رقابتهای جشنواره موسیقی جوان آغاز شد
حسین علیزاده: سلیقههای شخصی در امر آموزش دخیل است
موسیقی ما - نخستین روز از جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، ویژۀ ساز تار صبح روز هشتم شهریور با حضور علی مرادخانی (معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، و استادان حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهروز همتی و اهالی موسیقی و رسانه افتتاح شد. اولین روز جشنواره، ویژۀ تار میزبان حضور پُررنگ نوازندگانِ جوان از شهرستانهای مختلف کشور بود.
«حسین علیزاده» - آهنگساز برجسته و داور جشنواره موسیقی جوان- دربارهی این دوره از جشنواره گفت: «نکتۀ مثبت این است که شرکتکنندگان از سراسر ایران در جشنواره شرکت میکنند و گاهی برگزیدگان از شهرستانهای دور هستند. این موضوع نشاندهندۀ این است که امکانات لازم را در شهرستان خود داشتهاند و شاگردان خوبی تربیت شدهاند؛ البته یکدست نبودن آموزش نقطه ضعفی است که به سیستم کلی برنامهریزی فرهنگی و هنری مربوط میشود. دانشگاهها، هنرستانها و تمام مراکز آموزشیِ دولتی هیچ یک با هم هماهنگ نیستند. بیشتر سلیقۀ شخصی به جای یک برنامۀ جامع و کامل حاکم است. ارگانها در زمینۀ موسیقی بسیار ناهماهنگ هستند و معیارهای علمی و هنری غالب نیستند. از همین رو آموزش یکدست نیست. اگر چهره و فرد خوبی از میانشان پیدا میشود بهخاطر دلسوزی اشخاصی است که در آموزش بدون درنظرگرفتن سلیقۀ شخصی و با اصول کار میکنند.»
همچنین در این مراسم «بهرام جمالی» به این مساله اشاره کرد که این جشنواره با تلاش شبانهروزی بزرگترین استادان موسیقیِ کشور و حضور بیش از هزاروپانصد نفر از هنرمندان موسیقی جوان در حوزۀ موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک، و موسیقی نواحی ایران برگزار میشود: «تشکر و سپاس از همۀ همکاران و استادان محترم برای تمام زحماتشان تشکر میکنم و امیدورام که جشنوارۀ پرشوری را شاهد باشیم و همینطور شاهد هنرنمایی هنرمندان جوان در حوزههای مختلف موسیقی کشور باشیم. سپاسگزاری ویژه از جناب آقای علی مرادخانی، معاونت محترم امور هنری وزارت ارشاد و استادان محترمی که از احساس و جانشان مایه گذاشتند تا جشنواره هرچه بهتر برگزار شود. این روز را به همۀ دوستان تبریک عرض میکنم و امیدوارم که تا پایان جشنواره ما را همراهی کنند. با آرزوی توفیق برای همۀ عزیزان.»
در سانس اول شرکتکنندههای ردههای سنی «الف» و «ج» شامل نیلوفر حسنکریم، صباسادات حسینی، سینا سلطانپور، آرمان سیفنژاد، آریا شعبانی، آرشام عباسپور، علیرضا غلامیان، اشکان نایبی، سیدعلی نظامالدینی در ردۀ سنی الف و سیدحسین آستانداری، فرزاد سلطانی، امیرعلی فروشانی، سیداحمد مجابی در ردۀ سنی ج. پس از یک ساعت آنتراکت، نوبت به اجرای هنرمندان ردۀ سنی «ب» رسید که طبق نظر استادان، نسبت به دو ردۀ سنی دیگر بهتر روی صحنه ظاهر شدند. همچنین تعداد حاضرین در این سئانس بیشتر از دو ردۀ دیگر بود.
علیاکبر صفیپور، مدیرعامل بنیاد رودکی، نیز برای تماشای اجراها حضور پیدا کرد. شرکتکنندگان این ردۀ سنی عبارت بودند از آرمان توکلی، آناهیتا رمضانی، سینا غمگسار، بیتا مالکی، محمد مسعودی، آریا مهدوی، غزل همایونی، مازیار یکتایار، محمدرضا یونسی
.
