مرد باران
بر مبنای تم اصلی موسیقی فیلم «قارچ سمی»
اثری از:
نوازنده:
تکنواز ویولن:علی جعفری پویان / ویولن اول و دوم: علی جعفری پویان، سینا جهانآبادی، امین غفاری، مونیکا لران، یگانه حسینینیا، امین عطایی، علیرضا چهره قانی، نوید شعبانزاده / ویولا: میثم مروستی، سهراب برهمندی / ویولنسل: کریم قربانی، مهرداد عالمی / کنترباس: پورنگ پورشیرازی / پیانو:رضا تاجبخش / فلوت: روشنک نوشی / هورن:حسین میرزایی / ترومپت:علیرضا میرآقا / تیمپانی: محمود منتظم صدیقی
توضیحات:
ضبط ویولن سولو، پیانو، میکس و مستر: قاسم عابدین، کاوه عابدین
دستیار صدا: مازیار بابا باشی (استودیو صبا)
ضبط سازهای زهی، بادی و کوبهای: رحیم ناحی، صادق نوری (استودیو مدرن)
اصوات الکترونیک: آرش بادپا
عکس: کامبیز باقری
طراح و گرافیست: سوگل ضامنی
طراحی تیزر و آنونس: فرید حامدی (روهینا)
دستیار صدا: مازیار بابا باشی (استودیو صبا)
ضبط سازهای زهی، بادی و کوبهای: رحیم ناحی، صادق نوری (استودیو مدرن)
اصوات الکترونیک: آرش بادپا
عکس: کامبیز باقری
طراح و گرافیست: سوگل ضامنی
طراحی تیزر و آنونس: فرید حامدی (روهینا)
موسیقی ما - «علی جعفریپویان» نوازندهی شناختهشدهی ویولن، امسال نیز به رسم چند سال اخیرش همزمان با ٢١ شهريور روز ملی سینما، یکی دیگر از موسیقی فیلمهای تاریخ سینمای ایران را با نگاهی تازه و به روایت ویولن منتشر میکند. او در تازهترین تجربهاش «قارچ سمی» به کارگردانی «رسول ملاقلیپور» و آهنگسازی زندهیاد «ناصر چشمآذر» را برای این ماجرا انتخاب کرده که ویدیوی آن برای اولین بار از طریق سایت «موسیقی ما» منتشر میشود.
این نوازندهی ویولون دربارهی این اتفاق میگوید: «در کنسرتی که اقای چشم آذر پس از سالها اجرا کردند ویولن سولوی فیلم قارچ سمی را در کنسرت اجرا کردم و پس از آن ایشان پیشنهاد ضبط قطعه برای حضور در مجموعه اثار ی که برای آهنگسازان مختلف اجرا میکنم را دادند. اثر جدید تنظیم متفاوتی به نسبت ضبط ١٧ سال پیش است که برای اصل فیلم انجام شده اسفند ماه سال 95،ضبط شروع شد؛ و تا امسال به دلیل منقطع برگزار شدن مراحل ضبط و میکس و مستر طول کشید. با این توضیح که در تمام این مدت، ما بدون حضور ایشان سازهای مختلف را ضبط کردیم قرار بود آقای «چشمآذر» پیانوی این اثر را بنوازند اما روزی که به استودیو آمدند، گفتند امروز حوصله این کار را ندارم ولی بیا با هم بداههنوازی کنیم خوشبختانه قطعاتی را بر اساس تم همین قطعه به صورت بداهه اجرا کردیم. که خوشحالم نواختن ایشان برایمان برای اخرین بار به یادگار گذاشت شد.»
این بداههنوازی ویولون و پیانو را «علی جعفری پویان» در آلبومی که قرار است به زودی منتشر کند، خواهد آورد. اما پیانوی این قطعه را «رضا تاجبخش» به جای چشم آذر و در نبود او نواخته است. این نوازنده میگوید که او با احساسی کم نظیر و با شناخت از نوع نوازندگی صاحب کار را اجرا کرد.
«ناصر چشمآذر» ساخت موسیقی فیلم «قارچ سمی» را در ابتدای دههی 80 انجام داد و توانست همان سال سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم را نیز از جشنوارهی موسیقی فجر دریافت کند؛ این تنها همکاری آهنگساز و کارگردانی بود که حالا هردوشان چشم از جهان فروبستهاند؛ اما تنظیم مجددی که «چشمآذر» روی این کار انجام داده است؛ یکی از آخرین فعالیتهای او بوده است.
جعفری پویان دربارهی این کار میگوید: «ویولون قطعهی اصلی را آقای «ارسلان کامکار» به زیباترین شکل نواختهاند؛ ضمن احترام و اجازه از ایشان در تنظیم جدید با الهام از لحن زیبای ایشان سعی کردم لحن خودم و مهر شخصی ام را برای کار جدید داشته باشم.آقای چشمآذر نیز در اصل اثر، تنظیمی جدید و خلوت انجام داده بودند. و از فضای افکتیو والکترونیک به همراه ویولون سولو و وکال خانم سودابه شمس استفاده شده است؛ اما اجرای جدید بر مبنای تم اصلی آن کار است؛ ولی سازبندی آن کاملا جدید است.»
«جعفری پویان» میگوید که نوازندههایی که در این اثر نواختهاند؛ و صدابرداران این کار همهشان به خاطر دوستی با او و احترامی که برای آقای چشمآذر قایل بودهاند؛ تمام توان خویش را برای کیفیت خوب این کار گذاشتهاند و از یکایکشان به خصوص کاوه عابدین و صادق نوری تشکر دارد.
تهیهکنندگی اثر نیز برعهده جعفری پویان است.
او در همین راستا دربارهی انتشار رایگان این اثر میگوید: «ما بسیاری از آثارمان را به صورت رایگان منتشر میکنیم و از آن طرف انتظار داریم تا شنوندگان این جنس از موسیقی که شنوندگانی شاید دقیق و خاص هستند؛ از دیگر آثاری که ما در بازار منتشر میکنیم؛ حمایت کنند و آن را خریداری کنند؛ بهخصوص آنکه ما بسیاری از قطعات را به صورت رایگان و تنها با هدف فرهنگسازی برای مخاطب اجرا میکنیم؛ البته من اگر از «حمایت» صحبت میکنم؛ منظورم بهجای آوردن نوعی آداب اجتماعی است که باید میان مخاطب و هنرمند جاری باشد. یک هنرمند موظف است اثری درخور به مخاطب ارایه دهد تا به مردم ادای دین کند و روحشان را آرام و از آن طرف مخاطب نیز میتواند با حمایت از هنرمند او را به اجرای آثار دیگری ترغیب کند.»
دلیل انتشار این اثر را علاوه بر روز ملی سینما میتوان منطبق با شرایط اجتماعی دانست که جامعهی ما دچار آن است.
فضای دردناک و ضجههای انسانی قطعهی «قارچ سمی» را باید شنید تا این مساله را درک کرد.
این نوازندهی ویولون دربارهی این اتفاق میگوید: «در کنسرتی که اقای چشم آذر پس از سالها اجرا کردند ویولن سولوی فیلم قارچ سمی را در کنسرت اجرا کردم و پس از آن ایشان پیشنهاد ضبط قطعه برای حضور در مجموعه اثار ی که برای آهنگسازان مختلف اجرا میکنم را دادند. اثر جدید تنظیم متفاوتی به نسبت ضبط ١٧ سال پیش است که برای اصل فیلم انجام شده اسفند ماه سال 95،ضبط شروع شد؛ و تا امسال به دلیل منقطع برگزار شدن مراحل ضبط و میکس و مستر طول کشید. با این توضیح که در تمام این مدت، ما بدون حضور ایشان سازهای مختلف را ضبط کردیم قرار بود آقای «چشمآذر» پیانوی این اثر را بنوازند اما روزی که به استودیو آمدند، گفتند امروز حوصله این کار را ندارم ولی بیا با هم بداههنوازی کنیم خوشبختانه قطعاتی را بر اساس تم همین قطعه به صورت بداهه اجرا کردیم. که خوشحالم نواختن ایشان برایمان برای اخرین بار به یادگار گذاشت شد.»
