گفتوگو با سیمین غانم، خواننده موسیقی ایرانی؛
شرایط مناسب باشد آلبوم منتشر میکنم
یاسر شیخی یگانه: چند قطره آبِ لیمو در لیوانی آب میچکاند و بعد آب را مینوشد. از ترافیک تهران ناراحت است. آلودگی هوا چشمانش را آزار میدهد. از گفتوگو کمی گریزان است. سخت حرف میزند. در ۶۹ سالگی صلابت سخن گفتنش نشان از زندگی سالم اوست. او هنوز هم کنسرتهایی برای بانوان اجرا میکند که همواره با استقبال علاقهمندان روبهرو میشود. گوشی او که زنگ میزند، صدای زنگ گوشی، یکی از آهنگهای معروف خودش است؛ «گل گلدون من شکسته در باد». از علاقهاش به ادبیات کهن ایران و دقت در انتخاب اشعار میگوید. از محدودیت خانمها گلایه دارد و از انتشار آلبومش در صورت بهتر شدن اوضاع سخن میگوید. بعد از رفتنش به سمت موسیقی پاپ هنوز هم به موسیقی ایرانی علاقه دارد و گاهی آواز هم میخواند. آخرین بار، همین چند روز پیش در «ماهور»، چند بیتی خوانده است. هیچ رژیم غذایی خاصی ندارد اما هنوز هم صدایی رسا دارد (البته این موضوع را خانمهایی تصدیق میکنند که در چند سال گذشته به کنسرتهایش رفتهاند). سیمین غانم، خوانندهیی است که هیچگاه و به هیچ قیمتی حاضر نشد وطنش را ترک کند. او با اینکه یکی از استعدادهای بزرگ آواز در موسیقی ایران محسوب میشود، اما با همه محدودیتها ساخت و هرگز به آن سوی آبها نرفت. با «بانوی آواز» همراه شدیم تا از فعالیتها و برخی دیدگاههای او باخبر شویم.
وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی / وگر نه هر آنکه تو بینی ستمگری داند
و هزاران اشعار تعلیماتی دیگر که در آثار بزرگان ادبیات ما وجود دارد و وقتی در قالب ترانه و آواز قرار میگیرند، پیامهای بسیاری با خود دارند. البته برداشت افراد از این اشعار متفاوت است. هر کسی به قدر فهم و درکش از این اشعار و موسیقی فیض و بهره میبرد.
«مرد من»، «گل گلدون» در پاپ اجرا کردم که هر یک در نوع خود کم نظیر بود.
- برای آغاز صحبتمان میخواهم که نظرتان را درباره مهمترین ابزار خواننده یعنی شعر بیان کنید. انتخاب شعر در آهنگهای شما چگونه انجام میشود؟
- در سالهای اخیر علاوه بر خواندن وارد عرصه آهنگسازی نیز شدهاید، برای این کار ابتدا شعر را انتخاب میکنید و بعد روی آن آهنگ میگذارید یا اینکه بعد از نوشتن آهنگ برایش شعری انتخاب میکنید؟
- گروهی که با آنها کار میکنید چقدر در تصمیمگیریهای شما سهیم هستند؟
- معمولا برای برقراری ارتباط مناسب و ایجاد حسی پر شور در مخاطب، مهمترین گام، نخستین گام است. برای ایجاد چنین فضایی در آغاز کنسرتهایتان از چه قطعهیی استفاده میکنید؟
- این هیجان با تکیه بر کدام ویژگی هنر موسیقی به وجود میآید؟ مخاطب چگونه به سمت موسیقی جذب میشود؟
- آیا مخاطبهای یک کنسرت موسیقی در شبهای مختلف یکسان هستند؟ وقتی شما کنسرتی را طی چند شب برگزار میکنید، هر شب افردی با سطح فرهنگی مختلف به کنسرت میآیند و همین تغییر افراد موجب تغییر در نوع ارتباط میشود. شما برای جلب رضایت مخاطبان مختلف کنسرتهایتان چه میکنید؟
- نوع نشستن و اشراف تماشاگرها بر صحنه تا چه حد در برقراری حس میان مخاطب و نوازنده مهم است؟ برای مثال در جشن هنر شیراز، بسیاری از کنسرتها در حافظیه برگزار میشد و جایگاه گروه روی سکو بود و و مردم دور تا دور گروه و روی پلهها و در باغ مینشستند. در آن اجراها پشت سر گروه هم مردم مینشستند، در حالی که در کنسرتهای امروز کشورمان معمولا مردم روبه روی گروه مینشینند.
