پیکر زنده یاد علیرضا خورشیدفر تشییع شد؛
مردی که به جای کینه سراسر آرامش بود
موسیقی ما - پیکر علیرضا خورشید فر نوازنده باسابقه ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک با حضور اهالی موسیقی از مقابل درب تالار وحدت تشییع شد. پیکر خورشیدفر که چهارشنبه صبح با خبر از دنیا رفتنش باز هم جامعه موسیقی را داغدار کرد، شنبه هشتم آذر ماه در مراسمی که با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد تشییع شد.
استاد فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی که سابقه طولانی همکاری با علیرضا خورشیدفر را داشت درباره اولین همکاریهایش با نوازنده به نام کنترباس و آغاز همکاری ۳۵ ساله با این هنرمند گفت: خورشیدفر را از زمان تشکیل ارکستر گلها در رادیو شناختم و تقریبا از همان جا بود که همکاری من با او شروع شد. علیرضا خورشیدفر هنرمندی ممتاز و توانا بود که همیشه با روی خوش هر وظیفهای که به او محول شده بود را انجام داد. ما کارهای زیادی را در حوزه موسیقی فیلم با هم تولید کردیم که او در همه این آثار به عنوان نوازنده کنترباس با من همراه بود.
آهنگساز موسیقی فیل سربداران و امام علی (ع) در ادامه با اشار هبه مشکل بودن نوازندگی ساز کنترباس افزود: همین چند وقت پیش یک نفر به من زنگ زد و پرسید که چرا در هنرجویان موسیقی کمتر کسی پیدا میشود که به ساز کنترباس علاقه زیادی داشته باشدو من در جواب او گفتم این ساز هم مشکل است و هم در حقیقت سازی است که به عنوان یک ساز همراه در ارکسترها مطرح میشد در واقع سازی ملودیک نیست. میخواهم این را بگویم که به نظر من این خصوصیت نیز به علیرضا خورشیدفر رسیده بود و او همواره به عنوان یک همراه همیشگی در کنار ارکستر ملی حضور داشت.
رهبر و معمار ارکستر ملی در ادامه به همکاریهایش با خورشیدفر از آغاز تاسیس ارکستر ملی اشاره کرد و گفـت: سال ۷۷ زمانی که ارکستر ملی در دوره جدید افتتاح شد ما با کارهای متراکم بسیار زیادی همراه بودیم و به شدت سرمان شلوغ بود. من یادم میآید که در یکی از پارتیتورها نتوانستیم به نت نویسی کامپیوتری دست پیدا کنیم اما علیرضا خورشید فر بدون هیچ چشم داشتی این پارتیتورها را از من گرفت و به منزل خود رفت و آنها را به صورت دستی یادداشت کرد و فردای همان روز طبق قولی که به ما داده بود نتها را به ما رساند. او در ارکستر مهرنوازان نیز همراه بسیار خوبی برایمان بود و من قاطعانه میگویم که تا آخرین روز زندگی پربارش هیچ مشکلی در هیچ جایی با او پیدا نکردم.
محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی درباره خورشیدفر گفت: ما چکیده همه موسیقی گذشته و آینده موسیقی ایرانی را از دست دادیم. به عنوان یک هنرمندی که در عرصه موسیقی فعالیت میکند در ۲۰ سال گذشته به خاطر ندارم که هنرمندی بتواند فارغ از تواناییهای خود در عرصه نوازندگی اینچنین با هنرمندی سوت بزند. علیرضا خورشیدفر که من سابقه دوستی ۴۰ ساله با او دارم به اعتقاد من پدری برای یک ارکستر بود که گرچه پشت همه کارها و در سایه میایستاد اما برای همه ما خورشیدی بود که غروب نمیکند.
استاد سریر در ادامه با اشاره به مظلومیت مرحوم خورشید فر خاطرنشان کرد: هنوز در جامعه ما نمیدانند که او در خلق همه آثار جدی موسیقایی این کشور حضور بسیار محکمی داشته و به عنوان یک انسان همیشه بیش مشکلترین و حامیترین فرد در کنار یک گروه موسیقایی بود که به نظر من باید این سوال را مطرح کرد که شما چگونه میتوانید به راحتی چنین انسان ارزشمندی را پیدا کنید. ما سعی میکنیم قطرهای از انسانیت او باشیم. او غایت یک هنرمند بود و به نظر من به آن برجی که میخواست برسد رسید او برای همه ما معلم بود و امیدواریم از او بیاموزیم و راهش را ادامه دهیم.
