گزارشی از اولین روز جشنواره موسیقی جوان:
حسین علیزاده: هدف بخش ویژه جشنواره موسیقی جوان حفظ و احیای ردیف است
موسیقی ما - اولین روز جشنوارهی ملی موسیقی جوان با بخش ویژهی موسیقی دستگاهی (ردیف) با حضور ردیفدانان بنام کشور، علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد، و شرکتکنندگان ردههای سنی مختلف برگزار شد. به گزارش سایت موسیقی ما به نقل از روابط عمومی دهمین جشنوارهی ملی موسیقی جوان، علی ترابی، مدیر اجرایی جشنوارهی ملی موسیقی جوان، در ابتدای مراسم ضمن خوشامدگویی به اساتید و شرکتکنندگان و عرض تسلیت به خاطر درگذشت استاد داوود رشیدی در مورد اولین روز برنامه گفت: نخستین روز جشنواره را با بخش ویژهی موسیقی دستگاهی شروع میکنیم که برای نخستینبار به این جشنواره اضافه شده و یکی از درخشانترین بخشهای این جشنواره را هم تشکیل میدهد.
پس از صحبتهای ترابی، شرکتکنندگان در حضور هیئت داوران بخش ویژه متشکل از حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، علیاکبر شکارچی، مجید کیانی، مینا افتاده، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانینژاد، داریوش پیرنیاکان، علیاصغر شاهزیدی و نصرالله ناصحپوربه اجرا پرداختند.
وی افزود: از این ظرفیت برای جشنوارهی بینالمللی موسیقی فجر بهمراتب استفاده خواهیم کرد. ارکستر موسیقی ملی یکی از وظایفش معرفی افراد جدید به جامعهی موسیقی ایران است تا کسانی که در زمینهی موسیقی بهطور حرفهای کار میکنند و ثمری دارند بتوانند وارد صحنهی حرفهای شوند و امیدواریم در آینده شاهد حضور این عزیزان در صحنههای حرفهای باشیم.
وی ادامه داد: ما هر سال با توجه به تجربیاتمان سعی میکنیم خودمان را به اهدافمان نزدیک کنیم. هدف جشنوارهی ملی موسیقی جوان در زمینهی موسیقی دستگاهی این است که ردیف موسیقی ایران حفظ و احیا شود و جوانها علاقمند باشند که ردیف کار کنند، چون ردیف ریشه و اساس موسیقی دستگاهی است. کسی که به ردیف تسلط نداشته باشد در هیچکدام از تخصصهای موسیقی دستگاهی موفق نخواهد بود. یکی از مهمترین بخشهای موسیقی دستگاهی همین حفظ ردیف است.
سخنگوی هیئت داوران بخش ویژهی موسیقی دستگاهی ادامه داد: من شخصاً از کسانی که در بخش خصوصی امکانات اقتصادی دارند صمیمانه میخواهم اگر واقعاً علاقه به کشور و فرهنگشان دارند روی کالاهای تجاری سرمایهگذاری نکنند. چه اشکال دارد فردی متمول یک ساز خوب تهیه کند تا به شرکتکنندگان برگزیده هدیه شود.
این آهنگساز در بحث حمایت از نفرات برگزیده افزود: ما در جلساتی که داشتیم این صحبت شد که از سازسازها دعوت کنیم که ساز بسازند و به جشنواره هدیه کنند و روی ساز هم حک بشود «مخصوص جشنواره» و سازها را رایگان یا با تخفیفهای زیاد در اختیار جشنواره قرار دهند. اما این بحث هم شد که تار و نی قیمتشان متفاوت است. ما به این نتیجه رسیدیم که همین لوحی که داوطلبین از این جشنواره میگیرند، به خاطر امضای ردیفدانان کل کشور، از هر مقولهی مادیای ارزشش بیشتر است. خود لوح را نباید دستکم گرفت، چرا که لوح ممکن است حتا به خیلی از موزیسینهای حرفهای داده نشود؛ کسی که اینجا حضور دارد و همهی ردیف را امتحان میدهد در یک جایگاه خوب هنری قرار میگیرد و استفادههای معنوی برای شخص دارد، برای همین ما بیش از هر چیز دیگری برای آن لوح ارزش قائل هستیم.
علیزاده در خاتمه خاطرنشان کرد: برگزیدگان این جشنواره باید بدانند که خودشان وظیفهای در قبال این مسئله دارند. ما نمیتوانیم التماس اشخاص کنیم که بیشتر تمرین و کار کنند. کسی که واقعاً عاشق کارش باشد به اصرار کار نمیکند. اما در بحث حمایت، آقای جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اعلام کردند که با هزینهی انجمن موسیقی، آلبوم برگزیدگان را منتشر میکنند و حتا صحبت بر این است که کلاسهای تخصصی برای منتخبین در طی سال، که دسترسی به اساتید ندارند، برگزار شود.