- در علوم ارتباطات و در تقسیمبندی انواع ارتباط؛ بهترین نوع ارتباط را ارتباط «چهره به چهره» میدانند. یعنی اینکه دو طرف ارتباط همدیگر را به وضوح ببینند و حس لازم بینشان رد و بدل شود. میخواهم به نکتهیی در برگزاری برخی کنسرتهای موسیقی اشاره کنم؛ هنگام اجرای گروه موسیقی، نور تماشاگر گرفته میشود و اعضای گروه نمیتوانند تماشاگران را ببینند. شما با چنین کاری موافق هستید؟ یا اینکه دوست دارید چهره تماشاگران و عکس العملهایشان را ببینید؟
- به نظر شما میتوان موسیقی را یک زبان بینالمللی دانست؟
- برای موسیقیهای جدی که انسان را به تفکر وادار میکند همین گونه است، حال اینکه در موسیقیهای جدی کلام به هر زبانی که باشد، باز هم مخاطب میتواند ارتباط درونی خاصی با آن برقرار کند یعنی مخاطبانی که کلام را درک نکنند هم میتوانند ارتباط درستی با این موسیقی برقرار کنند.
وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی / وگر نه هر آنکه تو بینی ستمگری داند
و هزاران اشعار تعلیماتی دیگر که در آثار بزرگان ادبیات ما وجود دارد و وقتی در قالب ترانه و آواز قرار میگیرند، پیامهای بسیاری با خود دارند. البته برداشت افراد از این اشعار متفاوت است. هر کسی به قدر فهم و درکش از این اشعار و موسیقی فیض و بهره میبرد.
- شعرهای کلاسیک بیشتر مورد علاقه شما هستند یا تمایل به خواندن شعرهای معاصر در شما بیشتر است؟
- از میان شاعران کلاسیک، اشعار کدام یک از شاعران بزرگ ایران را میپسندید؟
- از میان شاعران معاصر، آثار کدام شاعر را دوست دارید؟
- شما در صحبتهایتان به همخوانی شعر با روحیه و دیدگاههایتان تاکید کردید. آیا حاضرید در اجراهایتان شعری را بخوانید که مطابقت چندانی با احوال شما ندارد؟
- چندی پیش که گفتوگویی با محمد رضا لطفی داشتم، ایشان درباره آهنگسازی میگفت: آهنگسازی مراحل خاص خود را دارد و هر کسی برای رسیدن به این مرحله باید اصول آن را پشت سر بگذارد. حال اینکه شما خودتان آهنگ کارهایتان را مینویسید. آیا آهنگسازیهای شما توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند؟
- سالهای بعد از انقلاب چرا از آهنگسازهای مرد استفاده نکردید؟ آیا بهتر نبود برای بالا بردن کیفیت کارهایی که برای بانوان ارائه میکنید، از آهنگسازهای دیگر هم استفاده کنید؟
- اینکه شما کارهایتان را در محدوده آهنگسازی خودتان ارائه میکنید، نوعی محدود کردن خودتان به نظر میرسد. آیا بهتر نیست که فضاهای تازه را تجربه کنید؟
- شما سالهای زیادی از عمر خود را به هنر آواز اختصاص دادهاید. طی این همه سال برای حفظ صدای خود و قابلیتهای آوازیتان چه کردهاید؟ برای مثال پرهیزهای غذایی خاصی داشتهاید؟
- آب یخ هم میخورید؟
- هوای آلوده چه تاثیری در صدا دارد؟ هوای آلوده تهران شما را آزار داده است؟
- در صحبتهایتان به حضور در جشن هنر شیراز اشاره کردید. در آن اجراها در کنار کدام گروه بودید؟
- شما در دوران مدرسه هم در مسابقههای هنری مدارس کشور در رشته آواز شرکت کرده و رتبه نخست را به دست آورده بودید. موفقیت در آن مسابقه چه تاثیری در پیشرفت هنری شما داشت؟
- ادامه راه خوانندگی را چگونه طی کردید؟
- چه شد که به سمت موسیقی پاپ رفتید؟
«مرد من»، «گل گلدون» در پاپ اجرا کردم که هر یک در نوع خود کم نظیر بود.
- هنوز هم آواز ایرانی میخوانید؟
- آخرین آوازی که خواندهاید چه بوده است؟
- یکی از دلایلی که برای حضور شما در عرصه موسیقی پاپ بیان میشود؛ شباهت صدای شما با صدای خانم «دلکش» است. در واقع برخیها این گونه بیان کردهاند که شما برای گریز از این شباهت و بیرون آمدن از سایه «دلکش» وارد موسیقی پاپ شدهاید! آیا این نکته واقعیت دارد یا اینکه دلیل دیگری برای ورود شما به موسیقی پاپ وجود دارد؟
- در حال حاضر جامعه ما با تغییرهایی روبهرو شده و امید و نشاطی در سراسر جامعه شکل گرفته است. به نظر شما این تغییرات در برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم از سوی شما تاثیری دارد؟
- انتظار شما برای بهتر شدن وضعیت موسیقی بانوان چیست؟
منبع:
روزنامه اعتماد
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 دی 1392 - 15:57
دیدگاهها
آفرین آفرین یواش یواش داریم میریم به سمت قدیم...............!!!!!!!!!!!چه شود
افزودن یک دیدگاه جدید