پبروز ارجمند به عنوان یکی دیگر از کسانی که با مرحوم خورشیدفر همکاری ۲۵ ساله داشته گفت: همواره در مقام یک آهنگساز از هنرمندی استاد علیرضا خورشیدفر در تمام کارهایم استفاده میکردم اما نکتهای که دوست دارم در این مراسم به آن اشاره کنم و اساسا هم خطاب آن به جوان ترها و هنرجویان موسیقی خواهد بود در مورد راز ماندگاری این استاد شریف موسیقی ایران است و آن اینکه یکی از وجوه برجسته ایشان حسود نبودن و کار کسی را زیر سوال نبردن بود. من هیچگاه از علیرضا خورشیدفر رفتار ناشایستی ندیدم او کینه نداشت او سراسر تبسم و آرامش بود که همواره به ما انرژی میداد و همیشه به همه احترام میگذاشت.
وی با بیان این مطلب که به نظرش این اخلاق نیک و حسن خلق است که باعث ماندگاری هنرمندانی چون علیرضا خورشید فر در عرصه موسیقی میشود گفت: ما باید چنین هنرمندانی را سرمشق خود قرار بدهیم. امیدوارم این پاییز خزان دیگری نداشته باشد و این روزهای پایانی پاییز برایمان توام با آرامش باشد ما پاییز بسیار سختی را سپری کردیم و من امیدوارم همه هنرمندان موسیقی ایران همواره سلامت و کامیاب باشند.
فریدون شهبازیان آهنگساز نام آشنا نیز در این مراسم گفت: همه در مراسم تشییع پیکر علیرضا خورشیدفر از تبحر او در نوازندگی، تکنیک، خلاقیت، موزیکالیته، اخلاق خوب، وقتشناسی، رفاقت و بسیاری امتیازات اخلاقی و هنری او سخن گفتند. به نظر من هر چه از او بگوییم کم گفتیم او به راستی آفتاب تابان موسیقی ایران است که نیازی به تکرار گفتههای من نیست اما من در اینجا میخواهم به این نکته اشاره کنم که حضور ما در تشییع پیکر چه مبنا و مفهومی میتواند داشته باشد؟ من خودم آهنگسازی بودم که نوازنده کنترباس همه آثارم از دهه ۵۰ همراه با هنرمندی علیرضا خورشیدفر بود. من میدانم که او شاگردان بسیار خوبی دارد که حتی میتوانند جای او را پر کنند اما به نظر من اینها کافی نیست ما نباید جوانها را به حال خودشان رها کنیم. آنها باید در یک جای ارزشمند بتوانند انرژی سرشار خود را روی صحنه موسیقی خالی کنند. این جوانان افراد برتر جامعه ما هستند که در خانه ساز زدن برای آنها کافی نیست آنها میخواهند در گروههای جمعی ارکستر روح رنج دیدشان را التیام دهند. آیا شما مملکتی را سراغ دارید که در شهرهای مختلفاش ارکستری نداشته باشد؟
در ادامه شهبازیان با بیان این جمله که دوست ندارد از واژه «دق» استفاده کند گفت: اما واقعا وقتی هنرمندان از دنیا میروند تمام بیماریها و اتفاقات جسمانی که برای آنها میافتد به خاطر فشارها و نگرانیهایی است که در خود دارند. به راستی که به هنرمندان سخت میگذرد و در همین فرصت است که باید ارکسترها هر چه سریعتر احیا کنیم تا جوانان بیایند و کار کنند. آقای رئیس جمهور آیا شما به مردم قول ندادید که ارکسترها را راه اندازی کنید؟ آیا امکان ندارد که ارکسترها را احیا کنیم و جوانان را به کار برگردانیم تا خودشان را پیدا کنند و ما دیگر علیرضا خورشیدفرها را از دست ندهیم؟ متاسفانه وزیر ارشاد هم به ما قول داد اما عملی نشد و حال این سوال پیش میآید که ما به عنوان یک کشور بزرگ در کجای این جهان خاکی ایستادهایم؟ آیا فقط کار در ضبطها و اجراهای استادیویی برای هنرمندان ما کافی است.
