خانه تنبور کرمانشاه افتتاح شد
حسین علیزاده: چرا وقتی میخواهیم به هنرمندی جایگاه بینالمللی بدهیم، «ایران» را حذف میکنیم!
موسیقی ما - مراسم افتتاحیه خانه تنبور روز گذشته در روستای بانزلان برگزار شد، در این مراسم مسئولان و هنرمندانی چون حسین علیزاده، شهرام ناظری، کیهان کلهر، علیاکبر شکارچی، محمدرضا درویشی، نوید افقه، علی بوستان، علی ترابی و بسیاری از هنرمندان محلی حضور داشتند.
«حسین علیزاده» از اینکه «علیاکبر مرادی» خانه تنبور را در ملک خصوصیاش و با هزینههای غیرارگانی ساخته، تشکر کرد و گفت: «فکر میکنم در میان اتفاقهایی که برای ملت ایران افتاده؛ اتفاق امروز بسیار مهم است. امروز در برگزاری این مراسم هیچ تشنجی نیست و حضور این مردم در اینجا نیاز به هیچ مسئله حفاظتی ندارد. ما همه ایرانی هستیم و تنبور به منی که تنبورنواز نیستم تعلق دارد؛همانطور که هر سازی به شما تعلق دارد. هر قطعهای از هر کجای ایران به تمامِ ایرانیها تعلق دارد و ایران یکی از سرزمینهای بزرگ دنیاست که فرهنگهای بسیار متنوعی را در خودش جای میدهد واز نظر تخصص موسیقی یکی از کشورهای بسیار ثروتمند است؛، چون به خاطر اقوامی که در اینجا زندگی میکنند دارای موسیقیهای بسیار غنی هستند. شاید این مساله برای مردمی که تخصص چندانی ندارند، ناشناخته باشد؛ اما در سطوح دانشگاهی و تحقیقاتی یک ادعا نیست و به همین خاطر است که درست است سالیان درازی به موسیقی کملطفی میشود؛ اما موسیقی به لطف کسی نیازی ندارد. موسیقی در قلب همه است. مثل نفس کشیدن است؛ تمام زندگی ما پر از موسیقی است؛ موسیقیای که با ساز نواخته نمیشود، مثل رنگ است؛ مثل طبیعتی است که شما میبینید. »
او ادامه داد: «من به شهر کرمانشاه بسیار غیرت دارم چون با موسیقی این منطقه آشنا هستم و دو هنرمند بزرگ کیهان کلهر و شهرام ناظری از آن سر برآوردهاند؛ اما وقتی صحبت از این دوستان میشود که در تمام جهان مطرح هستند؛ دو عنوان از فرهنگِ خودمان را حذف میکنیم. یکی مساله «شوالیه» است که دربارهی «شهرام ناظری» به کار میبریم. خود نامِ «شهرام ناظری» به تنهایی گویا نیست که ما از واژهی دیگری استفاده کنیم؟ او کرمانشاهی و ایرانی است . شاید به همین خاطر خودم این عنوان را قبول نکردم تا «حسین علیزاده» باشم، نمیخواهم شوالیه باشم. همینطور تمام روزنامهنگاران از «کیهان کلهر» به عنوان کمانچهنوازی بینالمللی یاد میکنند، چرا این اتفاق رخ میدهد؟ یعنی ما در جهان ایران نداریم؟ ایران بخش مهمی از جهان است؛ چرا وقتی میخواهیم جهانی باشیم، ایران را حذف میکنیم؟ کلهر آهنگساز و کمانچه نواز بزرگ ایرانی است. با عنوانهای غیرفارسی و غیرایرانی هنرمندانمان را خطاب نکنیم. اگر در فرانسه بدانند که ما به هنرمندمان «شوالیه» میگوییم به ما میخندند؛ این یعنی ما هنرمندمان را با عنوانی خطاب میکنیم که آنها به ما دادهاند. شما در دنیای موسیقی جوایز و نشانهای بسیاری گرفتهاید، مبارکتان باشد و صدها جایزه دیگر هم حقتان هست که باید بگیرید اما نامتان برای بیان بزرگیتان کافی است. شهرام ناظری وقتی اسمش میآید قلب همه برایش میتپد پس نیازی به عنوان «شوالیه» ندارد. هنرمندان بسیار دیگری هم در ایران هستند که نشان «شوالیه» را گرفتهاند اما تنها به نامشان خطاب میشوند. محمدرضا شجریان هم نشان شوالیه گرفته اما همان نامش برای بیان بزرگیاش در هنر کافی است.»
