برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با رئیس مرکز هنری حوزه‌ی هنری درباره‌ی آلبوم «دقیقه»
میلاد عرفان‌پور: این اثر راهی برای احیای موسیقی ایرانی است
 موسیقی ما- آلبوم موسیقی کوتاه «دقیقه» با دربرگیری موسیقی ایرانی در قالب موسیقی کوتاه یک دقیقه‌ای به آهنگسازی احسان عبایی و خوانندگی محسن حسینی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری در راستای احیای موسیقی ایرانی منتشر شده است.
 
«میلاد عرفان پور» مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره این اثر گفت: «امروزه ما در هنرهای مختلف شاهد ارائه محصولات کوتاه هستیم. محصولات و آفرینش‌های هنری کوتاه و مختصر که با اقتضائات زندگی انسان امروز هم‌خوانی دارد. انسانی که مشغله‌های مختلف و متنوعی دارد و مانند گذشته فرصت‌های فراغت‌های طولانی ندارد. به همین خاطر است که محصولات هنری در رشته‌های مختلف به سمت کوتاه شدن پیش رفته است.»
او اضافه می‌کند: «البته ما در رشته‌هایی چون ادبیات  به خصوص در شعر، سابقه‌ای بسیار طولانی داریم و رباعی به عنوانِ شعری کوتاه از حدود ۱۰۰۰ هزار سال پیش و از زمان رودکی رواج داشته یا قالب‌هایی مثل دوبیتی با سابقه‌ی کهن از جمله‌ی آن است. در مشرق زمین نیز هایکو را مشاهده می‌کنیم. در دنیای امروز ادبیات نیز قالب‌هایی مثل نیمایی کوتاه، سپید کوتاه، طرح و ترانک که همچنان و در دنیای رمان،‌ داستانک‌ها رواج یافته‌اند. در دنیای تصویر نیز فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای بسیاری ساخته می‌شوند.»

عرفان پور درباره تولید و انتشار موسیقی یک دقیقه‌ای در راستای رواج دیگر محصولات هنری یک دقیقه‌ای اظهار داشت: «ما در مرکز موسیقی حوزه هنری در فکر ایجاد مسیر تولیدات کوتاه موسیقی هستیم و آقای احسان عبایی نیز ایده‌ی مشابهی داشت و در نهایت تصمیم گرفته شد تا موسیقی کوتاه با یک شاه بیت از یک شعر فارسی همراه شود و قطعه در یک دقیقه جمع شود و در عین حال ناقص هم به نظر نرسد و یک ورودی و پایان بندی خوبی به اقتضای سنت موسیقی ایرانی در قطعه رعایت شود.»

عرفان پور در ادامه توضیح داد: «در تک تک مراحل این اثر تلاش کردیم در کنار هنرمندانمان آقایان عبایی و حسینی  باشیم . من نیز شعرهایی را  انتخاب و در اختیار دوستان قرار دادم و ملودی‌ها تقریبا به صورت بداهه توسط احسان عبایی در نشست‌هایمان ساخته شد.»

این شاعر و ترانه سرا در خصوص انتخاب اشعار این آلبوم گفت: «در این قطعات شعرهایی  از قدما و شاعران برجسته شعر فارسی در قرون گذشته به خصوص سبک هندی که مبتنی بر ابیات و به نوعی بیت محور است را انتخاب کردم البته از حافظ و سعدی و شعرای سبک عراقی هم شعرهایی در این اثر به چشم می‌خورد. ما برای خسته نشدن مخاطب به‌واسطه‌ی گوش دادن به سی قطعه یک دقیقه‌ای ، مابین قطعات یک بار دکلمه بیتی که قرار است در موسیقی شنیده شود و یکبار هم تک نوازی قرار دادیم که به نوعی تنوع در آلبوم جریان داشته باشد و موسیقی با یک طمانینه و بعد از یک فضای تنفسی پخش شود.»

عرفان پور در خاتمه خاطر نشان کرد: «آلبوم «دقیقه» نخستین آلبوم از این اتفاق تازه است که ادامه خواهد داشت چرا که ضبط آلبوم «دقیقه ۲» نیز به اتمام رسیده و به زودی منتشر خواهد شد. در قسمت بعدی سه خواننده با احسان عبایی همراهی کردند. امید داریم این مسیر تازه مسیر مثمرثمری برای احیای موسیقی ایرانی نزد مخاطبان باشد و بتوانیم از این طریق مخاطب بالقوه موسیقی ایرانی را بالفعل کنیم.»
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 12:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود میلاد عرفان‌پور: این اثر راهی برای احیای موسیقی ایرانی است | موسیقی ما