برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «ساعتا خوابن» رضا یزدانی – 1
حسن علیشیری: متفاوت بودن را مهمترین شاخصه این آلبوم می‌دانم
موسیقی ما – «رضا یزدانی» چندی پیش سه گانه ساعت ها را به پایان رساند. آلبوم «ساعتا خوابن» پایانی بر این مجموعه آلبوم های او بود که با چهارده قطعه روانه بازار شد. وی این بار هم در ترانه ها به سراغ سوژه های متفاوت رفته است و البته حس و حال گذشته خودش را هم حفظ کرده است. یکی از ترانه های متفاوت این مجموعه به قطعه «نوستالژی» مربوط می شود که تلفیقی از ترانه های خاطره انگیز سال های گذشته این خواننده است. «حسن علیشیری» به عنوان ترانه سرای این قطعه در اولین بخش از پرونده سایت «موسیقی ما» برای بررسی آلبوم ساعتا خوابن به سوالات خبرنگار ما پاسخ گفت:
 
  • *چرا همانند آلبوم «خاطرات مبهم» در این آلبوم هم فقط یک ترانه از سروده های شما بود؟
علت خاصی نداشت. قرار بود که در ابتدا دو قطعه باشد اما تصمیم بر این شد که قطعه دوم در آلبوم بعدی منتشر شود. با توجه به اینکه قطعات این آلبوم زیاد بود و زمان کافی برای تنظیم و سایر کارهای قطعه دوم نداشتیم ، «رضا یزدانی» چنین تصمیمی اتخاذ کرد. فکر نمی کنم نه تنها در مورد من بلکه در مورد سایر دوستانی که در این آلبوم همکاری داشتند ، تعداد قطعات خیلی اهمیت داشته باشد. رضا یزدانی بر اساس برنامه کلی که برای آلبوم دارد قطعات و ترانه ها را انتخاب می کند و خیلی بحث تعداد مطرح نیست. همین که امکان حضور در کنار سایر دوستانم در این آلبوم وجود داشت برای من کفایت می کند.
 
  • *قطعه «نوستالژی» پیش از این آلبوم منتشر شد اما قراردادن این قطعه در آلبوم با توجه به موضوع تقریبا متفاوتی که داشت ریسک محسوب نمی شد؟
از ابتدای طرح ایده این قطعه قرار بود که برای همین آلبوم ساخته شود. فکر می کنم این صحبتی که شما می فرمایید به این دلیل به وجود آمده است که کار قبل از انتشار آلبوم ارائه شده است. در غیر اینصورت شاید اگر صرفا در خود آلبوم شنیده می شد این حس به وجود نمی آمد. همیشه در آلبوم های رضا قطعات نوستالژیک وجود دارد و این هم یکی از آثار نوستالژیک آلبوم «ساعتا خوابن» است. به نظر من تفاوت چندانی از حیث موضوع ندارد. از لحاظ ساختار و فرم تفاوت های جدی دارد ولی از نظر موضوع کلی این هم یک ترانه نوستالژیک دیگر است.
 
  • *از زمان انتشار این قطعه در کنسرت های رضا یزدانی هم اجرا می شود. می خواهم بدانم چه بازخوردهایی پیرامون آن از مخاطبان دریافت کردید؟
عموما بازخوردی که از این قطعه داشتم مثبت بوده است. هدف ما از ابتدا اجرای قطعه نوستالژی در کنسرت ها بود زیرا مخاطبان رضا دوست دارند که ترانه های نوستالژیک او را در اجراهای زنده بشنوند. واقعا امکان اجرای تمام این پنج شش قطعه قدیمی خیلی خوب در همه کنسرت ها وجود ندارد. اما کنار هم قرار گرفتن آنها در یک قطعه شاید این موقعیت را ایجاد کند که بتوان در اجراهای بیشتری آنها را شنید. از این بابت فکر می کنم بازخوردهای خوبی داشته است. ناگفته نماند که یکی از عوامل اصلی موفقیت این قطعه ، ملودی و تنظیم بسیار خوب و متفاوت «محمد خرمی نژاد» بود که باید یک تشکر ویژه نیز از او داشته باشم.
 