امیرحسین خورشیدفر فرزند یادگار علیرضا خورشیدفر که از اهالی رسانه است در این مراسم گفت: به راستی که پدرم به همین جا و چند قدم آن سوتر که هنرستان موسیقی دختران در آنجاست تعلق دارد. او حتی بعد از بازنشستگی نیز همواره به طبقه سوم تالار وحدت میآمد و به هنرمندان در کنار تدریس خود در هنرستان موسیقی سر میزد. پدرم حتی در روزهایی که خانه بود باز هم قلبش برای تالار وحدت میتپید.
خورشیدفر درباره پدر و ویژگیهای پدر افزود: طی این روزها خیلیها درباره خوش اخلاقی پدرم صحبت کردند اما من میخواهم به روی دیگر سکه اشاره کنم و آن صراحت لهجه پدرم بود. از دوستان جوانتر هم میخواهم که به این وجه رفتاری پدرم بیشتر توجه کنند و بدانند پدرم هیچگاه برای قطعاتی که با قلب نوشته نشده بود و عموما سمفونیهای سفارشی بود نوازندگی نمیکرد. این موضوع را هم در همه جا میگفت و در این رابطه مواضع خود را اعلام میکرد. به نظر من بیشتر از خوش اخلاقی و در زمانی که ابتذال تا گردن بالا آمده بهتر است صراحت داشته باشیم و در مقابل ابتذال بایستیم.
- اجرای چندین قطعه موسیقایی توسط هنرجویان هنرستان موسیقی و ارکستر بادی تهران
- در طول مراسم تکههایی از موسیقی فیلمهای از کرخه تا راین، شکار، بوی پیراهن یوسف و مرسدس که با سوت علیرضا خورشیدفر اجرا شده بودند از بلندگوهای محوطه تالار وحدت پخش شد.
هنرمندانی که در این مراسم حاضر بودند:
هوشنگ کامکار، کریم قربانی، سیاوش ظهیرالدینی، جاوید مجلسی، منوچهر صهبایی، حسن ریاحی، مجید انتظامی، علی مرادخانی، محمد اصفهانی، نادر مرتضیپور، ناصر چشم آذر، بیژن بیژنی، علی ترابی، وارتان ساهاکیان، سعید ذهنی، علی جعفری پویان،، بابک چمن آرا، حمید اسفندیاری، محمد تفرشی، سید محمد میرزمانی، اردشیر کامکار، سالار عقیلی، مجید اخشابی، مانی جعفرزاده، امید حاجیلی و تعدادی دیگر از نوازندگان و هنرمندان پیشکسوت ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران.
استاد فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی که سابقه طولانی همکاری با علیرضا خورشیدفر را داشت درباره اولین همکاریهایش با نوازنده به نام کنترباس و آغاز همکاری ۳۵ ساله با این هنرمند گفت: خورشیدفر را از زمان تشکیل ارکستر گلها در رادیو شناختم و تقریبا از همان جا بود که همکاری من با او شروع شد. علیرضا خورشیدفر هنرمندی ممتاز و توانا بود که همیشه با روی خوش هر وظیفهای که به او محول شده بود را انجام داد. ما کارهای زیادی را در حوزه موسیقی فیلم با هم تولید کردیم که او در همه این آثار به عنوان نوازنده کنترباس با من همراه بود.
آهنگساز موسیقی فیل سربداران و امام علی (ع) در ادامه با اشار هبه مشکل بودن نوازندگی ساز کنترباس افزود: همین چند وقت پیش یک نفر به من زنگ زد و پرسید که چرا در هنرجویان موسیقی کمتر کسی پیدا میشود که به ساز کنترباس علاقه زیادی داشته باشدو من در جواب او گفتم این ساز هم مشکل است و هم در حقیقت سازی است که به عنوان یک ساز همراه در ارکسترها مطرح میشد در واقع سازی ملودیک نیست. میخواهم این را بگویم که به نظر من این خصوصیت نیز به علیرضا خورشیدفر رسیده بود و او همواره به عنوان یک همراه همیشگی در کنار ارکستر ملی حضور داشت.