«علی مرادخانی»، معاون امور هنری وزارت ارشاد هم دربارهی این جشنواره گفت: «یکی از موفقترین جشنوارههایی که در طول این سالها داشتیم همین جشنوارۀ موسیقی جوان است و من از سالها قبل این جشنواره را دنبال میکردم. در واقع طرح و ایدهی آن را در زمانی که در دفتر موسیقی بودم با دوستان مطرح کردیم تا مجموعهای از فعالیتها را به صورت تخصصی جدا کنیم و آهستهآهسته آنها را به یک جریان کاری تبدیل کنیم. وقتی جوانان وارد عرصه شوند میتوانیم امیدوار شویم که در آینده فعالیتهای مهمی انجام دهند و کارها را در دست بگیرند. خوشبختانه جشنوارۀ موسیقی جوان تا به امروز ادامه پیدا کرده است و هماکنون شاهد دوره یازدهم آن هستیم هرچند برخی سالها وقفههایی نیز در روال برگزاری آن اتفاق افتاد اما من خوشحال هستم که بگویم در سالهای اخیر ما توانستیم بخش موسیقی نواحی را نیز به این جشنواره اضافه کنیم، چراکه من فکر میکردم اگر این بخش را وارد کار کنیم تبدیل به یک جریان تأثیرگذار در آینده خواهد شد و روی حوزۀ کاری آن نیز تأثیر مستقیم میگذارد. خوشبختانه طبق گزارشهایی که به من دادهاند شاهد استقبال بسیار خوبی از بخش موسیقی نواحی و هم از سایر بخشها هستیم و جوانهای بسیار فوقالعادهای در جشنواره شرکت کردهاند. حتی در موسیقی دستگاهی جوانها و نوجوانهایی را میبینیم که تمام ردیف موسیقی دستگاهی را از حفظ هستند و این بسیار جالب توجه است.»
مرادخانی همچنین اظهار امیدواری کرد جشنوارۀ موسیقی جوان روز به روز با حضور موزیسینهای جوان پیشرفت داشته باشد و ما شاهد فعالیتها و موفقیتهای آنها در عرصههای مختلف فرهنگی و بهویژه در اجراهای صحنهای و ضبطهای موسیقی باشیم: «من با اساتید و دوستان جلساتی را در طول جشنواره خواهیم داشت و همچنین از بخشهای مختلف این جشنواره قطعاً دیدن خواهم کرد تا به این جمعبندی برسیم که برای این استعدادها پس از جشنواره چه کار مهمی میتوانیم انجام بدهیم. طی جلسات با اساتید و دوستان و شنیدن نظرات مختلف درباره ادامه راه این استعدادها تصمیمگیری خواهیم کرد.»
دومین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان نیز با ساز نی در سئانس اول و دوم در گروه موسیقی دستگاهی و در سه ردۀ سنی با حضور استادان حسن ناهید، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانینژاد، و جمشید عندلیبی، و در ساز فلوت در تنها ردۀ سنی الف در بخش موسیقی کلاسیک با حضور استادان آذین موحد، فیروزه نوایی، مجید سینکی برگزار شد. رپرتوار مرحلۀ نهایی برای ساز نی در ردۀ سنی «الف» آواز ابوعطا انتخاب شده بود و شرکتکنندگان میبایست در انتهای اجرای خود قطعات ضربیِ «پیشدرآمد ابوعطا»ی استاد حسن کسایی، تصنیف «بهاردلکش»، و «چهارمضراب ابوعطا»ی استاد حسن کسایی را اجرا کنند. در این ردۀ سنی تمامی شرکتکنندگان از استانهای مختلف کشور غیر از تهران بودند. نظر داوران رویهمرفته در مورد اجرای این ردۀ سنی مثبت بود
.