  • *در مورد سیزده ترک دیگر آلبوم ساعتا خوابن چه نظری دارید؟
در یک کلمه می توان گفت که آلبوم ساعتا خوابن مثل سایر آثار رضا یزدانی متفاوت است. من متفاوت بودن را مهمترین شاخصه این آلبوم و سایر کارهای رضا می دانم. او علیرغم اینکه جایگاه خودش را پیدا کرده است اما مثل سایر خوانندگان محافظه کار نشده است و همچنان به خطر کردن ادامه می دهد. این خطر هم در انتخاب ترانه است که موضوعات متفاوت و واژه های خاصی دارند و هم در ساختار موسیقایی است. به سراغ قالب ها و فضاهایی می رود که تا پیش از این تجربه نشده است. در حالیکه بسیاری از خوانندگان دیگر که همگی محترم هستند ترجیح می دهند که وقتی در یک فضا موفق می شوند ، همان فضا را تکرار کنند. با احترام به تمام دوستانم که در این آلبوم حضور داشتند باید بگویم که انتخاب قطعه «کسی از ما جهان آرا نمیشه» از حیث سبک شعر و موسیقی نشان دهنده و مثال آن خطرپذیری است.
 
  • *چرا یک سری از خوانندگان به سراغ استفاده از همین کلمات و واژگان متفاوتی که رضا یزدانی در آثارش دارد می روند اما به سمت ابتذال گرایش پیدا می کنند؟ در حالیکه او یک حد خوبی در این بخش کارهایش دارد.
در موضوع ترانه انتخاب واژه های معاصر و متفاوت به تنهایی ترانه مدرن خلق نمی کند. این موضوع خیلی خیلی مهمی است که معمولا مغفول می ماند. خیلی ها فکر می کنند اگر روساخت ترانه آنها که همان کلمات و زبان ترانه است مدرن شود پس ترانه مدرنی را سروده اند ، در حالیکه اینگونه نیست. قطعا علاوه بر روساخت مدرن به یک اندیشه متفاوت هم احتیاج است. اگر فقط بنا بود که به روساخت مدرن و معاصر بسنده کنیم ، در خیلی ازترانه های کوچه بازاری گذشته هم کلمات عجیب و معاصر آن دوران استفاده می شد. ولی ما به هیچ کدام از آنها مدرن نمی گوییم. تفاوت اصلی در اندیشه متفاوت است.
 
  • *مهمترین برتری ساعتا خوابن نسبت به سایر آثار این خواننده چه بود؟
نکته اول را به پختگی رضا یزدانی در اجرا اختصاص می دهم که به نظر من در نقطه خوبی قرار دارد و سیر صعودی را طی می کند. طبیعی هم هست که بعد از این همه سال تلاش و زحمت ، این میزان از پختگی و تجربه کاملا مشهود است. جدا از این مساله فکر می کنم در این آلبوم با تنظیم های خیلی خوب و از نظر فنی میکس و مستر بهتری طرف هستیم.
 
  • *نقطه ضعف یا انتقاد شما نسبت به این اثر چیست؟
انتقادی که به آلبوم ساعتا خوابن دارم یا بهتر بگویم انتقاد من به مجموعه آلبوم های چند سال اخیر رضا بیش از اینکه یک انتقاد فنی باشد ، شخصی است. به عنوان یکی از هواداران رضا یزدانی و نه به عنوان یک همکار مطرح می کنم. من دوست دارم که بتوانم صدای او را در ترانه های اجتماعی بیشتر بشنوم مثل قطعه «کسی از ما جهان آرا نمیشه» که مثال زدم. البته باید محدودیت هایی که در فضای موسیقایی چند سال اخیر ما وجود داشته است را در نظر گرفت. همینطور میزان ظرفیت مخاطب برای شنیدن این قبیل آثار را هم لحاظ کرد. در کنار همه اینها مطمئن هستم که ما می توانیم در آلبوم های بعدی کارهای اجتماعی بیشتری را از رضا بشنویم.
 
