این خواننده در کارگاه ترانه «بابک صحرایی» گفت:
علی عبدالمالکی: قبل از گسترش فضای مجازی هنرمندها احترام بیشتری نزد مردم داشتند
موسیقی ما - علی عبدالمالکی پانزدهم بهمن ماه مهمان کارگاه ترانه بابک صحرایی بود. طبق روال همیشگی این کارگاه، در ابتدا هنرجویان ترانههای خود را خواندند و بابک صحرایی و علی عبدالمالکی به نقد و بررسی این ترانهها پرداختند و در ادامه هم بخش پرسش و پاسخ با مهمان جلسه برگزار شد.
کارگاه ترانه بابک صحرایی در سال 1387 راه اندازی شده و یکی از پویاترین کارگاههای ترانه در این سالها بوده است. آموزش اصول و قواعد شعر و ترانه و موسیقی و ایجاد بستری مناسب برای ورود هنرجوهای این کارگاه، به عرصه حرفهای موسیقی از جمله شاخصهای کارگاه ترانه بابک صحرایی است.
علی عبدالمالکی در این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره همکاریاش با ترانهسراهای ناشناس و استعدادهای تازه گفت: صد درصد علاقهمند به همکاری با استعدادهای تازه هستم. یک زمانی همین ترانهسراهای نوپا میتوانند اتفاقهای بزرگی را برای ما رقم بزنند.
بابک صحرایی نیز درباره این اتفاق گفت: هر هنرمند خوب و بزرگی یک روزی در ابتدای مسیر قرار داشته و گمنام بوده. اگر چه خوانندههای اندکی وجود دارند که از اعتماد به چهرههای جدید هراس دارند اما بسیاری از خوانندهها نیز هستند که با چهرههای تازه نفس و گمنام همکاری میکنند و نتیجه کارشان هم خوب از آب درمیآید.
در ادامه از علی عبدالمالکی پرسیده شد که شما به عنوان یک خواننده مطرح، چقدر نقش ترانه را در موفقیت یک اثر مهم میدانید و او نیز در پاسخ گفت: ترانه نقش بسیار مهمی در موفقیت یک اثر دارد. همه عوامل به هم مرتبط هستند و در موفقیت یک قطعه به یکدیگر کمک میکنند که در این بین ترانه بسیار مهم است.
بابک صحرایی نیز در این باره گفت: موسیقی پاپ ما کلام محور است. برعکس موسیقی سنتی یا به عبارت درست موسیقی ایرانی ما، ملودی محور است. در مورد آثار درخشان موسیقی ایرانی، در اکثر اوقات ابتدا ملودی ساخته شده و بعد کلام به روی آن قرار گرفته اما در موسیقی پاپ اکثر اوقات ابتدا ترانه نوشته میشود. این کلام محور بودن در اکثر اوقات نتایج مثبتی به همراه دارد چون در غالب وقتها اندیشه جاری یافته در ترانه اندیشه قوام یافتهتری است و عموماً ترانه سراها هنگامی که در قفس ملودی قرار ندارند بهتر مینویسد. البته ترانهسراهایی هم داشته و داریم که وقتی روی ملودی مینویسند هم قلمشان به قدرت زمانی است که فارغ از ملودی به نوشتن ترانه میپردازند. ترانهسرا وقتی به روی اوزان عروضی عادی و همیشگی مینویسد معمولاً بهتر میتواند از تواناییها و تکنیکهای ادبی استفاده کند البته این اشکال هم در سالهای اخیر به وجود آمده که محدود بودن ترانههای این سالها در تعدادی وزن عروضی خاص و محدود، دست آهنگسازها را برای ایجاد تنوع در ملودی سازی بسته است. به همین خاطر ترانه سراهایی که ترانههایشان تنوع وزنی مناسبی دارند و دارای توانایی خوبی در نوشتن به روی ملودی هستند عموماً ترانهسراهای موفقتری اند.
بابک صحرایی در ادامه عنوان کرد: در سرزمین ما، جایگاه خواننده در ذهن جامعه و مخاطب، براساس کلامی که اجرا میکند مشخص میشود. به عنوان مثال صدای فریدون فروغی از نظر قدرت و توانایی و زیبایی یکی از استثناییترین صداهای موسیقی ما در 40، 50 سال اخیر بوده است. اما در ذهن جامعه از عوام تا خواص، فرهاد در جایگاه بالاتری به نسبت فریدون فروغی قرار دارد چون ترانههای بهتر و زیباتری اجرا کرده، فرهاد خواننده خوبی بود، فریدون فروغی هم خواننده خوبی بوداما در سنجش و قضاوت فرهاد در جایگاه بالاتری ایستاده چون ترانههای بهتری اجرا کرده است.