شرکتکنندگان گروه ب، پس از بیست دقیقه آنتراکت بهنوبت روی صحنه آمدند و به اجرای دستگاه ماهور که برای مرحلۀ نهاییِ این ردۀ سنی مشخص شده بود پرداختند. چهارمضراب ماهور (براساس اجرای استاد حسن کسایی)، تصنیف «ز من نگارم»، «رنگ سوم ماهور» از موسی معروفی، قطعات ضربی این مرحله بود. طبق نظر داوران، ردۀ سنی «الف» اجرای بهمراتب بهتری نسبت به این ردۀ سنی داشت. از جمله نکاتی که داوران در این بخش به آن بیشتر تأکید داشتند و شرکتکنندگان را برای رعایت آن ملزم میکردند، اجرای درست آوازهای ردیف، تکیهها و آکسانها بود. پس از پایان داوری ردۀ سنی «ب»، نوبت به گروه «ج» رسید که با یک آنتراکت تقریباً دو ساعته داوری این بخش آغاز شد. رپرتواری که برای این بخش انتخاب شده بود طبق نظر هیئت داوران، دستگاه سهگاه سیکُرن بود. اجرای این سهگاه نیازمند درک عمیق نوازنده از فواصل است. شرکتکنندگان گروه «ج» پس از اجرای ردیف قطعات ضربیِ پیشدرآمد و چهارمضراب سهگاهِ استاد حسن کسایی و دو تصنیف «از بس به تار زلفت» و «از غم عشق تو» اجرا کردند. در این گروه شرکتکنندگان نورمحمد اکبری، محمدرضا ربیعی، احمد فتحی، امین کریوند، ایمان موسیزاده، سیدمحمدحسین میرموسوی، نادر ناظمی بودند
.
محمدعلی کیانینژاد، نوازندۀ نی و آهنگساز، در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: «خیلی خوشحالم که بگویم شرکتکنندگان گروه الف فوقالعاده بودند و قویتر از دو گروه دیگر ظاهر شدند و این باعث خوشحالی ماست که جوانهایی در این سن و سال برای اجرا با سازی به این سختی خوب ظاهر میشوند، مخصوصاً یک نوازندۀ خانم هم در این ردۀ سنی بسیار خوب ظاهر شد. این موضوع نیز باعث خوشحالی است که نوازندگان خانم هم در این ساز هر سال بیشتر میشوند. گروه الف در جشنوارۀ پارسال نسبت به امسال به این میزان قوی نبود. پارسال در این ردۀ سنی شاید یکی دو نفر خوب بودند، اما امسال هر هشت نفر خوب بودند، با اینکه تعداد افراد شرکتکننده در این گروه بیشتر از همه بود. در دو ردۀ سنی دیگر تعداد شرکتکنندگان کمتر بودند با این وجود هر هشت نفرشان عالی بودند و امتیازها خیلی به یکدیگر نزدیک بود.»
کیانینژاد در مورد علت افت کیفیت در ردۀ سنی ج توضیح داد: «ما رندانه رپرتوار ردۀ سنی ج را انتخاب کردیم. چون اجرای سهگاه با نی مخصوصاً در محدودۀ درآمد گوش تیز و فوقالعادهای میخواهد. مسئلۀ دیگر تکنیک در این ساز بادی است؛ نوازندههایی که زبانشان را زیر نی ثابت میکنند باید گوش فوقالعادهای داشته باشند تا سهگاه را اجرا کنند. چرا که زبان در نی آن نقش را ندارد که آنها استفاده میکنند. زبان باید آزاد باشد مثل آوازخواندن. نیزدن مثل آوازخواندن در نی است، هیچ فرقی نمیکند. باید در نی آواز بخوانند. نباید یکی از اعضای مهم در اجرا که زبان باشد را منقبض کرد و آن را زیر نی گیر داد. به جای اینکه از حنجره بخوانند از شکم استفاده میکنند، آنوقت آن فواصل را درست اجرا نمیکنند. ما رندانه این دستگاه را انتخاب کردیم تا نوازندهها پی به ضعفهای خود ببرند. مثلاً در اجرای مخالف سهگاه به جای اینکه فواصل این گوشه شنیده شود اصفهان تداعی میشد، چراکه فاسُری را فادیز میگرفتند. به هر حال انتظار ما از گروه ج بیشتر از اینها بود
.
