ناگفتههای خواننده قطعه «همین امشب» از کنسرت مشترکش با «مورات ککیلی» در گفتگو با «موسیقی ما» مطرح شد
کامران رسولزاده:براساس سازوکار نظارتی در موسیقی کشور، اجرای یک خواننده خارجی در ایران غیرممکن است
موسیقی ما – پس از برگزاری کنسرت مشترک «کامران رسولزاده» با «مورات ککیلی» انتظار میرفت که این خواننده فصل جدید فعالیتهای هنری خود را آغاز کند. از آن کنسرت استقبال خوبی به عمل آمد و یکی از اتفاقات مثبت موسیقی کشور در سال 94 به حساب میآید. اما پس از 31 مرداد و خصوصا طی چندماه اخیر کامران رسولزاده به غار تنهایی خود رفت و هیچ خبری از او در رسانهها نبود. تنها یک تک قطعه در سالروز تولدش منتشر کرد و آلبومش هم به امسال نرسید. پس از ماهها سکوت به سراغ خالق آلبوم «دستای نامحرم» رفتیم و با نامزد کسب تندیس طلایی بهترین تک قطعه پاپ از سومین جشن سالانه «موسیقی ما» درباره کارهای این روزهایش گپ زدیم. یکی از مباحث ما هم درباره کنسرت مشترک او در ترکیه بود و اینکه آیا آن برنامه صرفا یک اتفاق بوده یا مسیری که ادامه خواهد داشت؟ همچنین تک قطعه جدید کامران رسولزاده هم برای انتشار اختصاصی در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفت که در پایان مصاحبه میتوانید آن را دانلود کنید.
رسانهها هم به اندازه ظرفیت این خبر، پرداخت مناسب نداشتند و حتی به دوستان سایت «موسیقی ما» هم گلایه کردم که اگر فستیوالی برگزار میکنید به این برنامه هم بپردازید. زیرا اجرای این کنسرت حاصل حدود شش ماه تلاش شبانهروزی من و تهیه کننده ام و نیز یک کمپانی ترکیه ای بود و بخش عمده خستگی من پس از آن برنامه خستگی روحی بود. پس از تلاشهای فراوان برای کسب مجوز، یک ماه مانده به زمان برگزاری کنسرت حملات تروریستی در ترکیه آغاز شد و با فشار زیادی آن کنسرت را برگزار کردم. توقع داشتم که رسانههای داخلی بیشتر به این موضوع بپردازند اما چنین اتفاقی رخ نداد. سایت شما یک خبر منتشر کرد و از منافع برگزاری اینگونه کنسرتها برای موسیقی کشور یاد نکرد. زمانی که میبینم کسی توجه نمیکند و همه فقط میگویند که انجام دادی و خسته نباشی، انگیزه من هم از بین میرود. تفاوت قابل توجه این کنسرت با سایر کنسرتهای پاپی که در خارج از ایران انجام می شود این است که معمولا کنسرتهای خارج از کشور توسط یک تهیهکننده ایرانی و برای یک جامعه ایرانی مقیم در آن کشور برگزار میشود. در حالی که تهیهکننده کنسرت ما در استانبول یک کمپانی تُرک بود و ما در لیست فروش آنلاین کنسرتهای بینالمللی قرار گرفتیم. در همان دوره «انریکه ایگلسیاس» هم در ترکیه کنسرت داشت و اجرای ما هم در همان لیست فروش بلیتها قرار گرفت و جامعهای فراتر از ایران به اخبار این کنسرت دسترسی داشتند. این کنسرت انرژی زیادی از من گرفت و زمان زیادی را برایش صرف کردم. آقای خانزاده هم همیشه به من میگفت که تمرکزت را روی آن برنامه معطوف کن و به همین دلیل نمیتوانستم فعالیت چندانی در داخل داشته باشم. پروداکشنهای خارجی چنین برنامههایی را به راحتی برگزار میکنند ولی ما باید فلسفه کنسرت با یک خواننده خارجی و نحوه فروش بلیط از طریق تورهای مسافرتی را هم طراحی می کردیم. کاری که قبل از آن به این شکل اجرا نشده بود. من خط شکن یک اتفاق بینالمللی شدم و امیدوارم سایر خوانندهها هم چنین کارهایی انجام دهند زیرا می تواند نام موسیقی پاپ ایران را در دنیا مطرح کند.
دوم اینکه روزی که بتوانیم یک خواننده سرشناس خارجی را به ایران بیاوریم به این زودی و نزدیکی نیست. یعنی حداقل به دوره هنری من نمیرسد زیرا تمام زاویهها و ابعاد این امر را بررسی کردهام. برخورد مدیریتی ما با موسیقی به دلیل قوانین فرهنگی کشور انعطافپذیر نیست و از دیدگاه دستگاه نظارتی، موسیقی ظرفیتهایی دارد که میتواند به بیراهه برود. کما اینکه فعالان موسیقی در فضای مجازی که مخاطبان زیادی هم دارند، بیراهه رفتن را به سیستمهای نظارتی ثابت کردهاند. یعنی حرفهای سطحی و ادبیات رکیک و خشن که دربرخی کارهای جدید شنیده میشود، گزک به دست سیستم نظارتی داده است. در حالیکه هزار و یک نمونه خوب در میان فعالان مجاز موسیقی کشور وجود دارد و باید آنها را دید.