رهبر و معمار ارکستر ملی در ادامه به همکاریهایش با خورشیدفر از آغاز تاسیس ارکستر ملی اشاره کرد و گفـت: سال ۷۷ زمانی که ارکستر ملی در دوره جدید افتتاح شد ما با کارهای متراکم بسیار زیادی همراه بودیم و به شدت سرمان شلوغ بود. من یادم میآید که در یکی از پارتیتورها نتوانستیم به نت نویسی کامپیوتری دست پیدا کنیم اما علیرضا خورشید فر بدون هیچ چشم داشتی این پارتیتورها را از من گرفت و به منزل خود رفت و آنها را به صورت دستی یادداشت کرد و فردای همان روز طبق قولی که به ما داده بود نتها را به ما رساند. او در ارکستر مهرنوازان نیز همراه بسیار خوبی برایمان بود و من قاطعانه میگویم که تا آخرین روز زندگی پربارش هیچ مشکلی در هیچ جایی با او پیدا نکردم.
محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی درباره خورشیدفر گفت: ما چکیده همه موسیقی گذشته و آینده موسیقی ایرانی را از دست دادیم. به عنوان یک هنرمندی که در عرصه موسیقی فعالیت میکند در ۲۰ سال گذشته به خاطر ندارم که هنرمندی بتواند فارغ از تواناییهای خود در عرصه نوازندگی اینچنین با هنرمندی سوت بزند. علیرضا خورشیدفر که من سابقه دوستی ۴۰ ساله با او دارم به اعتقاد من پدری برای یک ارکستر بود که گرچه پشت همه کارها و در سایه میایستاد اما برای همه ما خورشیدی بود که غروب نمیکند.
استاد سریر در ادامه با اشاره به مظلومیت مرحوم خورشید فر خاطرنشان کرد: هنوز در جامعه ما نمیدانند که او در خلق همه آثار جدی موسیقایی این کشور حضور بسیار محکمی داشته و به عنوان یک انسان همیشه بیش مشکلترین و حامیترین فرد در کنار یک گروه موسیقایی بود که به نظر من باید این سوال را مطرح کرد که شما چگونه میتوانید به راحتی چنین انسان ارزشمندی را پیدا کنید. ما سعی میکنیم قطرهای از انسانیت او باشیم. او غایت یک هنرمند بود و به نظر من به آن برجی که میخواست برسد رسید او برای همه ما معلم بود و امیدواریم از او بیاموزیم و راهش را ادامه دهیم.
پبروز ارجمند به عنوان یکی دیگر از کسانی که با مرحوم خورشیدفر همکاری ۲۵ ساله داشته گفت: همواره در مقام یک آهنگساز از هنرمندی استاد علیرضا خورشیدفر در تمام کارهایم استفاده میکردم اما نکتهای که دوست دارم در این مراسم به آن اشاره کنم و اساسا هم خطاب آن به جوان ترها و هنرجویان موسیقی خواهد بود در مورد راز ماندگاری این استاد شریف موسیقی ایران است و آن اینکه یکی از وجوه برجسته ایشان حسود نبودن و کار کسی را زیر سوال نبردن بود. من هیچگاه از علیرضا خورشیدفر رفتار ناشایستی ندیدم او کینه نداشت او سراسر تبسم و آرامش بود که همواره به ما انرژی میداد و همیشه به همه احترام میگذاشت.
وی با بیان این مطلب که به نظرش این اخلاق نیک و حسن خلق است که باعث ماندگاری هنرمندانی چون علیرضا خورشید فر در عرصه موسیقی میشود گفت: ما باید چنین هنرمندانی را سرمشق خود قرار بدهیم. امیدوارم این پاییز خزان دیگری نداشته باشد و این روزهای پایانی پاییز برایمان توام با آرامش باشد ما پاییز بسیار سختی را سپری کردیم و من امیدوارم همه هنرمندان موسیقی ایران همواره سلامت و کامیاب باشند.