در سئانس آخرِ دومین روز جشنواره نوازندگان فلوت به رقابت با یکدیگر در حضور استادان آذین موحد، فیروزه نوایی و مجید سینکی پرداختند. در این بخش تنها ردهای که به مرحلۀ نهایی راه یافته بود ردۀ سنی الف بود
.
مجید سینکی دربارۀ کیفیت اجراهای این دوره گفت: «ما به نحوی ارزیابی یک سالهای از کار معمان داریم. به نظر من خیلی خوب نبود. نسبت به سالهای گذشته سطح کیفی نوازندگان بخش فلوت پایینتر آمده است. برای من سؤال است که آیا قطعهای که امروز شرکتکنندگان نواختند، استادان خودشان نواخته و درک کردهاند؟ وقتی معلم درک درستی از قطعه نداشته باشد، هنرجو نیز نمیتواند دریافت خوبی داشته باشد. من فکر میکنم که مشکل ما هنرجویان نیستند، آموزش دقیق و درستی ندیدهاند»
.
فیروزه نوایی در ادامه صحبتهای سینکی توضیح داد: «من فکر میکنم موسیقی را به عنوان یک زبان نمیتوانند به درستی تشخیص دهند. اگر در ابتدا هر معلمی محتوا را درک کند و متوجه باشد که هر قطعه چه تصویر و تصوری را ایجاد میکند، هنرجو نیز به خوبی آن را یاد خواهد گرفت. موسیقی کلاسیک، یک موسیقی بیکلام است. ما باید بتوانيم همانطور که یک تئاترِ خوب با کلامش تأثیر میگذارد، با موسیقیمان کلام را اجرا کنیم. مخاطب باید متوجه مقصود قطعه شود. اول باید کلام درک شود. باید در موسیقی کلاسیک به نحوی کلام بیان شود که مخاطبان تنها جذب موسیقی شوند و توجهشان به طور کامل به آن باشد. اما متأسفانه به این موضوع توجه نمیشود. استعدادهای خوبی داریم ولی خوب پرورش داده نشدهاند.»
یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد رودکی، از 8 الی 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
«حسین علیزاده» - آهنگساز برجسته و داور جشنواره موسیقی جوان- دربارهی این دوره از جشنواره گفت: «نکتۀ مثبت این است که شرکتکنندگان از سراسر ایران در جشنواره شرکت میکنند و گاهی برگزیدگان از شهرستانهای دور هستند. این موضوع نشاندهندۀ این است که امکانات لازم را در شهرستان خود داشتهاند و شاگردان خوبی تربیت شدهاند؛ البته یکدست نبودن آموزش نقطه ضعفی است که به سیستم کلی برنامهریزی فرهنگی و هنری مربوط میشود. دانشگاهها، هنرستانها و تمام مراکز آموزشیِ دولتی هیچ یک با هم هماهنگ نیستند. بیشتر سلیقۀ شخصی به جای یک برنامۀ جامع و کامل حاکم است. ارگانها در زمینۀ موسیقی بسیار ناهماهنگ هستند و معیارهای علمی و هنری غالب نیستند. از همین رو آموزش یکدست نیست. اگر چهره و فرد خوبی از میانشان پیدا میشود بهخاطر دلسوزی اشخاصی است که در آموزش بدون درنظرگرفتن سلیقۀ شخصی و با اصول کار میکنند.»