من در میان تمام مشکلات، این مسیر را طی کردم و رفتم که چیزی را ثبت کنم و بگویم که میشود. این اتفاق توجیه اقتصادی هم داشت و جمع زیادی از توریستهای ما و ساکنان ترکیه در یکی از بهترین سالنهای اروپا که کیفیت صدای فوق العاده ای داشت برنامه را دیدند. اینگونه برنامه ها می تواند به اقتصاد موسیقی داخلی هم کمک کند.
قطعه «از دست رفته» با صدای «کامران رسول زاده» را برای اولین بار از اینجا بشنوید و دانلود کنید.
- *از آلبوم جدیدتان چه خبر؟ کارها تا چه مرحلهای پیش رفته است؟
- *به این ترتیب فاصله آلبوم قبلی شما و این اثر بیشتر از یک سال میشود. مشکلی از این بابت ندارید؟
- *زمان انتشار آلبوم «بیسرانجام» هم از مقوله پخش گلایه داشتید و این بار هم از پخش بد آلبوم "دستای نامحرم" صحبت به میان آوردید. آیا واقعا این بار برای آلبوم جدید عزم جدی در این زمینه دارید یا ممکن است برای سومین بار متوالی شاهد گلایه شما از مقوله پخش باشیم؟
- *با توجه به وضعیت قطعات آلبوم که هنوز در مرحله تولید و پیشتولید است شاید یک مقدار زود باشد در مورد فضای آن صحبت کنیم. اما ایدهآلهای خودتان برای این مجموعه چیست و دوست دارید فضای موسیقایی و کلام این اثر به کدام سمت گرایش پیدا کند؟
- *خوانندگانی که خودشان ترانه هم مینویسند معمولا به راحتی از موضع تالیف خود کوتاه نمیآیند و به سختی میپذیرند که تفکرات دیگر در بخش کلام آلبومهایشان وجود داشته باشد. کمی مفصلتر در این زمینه توضیح دهید که چه شد پذیرفتید از حضور ترانهسراهای دیگر هم بهرهمند شوید؟
- *برخی از کارهایی که مردم دوست دارند دیگر خیلی تکراری است و شنیدن آنها با صدای هر خوانندهای، دیگر جذاب نیست. میخواهم بدانم شما در این روند تغییرات خود و توجه به سلیقه مخاطب تا کجا میخواهید پیش بروید؟
- *در بحث اجرای زنده از کنسرت تهران بگویید و اینکه چه زمانی روی صحنه میروید؟
- *در این سلسله کنسرتهایی که مدنظر دارید از سایر هنرها نظیر تئاتر هم بهرهمند خواهید شد؟
- *یکی از فعالیتهای مهم شما در سال جاری کنسرتی بود که چهار ماه قبل به همراه «مورات ککیلی» در ترکیه برگزار کردید. اتفاق خوبی که بازخوردهای زیادی را به دنبال داشت اما آیا به دنبال تداوم و تکرار آن هستید؟ یا همان یک شب بود و به خاطرهها پیوست؟
رسانهها هم به اندازه ظرفیت این خبر، پرداخت مناسب نداشتند و حتی به دوستان سایت «موسیقی ما» هم گلایه کردم که اگر فستیوالی برگزار میکنید به این برنامه هم بپردازید. زیرا اجرای این کنسرت حاصل حدود شش ماه تلاش شبانهروزی من و تهیه کننده ام و نیز یک کمپانی ترکیه ای بود و بخش عمده خستگی من پس از آن برنامه خستگی روحی بود. پس از تلاشهای فراوان برای کسب مجوز، یک ماه مانده به زمان برگزاری کنسرت حملات تروریستی در ترکیه آغاز شد و با فشار زیادی آن کنسرت را برگزار کردم. توقع داشتم که رسانههای داخلی بیشتر به این موضوع بپردازند اما چنین اتفاقی رخ نداد. سایت شما یک خبر منتشر کرد و از منافع برگزاری اینگونه کنسرتها برای موسیقی کشور یاد نکرد. زمانی که میبینم کسی توجه نمیکند و همه فقط میگویند که انجام دادی و خسته نباشی، انگیزه من هم از بین میرود. تفاوت قابل توجه این کنسرت با سایر کنسرتهای پاپی که در خارج از ایران انجام می شود این است که معمولا کنسرتهای خارج از کشور توسط یک تهیهکننده ایرانی و برای یک جامعه ایرانی مقیم در آن کشور برگزار میشود. در حالی که تهیهکننده کنسرت ما در استانبول یک کمپانی تُرک بود و ما در لیست فروش آنلاین کنسرتهای بینالمللی قرار گرفتیم. در همان دوره «انریکه ایگلسیاس» هم در ترکیه کنسرت داشت و اجرای ما هم در همان لیست فروش بلیتها قرار گرفت و جامعهای فراتر از ایران به اخبار این کنسرت دسترسی داشتند. این کنسرت انرژی زیادی از من گرفت و زمان زیادی را برایش صرف کردم. آقای خانزاده هم همیشه به من میگفت که تمرکزت را روی آن برنامه معطوف کن و به همین دلیل نمیتوانستم فعالیت چندانی در داخل داشته باشم. پروداکشنهای خارجی چنین برنامههایی را به راحتی برگزار میکنند ولی ما باید فلسفه کنسرت با یک خواننده خارجی و نحوه فروش بلیط از طریق تورهای مسافرتی را هم طراحی می کردیم. کاری که قبل از آن به این شکل اجرا نشده بود. من خط شکن یک اتفاق بینالمللی شدم و امیدوارم سایر خوانندهها هم چنین کارهایی انجام دهند زیرا می تواند نام موسیقی پاپ ایران را در دنیا مطرح کند.
