش نپرسید؟ نیما علامه خوب اون دو نفر رو بزرگ کرد؛ استارت کارشون با نیما بود. اما اونا چیکار کردن؟ نمک خوردند و نمکدون شکستند. آخرشم گفتند فقط تیک تاک. یه نگاه به موزیک ویدیوهای جدیدشون بندازید؛ والله بخدا من یکی عارم میاد بگم تهمینه دختر ایرانیه. همه حیثیت دخترای ایرانیو برده زیر سوال؛ اونوقت نیما میاد باهاش ترک مشترک کار میکنه. الآن سوالای من اینه. یه دور دیگه برید باهاش مصاحبه کنید. اینا واسه خیلیا سوال نیست؛ چالشه. چالش مساعدت. نیما علامه خواسته ثواب کنه کباب شده یا خودشم ذی نفعه؟ خیلی آدم خوبیییییه ها؛ بخدا یه آن فکر بد براش نکردم؛ اما چرا 25 باند؟ احساس میکنم لکه ی سیاه رزومه ی کاریشن.ای کاش یه دور دیگه باهاش مصاحبه کنید.

یکشنبه 21 مهر 1392 - 17:00

تمام این صحبتها ذره ای از ارزش یک هنرمندی مثل نیما کم نمیکنه.هنرمندان دیگر هم که زحمت کشیدند البته نه فرصت طلبها هم همه حق دارند در فضایی کاملا آزاد و مساوی کار کنند بیایین بخیل نباشیم بگذاریم همه شما و کسانی که هنری دارن اجازه ورود داشته باشند بعد قضاوت کنیم نه مثل بعضی خواننده هایی که اعتراض کردند چرا مهدی مقدم چرا ما نه؟نیما این طور که بر مآید زحمت کشیده و دوده چراغ خورده بی ادعاست کار 25 هم که در اتفاق نو اونوقتها نوشت که چطور عادل از دستش درآورده اینا مربوط به گذشته است و یک جوان را تا آخر عمر نمیشه حبس ابد داد به اامید روزهای خوب برای موسقی ما حتی برای شما دوست عزیز شاکی.................

چهارشنبه 29 آبان 1392 - 21:44

دمت گرم حسابی . اهل کجایی ؟
آرزومه که "مبارکم باشه" هرچه زودتر بیاد و بتونی در شیراز کنسرت بذاری

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دوست ندارم با كسی مقايسه شوم | موسیقی ما