جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
در تالار ایوان شمس
می‏‌خواهم مخاطبانم را سوار بر ماشین زمان کنم!
موسیقی ما - فرزان صوفی: دومین و شاید به نوعی اولین کنسرت مستقل «هومن جاوید»، پنجشنبه و جمعه هفته جاری (امشب و فردا شب) در تالار ایوان شمس به روی صحنه خواهد رفت. کنسرتی که مطمئنا با توجه به اجراهای تکراری این روزها در سبک و سیاقی متفاوت و در واقع اجرایی متفاوت‏‌تر از آنچه که معمولا از خوانندگانِ این روزها روی استیج می‏‌بینیم برگزار خواهد شد. «هومن جاوید» در این گپ و گفت کوتاه بخشی از رپرتوآر کنسرتش را فاش کرده که احتمالا هم دل طرفداران قدیم را می‏‌برد و هم برای طرفداران جدید خوشایند خواهد بود. علاوه بر آن حرف‏‌هایی هم مبنی بر ادامه کنسرت‏‌ها و آلبوم بعدی‏‌اش زده شد که می‏‌تواند خبر خوبی برای هواداران‌ش باشد.


* یکی از نکات تمرین‏‌های شما برای کنسرت این است که تقریبا هشتاد، نود درصد قطعات را با تنظیم‏‌های کاملا جدید کار می‏‌کنید.
جمع آوری هر یک از آلبوم‏‌هایی که از سال 76 تابه‏‌حال با موزیسین‏‌هایی با نگرش‏‌های متفاوت داشته‏‌ام، حول یک محور و به قول معروف مود یک‏‌دست ایجاد کردن کمی مشکل بود. من چون خواننده‏‌ای هستم که به کار گروهی خیلی اهمیت می‏‌دهم و شخصیت و نقش هر یک از نوازندگان برایم مهم است، نمی‏‌خواستم یک پارتیتور بنویسم که گروه آن را بنوازد و یک خواننده هم به عنوان یک شخصیت جدا جلوی استیج بخواند! در واقع من با همان نگاه «راز شب» آمده‏‌ام؛ نگاهی که اگر هر یک از بچه‏‌های گروه را برمی‏‌داشتی هویت آن قطعه دچار تزلزل می‏‌شد.
با همان نگاه گروه «جِی‏ بند» را تشکیل داده‏‌ام اما طبیعتا تکنیک گروه کمی با دوستانی که در گذشته با هم کار می‏‌کردیم متفاوت است. این گروه با نوازندگی «سردار سرمست» و «امین طاهری» گرایش جز پیدا می‏‌کند، در بخش گیتار الکتریک، «سیاوش امامی» به سمت فرم‏‌های راک و پاپ-راک انگلیسی گرایش دارد، کمی وفادارتر به گذشته «میرمهدی قاسمی» است که زمان‏‌های یک دهه پیش موسیقی را بیشتر می‏‌پسندد و ارتباط ما با گذشته کمی توسط مهدی حفظ می‏‌شود. خاصیت و طعم جدیدی که به این کارها آمده هم توسط «محمد ابراهیمیان» با ساز بادی ایجار شده که نقش خیلی مهمی را ایفا می‏‌کند. ما معمولا در این زمینه از نوازندگان سازهای ایرانی مثل «رضا آبایی» استفاده می‏‌کردیم بنابراین محمد یک حالت کاملا دو وجهی دارد؛ از یک طرف به فرم‏‌های غربی و جز نزدیک می‏‌شود و با سردار همراهی می‏‌کند و در بخشی هم بار ایرانی شدن را به دوش می‏‌کشد. در واقع سعی کرده که در قسمت‏‌هایی به فضای فیوژنی که پیش از این داشتیم نزدیک شود.
ما در واقع با چیزی مثل ماشین زمان حرکت می‏‌کنیم؛ هم باید وفاداری به فرم و ملودی قبلی را حفظ کنیم و هم آن را در زمان حال اجرا کنیم. چالشی که من از دو سال پیش با آماده شدن و انتشار «شاه ماهی» دچار آن شدم این بود که خیلی‏‌ها فکر کردند من تغییر سبک داده‏‌ام و خب اعتراض هم کردند. بالعکس افرادی هم بودند که جوانان و نوجوانان الان هستند و خیلی خوب توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. من باید به نوعی بین طرفداران جدید و قدیم پیوندی ایجاد می‏‌کردم و به یک حالتی در گروه می‏‌رسیدم که هم یک‏‌دستی در آن احساس شود و هم وفاداری به ماهیت اصلی آهنگ‏‌ها. به همین دلیل به اتفاقی که قرار است روی صحنه بیفتد مثل یک سناریو فکر کرده‏‌ام که طی آن دوستان در سالن به نوعی سوار یک ماشین زمان می‏‌شوند. به دلیل این‌که بتوانم در ابتدا آنها را جذب کنم با یک آهنگ قدیمی به نام «راز شب» روی صحنه می‏‌آیم و به تنهایی اجرا می‏‌کنم.
در ادامه گروه روی صحنه می‏‌آید و ما یکی دیگر از قطعات گروه «راز شب» را اجرا خواهیم کرد که می‏‌خواهم سورپرایز باشد چون از کارهایی است که آن زمان خیلی آن را دوست داشتند. بعد سوار ماشین زمان می‏‌شویم، به حال می‏‌آییم و یکی از کارهای «شاه ماهی» را اجرا می‏‌کنیم که باز هم به سبک و سیاق راک می‏‌خورد. بعد از آن هم همین حالت رفتن به گذشته و حال را حفظ می‏‌کنیم. نکاتی که به ما کمک می‏‌کند تا کار خسته‏‌کننده نشود، عوض شدن جای بچه‏‌ها و کم و زیاد شدن آنها روی صحنه است. یک‏ مقدار هم توجه به فضای حاکم بر آهنگ‏‌ها و آکوردهای کلیدی آنها است که در یک فضای ماژور و مینور است و سعی کرده‏‌ام بین آنها بالانس ایجاد کنم.
قسمت نهایی کنسرت با یک سورپرایز برای ببینندگان همراه خواهد بود که باز هم نمی‏‌گویم چه قطعه‏‌ای خواهد بود اما پیوندی به وسیله میکس بین دو قطعه از آلبوم‏‌های «شاه ماهی» و برداشتی جدید از یکی از آهنگ‏‌هایی که در «زی‏بازی» داشتیم اتفاق خواهد افتاد. در این قسمت «امید مَحرم‏زاده» به عنوان نوازنده سینتی‏سایزر و نوازنده خوب بین‏‌المللی با ما همکاری می‏‌کند و در واقع یک‏ مقدار به سمت الکترونیک آکوستیک خواهیم رفت.