در ادامه جلسه علی عبدالمالکی درباره عوامل موفقیت یک ترانه سرا در عرصه موسیقی گفت: ترانه سرا باید حوصله مناسبی برای انجام هرچه بهتر شدن کارش داشته باشد. اگر با خواننده و آهنگسازی همکاری میکنید و از شما خواسته میشود که قسمتی از ترانه خود را برای بهتر شدن کار تغییر دهید، تعامل لازمه را با تیم خود داشته باشید. بعضی از ترانه سراها روی این مسأله تعصب دارند و حاضر به تغییر ترانه خود بر اساس آنچه که خواننده و آهنگساز میخواهند نیستند. این مسأله باعث آسیب وارد شدن به نتیجه همکاری میشود و این تعصب و بیحوصلگی گاهی باعث میشود یک اتفاق خوب از بین برود.
این خواننده در ادامه درباره معیارهایش در انتخاب ترانه اظهار داشت: دوست دارم زیبایی ترانه در تمام بیتهایش جاری باشد. گاهی اوقات بخشهایی از یک ترانه دارای زیبایی خوبی است اما در کلیت اثر این زیبایی دیده نمیشود. به ترانهای علاقه دارم که بتواند نظر عامه مردم را جلب کند. طرز فکر من همیشه این بوده که باید سلیقه تمام اقشار جامعه را جلب کرد. ترانه باید دارای سادگی مناسبی باشد که برای همه نوع مخاطبی قابل فهم باشد. در آلبوم شاید لازم باشد 2،3 ترانه هم وجود داشته باشد که عمیقتر و پیچیدهتر باشد و نظر خواص را هم جلب کنند اما در حالت کلی به ترانهای علاقهمندم که بتواند نظر عموم مردم را جلب کند. من طرفدار ترانهای هستم که هم بتواند به اصطلاح هیت بشود و هم اینکه به ماندگاری برسد.
بابک صحرایی در ادامه این بحث گفت: مرور کارنامه هنری علی عبدالمالکی نشان میدهد که همیشه انتخاب خوبی در زمینه ترانه داشته و در کلیت نیز آثارش ضمن برخورداری از خصوصیات ارزشمند هنری، همیشه مورد علاقه و توجه مناسب جامعه نیز قرار داشته اند.
بابک صحرایی در پایان بخش پرسش و پاسخ گفت: بسیاری از کسانی که قصد ورود به عرصه حرفهای موسیقی را دارند گمان میکنند که برای موفقیت باید تحت حمایت و پشتیبانی خاصی قرار بگیرند تا بتوانند به جایگاه هنرمندان شناخته شده این عرصه دست پیدا کنند در حالی که اکثر قریب به اتفاق چهرههای مطرح موسیقی، تنها با تلاش و پشتکار خود و هنری که داشتهاند رشد کرده و به موفقیت رسیدهاند.
بابک صحرایی با توضیح اتفاق فوق از علی عبدالمالکی پرسید که آیا در طی کردن مسیر موفقیتش هیچ وقت تحت حمایت یا پشتیبانی خاصی قرار داشته است یا خیر و علی عبدالمالکی نیز در پاسخ به این سؤال عنوان کرد:هیچ وقت حمایت نشدم. تنها حامی من، خانوادهام، مادرم بوده. من نوجوانی از قشر پایین شهر جامعه بودم. خیلی سخت بود. فقط به معنای واقعی عشق به موسیقی داشتم. زحمت کشیدم و تمام سعیام را کردم.خیلی جاها هم ناامید شدم. یک اتفاقهایی بین خودم و خدای خودم بوده و همیشه سعی کردم به آنچه که می خواهم برسم. سعی کردم اگر جایی ناامید شدم زود خودم را پیدا کنم و برگردم. الان کار کردن خیلی راحتتر شده، خیلی راحتتر و با یک اتفاق ساده میشود به آنچه که میخواهی برسی.
علی عبدالمالکی در پایان گفتههایش درباره فضای اینترنت و وضعیت فضای مجازی گفت: قبل از گسترش فضای مجازی و آمدن فیس بوک و اینستاگرام و این مسایل، هنرمندها احترام بیشتری پیش مردم داشتند.
این خواننده در پایان جلسه یکی از قطعاتش را به صورت زنده برای هنرجوهای کارگاه ترانه اجرا کرد.
کارگاه ترانه بابک صحرایی در سال 1387 راه اندازی شده و یکی از پویاترین کارگاههای ترانه در این سالها بوده است. آموزش اصول و قواعد شعر و ترانه و موسیقی و ایجاد بستری مناسب برای ورود هنرجوهای این کارگاه، به عرصه حرفهای موسیقی از جمله شاخصهای کارگاه ترانه بابک صحرایی است.