  • *از آینده همکاری خودتان با رضا یزدانی بگویید که چگونه خواهد بود؟
سالها است که افتخار دوستی با رضا یزدانی را دارم. در برخی از این سالها امکان همکاری هم به وجود آمده است که برای من بسیار دلچسب و شیرین بوده است. در آینده هم امیدوارم که این اتفاق رخ دهد کما اینکه ما برای آلبوم تازه هم صحبت هایی کرده ایم و طرح هایی در ذهن داریم. مطمئن هستم که در آینده و آلبوم های بعدی باز هم شرایط همکاری وجود خواهد داشت. حتی اگر فضای همکاری برای ما فراهم نشود من همیشه به عنوان یک دوست و هوادار ، آثار او را پیگیری و به کارهایش افتخار می کنم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اسفند 1392 - 10:03

دیدگاه‌ها

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 11:32

اقای علیشیری چه انتظاری از خواننده ای دارید که چنین ابیاتی رو اجرا میکنه:
یه هواپیما تــو یه برج
نئونازی با تپان‌چه
نرو تــو جنگِ جهانی
اصلاً این حرفا به ما چه؟
...
هیچ‌کدوم برام مهم نیست
وقتی اتفاقِ تو هست
وقتی می‌شه با تو خوش بود
وقتی می‌شه دل به تو بست
این خواننده با چنین طرز تفکری حتما باید ترانه اجتماعی هم اجراکنه!!!
کارای قبلیش هم که اجتماعی بوده یه جور ژشت گرفتن بود . مگه میشه کسی که درد مردم رو داره بیاد چنین ترانه ای اجرا کنه.این تناقض چیو نشون میده ؟ عدم ثبات فکری یا اعتقاد نداشتن به ترانه ها که قبلا اجرا کرده.
شاید پاسخ یه عده ای هم این باشه خواسته متفاوت باشه.
اخه تفاوت به چه قیمتی.

چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 20:00
نیما

دوست من این ترانه منظورش چیز دیگست
منظور اینه وقتی یاد تو (معشوق)همراهمه دیگه هیچ چیزی هیچ سختی اهمیت نداره
رضا یزدانی تنها حسن آهنگ هاش انتخاب ترانه س
واقع بین باشیم
این مرد صدای خاطرات ماست....

176.9.217.116
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 11:36

رضا یزدانی نباید شعر بخونه چون سبکش راک هست و باید کلمات را بخونه.این آلبوم رضا خیلی ضعیف بود.بهترین آلبومش به نظر من ساعت فراموشی بود و فکر می کنم که رضا باید کم کم خودش کلمات آهنگاش رو بنویسه و از شاعر ها استفاده نکنه حتی اگه ضرر ببینه آهنگاش و در ضمن خودش باید همه آهنگاش رو بسازه و تنظیم کنه.الان چندین سال می گذره که دیگه نه آهنگی مثل مش رمضون خونده نه آهنگی مثل دنیای وارونه نه آهنگی مثل تهران تهران.

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 19:58
قیماخ

با نظر شما کاری ندارم ولی بهترین سبک های راک از اشعاری خیلی عمیق استفاده میکنند و ربطی به سبک نداره

151.247.98.125
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 13:09

متاسفانه این آلبوم یه چیزی در حد افتضاح بود! فقط چنتا قطعه خوب داشت مثل عشق پست مدرن
بعضی از قطعه هاشو واقعا یه بارم سخت میشه گوش داد!
اصلا انتظا همچین کار ضعیفی رو ازش نداشتم! من رضا یزدانی رو دوس داشتم که قطعه هایی مثل بلاتکلیف و تهران تهران رو خوند

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 18:48
هادی

وای !!!!! چحه حرفیه ! این بهترین آلبوم رضا یزدای و یکی از بهترین آلبومای چند سال اخیر موسیقی ایران بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

91.98.194.93
چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 11:38
Mehdi Mika

به جز آهنگسازیش که واقعا خوب بود به نظرم بقیه بخشای کار واقعا ضعف داشت! شعرای سطحی و گاها مسخره! تنظیمای بی اندازه شبیه به هم! حتی سبک خوانششم دیگه مثل سابق واسم جذاب نبود،یه جور اغراق بیش از حد تو وکالش احساس میشه! واقعا این آلبوم کجا و خاطرات مبهم کجا؟!! قابل مقایسه نیستن

94.183.91.222
جمعه 9 اسفند 1392 - 17:43
marjan abs

مثلا یخبندونای قطبی چشمات،بی منطق ،هذیون ،تهران گردی،هنوز دلم واسه تو تنگ میشه میشه بگید کدومی یکی از این ترانه های افتضاح بود؟واقعا براتون متاسفم ..هر کدوم از این ترانه ها واسه خودش یه شاهکار که امثال شما درکش نمیکنند و الکی اظهار فضل میکنند