همچنین در این مراسم «بهرام جمالی» به این مساله اشاره کرد که این جشنواره با تلاش شبانهروزی بزرگترین استادان موسیقیِ کشور و حضور بیش از هزاروپانصد نفر از هنرمندان موسیقی جوان در حوزۀ موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک، و موسیقی نواحی ایران برگزار میشود: «تشکر و سپاس از همۀ همکاران و استادان محترم برای تمام زحماتشان تشکر میکنم و امیدورام که جشنوارۀ پرشوری را شاهد باشیم و همینطور شاهد هنرنمایی هنرمندان جوان در حوزههای مختلف موسیقی کشور باشیم. سپاسگزاری ویژه از جناب آقای علی مرادخانی، معاونت محترم امور هنری وزارت ارشاد و استادان محترمی که از احساس و جانشان مایه گذاشتند تا جشنواره هرچه بهتر برگزار شود. این روز را به همۀ دوستان تبریک عرض میکنم و امیدوارم که تا پایان جشنواره ما را همراهی کنند. با آرزوی توفیق برای همۀ عزیزان.»
در سانس اول شرکتکنندههای ردههای سنی «الف» و «ج» شامل نیلوفر حسنکریم، صباسادات حسینی، سینا سلطانپور، آرمان سیفنژاد، آریا شعبانی، آرشام عباسپور، علیرضا غلامیان، اشکان نایبی، سیدعلی نظامالدینی در ردۀ سنی الف و سیدحسین آستانداری، فرزاد سلطانی، امیرعلی فروشانی، سیداحمد مجابی در ردۀ سنی ج. پس از یک ساعت آنتراکت، نوبت به اجرای هنرمندان ردۀ سنی «ب» رسید که طبق نظر استادان، نسبت به دو ردۀ سنی دیگر بهتر روی صحنه ظاهر شدند. همچنین تعداد حاضرین در این سئانس بیشتر از دو ردۀ دیگر بود.
علیاکبر صفیپور، مدیرعامل بنیاد رودکی، نیز برای تماشای اجراها حضور پیدا کرد. شرکتکنندگان این ردۀ سنی عبارت بودند از آرمان توکلی، آناهیتا رمضانی، سینا غمگسار، بیتا مالکی، محمد مسعودی، آریا مهدوی، غزل همایونی، مازیار یکتایار، محمدرضا یونسی
.
«علی مرادخانی»، معاون امور هنری وزارت ارشاد هم دربارهی این جشنواره گفت: «یکی از موفقترین جشنوارههایی که در طول این سالها داشتیم همین جشنوارۀ موسیقی جوان است و من از سالها قبل این جشنواره را دنبال میکردم. در واقع طرح و ایدهی آن را در زمانی که در دفتر موسیقی بودم با دوستان مطرح کردیم تا مجموعهای از فعالیتها را به صورت تخصصی جدا کنیم و آهستهآهسته آنها را به یک جریان کاری تبدیل کنیم. وقتی جوانان وارد عرصه شوند میتوانیم امیدوار شویم که در آینده فعالیتهای مهمی انجام دهند و کارها را در دست بگیرند. خوشبختانه جشنوارۀ موسیقی جوان تا به امروز ادامه پیدا کرده است و هماکنون شاهد دوره یازدهم آن هستیم هرچند برخی سالها وقفههایی نیز در روال برگزاری آن اتفاق افتاد اما من خوشحال هستم که بگویم در سالهای اخیر ما توانستیم بخش موسیقی نواحی را نیز به این جشنواره اضافه کنیم، چراکه من فکر میکردم اگر این بخش را وارد کار کنیم تبدیل به یک جریان تأثیرگذار در آینده خواهد شد و روی حوزۀ کاری آن نیز تأثیر مستقیم میگذارد. خوشبختانه طبق گزارشهایی که به من دادهاند شاهد استقبال بسیار خوبی از بخش موسیقی نواحی و هم از سایر بخشها هستیم و جوانهای بسیار فوقالعادهای در جشنواره شرکت کردهاند. حتی در موسیقی دستگاهی جوانها و نوجوانهایی را میبینیم که تمام ردیف موسیقی دستگاهی را از حفظ هستند و این بسیار جالب توجه است.»