فریدون شهبازیان آهنگساز نام آشنا نیز در این مراسم گفت: همه در مراسم تشییع پیکر علیرضا خورشیدفر از تبحر او در نوازندگی، تکنیک، خلاقیت، موزیکالیته، اخلاق خوب، وقتشناسی، رفاقت و بسیاری امتیازات اخلاقی و هنری او سخن گفتند. به نظر من هر چه از او بگوییم کم گفتیم او به راستی آفتاب تابان موسیقی ایران است که نیازی به تکرار گفتههای من نیست اما من در اینجا میخواهم به این نکته اشاره کنم که حضور ما در تشییع پیکر چه مبنا و مفهومی میتواند داشته باشد؟ من خودم آهنگسازی بودم که نوازنده کنترباس همه آثارم از دهه ۵۰ همراه با هنرمندی علیرضا خورشیدفر بود. من میدانم که او شاگردان بسیار خوبی دارد که حتی میتوانند جای او را پر کنند اما به نظر من اینها کافی نیست ما نباید جوانها را به حال خودشان رها کنیم. آنها باید در یک جای ارزشمند بتوانند انرژی سرشار خود را روی صحنه موسیقی خالی کنند. این جوانان افراد برتر جامعه ما هستند که در خانه ساز زدن برای آنها کافی نیست آنها میخواهند در گروههای جمعی ارکستر روح رنج دیدشان را التیام دهند. آیا شما مملکتی را سراغ دارید که در شهرهای مختلفاش ارکستری نداشته باشد؟
در ادامه شهبازیان با بیان این جمله که دوست ندارد از واژه «دق» استفاده کند گفت: اما واقعا وقتی هنرمندان از دنیا میروند تمام بیماریها و اتفاقات جسمانی که برای آنها میافتد به خاطر فشارها و نگرانیهایی است که در خود دارند. به راستی که به هنرمندان سخت میگذرد و در همین فرصت است که باید ارکسترها هر چه سریعتر احیا کنیم تا جوانان بیایند و کار کنند. آقای رئیس جمهور آیا شما به مردم قول ندادید که ارکسترها را راه اندازی کنید؟ آیا امکان ندارد که ارکسترها را احیا کنیم و جوانان را به کار برگردانیم تا خودشان را پیدا کنند و ما دیگر علیرضا خورشیدفرها را از دست ندهیم؟ متاسفانه وزیر ارشاد هم به ما قول داد اما عملی نشد و حال این سوال پیش میآید که ما به عنوان یک کشور بزرگ در کجای این جهان خاکی ایستادهایم؟ آیا فقط کار در ضبطها و اجراهای استادیویی برای هنرمندان ما کافی است.
امیرحسین خورشیدفر فرزند یادگار علیرضا خورشیدفر که از اهالی رسانه است در این مراسم گفت: به راستی که پدرم به همین جا و چند قدم آن سوتر که هنرستان موسیقی دختران در آنجاست تعلق دارد. او حتی بعد از بازنشستگی نیز همواره به طبقه سوم تالار وحدت میآمد و به هنرمندان در کنار تدریس خود در هنرستان موسیقی سر میزد. پدرم حتی در روزهایی که خانه بود باز هم قلبش برای تالار وحدت میتپید.
خورشیدفر درباره پدر و ویژگیهای پدر افزود: طی این روزها خیلیها درباره خوش اخلاقی پدرم صحبت کردند اما من میخواهم به روی دیگر سکه اشاره کنم و آن صراحت لهجه پدرم بود. از دوستان جوانتر هم میخواهم که به این وجه رفتاری پدرم بیشتر توجه کنند و بدانند پدرم هیچگاه برای قطعاتی که با قلب نوشته نشده بود و عموما سمفونیهای سفارشی بود نوازندگی نمیکرد. این موضوع را هم در همه جا میگفت و در این رابطه مواضع خود را اعلام میکرد. به نظر من بیشتر از خوش اخلاقی و در زمانی که ابتذال تا گردن بالا آمده بهتر است صراحت داشته باشیم و در مقابل ابتذال بایستیم.
- حواشی-
- اجرای چندین قطعه موسیقایی توسط هنرجویان هنرستان موسیقی و ارکستر بادی تهران
- در طول مراسم تکههایی از موسیقی فیلمهای از کرخه تا راین، شکار، بوی پیراهن یوسف و مرسدس که با سوت علیرضا خورشیدفر اجرا شده بودند از بلندگوهای محوطه تالار وحدت پخش شد.
هنرمندانی که در این مراسم حاضر بودند:
هوشنگ کامکار، کریم قربانی، سیاوش ظهیرالدینی، جاوید مجلسی، منوچهر صهبایی، حسن ریاحی، مجید انتظامی، علی مرادخانی، محمد اصفهانی، نادر مرتضیپور، ناصر چشم آذر، بیژن بیژنی، علی ترابی، وارتان ساهاکیان، سعید ذهنی، علی جعفری پویان،، بابک چمن آرا، حمید اسفندیاری، محمد تفرشی، سید محمد میرزمانی، اردشیر کامکار، سالار عقیلی، مجید اخشابی، مانی جعفرزاده، امید حاجیلی و تعدادی دیگر از نوازندگان و هنرمندان پیشکسوت ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 8 آذر 1393 - 12:44
افزودن یک دیدگاه جدید