گفتوگو با آرتیست شرکت پرآوازه «E.C.M» به بهانه حضورش در فستیوال « Show Of Hands»
نیک برتش: برگزاری این فستیوال در شهری مثل تهران چالش بسیار بزرگی بود
موسیقی ما - «نگاهم به موسیقی ملهم از سنت زندگی در فضاهای شهری است. شهر با آن تنوع جوشاناش، ما را به توانمندی و تمرکز بر مفاهیم مهمی دعوت میکند: ارزیابی مستمر اعمال خود و سکوت اختیار کردن در زمان مناسب. این موسیقی درونمایه خود را از تضارب انضباط با خلاقیت و رهایی در بداههنوازی به دست میآورد. محدودیتهای خود ساخته زیربنای آزادی است. به وجد آمدن از طریق ریاضت..»
اینها حرفهای نیک برتش درباره موسیقی است. پیانیستی که در کنار موسیقی، فلسفه و زباشناسی هم خوانده و تأثیرات آن به وضوح در آهنگسازی و اجراهایش تبلور یافته است. او نزدیک به دو سال در ژاپن زندگی کرده تا به مطالعه فلسفه، موسیقی و اساطیر شرق دور بپردازد، سفری که نه تنها در آهنگسازی بلکه در شخصیت، شیوه زندگی و حتی شکل ظاهری او هم تأثیر بسیاری داشته است.
شاید بتوان گفت اجرای نیک در فستیوال «Show Of Hands» (فارغ از خوب یا بد بودن) یکی از متفاوتترین اجراهای این فستیوال بود؛ هنرمندی سوئیسی که شور و کنجکاوی در حل معماها و استفاده از هر نوع منطقی برای کشف چیزی تازه، کار کردن با قواعد، شکستن آنها، منعکسکردن ساختار و در کنارش بازی با این ساختار، از ویژگیهای بارزش محسوب میشود. نتیجه هم نوعی موسیقی با تمرکز بسیار بالا است که در اثر تکرار و نظم بینظیری که در کلیت آن مشهود است، میتواند فضای خلسهآوری را خلق کند. او که حالا دیگر حدود 12 سال است با شرکت «ای.سی.ام» همکاری میکند، بدون ادوات الکترونیک، صداهای عجیبی را با خود پیانو کشف میکند و به گوش شنونده میرساند و به این ترتیب خلاقیت خود را در اینگونه رنگبندیها به مرحله ظهور میرساند.
همکلام شدن با این هنرمند که به اتفاق روزبه اسفندارمز (سرپرست گروه پالت) شکل گرفت، فراتر از صحبت درباره موسیقی بود و نوعی بینش و درک عمیق زندگی و تفسیر شخصیاش از این پدیده (که از موسیقیاش هم جدا نیست) در لحظه لحظه کلامش جاری بود که شاید خواندنش خالی از لطف نباشد.
درک شخصی من از این فستیوال این است که ارتباط زیادی میان موسیقیدانان، هنرمندان، مخاطبان و برگزارکنندگان وجود دارد که این خیلی نایاب است و معمولاً تا این حد تکثر در فستیوالها وجود ندارد. مخصوصاً اینکه به نظر میرسد موسیقی من در اینجا مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته و بعضیها متوجه پس ذهن من شدهاند و از آن هم خوششان آمده است. این نیاز به همراهیِ موسیقی با یک بینش و فلسفه، برای من بسیار خاص است. من به همین شکل زندگی میکنم و آن را هم بسیار دوست دارم و این را به عنوان یک هدیه ارزشمند از این فستیوال در خاطرم نگه میدارم.
اینها حرفهای نیک برتش درباره موسیقی است. پیانیستی که در کنار موسیقی، فلسفه و زباشناسی هم خوانده و تأثیرات آن به وضوح در آهنگسازی و اجراهایش تبلور یافته است. او نزدیک به دو سال در ژاپن زندگی کرده تا به مطالعه فلسفه، موسیقی و اساطیر شرق دور بپردازد، سفری که نه تنها در آهنگسازی بلکه در شخصیت، شیوه زندگی و حتی شکل ظاهری او هم تأثیر بسیاری داشته است.
شاید بتوان گفت اجرای نیک در فستیوال «Show Of Hands» (فارغ از خوب یا بد بودن) یکی از متفاوتترین اجراهای این فستیوال بود؛ هنرمندی سوئیسی که شور و کنجکاوی در حل معماها و استفاده از هر نوع منطقی برای کشف چیزی تازه، کار کردن با قواعد، شکستن آنها، منعکسکردن ساختار و در کنارش بازی با این ساختار، از ویژگیهای بارزش محسوب میشود. نتیجه هم نوعی موسیقی با تمرکز بسیار بالا است که در اثر تکرار و نظم بینظیری که در کلیت آن مشهود است، میتواند فضای خلسهآوری را خلق کند. او که حالا دیگر حدود 12 سال است با شرکت «ای.سی.ام» همکاری میکند، بدون ادوات الکترونیک، صداهای عجیبی را با خود پیانو کشف میکند و به گوش شنونده میرساند و به این ترتیب خلاقیت خود را در اینگونه رنگبندیها به مرحله ظهور میرساند.