مرادخانی همچنین اظهار امیدواری کرد جشنوارۀ موسیقی جوان روز به روز با حضور موزیسینهای جوان پیشرفت داشته باشد و ما شاهد فعالیتها و موفقیتهای آنها در عرصههای مختلف فرهنگی و بهویژه در اجراهای صحنهای و ضبطهای موسیقی باشیم: «من با اساتید و دوستان جلساتی را در طول جشنواره خواهیم داشت و همچنین از بخشهای مختلف این جشنواره قطعاً دیدن خواهم کرد تا به این جمعبندی برسیم که برای این استعدادها پس از جشنواره چه کار مهمی میتوانیم انجام بدهیم. طی جلسات با اساتید و دوستان و شنیدن نظرات مختلف درباره ادامه راه این استعدادها تصمیمگیری خواهیم کرد.»
دومین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان نیز با ساز نی در سئانس اول و دوم در گروه موسیقی دستگاهی و در سه ردۀ سنی با حضور استادان حسن ناهید، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانینژاد، و جمشید عندلیبی، و در ساز فلوت در تنها ردۀ سنی الف در بخش موسیقی کلاسیک با حضور استادان آذین موحد، فیروزه نوایی، مجید سینکی برگزار شد. رپرتوار مرحلۀ نهایی برای ساز نی در ردۀ سنی «الف» آواز ابوعطا انتخاب شده بود و شرکتکنندگان میبایست در انتهای اجرای خود قطعات ضربیِ «پیشدرآمد ابوعطا»ی استاد حسن کسایی، تصنیف «بهاردلکش»، و «چهارمضراب ابوعطا»ی استاد حسن کسایی را اجرا کنند. در این ردۀ سنی تمامی شرکتکنندگان از استانهای مختلف کشور غیر از تهران بودند. نظر داوران رویهمرفته در مورد اجرای این ردۀ سنی مثبت بود
.
شرکتکنندگان گروه ب، پس از بیست دقیقه آنتراکت بهنوبت روی صحنه آمدند و به اجرای دستگاه ماهور که برای مرحلۀ نهاییِ این ردۀ سنی مشخص شده بود پرداختند. چهارمضراب ماهور (براساس اجرای استاد حسن کسایی)، تصنیف «ز من نگارم»، «رنگ سوم ماهور» از موسی معروفی، قطعات ضربی این مرحله بود. طبق نظر داوران، ردۀ سنی «الف» اجرای بهمراتب بهتری نسبت به این ردۀ سنی داشت. از جمله نکاتی که داوران در این بخش به آن بیشتر تأکید داشتند و شرکتکنندگان را برای رعایت آن ملزم میکردند، اجرای درست آوازهای ردیف، تکیهها و آکسانها بود. پس از پایان داوری ردۀ سنی «ب»، نوبت به گروه «ج» رسید که با یک آنتراکت تقریباً دو ساعته داوری این بخش آغاز شد. رپرتواری که برای این بخش انتخاب شده بود طبق نظر هیئت داوران، دستگاه سهگاه سیکُرن بود. اجرای این سهگاه نیازمند درک عمیق نوازنده از فواصل است. شرکتکنندگان گروه «ج» پس از اجرای ردیف قطعات ضربیِ پیشدرآمد و چهارمضراب سهگاهِ استاد حسن کسایی و دو تصنیف «از بس به تار زلفت» و «از غم عشق تو» اجرا کردند. در این گروه شرکتکنندگان نورمحمد اکبری، محمدرضا ربیعی، احمد فتحی، امین کریوند، ایمان موسیزاده، سیدمحمدحسین میرموسوی، نادر ناظمی بودند
.
محمدعلی کیانینژاد، نوازندۀ نی و آهنگساز، در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: «خیلی خوشحالم که بگویم شرکتکنندگان گروه الف فوقالعاده بودند و قویتر از دو گروه دیگر ظاهر شدند و این باعث خوشحالی ماست که جوانهایی در این سن و سال برای اجرا با سازی به این سختی خوب ظاهر میشوند، مخصوصاً یک نوازندۀ خانم هم در این ردۀ سنی بسیار خوب ظاهر شد. این موضوع نیز باعث خوشحالی است که نوازندگان خانم هم در این ساز هر سال بیشتر میشوند. گروه الف در جشنوارۀ پارسال نسبت به امسال به این میزان قوی نبود. پارسال در این ردۀ سنی شاید یکی دو نفر خوب بودند، اما امسال هر هشت نفر خوب بودند، با اینکه تعداد افراد شرکتکننده در این گروه بیشتر از همه بود. در دو ردۀ سنی دیگر تعداد شرکتکنندگان کمتر بودند با این وجود هر هشت نفرشان عالی بودند و امتیازها خیلی به یکدیگر نزدیک بود.»
