گزارشی از کنسرت گروه «نایما» در آخرین شب جشنواره موسیقی خلیج فارس؛
صداهایی از جنس دیگر
موسیقی ما - جمعه شب گذشته اشکان خطیبی و حمیدرضا صدر در کنسرت گروه «نایما» حاضر شدند تا برگزار کننده اختتامیه دومین جشنواره سه گانه خلیج فارس باشند.
دومین جشنواره خلیج فارس با حضور سه گروه «کامنت» ، «نیوش» و «نایما» در پردیس سینمایی قهلک برگزار شد تا مخاطبان موسیقی صدای متفاوت تری از جریان های قالب موسیقی در ایران بشنوند.
در شب آخر گروه «نایما» قطعات متفاوتی را به زبان های فارسی، فرانسوی و انگلیسی اجرا کردند. آنها قطعاتی از اریک تروفاز( Erik Truffaz موسیقیدان برجسته فرانسوی) ، حمزه یگانه و بابک صفرنژاد را با تنظم های قابل تامل حمزه یگانه اجرا کردند.
برنامه آنها در شب کنسرت در دو بخش اجرا شد. در بخش اول آنها قطعات بدون کلام شان را اجرا کردند و در بخش دوم با حضور شهریار صیقلانی (خواننده) قطعاتی با کلام اجرا کردند. در بخش اول آنها بیشتر وام دار موسیقی جاز بودند و در بخش دوم با حضور خواننده، موسیقی نایما حال و هوای هاردراک به خود گرفت. آنها آنقدری نوازندگان خوبی بودند که این بتوانند در مودهای مختلف نوازندگی کنند و این از نکات شاخص شب آخر جشنواره موسیقی خلیج فارس بود.
در میانه دو بخش اشکان خطیبی، بازیگر مطرح سینما و تئاتر و خواننده موسیقی راک با همراهی حمیدرضا صدر ، منتقد سینما و مفسر مشهور فوتبال روی صحنه رفتند و تندیس خلیج فارس را به نمایندگان گروه های حاضر در این جشنواره اهدا کردند.
علی میرمحمدی مدیر اجرایی این جشنواره هم طی سخنان کوتاهی هدف از برگزاری این جشنواره را توجه به موسیقی جدی ایران عنوان کرد. میرمحمدی ابراز امیدواری کرد تا پله ها و راهروهای پروسه اخذ مجوز کمتر شود تا این قبیل برنامه ها با دردسرهای کمتری به مرحله اجرا برسند.
جمعه ،مخاطبان موسیقی یک شب با استاندارد متفاوتی از موسیقی در ایران را تجربه کردند. حمزه یگانه نوازنده برجسته پیانوِ جز(Jazz) مهمترین چهره موسیقی آن شب و حتی تمام جشنواره خلیج فارس بود. هنرمندی که قدرت تنظیم و بداهه پردازی هایش از او یک نوازند با استانداردهای جهانی ساخته است.
حمزه یگانه نایما را در سال 1386 به راه انداخت. او و امین طاهری دو یار وفاردار این گروه بودند. هنرمندانی همچون ماهان میرعرب، دارا دارایی و ماکان اشکوری در این 7 سال در پروژه های مختلف با نایما همکاری کرده اند.
آرین کشیشی نوازند باس گروه کامنت در گروه نایما هم در همین مسند حضور داشت. او آن شب در قیاس با کنسرت گروه «کامنت» ریتم های پیچیده تری می نواخت و کار سخت تری را با موفقیت به سرانجام رساند. آرین کشیشی در حال حاضر یکی از بهترین باس نوازان ایران است و می تواند آینده بسیار درخشانی داشته باشد.