اولین روز جشنوارهی دهم روز گذشته با حضور علی مرادخانی معاونت هنری ارشاد، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی و بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران برگزار شد.
پس از صحبتهای ترابی، شرکتکنندگان در حضور هیئت داوران بخش ویژه متشکل از حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، علیاکبر شکارچی، مجید کیانی، مینا افتاده، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانینژاد، داریوش پیرنیاکان، علیاصغر شاهزیدی و نصرالله ناصحپوربه اجرا پرداختند.
- *مرادخانی: هنرجویان شرکت کننده میتوانند در تاریخ موسیقی اثرگذار باشند
وی افزود: از این ظرفیت برای جشنوارهی بینالمللی موسیقی فجر بهمراتب استفاده خواهیم کرد. ارکستر موسیقی ملی یکی از وظایفش معرفی افراد جدید به جامعهی موسیقی ایران است تا کسانی که در زمینهی موسیقی بهطور حرفهای کار میکنند و ثمری دارند بتوانند وارد صحنهی حرفهای شوند و امیدواریم در آینده شاهد حضور این عزیزان در صحنههای حرفهای باشیم.
- *علیزاده: هدف بخش ویژه جشنواره حفظ و احیای ردیف است
وی ادامه داد: ما هر سال با توجه به تجربیاتمان سعی میکنیم خودمان را به اهدافمان نزدیک کنیم. هدف جشنوارهی ملی موسیقی جوان در زمینهی موسیقی دستگاهی این است که ردیف موسیقی ایران حفظ و احیا شود و جوانها علاقمند باشند که ردیف کار کنند، چون ردیف ریشه و اساس موسیقی دستگاهی است. کسی که به ردیف تسلط نداشته باشد در هیچکدام از تخصصهای موسیقی دستگاهی موفق نخواهد بود. یکی از مهمترین بخشهای موسیقی دستگاهی همین حفظ ردیف است.
سخنگوی هیئت داوران بخش ویژهی موسیقی دستگاهی ادامه داد: من شخصاً از کسانی که در بخش خصوصی امکانات اقتصادی دارند صمیمانه میخواهم اگر واقعاً علاقه به کشور و فرهنگشان دارند روی کالاهای تجاری سرمایهگذاری نکنند. چه اشکال دارد فردی متمول یک ساز خوب تهیه کند تا به شرکتکنندگان برگزیده هدیه شود.
این آهنگساز در بحث حمایت از نفرات برگزیده افزود: ما در جلساتی که داشتیم این صحبت شد که از سازسازها دعوت کنیم که ساز بسازند و به جشنواره هدیه کنند و روی ساز هم حک بشود «مخصوص جشنواره» و سازها را رایگان یا با تخفیفهای زیاد در اختیار جشنواره قرار دهند. اما این بحث هم شد که تار و نی قیمتشان متفاوت است. ما به این نتیجه رسیدیم که همین لوحی که داوطلبین از این جشنواره میگیرند، به خاطر امضای ردیفدانان کل کشور، از هر مقولهی مادیای ارزشش بیشتر است. خود لوح را نباید دستکم گرفت، چرا که لوح ممکن است حتا به خیلی از موزیسینهای حرفهای داده نشود؛ کسی که اینجا حضور دارد و همهی ردیف را امتحان میدهد در یک جایگاه خوب هنری قرار میگیرد و استفادههای معنوی برای شخص دارد، برای همین ما بیش از هر چیز دیگری برای آن لوح ارزش قائل هستیم.
علیزاده در خاتمه خاطرنشان کرد: برگزیدگان این جشنواره باید بدانند که خودشان وظیفهای در قبال این مسئله دارند. ما نمیتوانیم التماس اشخاص کنیم که بیشتر تمرین و کار کنند. کسی که واقعاً عاشق کارش باشد به اصرار کار نمیکند. اما در بحث حمایت، آقای جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اعلام کردند که با هزینهی انجمن موسیقی، آلبوم برگزیدگان را منتشر میکنند و حتا صحبت بر این است که کلاسهای تخصصی برای منتخبین در طی سال، که دسترسی به اساتید ندارند، برگزار شود.
اولین روز جشنوارهی دهم روز گذشته با حضور علی مرادخانی معاونت هنری ارشاد، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی و بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران برگزار شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1395 - 12:57
افزودن یک دیدگاه جدید