«شهرام ناظری» نیز در بخش دیگری از این مراسم سخنانِ کوتاهی بیان کرد: «باعث سعادت من است که امروز به همراه دیگر استادان موسیقی در اینجا در خدمت شما هستیم. از همه کسانی که زمینه ایجاد این خانه تنبور را فراهم کردهاند، تشکر میکنم. از مرادی که زحمات بسیاری کشیده تشکر میکنم. از تمام مسئولانی که این برنامه را یاری کردند تشکر میکنم. تاریخ نام کسانی که در به سرانجام رسیدن این مراسم کمک کردهاند را به مهر یاد میکند. روسیاهی هم برای کسانی میماند که نمیخواستند چنین مراسم باشکوهی برای افتتاح خانه تنبور برگزار شود.»
ناظری همچنین در بخش دیگری از این مراسم به درخواست مردم برای آوازخوانیاش پاسخ مثبت داد و دو قطعه را یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان کردی برای حاضران اجرا کرد.
در این مراسم همچنین «علی اکبر مرادی» - نوازندهی تنبور و متولی خانه تنبور- در سخنانی کوتاه گفت : «کسی که در تمام این دوران یار ما بوده، مهندس محمود بیات معمار این بناست. اینجا(خانه تنبور) مرکزی برای هنر است. اینجا جایی برای هنر والاست؛ پس به ما اجازه خدمت بدهید. همه ما بدون هیچ توقعی داریم کار می کنیم. اینجا خانه تنبور گوران یا کرمانشاه هم نیست؛ اینجا خانه تنبور است.»
«محمدرضا درویشی» آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایران هم دربارهی این رویداد گفت: «علی اکبر مرادی بیهیچ پشتوانهای جان و مالش را برای تاسیس این خانه گذاشته است. امیدوارم جوانان تنبورنواز از کلِ نقاط استان و حتی استانهای اطراف به این مکان بیایند. تنبور امروز یک ساز ملی است. یک ساز باستانی است. تنبور فقط یک ساز محلی نیست. هیچ جایی بهتر از خانه تنبور نمی تواند مقام های اصیل تنبور را به نسل های بعد منتقل کند. به استاد مرادی تبریک و خسته نباشید می گویم. خوش به حال همه ما که در اولین جشنواره تنبور هستیم.»
«کیهان کلهر» نیز که به تازگی سه اجرای موفق همراه با «رامبرانت تریو» داشته است؛ دیگر سخنران این مراسم بود: «آنچه من میخواستم بیان کنم، استادان ناظری و درویشی بیان کردند؛ جز اینکه بسیار خوشحالم که یکی از بزرگترین آرزوهای دوستم آقای علیاکبرخان مرادی تحقق پیدا کرد و اینجا ساخته شد. ایشان در سال 81 به من گفت که چنین قصدی دارد و خوشبختانه ساخت این مرکز میسر شد. راهاندازی این مرکز به تنبور در این منطقه مرکزیت میدهد.»
برندگان جشنواره در سه ردهی سنی الف تا ج معرفی شدند؛ اما از اتفاقاتِ مهم امروز عیادت «حسین علیزاده» استادِ برجستهی موسیقی ایران برای عیادت از کودکِ کمانچهنوازی است که هماکنون در کما به سر میبرد.