81.91.136.174
شنبه 10 اسفند 1392 - 06:55
Mehdi Mika

"سر این قرار خیالی اگه
اگه یه جا تا ابد وایسم الافی نیست
تلافی کن احساسمو خوب باش
"بزار دنیا هر جور میخواد تا کنه"
مهتاب تو فانوس ، چالوس تا دریا
پوشیدن موجا تو بطن یک رویا
هم باور و هم پا از کافه تا مترو
سرگیجه تو رویا با عطر اسپرسو"
واقعا به نظر شما انقد این اشعار ژرف و عمیقن که نشه درکشون کرد؟؟!! به اینا میگی شاهکار شما؟! اونوقت به شعر قطعه گرامافون چی میگی؟!
امثال من کیا هستن؟! شما مگه منو میشناسی که میگی امثال شما؟! اظهار فضل رو نمیدونم کجا شنیدی یا خوندی ولی اینجا نباید استفاده میکردی چون هیچ ربطی نداشت! تاسف خوردنتم نمیتونم درک کنم! واسه چی متاسفی؟! من فقط و فقط نظر واقعیه خودمو در رابطه با این آلبوم گذاشتم! به جای ناراحت شدن و بی احترامی به نظر و عقیده دیگران سعی کن بیشتر آهنگ گوش بدی! قطعه های تاپ یا حتی قطعه های قدیمی تر خود رضا یزدانی! اینجوری خود شمام متوجه میشی که این آلبوم واقعا ضعیفه

94.183.89.157
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 13:16

بهترین البوم رضا یزدانی بود بین این همه البوم البته البوم هیس همه خیلی خوب بود و متفاوت
این البیوم کاری کرد که 2 البوم قبلی که تکرار پشت تکرار بود رو از بین ببره

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 14:38

در مورد موسیقیش چیزی نمیگم چون خیلی عالی و حرفه ای هست و تجربه فضاهای آزمون نشده البته تو ایران... البته آلبوم قبلیش عالی تر بود...
در مورد شعراش که بعد از جدایی از یغما افت زیادی داشت و طبیعیه... یغما با هیچکس قابل مقایسه نیست... اما اشعار اجتماعی توی ایران مجوز نمیگیرند که بخوایم در موردشون بحث کنیم...
ایشونم به جای محاکمه در خیابان مجبوره به اشعار دم دستی اجتماعی پناه ببره که از لحاظ مضمون خیلی ابتدایی هستند... یعنی ایشون از عاشقانه فاصله گرفته و نه راه پیش داره و نه راه پس!!

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 16:21

چرا متنی که یغما گلرویی درباره تیتراژ متروپل منتشر کرده در سایت نمی گذارید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 18:51

بهـــــــــــــــــــــــــــترین بود این آلبوم، بهترین آلبومی که میشد کار کرد واقعا این آلوم بود. شعر ملودی تنظیم صدای خواننده بیت نت تکست ... همه و همه چی عالی بود
فقط من موندم که اگه با کارن همایونفر و یغما گلرویی همکاری میکرد چی از آب در میومد !!! امیدوارم با این دو کار کنه بازم

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 21:13

من طرفدار رضا یزدانی نیستم ولی این آلبوم رو که گوش کردم واقعا لذت بردم
به نظرم کار بسیار خوبی بود
دوست دارم برم کنسرتش و اجرای زنده این قطعات رو ببینیم مخصوصا قطعه نوستالژی که برام خیلی جالب بود البته قبلا هم در این سایت شنیده بودمش عالیه

چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 17:25
‌ ‌

دقیقاً چون طرفدار رضا نیستی، از این آلبوم خوشت اومده!
موسیقی رضا یزدانی توی ایران، بدون شک جزو بهترین‌هاس. ولی این آلبوم به عنوان آلبومی از رضا یزدانی، ضعیف‌ترینه.