کیانینژاد در مورد علت افت کیفیت در ردۀ سنی ج توضیح داد: «ما رندانه رپرتوار ردۀ سنی ج را انتخاب کردیم. چون اجرای سهگاه با نی مخصوصاً در محدودۀ درآمد گوش تیز و فوقالعادهای میخواهد. مسئلۀ دیگر تکنیک در این ساز بادی است؛ نوازندههایی که زبانشان را زیر نی ثابت میکنند باید گوش فوقالعادهای داشته باشند تا سهگاه را اجرا کنند. چرا که زبان در نی آن نقش را ندارد که آنها استفاده میکنند. زبان باید آزاد باشد مثل آوازخواندن. نیزدن مثل آوازخواندن در نی است، هیچ فرقی نمیکند. باید در نی آواز بخوانند. نباید یکی از اعضای مهم در اجرا که زبان باشد را منقبض کرد و آن را زیر نی گیر داد. به جای اینکه از حنجره بخوانند از شکم استفاده میکنند، آنوقت آن فواصل را درست اجرا نمیکنند. ما رندانه این دستگاه را انتخاب کردیم تا نوازندهها پی به ضعفهای خود ببرند. مثلاً در اجرای مخالف سهگاه به جای اینکه فواصل این گوشه شنیده شود اصفهان تداعی میشد، چراکه فاسُری را فادیز میگرفتند. به هر حال انتظار ما از گروه ج بیشتر از اینها بود
.
در سئانس آخرِ دومین روز جشنواره نوازندگان فلوت به رقابت با یکدیگر در حضور استادان آذین موحد، فیروزه نوایی و مجید سینکی پرداختند. در این بخش تنها ردهای که به مرحلۀ نهایی راه یافته بود ردۀ سنی الف بود
.
مجید سینکی دربارۀ کیفیت اجراهای این دوره گفت: «ما به نحوی ارزیابی یک سالهای از کار معمان داریم. به نظر من خیلی خوب نبود. نسبت به سالهای گذشته سطح کیفی نوازندگان بخش فلوت پایینتر آمده است. برای من سؤال است که آیا قطعهای که امروز شرکتکنندگان نواختند، استادان خودشان نواخته و درک کردهاند؟ وقتی معلم درک درستی از قطعه نداشته باشد، هنرجو نیز نمیتواند دریافت خوبی داشته باشد. من فکر میکنم که مشکل ما هنرجویان نیستند، آموزش دقیق و درستی ندیدهاند»
.
فیروزه نوایی در ادامه صحبتهای سینکی توضیح داد: «من فکر میکنم موسیقی را به عنوان یک زبان نمیتوانند به درستی تشخیص دهند. اگر در ابتدا هر معلمی محتوا را درک کند و متوجه باشد که هر قطعه چه تصویر و تصوری را ایجاد میکند، هنرجو نیز به خوبی آن را یاد خواهد گرفت. موسیقی کلاسیک، یک موسیقی بیکلام است. ما باید بتوانيم همانطور که یک تئاترِ خوب با کلامش تأثیر میگذارد، با موسیقیمان کلام را اجرا کنیم. مخاطب باید متوجه مقصود قطعه شود. اول باید کلام درک شود. باید در موسیقی کلاسیک به نحوی کلام بیان شود که مخاطبان تنها جذب موسیقی شوند و توجهشان به طور کامل به آن باشد. اما متأسفانه به این موضوع توجه نمیشود. استعدادهای خوبی داریم ولی خوب پرورش داده نشدهاند.»
یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد رودکی، از 8 الی 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1396 - 19:36
افزودن یک دیدگاه جدید