دیگر نوازنده مهمان نایما ، بابک صفرنژاد بود. هارمونیکا نواز شاخص موسیقی ایران که در طی سال در کنسرت های جدی بسیاری می توان نامی از او را دید و نوازندگی اش را شنید. صفرنژاد آن شب در بخش هایی که با هارمونیکای بلوزش نوازندگی می کرد، تکنیک بی نظیری از خود به نمایش گذاشت تا نشان بدهد شهرت و مقبولیت اش به عنوان نوازنده هارمونیکا در ایران بی دلیل نیست.
امین طاهری نوازنده با تکنیک درامز هم شب خوبی را پشت سر گذاشت. طاهری، یگانه، ماهان میرعرب در کنار پیتر سلیمانی پور از جمله نوازندگانی هستند که تجربه های پیشین موسیقی جز در ایران را تکامل بخشیدند. آنها سعی کردند با رویکرد بومی به این موسیقی بپردازند. آنها از سال 1386 تا کنون تعداد زیادی کنسرت در تحت عنوان گروه های آبرنگ، نایما ، آنسامل پیتر سلیمانی پور و ... برگزار کردند. علی رغم همه بی توجهی های متولیان موسیقی و حتی اهالی رسانه آنها با عزمی راسخ و با پشت سر گذاشتن مشکلات بسیاری چراغ این موسیقی را در ایران زنده نگه داشتند و اگر از شرایط برابری با موسیقی های دیگر برخوردار بودند دامنه مخاطبان شان بسیار گسترده تر از این می بود.
جشنواره سه گانه خلیج فارس دومین دوره خود را با میزبانی سه گروه «کامنت»، «نیوش» و «نایما» و با حمایت شرکت هامین گستر به سرانجام رساند. نمی توان از این جشنواره و این اجرای نوشت و به اهمیت برگزاری آن در بخش خصوصی اشاره نکرد. در طول برگزاری این جشنواره انتقادهایی مطرح شد مبنی بر اینکه اطلاع رسانی درستی برای آن انجام نشده است. به گفته مدیر اجرایی این مسئله به خاطر دیر صادر شدن مجوزهای کنسرت است. بخش دولتی که در چنین کنسرت هایی بناست تنها صادر کننده مجوز باشد، با تسریع بخشیدن به این امر می تواند مانعی برای برگزاری هرچه بهتر این رویدادها نباشد.
دومین جشنواره خلیج فارس با حضور سه گروه «کامنت» ، «نیوش» و «نایما» در پردیس سینمایی قهلک برگزار شد تا مخاطبان موسیقی صدای متفاوت تری از جریان های قالب موسیقی در ایران بشنوند.
در شب آخر گروه «نایما» قطعات متفاوتی را به زبان های فارسی، فرانسوی و انگلیسی اجرا کردند. آنها قطعاتی از اریک تروفاز( Erik Truffaz موسیقیدان برجسته فرانسوی) ، حمزه یگانه و بابک صفرنژاد را با تنظم های قابل تامل حمزه یگانه اجرا کردند.
برنامه آنها در شب کنسرت در دو بخش اجرا شد. در بخش اول آنها قطعات بدون کلام شان را اجرا کردند و در بخش دوم با حضور شهریار صیقلانی (خواننده) قطعاتی با کلام اجرا کردند. در بخش اول آنها بیشتر وام دار موسیقی جاز بودند و در بخش دوم با حضور خواننده، موسیقی نایما حال و هوای هاردراک به خود گرفت. آنها آنقدری نوازندگان خوبی بودند که این بتوانند در مودهای مختلف نوازندگی کنند و این از نکات شاخص شب آخر جشنواره موسیقی خلیج فارس بود.
در میانه دو بخش اشکان خطیبی، بازیگر مطرح سینما و تئاتر و خواننده موسیقی راک با همراهی حمیدرضا صدر ، منتقد سینما و مفسر مشهور فوتبال روی صحنه رفتند و تندیس خلیج فارس را به نمایندگان گروه های حاضر در این جشنواره اهدا کردند.
