با پژوهش و بازسازی و اجرای «زمان خیری» و تمبک «محمدرضا شرایلی»
آلبوم «بازشنودی از نی دورهی قاجار» منتشر شد
موسیقی ما - آلبوم بازشنودی از نی دورهی قاجار (صفدرخان- نایباسدالله) با پژوهش و بازسازی و اجرای «زمان خیری» و تمبک «محمدرضا شرایلی» توسط انتشارات ماهور منتشر شد. در این اثر آوازهایی از سیدرحیم، سیداحمدخان، آقا حسین تعزیهخان و علیخان نایبالسلطنه آمده است.
دربارهی این اثر، به قلم محمدرضا شرایلی میخوانیم: «فقدان کارگان ویژهی ساز نی بازمانده از سنت نینوازی دورهی قاجار مسئلهای است که کم و بیش نینوازان بر آن اتفاق نظر دارند. روشن است کیفیاتی تکنیکی در کارگان سنتی هر ساز در طول تاریخ پدید میآید که مختص آن ساز و برگرفته از امکانات و تکنیکهای اجرایی ویژهی همان ساز است ولی امروزه ساز نی، جز سنت نایباسدالله، تداوم تکنیکهای قدیمیش را از دست داده.. تنها شیوهی رسمی نینوازی که در طول قرن اخیر امتداد سنتی خود را حفظ کرده و به روش سینهبهسینه از استاد به شاگرد در بستر موسیقی رسمی دستگاهی منتقل شده شیوهی نایباسدالله اصفهانی است که با واسطه تا روزگار پیش از ما به حسن کسایی رسیده است…اما امتداد چنین سنتی دربارهی شخصی مثل صفدرخان یا دیگر نوازندگان کمترشناختهشدهی نی در دورهی قاجار وجود ندارد.. در وهلهی اول نخست سعی شد تا کلیهی آثاری که از نینوازی دورهی قاجار بهجامانده بود گرد هم آید.. هدف اصلی این مجموعه بیش از آنکه صرفا نشر مجدد نواختههای پیشینیان یا اجرای مجددی نعلبهنعل از صفحات قاجاری باشد گوشآشناکردن کارگان بهجامانده از نینوازی دورهی قاجار برای نوازندگان و هنرجویان امروزی است..»
دربارهی این اثر، به قلم محمدرضا شرایلی میخوانیم: «فقدان کارگان ویژهی ساز نی بازمانده از سنت نینوازی دورهی قاجار مسئلهای است که کم و بیش نینوازان بر آن اتفاق نظر دارند. روشن است کیفیاتی تکنیکی در کارگان سنتی هر ساز در طول تاریخ پدید میآید که مختص آن ساز و برگرفته از امکانات و تکنیکهای اجرایی ویژهی همان ساز است ولی امروزه ساز نی، جز سنت نایباسدالله، تداوم تکنیکهای قدیمیش را از دست داده.. تنها شیوهی رسمی نینوازی که در طول قرن اخیر امتداد سنتی خود را حفظ کرده و به روش سینهبهسینه از استاد به شاگرد در بستر موسیقی رسمی دستگاهی منتقل شده شیوهی نایباسدالله اصفهانی است که با واسطه تا روزگار پیش از ما به حسن کسایی رسیده است…اما امتداد چنین سنتی دربارهی شخصی مثل صفدرخان یا دیگر نوازندگان کمترشناختهشدهی نی در دورهی قاجار وجود ندارد.. در وهلهی اول نخست سعی شد تا کلیهی آثاری که از نینوازی دورهی قاجار بهجامانده بود گرد هم آید.. هدف اصلی این مجموعه بیش از آنکه صرفا نشر مجدد نواختههای پیشینیان یا اجرای مجددی نعلبهنعل از صفحات قاجاری باشد گوشآشناکردن کارگان بهجامانده از نینوازی دورهی قاجار برای نوازندگان و هنرجویان امروزی است..»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 17:27
افزودن یک دیدگاه جدید