فروش ٢٥٠ آلبوم با امضای آهنگساز پیشکسوت و نامدار
جدیدترین اثر کلاسیک احمد پژمان در غیابش رونمایی شد
موسیقی ما - آلبوم «دیورتیمنتو» اثر «احمد پژمان» - آهنگساز برجستهی موسیقی کلاسیک- در قالب دومین اثر از مجموعهی پارتیتورخوانی های موسسه خانه هنر خرد با حضور جمعی از هنرمندان و نوازندگان این اثر رونمایی شد. «دیورتیمنتو» یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می رود؛ نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا که موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را میطلبد. «احمد پژمان» با اینکه بیشتر با نام آهنگساز فیلم شناخته میشود، در حقیقت آهنگسازی کلاسیک است. در موسیقی او فضای غالب موسیقی رمانتیک است با سازبندی غربی، اما ملودی های ایرانی و بعضا سازهای شرقی در جای جای آثار او یافت می شوند؛ این اثر دارای چندین قطعه برای کوینتت زهی است که ملودی غالب قطعات آن بر اساس موسیقی ایرانی است
.
«علی صمدپور» كه ناشر این آلبوم محسوب می شود، در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران در سخنانی مطرح كرد: «سال گذشته اثر مانی جعفرزاده (صدای مناظر مخدوش) را در این محل رونمایی كردیم و برای انتشارش جشن گرفتیم. همان روز بود كه تصمیم گرفتیم، روی اثری از احمد پژمان كار كنیم و حالا امروز این اثر در دستان شماست.»
در ادامه این برنامه مانى جعفرزاده در سخنانی گفت: «پس از انتشار سِرى نخست مجموعهى پارتيتورخوانى -كه تا حدّى حكم آزمون و خطا داشت- صحبت سَر آن شد كه سرى دوّم (كه يحتمل مهمتر خواهد بود) چه باشد. من از على صمدپور عزيز خواهش كردم كه به «ديوِرْتيمِنْتو» و انتشارش فكر كند كه بلافاصله پذيرفت و با آقاى پژمان قرار گذاشت و كار آغاز شد.»
جعفرزاده ادامه داد: «به نظر من -فارغ از اين كه من هم در اين پروژه حضورى داشتهام عرض مىكُنم- انتشار «ديوِرْتيمِنْتو» به همراه متنِ كامل پارتيتور آن، يكى از مهمترين اتّفاقهاى چندسال اخير نشر موسيقىِ ايران است. «ديوِرْتيمِنْتو» اثرى است درخشان، بسيار پيچيده، مبتنى بر موسيقىِ همين اقليم و برآمده از تكنيك آهنگسازى جهانى با گوشهى چشمى به «ديوِرْتيمِنْتو اثرِ بلّا بارتوك» كه نه فقط اثرى درخور در موسيقىِ فقير اين روزهاى ايران است كه احتمالاً در كارنامهى خود احمد پژمان هم يكى از مهمترين آثار او است. ترديدى نيست كه «ديوِرْتيمِنْتو» همه نشانههاى اصلى سبك آهنگسازى احمدِ پژمان را به نمايش مىگذارد و با كيفيّتى مثالزدنى با فاصله در ميانِ آثار منتشرشده اين سالهاى موسيقىِ ايران مىدرخشد.»
خالق «صدای مناظر مخدوش» درباره اهمیت این آهنگساز در موسیقی معاصر ایران گفت: «احمد پژمان و دو-سه نام ديگر كه همه مىشناسيم، به نسلى از آهنگسازانِ ايرانى تعلق دارند -و چه خوب كه مىگويم دارند و نمىگويم داشتند- كه مفهوم اعتبار هنرى برايشان روى بيلبورد رفتن و شهرت و ثروت نبود. آدمهاى فرهنگى واقعى هستند و چه خوب كه هستند و سايهشان بر سر ما است.»
در بخش دیگری از این مراسم، نوازندگان این مجموعه صوتی در سخنان كوتاهی درباره این تجربه موسیقای سخن گفتند. علی جعفری پویان (ویلن ١ و ٢)، سهراب برهمندی (آلتو) و آتنا مستعان اشتیاقی (ویلنسل و كنترباس) در اثر نوازندگی كردهاند. این مجموعه در ١٢٠٠ نسخه منتشر خواهد شد و دارای چاپ دوم نیز نخواهد بود. احمد پژمان ٢٥٠ نسخه از این آلبوم را امضا كرده كه با قیمتی بالاتر به فروش میرسد اما سایر آثار امضانشده به قیمت پشت جلد آلبوم به فروش خواهد رسید
.
همچنین حمیدرضا دیبازر نیز كه یكی از شاگردان مطرح احمد پژمان محسوب میشود، درباره این اثر و خالقاش گفت: «دیورتیمنتو، اثر ویژهای است كه از سوی احمد پژمان منتشر شده و به زعم بنده، انتشار چنین اثری در این مقطع زمانی طبیعی نیست. «دیورتیمنتو» اثر درخشانی محسوب میشود؛ اما آنچه مهم است، مورد توجه قرار گرفتن این اثر در رپرتوارها است و باید روی این آثار كار شود.»
گسترش هنر فیلمسازی و افزایش جاذبه آن، در دهه ۴۰ و ۵۰، بسیاری از آهنگسازان وابسته به رادیو و تلویزیون و نیز وزارت فرهنگ و هنر را به کار در این زمینه برانگیخت. گام نخست را «مرتضی حنانه» برداشت و با اندکی تأخیر یکی از آهنگسازان جوان اما بنام آن دوران نیز وارد این حوزه شد. «احمد پژمان» کار جدی خود در زمینه موسیقی فیلم را با «بهمن فرمان آرا» و فیلم «شازده احتجاب» آغاز کرد و خیلی سریع به یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم ایران بدل شد.
موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او طوری صورت میپذیرد که تفکیک آنها از هم ناممکن است. «احمد پژمان» تا به حال برای بیش از بیست فیلم موسیقی ساخته و نزدیک به ۱۰ آلبوم در سبک کلاسیک از او وجود دارد. سمفونی «ناگهان رستخیز» او را باید یکی از عظیمترین آثار کلاسیک نوشته شده به دست یک آهنگساز ایرانی دانست.
.
«علی صمدپور» كه ناشر این آلبوم محسوب می شود، در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران در سخنانی مطرح كرد: «سال گذشته اثر مانی جعفرزاده (صدای مناظر مخدوش) را در این محل رونمایی كردیم و برای انتشارش جشن گرفتیم. همان روز بود كه تصمیم گرفتیم، روی اثری از احمد پژمان كار كنیم و حالا امروز این اثر در دستان شماست.»
در ادامه این برنامه مانى جعفرزاده در سخنانی گفت: «پس از انتشار سِرى نخست مجموعهى پارتيتورخوانى -كه تا حدّى حكم آزمون و خطا داشت- صحبت سَر آن شد كه سرى دوّم (كه يحتمل مهمتر خواهد بود) چه باشد. من از على صمدپور عزيز خواهش كردم كه به «ديوِرْتيمِنْتو» و انتشارش فكر كند كه بلافاصله پذيرفت و با آقاى پژمان قرار گذاشت و كار آغاز شد.»
جعفرزاده ادامه داد: «به نظر من -فارغ از اين كه من هم در اين پروژه حضورى داشتهام عرض مىكُنم- انتشار «ديوِرْتيمِنْتو» به همراه متنِ كامل پارتيتور آن، يكى از مهمترين اتّفاقهاى چندسال اخير نشر موسيقىِ ايران است. «ديوِرْتيمِنْتو» اثرى است درخشان، بسيار پيچيده، مبتنى بر موسيقىِ همين اقليم و برآمده از تكنيك آهنگسازى جهانى با گوشهى چشمى به «ديوِرْتيمِنْتو اثرِ بلّا بارتوك» كه نه فقط اثرى درخور در موسيقىِ فقير اين روزهاى ايران است كه احتمالاً در كارنامهى خود احمد پژمان هم يكى از مهمترين آثار او است. ترديدى نيست كه «ديوِرْتيمِنْتو» همه نشانههاى اصلى سبك آهنگسازى احمدِ پژمان را به نمايش مىگذارد و با كيفيّتى مثالزدنى با فاصله در ميانِ آثار منتشرشده اين سالهاى موسيقىِ ايران مىدرخشد.»
خالق «صدای مناظر مخدوش» درباره اهمیت این آهنگساز در موسیقی معاصر ایران گفت: «احمد پژمان و دو-سه نام ديگر كه همه مىشناسيم، به نسلى از آهنگسازانِ ايرانى تعلق دارند -و چه خوب كه مىگويم دارند و نمىگويم داشتند- كه مفهوم اعتبار هنرى برايشان روى بيلبورد رفتن و شهرت و ثروت نبود. آدمهاى فرهنگى واقعى هستند و چه خوب كه هستند و سايهشان بر سر ما است.»
در بخش دیگری از این مراسم، نوازندگان این مجموعه صوتی در سخنان كوتاهی درباره این تجربه موسیقای سخن گفتند. علی جعفری پویان (ویلن ١ و ٢)، سهراب برهمندی (آلتو) و آتنا مستعان اشتیاقی (ویلنسل و كنترباس) در اثر نوازندگی كردهاند. این مجموعه در ١٢٠٠ نسخه منتشر خواهد شد و دارای چاپ دوم نیز نخواهد بود. احمد پژمان ٢٥٠ نسخه از این آلبوم را امضا كرده كه با قیمتی بالاتر به فروش میرسد اما سایر آثار امضانشده به قیمت پشت جلد آلبوم به فروش خواهد رسید
.
همچنین حمیدرضا دیبازر نیز كه یكی از شاگردان مطرح احمد پژمان محسوب میشود، درباره این اثر و خالقاش گفت: «دیورتیمنتو، اثر ویژهای است كه از سوی احمد پژمان منتشر شده و به زعم بنده، انتشار چنین اثری در این مقطع زمانی طبیعی نیست. «دیورتیمنتو» اثر درخشانی محسوب میشود؛ اما آنچه مهم است، مورد توجه قرار گرفتن این اثر در رپرتوارها است و باید روی این آثار كار شود.»
گسترش هنر فیلمسازی و افزایش جاذبه آن، در دهه ۴۰ و ۵۰، بسیاری از آهنگسازان وابسته به رادیو و تلویزیون و نیز وزارت فرهنگ و هنر را به کار در این زمینه برانگیخت. گام نخست را «مرتضی حنانه» برداشت و با اندکی تأخیر یکی از آهنگسازان جوان اما بنام آن دوران نیز وارد این حوزه شد. «احمد پژمان» کار جدی خود در زمینه موسیقی فیلم را با «بهمن فرمان آرا» و فیلم «شازده احتجاب» آغاز کرد و خیلی سریع به یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم ایران بدل شد.
موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او طوری صورت میپذیرد که تفکیک آنها از هم ناممکن است. «احمد پژمان» تا به حال برای بیش از بیست فیلم موسیقی ساخته و نزدیک به ۱۰ آلبوم در سبک کلاسیک از او وجود دارد. سمفونی «ناگهان رستخیز» او را باید یکی از عظیمترین آثار کلاسیک نوشته شده به دست یک آهنگساز ایرانی دانست.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 - 13:26
افزودن یک دیدگاه جدید