با حضور اهالی ترانه و موسیقی
جلسه «اتفاق ترانه» برگزار شد
موسیقی ما - سی و نهمین نوبت از محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه»، شب گذشته (شنبه، یکم تیر) با حضور «میلاد عرفانپور» مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، «محمدرضا چراغعلی» آهنگساز و «غلامرضا صنعتگر» و «سروش بخشش» خواننده پاپ و جمعی از ترانهسرایان و اهالی موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
بعد از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران و خوانش دو ترانه توسط محمدسعید میرزایی و علی حکیم هاشمی، حامد عسکری شاعر، ترانه سرا و مجری محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با اشاره به اهمیت خیال انگیز بودن ترانه بیان کرد: ترانه باید تصویری خیال انگیز را در قالب کلمات ادا کند و هنر ترانه سرا نیز در این است که محتوایی را تولید کند که خود گرامیداشت زبان نیز هست. ضمن اینکه ترانه باید خود شناسنامه داشته باشد و به مخاطب برداشتی بدهد. ترانه سرا نیز باید به این بیاندیشد که آیا بعد از سرودن ترانه چیزی به خود اضافه کرده است یا نه؟!
وی پس از شعرخوانی زهرا یاقوت گفت: ردیف و قافیه میتواند به گونهای عمیقتر در خدمت محتوا باشد و همیشه نباید اولین چیزی را که به ذهن میرسد به عنوان قافیه برگزید. قافیه به تعبیر بزرگان غزل زنگ بیت است.
گاهی کارهایی را انجام میدهم که قابل دفاع نیستند
محمدرضا چراغعلی از آهنگسازان و منتقدان شناخته شده موسیقی هم در این نشست بیان کرد: این روزها متأسفانه حال موسیقی خوب نیست و من هم باید بگویم خودم هم گاهی کارهایی را انجام میدهم که قابل دفاع نیستند.
وی افزود: سلیقه موسیقایی مردم به شدت افت کرده و باید گفت نتیجه تحول فرهنگی مطلوب نبوده است. زمانی اهالی موسیقی تصور میکردند جریان موسیقی پاپ میتواند ادامه دوران طلایی و درخشان آن در دهه ۵۰ باشد اما امروزه نه کلام، نه اجرا و نه ذوق موسیقایی در این گونه موسیقی به پای آن دوران نمیرسد.
آنهایی که بودجه و سرمایه برای تولید دارند خوانندههای خوبی نیستند
چراغعلی همچنین به ضربه خوردن موسیقی از خود این صنعت و هنر اشاره و بیان کرد: بهترین راه ضربه زدن به یک هنرضربه درونی است و متأسفانه موسیقی از موسیقی ضربه خورده است. این روزها خوانندگان خوب بودجهای برای تولید ندارند و آنهایی که بودجه و سرمایه برای تولید دارند خوانندههای خوبی نیستند!
وی به تجربه همکاری با بابک بیات در دهه ۷۰ و بیشتر شدن تدریجی فرصتهای کاری اش از دهه ۷۰ به بعد اشاره کرد و درباره راهکار بهبود وضعیت موسیقی در ایران توضیح داد: امروزه تبلیغات موسیقی فقط در فضای اینستاگرام ۷۰ میلیون هزینه میبرد. حال تصور کنید با تولید متوسط روزانه ۱۲۰ قطعه موسیقی در ایران و ۱۵ هزار خواننده پاپ فعال چقدر باید برای این امر هزینه شود؟! این امکان اگر به واسطه راه اندازی شبکه تلویزیونی مستقل برای موسیقی در اختیار خوانندگان قرار میگرفت که کارهایشان را به گوش مخاطبان برسانند، بسیار خوب بود.
این آهنگساز با بیان یک توصیه به شاعران و ترانه سرایان جوان محفل «اتفاق ترانه» گفت: ترانه قطعه آهنگینی است که باید در خدمت ملودی باشد و در سرودن آن ترانه سرا باید به نحوه اجرا شدن اش توسط خواننده نیز فکر کند. به نظرم باید در محفل اتفاق ترانه به این روند توجه ویژه شود. اساساً مشکل ترانهها از زمانی شروع شد که خوانندگان شروع به انتخاب ترانه کردند در حالی که این روند باید در همکاری بین خواننده، آهنگساز و ترانه سرا و همفکری آنها شکل بگیرد.
غلامرضا صنعتگر رکورد زد
بعد از چند نوبت شعرخوانی و ترانه خوانی در این محفل غلامرضا صنعتگر به روی سن رفت و با اشاره به خاطره همکاری با حامد عسکری و محمدرضا چراغعلی در خواندن قطعهای درباره شهدای غواص درباره وضعیت جسمانی خود گفت: اخیراً فشار خون ۳۲ را تجربه کردم که رکورد دنیا را زدم (باخنده). تیمی ۱۸ نفره از پزشکان تلاش کردند این وضعیت را کنترل کنند. وی با اشاره به ارادت خود به اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) بیان کرد: وقتی مادرم من را باردار بوده است پزشکان او را جواب کردهاند و پدر بزرگم از پدرم میخواهد که مادرم را به مشهد مقدس ببرد و از خداوند و امام رضا (ع) میخواهد که اگر فرزند پسر باشد نامش را غلامرضا بگذارد و از همان زمان تاکنون که ۴۳ سال از عمرم میگذرد، من غلام رضا (ع) هستم.