این بداههنوازی ویولون و پیانو را «علی جعفری پویان» در آلبومی که قرار است به زودی منتشر کند، خواهد آورد. اما پیانوی این قطعه را «رضا تاجبخش» به جای چشم آذر و در نبود او نواخته است. این نوازنده میگوید که او با احساسی کم نظیر و با شناخت از نوع نوازندگی صاحب کار را اجرا کرد.
«ناصر چشمآذر» ساخت موسیقی فیلم «قارچ سمی» را در ابتدای دههی 80 انجام داد و توانست همان سال سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم را نیز از جشنوارهی موسیقی فجر دریافت کند؛ این تنها همکاری آهنگساز و کارگردانی بود که حالا هردوشان چشم از جهان فروبستهاند؛ اما تنظیم مجددی که «چشمآذر» روی این کار انجام داده است؛ یکی از آخرین فعالیتهای او بوده است.
جعفری پویان دربارهی این کار میگوید: «ویولون قطعهی اصلی را آقای «ارسلان کامکار» به زیباترین شکل نواختهاند؛ ضمن احترام و اجازه از ایشان در تنظیم جدید با الهام از لحن زیبای ایشان سعی کردم لحن خودم و مهر شخصی ام را برای کار جدید داشته باشم.آقای چشمآذر نیز در اصل اثر، تنظیمی جدید و خلوت انجام داده بودند. و از فضای افکتیو والکترونیک به همراه ویولون سولو و وکال خانم سودابه شمس استفاده شده است؛ اما اجرای جدید بر مبنای تم اصلی آن کار است؛ ولی سازبندی آن کاملا جدید است.»
«جعفری پویان» میگوید که نوازندههایی که در این اثر نواختهاند؛ و صدابرداران این کار همهشان به خاطر دوستی با او و احترامی که برای آقای چشمآذر قایل بودهاند؛ تمام توان خویش را برای کیفیت خوب این کار گذاشتهاند و از یکایکشان به خصوص کاوه عابدین و صادق نوری تشکر دارد.
تهیهکنندگی اثر نیز برعهده جعفری پویان است.
او در همین راستا دربارهی انتشار رایگان این اثر میگوید: «ما بسیاری از آثارمان را به صورت رایگان منتشر میکنیم و از آن طرف انتظار داریم تا شنوندگان این جنس از موسیقی که شنوندگانی شاید دقیق و خاص هستند؛ از دیگر آثاری که ما در بازار منتشر میکنیم؛ حمایت کنند و آن را خریداری کنند؛ بهخصوص آنکه ما بسیاری از قطعات را به صورت رایگان و تنها با هدف فرهنگسازی برای مخاطب اجرا میکنیم؛ البته من اگر از «حمایت» صحبت میکنم؛ منظورم بهجای آوردن نوعی آداب اجتماعی است که باید میان مخاطب و هنرمند جاری باشد. یک هنرمند موظف است اثری درخور به مخاطب ارایه دهد تا به مردم ادای دین کند و روحشان را آرام و از آن طرف مخاطب نیز میتواند با حمایت از هنرمند او را به اجرای آثار دیگری ترغیب کند.»
دلیل انتشار این اثر را علاوه بر روز ملی سینما میتوان منطبق با شرایط اجتماعی دانست که جامعهی ما دچار آن است.
فضای دردناک و ضجههای انسانی قطعهی «قارچ سمی» را باید شنید تا این مساله را درک کرد.
-
علی جعفری پویان
-
سایت موسیقی ما , نزهت امیری , علی جعفری پویان
-
ابراهیم لطفی , علی جعفری پویان , سایت موسیقی ما
-
ناصر چشم آذر , علی جعفری پویان
-
علی جعفری پویان , بهنود یخچالی
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
سال نوای موسیقی ایران , علی جعفری پویان
-
شریف لطفی , سایت موسیقی ما , علی جعفری پویان
-
سایت موسیقی ما
-
علی جعفری پویان , مجید انتظامی , احسان بیرقدار
-
علی جعفری پویان , مجید انتظامی , احسان بیرقدار
افزودن یک دیدگاه جدید