* نکته دیگر این بود که قطعه «شب و روز» که با تنظیم جدیدتری در آلبوم «شاه ماهی» آمده، قرار است با همان حالت اولیه خود در کنسرت اجرا شود.دلیل انتخاب این فرم اجرا برای این قطعه چه بود؟
ما این قطعه را در آلبوم «شاه ماهی» به صورت الکترونیک-آکوستیک، با تنظیم خوب دوست عزیزم «مهران خلیلی» کار کرده بودیم که اگر بخواهیم با همان تنظیم آلبوم اجرایش کنیم، نیاز به این است که حتما به همان فرم اجرا شود. ما درواقع نتوانستیم زمان ِکافی را برای این قسمت بگذاریم و تا اینجا از حضور «امید محرم‌‏زاده» در دو کار استفاده کرده‏‌ایم. به هر حال بچه‏‌ها هم با گروه من همکاری دارند هم با یکی، دو گروه دیگر و یک‏ مقدار زمان‏‌مان برای بازسازی همه کارها محدود بود اما واقعا هشتاد درصد این بازسازی اتفاق افتاده است.

* من با توجه به قطعاتی که از «شاه ماهی» در تمرین اجرا می‏‌کردید احساس کردم رگه‏‌های راک و جز نسبت به تنظیم اولیه قطعات بیشتر شده است، یعنی همان چیزی که پیش از این بیشتر از شما می‏‌دیدیم. این موضوع به مسئله همیشگی که به‏‌دست آوردن دل طرفداران قبلی است برمی‏‌گردد یا به خاطر حس و حال خودتان است که در ناخودآگاه اصولا دوست دارید به سمت سبک اولیه پیش بروید؟
این‌طور نبوده که برای این کار سعی کنم و در یکی، دو قطعه هم یک‏ مقدار گرایش راک پیدا می‏‌کند اما در یکی، دو قطعه هم این‌طور نیست یعنی فضا خلوت‏‌تر می‏شود و حتی به سمت اروپایی خیلی خلوت می‏‌روم و مود یک‏ مقدار حالت فرانسوی پیدا می‏کند. اگر بخواهیم به طور مشخص نام ببریم این اتفاق راجع به قطعه «شاه ماهی» افتاده است. برنامه اولیه‏‌ای که برای تنظیم آن چیده شده بود به همین فرمی بود که قرار است در کنسرت اجرا شود، یعنی در واقع پاپ-راک و در یک فرم شافل. منتها چون ما اینجا به صورت گروهی کار را جلو می‏‌بریم، ترجیح دادم که مثل ایده اولیه حرکت کنم. برخی از قطعات هم همان‌طور که هستند اجرا می‏‌شوند مثل قطعه «آتشفشان». در مورد باقی قطعات هم دیگر ترجیح می‏‌دهم چیزی نگویم تا سورپرایز باشد.

* تفاوت این کنسرت با اجرایی که سال 87 در نیاوران داشتید چه چیزهایی است؟
تفاوت اصلی در خود نوازنده‏ هاست که آن زمان با «بابک ریاحی پور»، «شاهرخ پورمیامین»، آقای «عین‏‌الله کیوان شکوه» و «سردار سرمست» همراه بودیم. در آنجا سردار کمرنگ‏‌تر و کمی نزدیک به راک با تکنیکی نزدیک به همان دوستان باسابقه بود. همان‌طور که گفتم بچه‏‌های این گروه از نسل جدیدتری هستند و طبیعی است که تنظیم‏‌ها به همان اندازه تفاوت داشته باشد.

* برنامه آینده از لحاظ کنسرت‏‌های بعدی و آلبوم به چه صورت خواهد بود؟
از همین الان برای اصفهان، شیراز و کرج صحبت کرده‏‌ایم که باید برای آن برنامه‏‌ریزی کنیم. به جز آن سعی می‏‌کنم اگر بتوانیم یک اجرای دیگر هم بعد از محرم و صفر در تهران داشته باشیم. برای آلبوم بعدی هم از سال پیش با «محمد ابراهیمیان» مشغول هستیم. آلبومی است که خودش تهیه‏‌کنندگی آن را برعهده گرفته و در حال ساختن ملودی‏‌های آن است و «مسعود همایونی» هم با ما در این پروژه همکاری دارد

* در چه سبکی؟
راک.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 مهر 1392 - 02:50

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود می‏‌خواهم مخاطبانم را سوار بر ماشین زمان کنم! | موسیقی ما