«حسین علیزاده» از اینکه «علیاکبر مرادی» خانه تنبور را در ملک خصوصیاش و با هزینههای غیرارگانی ساخته، تشکر کرد و گفت: «فکر میکنم در میان اتفاقهایی که برای ملت ایران افتاده؛ اتفاق امروز بسیار مهم است. امروز در برگزاری این مراسم هیچ تشنجی نیست و حضور این مردم در اینجا نیاز به هیچ مسئله حفاظتی ندارد. ما همه ایرانی هستیم و تنبور به منی که تنبورنواز نیستم تعلق دارد؛همانطور که هر سازی به شما تعلق دارد. هر قطعهای از هر کجای ایران به تمامِ ایرانیها تعلق دارد و ایران یکی از سرزمینهای بزرگ دنیاست که فرهنگهای بسیار متنوعی را در خودش جای میدهد واز نظر تخصص موسیقی یکی از کشورهای بسیار ثروتمند است؛، چون به خاطر اقوامی که در اینجا زندگی میکنند دارای موسیقیهای بسیار غنی هستند. شاید این مساله برای مردمی که تخصص چندانی ندارند، ناشناخته باشد؛ اما در سطوح دانشگاهی و تحقیقاتی یک ادعا نیست و به همین خاطر است که درست است سالیان درازی به موسیقی کملطفی میشود؛ اما موسیقی به لطف کسی نیازی ندارد. موسیقی در قلب همه است. مثل نفس کشیدن است؛ تمام زندگی ما پر از موسیقی است؛ موسیقیای که با ساز نواخته نمیشود، مثل رنگ است؛ مثل طبیعتی است که شما میبینید. »
او ادامه داد: «من به شهر کرمانشاه بسیار غیرت دارم چون با موسیقی این منطقه آشنا هستم و دو هنرمند بزرگ کیهان کلهر و شهرام ناظری از آن سر برآوردهاند؛ اما وقتی صحبت از این دوستان میشود که در تمام جهان مطرح هستند؛ دو عنوان از فرهنگِ خودمان را حذف میکنیم. یکی مساله «شوالیه» است که دربارهی «شهرام ناظری» به کار میبریم. خود نامِ «شهرام ناظری» به تنهایی گویا نیست که ما از واژهی دیگری استفاده کنیم؟ او کرمانشاهی و ایرانی است . شاید به همین خاطر خودم این عنوان را قبول نکردم تا «حسین علیزاده» باشم، نمیخواهم شوالیه باشم. همینطور تمام روزنامهنگاران از «کیهان کلهر» به عنوان کمانچهنوازی بینالمللی یاد میکنند، چرا این اتفاق رخ میدهد؟ یعنی ما در جهان ایران نداریم؟ ایران بخش مهمی از جهان است؛ چرا وقتی میخواهیم جهانی باشیم، ایران را حذف میکنیم؟ کلهر آهنگساز و کمانچه نواز بزرگ ایرانی است. با عنوانهای غیرفارسی و غیرایرانی هنرمندانمان را خطاب نکنیم. اگر در فرانسه بدانند که ما به هنرمندمان «شوالیه» میگوییم به ما میخندند؛ این یعنی ما هنرمندمان را با عنوانی خطاب میکنیم که آنها به ما دادهاند. شما در دنیای موسیقی جوایز و نشانهای بسیاری گرفتهاید، مبارکتان باشد و صدها جایزه دیگر هم حقتان هست که باید بگیرید اما نامتان برای بیان بزرگیتان کافی است. شهرام ناظری وقتی اسمش میآید قلب همه برایش میتپد پس نیازی به عنوان «شوالیه» ندارد. هنرمندان بسیار دیگری هم در ایران هستند که نشان «شوالیه» را گرفتهاند اما تنها به نامشان خطاب میشوند. محمدرضا شجریان هم نشان شوالیه گرفته اما همان نامش برای بیان بزرگیاش در هنر کافی است.»
«شهرام ناظری» نیز در بخش دیگری از این مراسم سخنانِ کوتاهی بیان کرد: «باعث سعادت من است که امروز به همراه دیگر استادان موسیقی در اینجا در خدمت شما هستیم. از همه کسانی که زمینه ایجاد این خانه تنبور را فراهم کردهاند، تشکر میکنم. از مرادی که زحمات بسیاری کشیده تشکر میکنم. از تمام مسئولانی که این برنامه را یاری کردند تشکر میکنم. تاریخ نام کسانی که در به سرانجام رسیدن این مراسم کمک کردهاند را به مهر یاد میکند. روسیاهی هم برای کسانی میماند که نمیخواستند چنین مراسم باشکوهی برای افتتاح خانه تنبور برگزار شود.»
ناظری همچنین در بخش دیگری از این مراسم به درخواست مردم برای آوازخوانیاش پاسخ مثبت داد و دو قطعه را یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان کردی برای حاضران اجرا کرد.
در این مراسم همچنین «علی اکبر مرادی» - نوازندهی تنبور و متولی خانه تنبور- در سخنانی کوتاه گفت : «کسی که در تمام این دوران یار ما بوده، مهندس محمود بیات معمار این بناست. اینجا(خانه تنبور) مرکزی برای هنر است. اینجا جایی برای هنر والاست؛ پس به ما اجازه خدمت بدهید. همه ما بدون هیچ توقعی داریم کار می کنیم. اینجا خانه تنبور گوران یا کرمانشاه هم نیست؛ اینجا خانه تنبور است.»