علی عبدالمالکی در این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره همکاریاش با ترانهسراهای ناشناس و استعدادهای تازه گفت: صد درصد علاقهمند به همکاری با استعدادهای تازه هستم. یک زمانی همین ترانهسراهای نوپا میتوانند اتفاقهای بزرگی را برای ما رقم بزنند.
بابک صحرایی نیز درباره این اتفاق گفت: هر هنرمند خوب و بزرگی یک روزی در ابتدای مسیر قرار داشته و گمنام بوده. اگر چه خوانندههای اندکی وجود دارند که از اعتماد به چهرههای جدید هراس دارند اما بسیاری از خوانندهها نیز هستند که با چهرههای تازه نفس و گمنام همکاری میکنند و نتیجه کارشان هم خوب از آب درمیآید.
در ادامه از علی عبدالمالکی پرسیده شد که شما به عنوان یک خواننده مطرح، چقدر نقش ترانه را در موفقیت یک اثر مهم میدانید و او نیز در پاسخ گفت: ترانه نقش بسیار مهمی در موفقیت یک اثر دارد. همه عوامل به هم مرتبط هستند و در موفقیت یک قطعه به یکدیگر کمک میکنند که در این بین ترانه بسیار مهم است.
بابک صحرایی نیز در این باره گفت: موسیقی پاپ ما کلام محور است. برعکس موسیقی سنتی یا به عبارت درست موسیقی ایرانی ما، ملودی محور است. در مورد آثار درخشان موسیقی ایرانی، در اکثر اوقات ابتدا ملودی ساخته شده و بعد کلام به روی آن قرار گرفته اما در موسیقی پاپ اکثر اوقات ابتدا ترانه نوشته میشود. این کلام محور بودن در اکثر اوقات نتایج مثبتی به همراه دارد چون در غالب وقتها اندیشه جاری یافته در ترانه اندیشه قوام یافتهتری است و عموماً ترانه سراها هنگامی که در قفس ملودی قرار ندارند بهتر مینویسد. البته ترانهسراهایی هم داشته و داریم که وقتی روی ملودی مینویسند هم قلمشان به قدرت زمانی است که فارغ از ملودی به نوشتن ترانه میپردازند. ترانهسرا وقتی به روی اوزان عروضی عادی و همیشگی مینویسد معمولاً بهتر میتواند از تواناییها و تکنیکهای ادبی استفاده کند البته این اشکال هم در سالهای اخیر به وجود آمده که محدود بودن ترانههای این سالها در تعدادی وزن عروضی خاص و محدود، دست آهنگسازها را برای ایجاد تنوع در ملودی سازی بسته است. به همین خاطر ترانه سراهایی که ترانههایشان تنوع وزنی مناسبی دارند و دارای توانایی خوبی در نوشتن به روی ملودی هستند عموماً ترانهسراهای موفقتری اند.
بابک صحرایی در ادامه عنوان کرد: در سرزمین ما، جایگاه خواننده در ذهن جامعه و مخاطب، براساس کلامی که اجرا میکند مشخص میشود. به عنوان مثال صدای فریدون فروغی از نظر قدرت و توانایی و زیبایی یکی از استثناییترین صداهای موسیقی ما در 40، 50 سال اخیر بوده است. اما در ذهن جامعه از عوام تا خواص، فرهاد در جایگاه بالاتری به نسبت فریدون فروغی قرار دارد چون ترانههای بهتر و زیباتری اجرا کرده، فرهاد خواننده خوبی بود، فریدون فروغی هم خواننده خوبی بوداما در سنجش و قضاوت فرهاد در جایگاه بالاتری ایستاده چون ترانههای بهتری اجرا کرده است.
در ادامه جلسه علی عبدالمالکی درباره عوامل موفقیت یک ترانه سرا در عرصه موسیقی گفت: ترانه سرا باید حوصله مناسبی برای انجام هرچه بهتر شدن کارش داشته باشد. اگر با خواننده و آهنگسازی همکاری میکنید و از شما خواسته میشود که قسمتی از ترانه خود را برای بهتر شدن کار تغییر دهید، تعامل لازمه را با تیم خود داشته باشید. بعضی از ترانه سراها روی این مسأله تعصب دارند و حاضر به تغییر ترانه خود بر اساس آنچه که خواننده و آهنگساز میخواهند نیستند. این مسأله باعث آسیب وارد شدن به نتیجه همکاری میشود و این تعصب و بیحوصلگی گاهی باعث میشود یک اتفاق خوب از بین برود.
