مصاحبه با احمد پژمان، آهنگساز
آواز و موسیقی؛ مهمتر از داستان و بازیگری در اپراست
بیتا یاری: اجرای تئاترهای موزیکالی چون بانوی زیبای من، هانسل و گرتل و فلوت سحرآمیز در ماههای گذشته در تالار وحدت و رودکی و صحبتهایی درباره اصل اپرا بودن و نبودن آنها یا شبیه شدن آثار اپرایی به اپرت مطرح شد؛ هرچند برگزارکنندگان به اپرا بودن آنها اصرار داشتند اما همین که بعد از سی و چند سال تالار وحدت تلاش جوانانی را بر خود میدید که میخواهند هنر اپرا را دوباره روی سن زنده کنند جای تقدیر دارد. با استاد احمد پژمان که در اوایل دهه پنجاه نخستین اپراها را برای افتتاحیه تالار وحدت نوشته بود در مورد اپرا و رهبری آن به همراه تلاشهایی صورت گرفته گفتوگوکردهایم تا بدانیم در این وقفه چند دههای چقدر با وضعیت شایسته اجرای اپرا فاصله داریم.
- در جریان اپراهایی که اخیرا در تالار وحدت اجرا شده، هستید؟
- از چند گروه متفاوت اپراهای معروفی چون هانسل و گرتل، فلوت سحرآمیز و بانوی زیبای من را به اجرا درآوردند.
- برای نمونه اپرای فلوت سحرآمیز را کامل اجرا کردند.
- اتفاقا استاد میخواهم درباره همین موارد با شما صحبت کنم که اپرا و فرق آن با تئاتر موزیکال چیست؟
- اپراهایی که اجرا شد در تالار وحدت و رودکی که مناسب اپرا هستند، اجرا شدند.
- در زمینه نور و دکور و لباس طراحی صورت گرفته بود. اما مطمئنا اجرای فلوت سحرآمیز با آنچه برای مثال سرکالین دیویس اجرا کرده از نظر نور، دکور، لباس، بازیگری، خوانندگی، موسیقی و رهبری برابری نمیکند، اما اجرای آواز کلاسیک برای خانمها در سالن ایرادی ندارد و حتی با همخوانی نیز اینگونه مسائل حل میشود.
- در اپراهای اخیر از نظر بازیگری برخی خوانندگان ضعف داشتند یا برخی صحنهها به علت رعایت موارد اخلاقی امکان بازی آن وجود نداشت.
- شما در اوایل سالهای 50 در تالار رودکی سابق یا همان وحدت فعلی اپراهایی را نوشته و روی صحنه بردید که اجرای همه آنها بدون استفاده از میکروفن وجود داشت. اما در اپراهای اخیرا اجرا شده گاهی از میکروفن هم کمک گرفته میشد؛ آن هم در سالنی که به لحاظ آگوستیک بهگونهای طراحی شده که صدا به تمام نقاط برسد. این مساله در اپرا چگونه ارزیابی میشود؟
- بانوی زیبای من به فارسی اجرا و بخشهایی از آن به فارسی ترجمه شده بود. اما قسمتهایی با میکروفن و همخوانی اجرا شد.
- یعنی هماهنگی با ارکستر و برتری شنیداری صدای خواننده اپرا بیش از موسیقی باید رعایت شود؟
- چه فرقی بین اپرا وتئاتر موزیکال وجود دارد؟
- چرا؟
- پس اپرا آن دسته از آثاری است که سراسر موسیقی دارد؟
- فرق اپرت و اپرا چیست؟
- یعنی احتیاج به ارکستر آنچنانی هم ندارد؟
- چرا، به علت آن ترکیب و تنظیم و کمپوزیسیونی که آهنگساز لحاظ کرده است؟
- یعنی آنچه گفته میشد برای اپرا افرادی با قفسه سینه درشت که دارای ششهای بزرگ هستند،نیاز است به دلیل همین موارد است؟
- ساختار رهبری ارکستر چقدر در اجرای اپرا تاثیر میگذارد؟
- ما شاهدیم که خوانندگان در کنار هم تصمیم به اجرای اپرا میگیرند و رهبری آن را به کسی میسپارند. آیا اینگونه صحیح است یا اینکه باید رهبر ارکستر تصمیم به برگزاری اپرا و جمعآوری گروه کند؟
- یعنی رهبری ارکستر اپرا تخصص و مهارت ویژهای نسبت به رهبری ارکستر میطلبد؟
- همکاری رهبر اپرا و کارگردان چگونه است؟
- بازی و نقشآفرینی در اپرا چقدر نقش دارد؟
- چرا با وجود جوانان دانش آموختهای که در داخل و خارج از ایران در رشته موسیقی کلاسیک داریم دیگر کسی دنبال نوشتن اپرا نمیرود؟
- چرا تربیت؟
منبع:
بازنشر از روزنامه فرهیختگان
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آذر 1393 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید