برنامه یاد بعضی نفرات
 
حضور آهنگسازهای «زی‌زی‌گولو»، «لیلی با من است»، «او یک فرشته بود» و «شهر موش‌ها» در قاب تلویزیون
بازگشت خاطره‌سازها به سریال‌های نوروزی سال 97
موسیقی ما - فرزان صوفی - موسیقی سریال‌های نوروزی امسال یک تفاوت اساسی با سال‌های پیش دارد؛ آن هم حضور پررنگ چهره‌های مطرح موسیقی (آهنگسازها) نسبت به خواننده‌ها است. البته که می‌توان به همین اتفاق هم دلخوش کرد و منتظر شنیدن موسیقی‌های نابی از این هنرمندان بود؛ کدام هنرمندان؟ یکی از آنها بهرام دهقانیار است که همیشه هنرمندی صاحب سبک در موسیقی سریال‌های تلویزیونی بوده و توانسته کاری کند که نه صرفاً تیتراژ و در واقع موسیقی‌های باکلام، بلکه موسیقی متن‌هایی که ساخته هم در دوران خود هیت شوند! یا آریا عظیمی‌نژاد که با خلاقیت و هوش خود توانسته کاری کند که موسیقی سریال «پایتخت» در این سال‌ها هویت مستقل پیدا کند و خوراک شنیداری مناسبی برای مخاطب باشد. البته این هنرمند از هفت سال پیش تا امروز، هر سال یک سریال برای عید نوروز داشته که علاوه بر فصل‌های مختلف «پایتخت»، می‌توان به «چاردیواری»، «چک برگشتی»، «قرعه» و «علی‌البدل» اشاره کرد.
 
دیگر هنرمند حاضر بهنام ابطحی است که بسیاری از قطعات هیت دهه‌های گذشته را برای خوانندگانی چون سعید شهروز، ناصر عبدالهی، رضا صادقی و علیرضا افتخاری همچون «غزلک»، «قسم»، «خورشید خانم»، «شب کوچه‌ها»، «یکی از همین روزا» و... تولید کرده است. البته یکی از اتفاقات خوب رسانه ملی در سال جدید، حضور مجموعه «کلاه قرمزی» و شنیدن دوباره موسیقی خاطره‌انگیزش است که سال‌ها پیش با دستان هنرمند محمدرضا علیقلی خلق شده است.
 
در کنار این آهنگسازها، رضا یزدانی هم دیگر چهره حاضر در سریال‌های نوروزی است که در کنار خوانندگی، به عنوان بازیگر هم جلو دوربین رفته است. درست مثل احسان کرمی دیگر خواننده حاضر در این سریال‌ها که او هم دقیقاً همین مختصات را دارد. مجموعه «دورهمی» هم جزء ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه نسیم است که تیتراژ آن همانند گذشته با صدای مهران مدیری و موسیقی مهیار علیزاده هر شب از این شبکه پخش می شود.
 
***
 
  • آریا عظیمی‌نژاد، داعش، «پایتخت 5»!
پنجمین سری از سریال «پایتخت» که از سال 90 به کارگردانی سیروس مقدم از تلویزیون پخش می‌شود، سورپرایز نوروزی شبکه یک برای مخاطبانش است. در قسمت جدید سریال، این خانواده به سبب جریاناتی به ترکیه می‌روند و طی یک‌سری اتفاقات غیرمترقبه سر از سوریه و داعش درمی‌آورند!
 
اما موسیقی این سریال، جزء معدود کارهایی است که در این سال‌ها شخصیت مستقل پیدا کرده و توانسته به همان اندازه در میان مردم محبوب شود. طبق روال این سال‌ها، آریا عظیمی‌نژاد موسیقی آن را ساخته که درباره‌اش به «موسیقی ما» می‌گوید: «طبق فضای سریال، موسیقی مازندرانی با موسیقی ترکیه‌ای و بعد هم با موسیقی عربی ادغام شده که بخشی زیادی از آن را در استانبول ضبط کردیم و بخش‌های مربوط به موسیقی مازندارنی هم در ساری ضبط شد.»
 
یکی از ویژگی‌های موسیقی این سریال در این سال‌ها، استفاده از سازهای کمتر شناخته شده و بهره از ویژگی‌های آنها بوده است. او درباره سازهای استفاده شده در این موسیقی می‌گوید: «ما حدود پانزده ساز مختلف استفاده کردیم و تقریباً اکثر سازهای فولک ترکیه را ضبط کردیم. علاوه بر آن بخشی مختص به گروه‌نوازی و بخشی هم ارکستر زهی بود که بر این اساس از «استامبول استرینگ» -یک گروه معروف در استانبول که کارشان نواختن سبک‌های ترکی و عربی با ساز ویلن به صورت گروهی است- استفاده کردیم.»
 
تم اصلی موسیقی متن و تیراژ این سریال همچنان همان حس و حال موسیقی کتولی است. سازهای کوبه‌ای ترکی و عربی به موسیقی تیتراژ اضافه شده‌اند و در کنارش صدای ساز باغلاما و کمانچه کارادمیز به فضای تیتراژ اضافه شده و در واقع سعی کرده‌اند همان ملودی‌ها را با یک رنگ‌بندی جدید اجرا کنند.
 
در موسیقی متن از صدای استاد محمدرضا اسحاقی، استاد علیزاده در مازندران، عباد محمدی و همچنین یک خواننده ترک استفاده شده است. قطعه محبوب «جومه نارنجی» همچنان تیتراژ و در واقع شناسنامه کار است که البته ممکن است خواننده آن تغییر کند.
 
  • «تعطیلات رویایی» با بهنام ابطحی/ با بازی و صدای رضا یزدانی
حالا دیگر رضا یزدانی توانسته حضورش در بازیگری را هم تثبیت کند تا به این ترتیب شاهد حضورش در بسیاری از فیلم‌های سینمایی باشیم. او تجربه حضور در مدیای تلویزیون را هم داشته و سریال «تعطیلات رویایی» که در ایام نوروز از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد، برای اولین‌بار تصویرش را در این مدیا نشان می‌دهد؛ آن‌هم در یک سریال طنز.
 
رضا یزدانی در این سریال در نقش خودش (یعنی رضا یزدانی) ظاهر شده که در دو قسمت پایانی جلوی دوربین می‌آید. علاوه بر آن، ساخت و خواندن تیتراژ پایانی این سریال را هم برعهده داشته و به این ترتیب فضای جدیدی از آثارش را ارائه داده است. تنظیم این کار با یار همیشگی رضا یعنی بهروز پایگان بوده و ترانه آن هم توسط حنیف معززی سروده شده است. این موسیقی این روزها در استودیوی رضا یزدانی (استودیو کوک) در حال میکس و مسترینگ است. صحنه‌هایی از کنسرت او در جزیره کیش نیز برای این سریال تصویربرداری شده که احتمالاً پخش خواهد شد.
 
دیگر هنرمند حاضر در این مجموعه بهنام ابطحی است که موسیقی متن و همین‌طور تیتراژ ابتدایی -که به شکل اینسترومنتال (سازی) است- را ساخته است. بهنام ابطحی از آهنگسازان و نوازنده‌های (درامز) قدیمی موسیقی است که بسیاری از قطعات هیت موسیقی پاپ در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد از ساخته‌های او هستند. ابطحی همچنین در حوزه موسیقی فیلم نیز حضور فعالی داشته که از جمله ساخته‌های موسیقایی او می‌توان به فیلم و سریال‌های «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «سمندون»، «اخراجی‌ها 3»، «لیلی با من است»، «پسر آدم دختر حوا»، «اسکادران عشق» و... اشاره کرد.
 
سریال «تعطیلات رویایی» به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی مجید اوجی، به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دوم سیما در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است. محمدرضا شریفی‌نیا، محمود عزیزی، افسانه بایگان، افسر اسدی، علی صادقی، لاله اسکندری، علی اوجی، رضا یزدانی و خاطره حاتمی از جمله بازیگران این مجموعه هستند.
  • امید محرم‌زاده و میلاد درخشانی در «دیوار به دیوار 2»​

شبکه سوم سیما، همانند سال گذشته امسال هم سریال «دیوار به دیوار» را آماده پخش دارد که البته دومین سری از این مجموعه روی آنتن خواهد رفت. امید محرم‌زاده و میلاد درخشانی، به ترتیب آهنگساز و خواننده سری اول این مجموعه بودند که این‌بار هم همان قطعه با شعری از مولانا به عنوان تیتراژ ابتدایی پخش می‌شود. تیتراژ آخر هم با موسیقی امید محرم‌زاده و صدای یک خواننده جدید به نام علی سفلی خواهد بود و موسیقی متن آن هم همانند سال گذشته انتخابی است.
 
  • بازگشت بهرام دهقانیار با «هیأت مدیره»/ حضور احسان کرمی، گروه «نوشه» و روزبه بمانی
«هیات مدیره» به کارگردانی مازیار میری یکی از سریال‌های نوروزی تلویزیون است که ۱۵ قسمت آن در ایام نوروز روی آنتن شبکه پنج می‌رود و بعد از آن هم ادامه خواهد داشت.
 