علی میرمحمدی مدیر اجرایی این جشنواره هم طی سخنان کوتاهی هدف از برگزاری این جشنواره را توجه به موسیقی جدی ایران عنوان کرد. میرمحمدی ابراز امیدواری کرد تا پله ها و راهروهای پروسه اخذ مجوز کمتر شود تا این قبیل برنامه ها با دردسرهای کمتری به مرحله اجرا برسند.
جمعه ،مخاطبان موسیقی یک شب با استاندارد متفاوتی از موسیقی در ایران را تجربه کردند. حمزه یگانه نوازنده برجسته پیانوِ جز(Jazz) مهمترین چهره موسیقی آن شب و حتی تمام جشنواره خلیج فارس بود. هنرمندی که قدرت تنظیم و بداهه پردازی هایش از او یک نوازند با استانداردهای جهانی ساخته است.
حمزه یگانه نایما را در سال 1386 به راه انداخت. او و امین طاهری دو یار وفاردار این گروه بودند. هنرمندانی همچون ماهان میرعرب، دارا دارایی و ماکان اشکوری در این 7 سال در پروژه های مختلف با نایما همکاری کرده اند.
آرین کشیشی نوازند باس گروه کامنت در گروه نایما هم در همین مسند حضور داشت. او آن شب در قیاس با کنسرت گروه «کامنت» ریتم های پیچیده تری می نواخت و کار سخت تری را با موفقیت به سرانجام رساند. آرین کشیشی در حال حاضر یکی از بهترین باس نوازان ایران است و می تواند آینده بسیار درخشانی داشته باشد.
دیگر نوازنده مهمان نایما ، بابک صفرنژاد بود. هارمونیکا نواز شاخص موسیقی ایران که در طی سال در کنسرت های جدی بسیاری می توان نامی از او را دید و نوازندگی اش را شنید. صفرنژاد آن شب در بخش هایی که با هارمونیکای بلوزش نوازندگی می کرد، تکنیک بی نظیری از خود به نمایش گذاشت تا نشان بدهد شهرت و مقبولیت اش به عنوان نوازنده هارمونیکا در ایران بی دلیل نیست.
امین طاهری نوازنده با تکنیک درامز هم شب خوبی را پشت سر گذاشت. طاهری، یگانه، ماهان میرعرب در کنار پیتر سلیمانی پور از جمله نوازندگانی هستند که تجربه های پیشین موسیقی جز در ایران را تکامل بخشیدند. آنها سعی کردند با رویکرد بومی به این موسیقی بپردازند. آنها از سال 1386 تا کنون تعداد زیادی کنسرت در تحت عنوان گروه های آبرنگ، نایما ، آنسامل پیتر سلیمانی پور و ... برگزار کردند. علی رغم همه بی توجهی های متولیان موسیقی و حتی اهالی رسانه آنها با عزمی راسخ و با پشت سر گذاشتن مشکلات بسیاری چراغ این موسیقی را در ایران زنده نگه داشتند و اگر از شرایط برابری با موسیقی های دیگر برخوردار بودند دامنه مخاطبان شان بسیار گسترده تر از این می بود.
جشنواره سه گانه خلیج فارس دومین دوره خود را با میزبانی سه گروه «کامنت»، «نیوش» و «نایما» و با حمایت شرکت هامین گستر به سرانجام رساند. نمی توان از این جشنواره و این اجرای نوشت و به اهمیت برگزاری آن در بخش خصوصی اشاره نکرد. در طول برگزاری این جشنواره انتقادهایی مطرح شد مبنی بر اینکه اطلاع رسانی درستی برای آن انجام نشده است. به گفته مدیر اجرایی این مسئله به خاطر دیر صادر شدن مجوزهای کنسرت است. بخش دولتی که در چنین کنسرت هایی بناست تنها صادر کننده مجوز باشد، با تسریع بخشیدن به این امر می تواند مانعی برای برگزاری هرچه بهتر این رویدادها نباشد.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 27 اردیبهشت 1393 - 07:25
افزودن یک دیدگاه جدید