همکلام شدن با این هنرمند که به اتفاق روزبه اسفندارمز (سرپرست گروه پالت) شکل گرفت، فراتر از صحبت درباره موسیقی بود و نوعی بینش و درک عمیق زندگی و تفسیر شخصیاش از این پدیده (که از موسیقیاش هم جدا نیست) در لحظه لحظه کلامش جاری بود که شاید خواندنش خالی از لطف نباشد.
- * شما در فستیوال Show Of Hands دو بار روی صحنه رفتی. نظرت درباره این فستیوال چه بود؟
- * طبیعتاً در فستیوالهای زیادی شرکت کردهای، میخواهم بدانم جنبه خاص و ویژه این فستیوال برایت چه بود؟
درک شخصی من از این فستیوال این است که ارتباط زیادی میان موسیقیدانان، هنرمندان، مخاطبان و برگزارکنندگان وجود دارد که این خیلی نایاب است و معمولاً تا این حد تکثر در فستیوالها وجود ندارد. مخصوصاً اینکه به نظر میرسد موسیقی من در اینجا مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته و بعضیها متوجه پس ذهن من شدهاند و از آن هم خوششان آمده است. این نیاز به همراهیِ موسیقی با یک بینش و فلسفه، برای من بسیار خاص است. من به همین شکل زندگی میکنم و آن را هم بسیار دوست دارم و این را به عنوان یک هدیه ارزشمند از این فستیوال در خاطرم نگه میدارم.
- * نگاه شما به موسیقی، ملهم از سنت زندگی در فضاهای شهری است. نگاهی که دیگر به فرهنگ، ملیت یا اقلیم خاصی وابسته نیست و تنها اصوات فراگیر شهرها را شامل میشود. این اتفاق چطور برای شما شکل گرفته است؟
- * میخواهم بدانم آیا اجرای شما به نوعی از تهران متأثر شده بود؟
- * یکی دیگر از کارهای شما در این فستیوال برگزاری وورکشاپ بود که در آن درباره منطق و ساختارها و مسائلی از این قبیل حصبت کردی. میخواهم بدانم شما بهعنوان کسی که بسیار کنجکاو و پرشور هستی و البته به عنوان یک هنرمند که نسبت به انسانهای عادی عاطفیتر هستی، نظرت درباره حد و مرزهایی که با آنها مواجه میشوی چیست؟ در واقع چه حدرو مرزهایی وجود دارد و آیا اینها احساسات هستند یا میتوانی آنها را از میان برداری؟
- * موضوع دیگر این بود که برخی از این هنرمندان در اجراهایشان از ادوات الکترونیک استفاده میکردند اما شما بدون آنها و فقط با استفاده از خود پیانو صداهایی شبیه به آن را خلق میکردی؛ در واقع خلاقیت خود را با رنگآمیزی صداها نشان میدادی.
- * در این سالها، شما با خواندن موسیقی و در ادامه خواندن فلسفه و بعد زبانشناسی، مسیری را طی کرده و انگار دنبال چیز خاصی بودهای. اینکه میگویی بعضی المانها را حذف میکنی، این تفکر برای من ایجاد میشود که گاهی اوقات، حسِ واضح و عمیقی که احساسهای انسانی و دمدستی است، در قطعات و حتی اجراهای زنده شما وجود ندارد. ولی در اعماق قلبم احساس میکنم اینها مسائل مهمی است که مثل یک راز میماند و آدمها در حالت عادی خیلی به آنها توجه نمیکنند. میخواهم بدانم شما چه مسیری را طی کردهای که توانستهای به چنین چیزی دست پیدا کنی؟ کنجکاوی بوده یا المانهای دیگری هم در آن دخیل بودهاند؟
- * بداهه و این فرآیند خلاقیت چطور برایت شکل میگیرد؟
- * به اتفاقات این فستیوال برگردیم. تمام اجراها را دیدی؟
- * کدام اجرا توانست نظر شما را بیشتر جذب کند؟
- * دوست داشتم بدانم حس شما به کدام یک از این نوازندهها نزدیکتر بود؟
- * یکی از اتفاقات جالب فستیوال این بود که شما و «کالین وَلون» در یک روز اجرا داشتید و با اینکه هر دو هم از کشور سوئیس آمدهاید، اما اجرای شما دو نفر پرکنتراستترین اجرای جشنواره بود.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1396 - 11:43
افزودن یک دیدگاه جدید