این خواننده در ادامه درباره معیارهایش در انتخاب ترانه اظهار داشت: دوست دارم زیبایی ترانه در تمام بیتهایش جاری باشد. گاهی اوقات بخشهایی از یک ترانه دارای زیبایی خوبی است اما در کلیت اثر این زیبایی دیده نمیشود. به ترانهای علاقه دارم که بتواند نظر عامه مردم را جلب کند. طرز فکر من همیشه این بوده که باید سلیقه تمام اقشار جامعه را جلب کرد. ترانه باید دارای سادگی مناسبی باشد که برای همه نوع مخاطبی قابل فهم باشد. در آلبوم شاید لازم باشد 2،3 ترانه هم وجود داشته باشد که عمیقتر و پیچیدهتر باشد و نظر خواص را هم جلب کنند اما در حالت کلی به ترانهای علاقهمندم که بتواند نظر عموم مردم را جلب کند. من طرفدار ترانهای هستم که هم بتواند به اصطلاح هیت بشود و هم اینکه به ماندگاری برسد.
بابک صحرایی در ادامه این بحث گفت: مرور کارنامه هنری علی عبدالمالکی نشان میدهد که همیشه انتخاب خوبی در زمینه ترانه داشته و در کلیت نیز آثارش ضمن برخورداری از خصوصیات ارزشمند هنری، همیشه مورد علاقه و توجه مناسب جامعه نیز قرار داشته اند.
بابک صحرایی در پایان بخش پرسش و پاسخ گفت: بسیاری از کسانی که قصد ورود به عرصه حرفهای موسیقی را دارند گمان میکنند که برای موفقیت باید تحت حمایت و پشتیبانی خاصی قرار بگیرند تا بتوانند به جایگاه هنرمندان شناخته شده این عرصه دست پیدا کنند در حالی که اکثر قریب به اتفاق چهرههای مطرح موسیقی، تنها با تلاش و پشتکار خود و هنری که داشتهاند رشد کرده و به موفقیت رسیدهاند.
بابک صحرایی با توضیح اتفاق فوق از علی عبدالمالکی پرسید که آیا در طی کردن مسیر موفقیتش هیچ وقت تحت حمایت یا پشتیبانی خاصی قرار داشته است یا خیر و علی عبدالمالکی نیز در پاسخ به این سؤال عنوان کرد:هیچ وقت حمایت نشدم. تنها حامی من، خانوادهام، مادرم بوده. من نوجوانی از قشر پایین شهر جامعه بودم. خیلی سخت بود. فقط به معنای واقعی عشق به موسیقی داشتم. زحمت کشیدم و تمام سعیام را کردم.خیلی جاها هم ناامید شدم. یک اتفاقهایی بین خودم و خدای خودم بوده و همیشه سعی کردم به آنچه که می خواهم برسم. سعی کردم اگر جایی ناامید شدم زود خودم را پیدا کنم و برگردم. الان کار کردن خیلی راحتتر شده، خیلی راحتتر و با یک اتفاق ساده میشود به آنچه که میخواهی برسی.
علی عبدالمالکی در پایان گفتههایش درباره فضای اینترنت و وضعیت فضای مجازی گفت: قبل از گسترش فضای مجازی و آمدن فیس بوک و اینستاگرام و این مسایل، هنرمندها احترام بیشتری پیش مردم داشتند.
این خواننده در پایان جلسه یکی از قطعاتش را به صورت زنده برای هنرجوهای کارگاه ترانه اجرا کرد.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 بهمن 1394 - 16:00
دیدگاهها
زنده باد وسعت صداي ايران.......
مرسي از استاد بابك صحرايي .......
ان شاله اميد به روزي كه با علي آقا همكاري هم بكنن....
مرسي از سايت موسيقي ما .....
بالاخره يه نيم نگاهي به علي آقا شد...هر چند علي حقش بيشتر از ايت صحبت هاست...
علـــــــــــــــی عبدالمالکــــــــــــــی خیلی عشقه... امیدوارم همیشه موفق بشه.
منتظر همکاری های جدید علی عبدالمالکی با ترانه سرای با استعداد آقای بابک صحرایی هستم...
امیدوارم همیشه موفق باشن آقای عبدالمالکی :) ♥
ایشالا شاهد همکاری علی و استاد صحرایی باشیم . علی هنرمندیه که جایگاهاش بالاتر این اینهاس و استاد صحرایی اینو بخوبی درک کرده.............وسعت صدای ایران علی عبدالمالکی.........
خدا کنه این دعوت پیش زمینه ای برای همکاری با بابک صحرایی باشه... علی عبدالمالکی گفته به ترانه های عامه پسند بیشتر اهمیت میده اما به نظرم باید این کار رو کمرنگ تر کنه و رو بیاره به ترانه های خاص مثل آهنگ همسایه از آلبوم مخاطب خاص که خانم زهرا عاملی زحمت ترانشو کشیدن.
به امید موفقیت هر دو عزیز...
از ته دل میگم امیدوارم علی با استاد صحرایی همکاری کنه و این همکاری تدوام پیدا کنه
افزودن یک دیدگاه جدید