اما یکی از ویژگی‌های این سریال، حضور دوباره آهنگساز خاطره‌ساز سال‌های دور رسانه ملی یعنی بهرام دهقانیار است که توانست آثاری به یاد ماندنی همچون موسیقی فیلم‌های «همسران»، «پدر سالار»، «خانه سبز»، «زی زی‌گولو»، «خونه مادربزرگه» و... را برای ما خلق کند و حالا دوباره با حضورش تداعی کننده این خاطرات شده است.
 
بهرام دهقانیار معتقد است که سعی کرده مجدداً یک بازگشت حسی به فضای آن سال‌ها داشته باشد؛ منتها با روایت جدید و درباره نوع موسیقی استفاده شده در این سریال به «موسیقی ما» می‌گوید: «این مجموعه هم دراماتیک است و هم طنز؛ من هم بر اساس این دو نوع نگاه، هم از پیانوی نیوایج و هم سبک جز استفاده کرده‌ام و تم‌ها هم از موسیقی ایرانی است که با نگاه شخصی آن‌ها را روایت کرده‌ام. به هر حال بعد از مدت‌ها چنین مجموعه‌ای را قبول کرده‌ام و دوست داشتم امضای شخصی من در این گونه آثار وجود داشته باشد.»
 
تیتراژ اول یک قطعه اینسترومنتال است که توسط ارکستر اجرا شده و در قسمت اول، یک ترانه محلی به نام «بیا که نوروزه» با تنظیم مجدد دهقانیار به عنوان اینسرت قرار گرفته که احسان کرمی وظیفه خواندن آن را بر عهده داشته است. موسیقی تیتراژ پایانی این سریال نیز طبق گفته کارگردان این مجموعه (مازیار میری) به خبرنگار سایت موسیقی ما، با صدای احسان کرمی پخش خواهد شد و به این ترتیب قطعه «رویا» که در قالب گروه «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی و آهنگسازی اشکان خشایی اوایل اسفند سال جاری منتشر شد، با تغییرات اندکی پخش خواهد شد.
 
اما مازیار میری خبر از ساخته شدن قطعه دیگری برای تیتراژ این سریال می‌دهد که با شعر عاشقانه‌ای از روزبه بمانی و آهنگسازی بهرام دهقانیار ساخته شده و احتمالاً از نیمه دوم سریال -که بعد از تعطیلات نوروز خواهد بود- روی آنتن می‌رود.
 
دهقانیار درباره همکاری‌اش با کارگردان این مجموعه که پیش از این فیلم‌هایی نظیر «گاو صندوق» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» را برای تلویزیون ساخته می‌گوید: «مازیار میری تسلط زیادی روی کارش دارد و من هم از این همکاری بسیار خرسندم. تلاش کردیم در تعامل با ایده‌های کارگردان و برداشت آهنگساز از آن ایده‌ها و انتقالش روی موسیقی، اثر را به نزدیکترین وجوه اشتراک برسانیم که تا این لحظه این تعامل به بهترین شکل ممکن انجام شده است.»
 
موسیقی این سریال پیانو محور با نوازندگی بهرام دهقانیار است و در کنارش سازهای دیگری هم حضور داشته‌اند که شامل ارکستر زهی با حضور علی جعفری‌پویان که سولیست بوده، پدرام فریوسفی و نیما زاهدی و همچنین مسعود همایونی به عنوان نوازنده گیتار الکتریک و شهاب آذین‌مهر به عنوان نوازنده تار و سه تار بوده است. علاوه بر این، از سمپل‌های زیادی هم در این موسیقی استفاده شده است.
 
ثریا قاسمی، لیلی رشیدی، مریم امیرجلالی، کمند امیرسلیمانی، الیکا عبدالرزاقی و احسان کرمی از جمله بازیگران این مجموعه هستند.
 
  • بازگشت کلاه قرمزی
اما امسال یک ملودی خاطره‌انگیز پس از دو سال دوباره مهمان ایام نوروز مخاطبانی می‌شود که برایشان محدودیت سنی وجود ندارد. «کلاه قرمزی» دوباره همراه با آقای مجری و رفقا و اقوام دوست‌داشتنی‌اش با همان آهنگ معروف «به به دوباره آمد فصل بهاری» به تلویزیون می‌آید و رقیبی جدی در زمینه جذب مخاطب خواهد بود. هرچند که موسیقی این مجموعه که ساخته محمدرضا علیقلی است، از سال 89 که برای اولین‌بار به کنداکتور پخش نوروزی تلویزیون راه پیدا کرد تا امروز ثابت بوده اما برای بینندگان تلویزیون و طرفدارانش که طیف سنی 1 تا 101 سال دارند تکراری نشده است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فروردین 1397 - 17:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بازگشت خاطره‌سازها به سریال‌های نوروزی سال 97 | موسیقی ما