2.176.38.136
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 21:23

این بهترین آلبوم رضا یزدانی بود من از هر کی می پرسم خوشش اومده
ممنون آقای علیشیری که ترانه بسیار زیبایی سرودید ... مطمئنما این قطعه ماندگار خواهد شد

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 22:25

آلبوم "ساعتا خوابن " قطعا بهترین آلبوم رضا یزدانیه، همچنین بهترین آلبوم سال. ولی این طبیعیه که آلبومهای آبکی مثل "امپراطور" و "لعنت به من"و "دلت با منه"و "شخصی" بیشتر طرفدار داشته باشه به خاطر اینکه بیشتر مضامین عشق و عاشقی هست . الان چند سالی هست که اینجور آلبومها زیاد شده . فقط رضا یزدانی است که جرات کرده از این فضا فاصله بگیره و کارهای متفاوتی انجام بده. در عین حال خیلی ها هم چشم دیدن پیشرفتهای رضا یزدانی رو ندارن و غرض ورزانه نظر میدن.این نشون میده که رضا یزدانی هر سال در حال پیشرفته. درود بر رضا یزدانی آبروی موسیقی ایران. صدای خاص ایران.
لطفا تایید بکنید تا جواب همه رو داده باشم.

چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 00:03
قیماخ

انصافا آلبوم قبلی بهتر از این نبود؟؟ یک شاهکار تمام عیار بود... بی نقص و فوق العاده... البته دو هارد راک آخر آلبوم می ارزه به آلبوم های قبلیش

151.247.98.125
جمعه 9 اسفند 1392 - 17:45
marjan abs

صد در صد باهاتون موافقم رضا یزدانی فوق العاده هست و البته خاص ..متاسفانه مردم ما گوششون به شنیدن آهنگ های آبکی به قول شما بیشتر عادت داره تا کارهای فوق العاده رضای عزیز..

81.91.136.174
چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 11:31

به نظر من هم این آلبوم خیلی خوب بود. من عادت ندارم آلبوم ها رو با هم مقایسه کنم. فکر نکنم بشه آلبومی با فضای خاطرات مبهم رو با ساعتا خوابن مقایسه کرد. حتما بهترین البوم ساله. من ریسک کردنش رو خیلی دوست دارم فضاهایی رو تجربه میکنه که کمتر کسی جرات و البته تواناییش رو داره. وقتی میبینم چه آلبومایی تو لیست آلبوم های سال بالای این آلبوم قرار گرفتن خنده ام میگیره...ولی خب میبینین که آلبوم به پخش مجدد رسیده و 150 هزار نسخه چاپ اول فروش رفته!

چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 17:27

رضا یزدانی رسما با الیوم فاجعه ی ساعتا خوابن خودش رو بازنشسته کرد.یعنی بدترین البومی بود که این چند وقت شنیدم

چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 21:57
محمد مستوفی

نوید ترابی ...آلبوم "ساعتا خوابن" خاص ترین آلبوم موسیقی ایرانه. بزرگترین افتخار رضا یزدانی اینه که طرفداراشم خاصه. به هر حال آدم خاص طرفداراشم باید خاص باشن نه عام.
درود بر رضا یزدانی عزیز آقای خاص ایران. و کارلوس سانتانای ایران در موسیقی. به امید همکاری رضا یزدانی با این موسیقی دان بزرگ جهان.... انشاله ه

حتما نایید کنید.

2.178.50.46
چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 22:57

از موسیقی ما تشکر می کنم که نظر بنده رو تایید نکردید... واقعا که...!!! این کار هم در ادامه روندتون راجع به عدم انتقاد از آلبوم های اخیره...!!! حتما در پبشرفت موسیقی سهم خواهید داشت با این رویه...!!!

پنجشنبه 8 اسفند 1392 - 00:10

بعضی نظرات من رو هم تایید نمی کنن حسین عزیز.

جمعه 9 اسفند 1392 - 11:39

این آلبوم فوق العاده بود!به نظر من بهترین آلبومی بود که تا حالا رضا یزدانی منتشر کرده.واقعا قطعاتی مثل "کسی از ما جهان آرا نمیشه" و "یخبندونای قطبی چشمات" حقشونه جایزه ی بهترین اثر ده سال اخیر رو برنده بشن.

سه شنبه 13 اسفند 1392 - 13:19

این آهنگ رو به لحاظ تنوع در اجرا به خصوص در مورد ادای کلمات و همچنین ویلون نوازی اون وسط، خیلی دوست دارم... خیلی می چسبه... علشیری داره یه کارهایی می کنه که همه چی تازه باشه... دمش گرم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسن علیشیری: متفاوت بودن را مهمترین شاخصه این آلبوم می‌دانم | موسیقی ما