.
هم‌کاری مداوم بلبل شرق با موزیسین‌های ایرانی
به بهانه‌ی اجرای کنسرت مشترک «علیرضا قربانی» و «عالیم قاسم‌اف» نگاهی به فعالیت‌های او با هنرمندان ایرانی داشته‌ایم:
plays 98431
موسیقی ما- «علیرضا قربانی» و «عالیم قاسم‌اف» قرار است به اجرای کنسرتِ مشترکی در اکسپوی دبی بپردازند. این دو خواننده (هر دو نام‌دار) پیش از این قطعه‌ای به دو زبان آذری و فارسی را با یک‌دیگر اجرا کرده بودند. قطعه‌ای که «حسام ناصری» و «ماهان میرعرب» موسیقی‌اش را نوشته بودند؛ برگزاری کنسرت‌های مشترکی از جمله در قونیه نیز از دیگر هم‌کاری‌های میانِ آنان بوده است. این دو هنرمند در کنسرتِ قونیه به اجرای متفاوتی از آهنگِ پرخاطره‌ی «مرغ سحر» ساخته‌ی مرتضی نی داوود پرداختند؛ اما هم‌کاری با قربانی، تنها فعالیتِ مشترکِ قاسم‌اف با خوانندگان ایرانی نیست
           
شهرام ناظری

«شهرام ناظری» نیز دوستی‌ای دیرینه با خواننده‌ی مشهور دارد و زبان به ستایشِ او باز کرده است. او می‌گوید «قاسم‌اف» موسیقی‌دانی است که نظیرش را نه تنها در منطقه باکو بلکه در تمام جهان شرق نه دیده‌ایم و نه حتی خواهیم دید. به گفته‌ی شوالیه‌ی آواز ایران، عالیم قاسم اف حتی وقتی آوازهای متر آزاد را هم اجرا می‌کند باز هم صدایش حرکت و روح دارد.

او نهایتِ ستایشِ خود را در کنسرت ارکستر بادی تهران نشان داد و نشان تقدير خود را به گردن اين خواننده انداخت. ناظری بیان کرد که زمانِ اجرای کنسرت، احساس کرده که در ملکوت است. قاسم‌اف نیز ناظری را هنرمندی متعهد می‌داند که درحفظ اصالت آواز موسیقی ایرانی نقش مهمی ایفا کرده است. این دو قرار بود اجرایی مشترک داشته باشند که این امر تاکنون محقق نشده است.

کیهان کلهر

«کیهان کلهر» که با بسیاری از هنرمندان برجسته‌ی جهان اجرا داشته، یکی دیگر از هنرمندان ایرانی است که با قاسم‌اف اجرای مشترک انجام داده است. این دو در افتتاحیه جشنواره «مورگن لند» آلمان در دو بخش به اجرای برنامه پرداختند. در بخش نخست، قاسم اف و کلهر با هم اجرا کردند و در بخش دوم ارکستر مورگن لند نیز آنها را همراهی کرد. در این اجرا نوازندگان فارگانا قاسم اف(دف، همخوان)، رئوف اسلام اف (کمانچه) و زکی ولی اف (تار) بودند. کلهر و قاسم‌اف سال‌هاست ارتباطی صمیمانه با یک‌دیگر دارند؛ اما هنوز در ایران به اجرای مشترک نپرداخته‌اند
 
ارکستر بادی تهران

یکی دیگر از اجراهای «قاسم‌اف» با هنرمندان ایرانی در همراهی با ارکستر سازهای بادی تهران به سرپرستی «سینا ذکایی» رقم خورد. رهبری این اجرا را «جاوید مجلسی» برعهده داشت و «فرغانه» (دختر قاسم‌اف) نیز حضور داشت. قاسم‌اف و دخترش در این اجرا «اولری خانا خانا»، «قارا گیله»،«فضولی کانتا تاسی»،« کوچه لر»،« سئوگیلی جانان»، «کور عرب»،« لاچین»،«ساری گلین»،«آیرلیق»،«لاله لر» و «آذربایجان» را اجرا کردند. ارکستر سازهای بادی تهران، قطعه بی کلام «قایتار عشقیمی» را نیز با هنرنمایی «بابک صفرنژاد» اجرا کرد. سرود «ای ایران» قطعه‌ی پایانی این کنسرت بود که با استقبال بسیار زیاد مخاطبان همراه شد.  

محمد معتمدی

«محمد معتمدی» نیز دیگر خواننده‌ای است که با همراهی او به اجرای برنامه پرداخته است. این دو در فستیوال موسیقی کرتاژ کشور تونس در یک شب به اجرای برنامه پرداختند. قرار دادن موسیقی ایران و آذربایجان در کنار هم به خاطرِ ریشه‌های مشترک و پیوندهای عمیق تاریخی بوده است.

شعیب شهابی

اما یکی از آخرین همکاری‌های عالیم قاسم‌اف با هنرمندان ایرانی با حضورِ «شعیب شهابی» شکل گرفت. این اثر با همکاری چهار کشور ایران، آذربایجان، فرانسه و ترکیه شکل گرفت. «قاسم‌اف» در قطعه‌ی «سیاه‌پوشان» (اولین قطعه از آلبوم هفت پیکر نظامی)  خواند. شعیب شهابی در این اجرا خوانندگی بخش‌های ایرانی و فرانسوی را به عهده داشت. این پروژه به آهنگسازی سعید خاورنژاد بود و تنظیم و آهنگسازی بخش الکترونیک اثر را حسام ناصری برعهده داشت. بخشی از این پروژه در قالب موسیقی الکترونیک است و بخش دیگر برگرفته از موسیقی دستگاهی آذربایجان و ایران. گزیده‌ای از این اثر به مناسبت نوروز ۱۳۹۸ در سالن اصلی یونسکو در پاریس روی صحنه رفت. 

پرواز همای

یکی از جنجالی‌ترین هم‌کاری‌های «قاسم‌اف» با هنرمندان ایرانی در کنار «پرواز همای» شکل گرفت. این دو هنرمند در برنامه‌ای با عنوانِ «جنجال دو دیوانه» به تلفیق دو موسیقی آذری و ایرانی پرداختند. ایده و برنامه‌ریزی این اجرای مشترک را پرواز همای انجام داده و می‌گفت انتخاب اشعار، آهنگ‌ها و ترجمه‌ی آن دو سال به طول انجامیده است. این آشنایی با حضور «همای» در باکو رقم خورد و به گفته‌ی«همای»، قاسم‌اف پیش از این اپرای «موسی و شبان» را شنیده و آن را دوست داشته است. در این اجرا، گروه آذری و ایرانی کنار یکدیگر حضور داشتند و قطعات دوزبانه‌ای را اجرا کردند. 

شجریان

برای حسنِ ختامِ این برنامه، دیداری از «قاسم‌اف» را به همراه خسروی آواز ایران (که روح‌ش در ملکوت پر از نور باشد) بی‌هیچ توضیحِ اضافه‌ای مشاهده کنید و لذت ببرید.


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 1 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو هم‌کاری مداوم بلبل شرق با موزیسین‌های ایرانی از عالیم قاسم اف | موسیقی ما