صنعتگر در پایان مراسم سه قطعه را برای حاضران اجرا کرد.محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» اولین شنبههای هر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار میشود.
بعد از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران و خوانش دو ترانه توسط محمدسعید میرزایی و علی حکیم هاشمی، حامد عسکری شاعر، ترانه سرا و مجری محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با اشاره به اهمیت خیال انگیز بودن ترانه بیان کرد: ترانه باید تصویری خیال انگیز را در قالب کلمات ادا کند و هنر ترانه سرا نیز در این است که محتوایی را تولید کند که خود گرامیداشت زبان نیز هست. ضمن اینکه ترانه باید خود شناسنامه داشته باشد و به مخاطب برداشتی بدهد. ترانه سرا نیز باید به این بیاندیشد که آیا بعد از سرودن ترانه چیزی به خود اضافه کرده است یا نه؟!
وی پس از شعرخوانی زهرا یاقوت گفت: ردیف و قافیه میتواند به گونهای عمیقتر در خدمت محتوا باشد و همیشه نباید اولین چیزی را که به ذهن میرسد به عنوان قافیه برگزید. قافیه به تعبیر بزرگان غزل زنگ بیت است.
گاهی کارهایی را انجام میدهم که قابل دفاع نیستند
محمدرضا چراغعلی از آهنگسازان و منتقدان شناخته شده موسیقی هم در این نشست بیان کرد: این روزها متأسفانه حال موسیقی خوب نیست و من هم باید بگویم خودم هم گاهی کارهایی را انجام میدهم که قابل دفاع نیستند.
وی افزود: سلیقه موسیقایی مردم به شدت افت کرده و باید گفت نتیجه تحول فرهنگی مطلوب نبوده است. زمانی اهالی موسیقی تصور میکردند جریان موسیقی پاپ میتواند ادامه دوران طلایی و درخشان آن در دهه ۵۰ باشد اما امروزه نه کلام، نه اجرا و نه ذوق موسیقایی در این گونه موسیقی به پای آن دوران نمیرسد.
آنهایی که بودجه و سرمایه برای تولید دارند خوانندههای خوبی نیستند
چراغعلی همچنین به ضربه خوردن موسیقی از خود این صنعت و هنر اشاره و بیان کرد: بهترین راه ضربه زدن به یک هنرضربه درونی است و متأسفانه موسیقی از موسیقی ضربه خورده است. این روزها خوانندگان خوب بودجهای برای تولید ندارند و آنهایی که بودجه و سرمایه برای تولید دارند خوانندههای خوبی نیستند!
وی به تجربه همکاری با بابک بیات در دهه ۷۰ و بیشتر شدن تدریجی فرصتهای کاری اش از دهه ۷۰ به بعد اشاره کرد و درباره راهکار بهبود وضعیت موسیقی در ایران توضیح داد: امروزه تبلیغات موسیقی فقط در فضای اینستاگرام ۷۰ میلیون هزینه میبرد. حال تصور کنید با تولید متوسط روزانه ۱۲۰ قطعه موسیقی در ایران و ۱۵ هزار خواننده پاپ فعال چقدر باید برای این امر هزینه شود؟! این امکان اگر به واسطه راه اندازی شبکه تلویزیونی مستقل برای موسیقی در اختیار خوانندگان قرار میگرفت که کارهایشان را به گوش مخاطبان برسانند، بسیار خوب بود.
این آهنگساز با بیان یک توصیه به شاعران و ترانه سرایان جوان محفل «اتفاق ترانه» گفت: ترانه قطعه آهنگینی است که باید در خدمت ملودی باشد و در سرودن آن ترانه سرا باید به نحوه اجرا شدن اش توسط خواننده نیز فکر کند. به نظرم باید در محفل اتفاق ترانه به این روند توجه ویژه شود. اساساً مشکل ترانهها از زمانی شروع شد که خوانندگان شروع به انتخاب ترانه کردند در حالی که این روند باید در همکاری بین خواننده، آهنگساز و ترانه سرا و همفکری آنها شکل بگیرد.
غلامرضا صنعتگر رکورد زد
بعد از چند نوبت شعرخوانی و ترانه خوانی در این محفل غلامرضا صنعتگر به روی سن رفت و با اشاره به خاطره همکاری با حامد عسکری و محمدرضا چراغعلی در خواندن قطعهای درباره شهدای غواص درباره وضعیت جسمانی خود گفت: اخیراً فشار خون ۳۲ را تجربه کردم که رکورد دنیا را زدم (باخنده). تیمی ۱۸ نفره از پزشکان تلاش کردند این وضعیت را کنترل کنند. وی با اشاره به ارادت خود به اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) بیان کرد: وقتی مادرم من را باردار بوده است پزشکان او را جواب کردهاند و پدر بزرگم از پدرم میخواهد که مادرم را به مشهد مقدس ببرد و از خداوند و امام رضا (ع) میخواهد که اگر فرزند پسر باشد نامش را غلامرضا بگذارد و از همان زمان تاکنون که ۴۳ سال از عمرم میگذرد، من غلام رضا (ع) هستم.
صنعتگر در پایان مراسم سه قطعه را برای حاضران اجرا کرد.محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» اولین شنبههای هر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار میشود.
منبع:
خبرگزاری مهر
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 تیر 1398 - 15:29
افزودن یک دیدگاه جدید