- *این حرکت شما بزرگ و تحسینبرانگیز بود اما به نظر من زمانی چنین اتفاقی تکمیل میشود و شما تاریخساز میشوید که «مورات ککیلی» یا یک خواننده مطرح خارجی دیگر به ایران بیاید. در آن صورت بازتاب به مراتب بیشتری در رسانههای داخلی و بینالمللی خواهد داشت. همچنین این انتقاد هم از سوی برخی فعالان رسانهای داخل وجود دارد که از کنسرت شما چند عکس با کیفیت یا اطلاعات دقیق از وقایع داخل سالن هم نداشتند که پوشش دهند.
دوم اینکه روزی که بتوانیم یک خواننده سرشناس خارجی را به ایران بیاوریم به این زودی و نزدیکی نیست. یعنی حداقل به دوره هنری من نمیرسد زیرا تمام زاویهها و ابعاد این امر را بررسی کردهام. برخورد مدیریتی ما با موسیقی به دلیل قوانین فرهنگی کشور انعطافپذیر نیست و از دیدگاه دستگاه نظارتی، موسیقی ظرفیتهایی دارد که میتواند به بیراهه برود. کما اینکه فعالان موسیقی در فضای مجازی که مخاطبان زیادی هم دارند، بیراهه رفتن را به سیستمهای نظارتی ثابت کردهاند. یعنی حرفهای سطحی و ادبیات رکیک و خشن که دربرخی کارهای جدید شنیده میشود، گزک به دست سیستم نظارتی داده است. در حالیکه هزار و یک نمونه خوب در میان فعالان مجاز موسیقی کشور وجود دارد و باید آنها را دید.
من در میان تمام مشکلات، این مسیر را طی کردم و رفتم که چیزی را ثبت کنم و بگویم که میشود. این اتفاق توجیه اقتصادی هم داشت و جمع زیادی از توریستهای ما و ساکنان ترکیه در یکی از بهترین سالنهای اروپا که کیفیت صدای فوق العاده ای داشت برنامه را دیدند. اینگونه برنامه ها می تواند به اقتصاد موسیقی داخلی هم کمک کند.
- *یکی دیگر از اتفاقات درباره شما این است که من شنیدهام ظاهرا با خانم «سیمین غانم» به تازگی همکاری کردهاید. این موضوع صحت دارد؟ درباره جزئیات آن توضیح میدهید؟
- *چرا طی چند ماه اخیر سکوت داشتید و تقریبا هیچ خبری از کامران رسولزاده در هیچکدام از رسانهها نبود؟
- *در سال 95 باز هم شاهد این قبیل سکوتهای طولانی از شما خواهیم بود؟
- *شایعه ممنوعالکاری شما صحت داشت؟
- *از تک قطعات جدید و اثری که هم اکنون آن را منتشر کردهاید برای ما بگویید.
- *و کلام آخر؟
قطعه «از دست رفته» با صدای «کامران رسول زاده» را برای اولین بار از اینجا بشنوید و دانلود کنید.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 - 11:00
دیدگاهها
درووووود بر كامران رسول زاده عزيزم
عاشق اين هنرمند شريف و بزرگيم
اميدوارم در اوج قله هاي هنر بدرخشند...
امیدوارم چاپ کنید نظرمو.از اون خواننده هایی هست ایشون که دوس داره با حرف و جنجال پیشرفت کنه.کار آخرشونو گوش کردم توش میگن "دست از رفتگی بردار" یا کارای قبلی اصطلاحاتی مثل شب آغوش و ...! ایشون معلومه بسیار از فضای ترانه های روز دورن
افزودن یک دیدگاه جدید