«محمدرضا درویشی» آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایران هم دربارهی این رویداد گفت: «علی اکبر مرادی بیهیچ پشتوانهای جان و مالش را برای تاسیس این خانه گذاشته است. امیدوارم جوانان تنبورنواز از کلِ نقاط استان و حتی استانهای اطراف به این مکان بیایند. تنبور امروز یک ساز ملی است. یک ساز باستانی است. تنبور فقط یک ساز محلی نیست. هیچ جایی بهتر از خانه تنبور نمی تواند مقام های اصیل تنبور را به نسل های بعد منتقل کند. به استاد مرادی تبریک و خسته نباشید می گویم. خوش به حال همه ما که در اولین جشنواره تنبور هستیم.»
«کیهان کلهر» نیز که به تازگی سه اجرای موفق همراه با «رامبرانت تریو» داشته است؛ دیگر سخنران این مراسم بود: «آنچه من میخواستم بیان کنم، استادان ناظری و درویشی بیان کردند؛ جز اینکه بسیار خوشحالم که یکی از بزرگترین آرزوهای دوستم آقای علیاکبرخان مرادی تحقق پیدا کرد و اینجا ساخته شد. ایشان در سال 81 به من گفت که چنین قصدی دارد و خوشبختانه ساخت این مرکز میسر شد. راهاندازی این مرکز به تنبور در این منطقه مرکزیت میدهد.»
برندگان جشنواره در سه ردهی سنی الف تا ج معرفی شدند؛ اما از اتفاقاتِ مهم امروز عیادت «حسین علیزاده» استادِ برجستهی موسیقی ایران برای عیادت از کودکِ کمانچهنوازی است که هماکنون در کما به سر میبرد.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1396 - 12:31
دیدگاهها
زنده باد همه ی این اساتید
درود بر اساتید کبیر
زنده باد کرد
عالي بود اين تذكر استاد علیزاده
کمر عکس ها شکسته زیر این بار
خداوندگاران موسیقی
چه جمع سنگینی، خدا به همشون سلامتی بده و سایه شون بر سر ما و فرهنگ و هنر مملکت ما حفظ کنه
درود استاد علیزاده
درود برشرف استاد علیزاده وطن پرست واقعی
استاد ارزشمند
استاد عزيز و بزرگوار عنوان هاى بزرگ براى ملت ما افتخار است براى ايران ما شما هم در خانه مو سيقى براى استاد شريف زاده بعد از مردن مراسم تجليل گرفتيد
ولى در زمان استاد شجريان. دست استاد شهناز را در ميان هزاران نفر بوسيد. با پوزش از ادمين پيج ببخشيد. درود بر استاد عليزاده بخاطر هنرش
جای اساتید تاثیر گذارتنبور ( استاد،پورناظری ، کاکاوند،شهریاری ،الهامی .......) خالی
موسس بنای خانه ی تنبور ایران اقای مهندس بیات هست ....باید از شخص اقای بیات تجلیل به عمل میاوردند ...طبق گفته ی اقای علی اکبر مرادی اگر اقای بیات نبود خانه ی تنبوری هم نبود
اسم استاد نوید افقه رو هم بنویسید. شخصیت بزرگی هستن ایشون
أحسنت
استاد علیزاده عزیز این لقب را یکبار دولت فرانسه به شهرام ناظری داد و درواقع یکبار هم مردم ایران این لقب را پسندیدند و به او دادند. مردم ما برای نشان دادن مهرشان دوست دارند به اساتید لقبی را که خود میپسندند نسبت دهند همین. چرا باید به چیزهای پیش پا افتاده ای مثل این اصلا اهمیت بدهیم و بزرگ کنیم و درباره اش بحث و مجادله کنیم. مردم ما دوست دارند شهرام ناظری را شوالیه و شجریان را خسرو آواز بنامند. ضمن اینکه این اساتید خود هیچ واکنش منفی به این القاب نداشته اند. بگذارید مردم به فرمایش حضرت مولانا عمل نمایند و هیچ آدابی و ترتیبی مجویند و هرچه میخواهند بگویند.
افزودن یک دیدگاه جدید