برنامه یاد بعضی نفرات
 
یکی از اعضای گروه «آن» از ویژگی‌های این گروه می‌گوید
سینا دانش: دوستی در گروه ما حرف اول را می‌زند
«سینا دانش» می‌گوید یکی از ویژگی های گروه «آن» این است که سرپرستی گروه به صورت دوره‌ای و چرخشی است و هر دوره یکی از اعضای اصلی گروه مسئولیت آهنگسازی، انتخاب قطعات، مدیریت، هماهنگی جلسات ضبط و... را بر عهده می‌گیرد. این موضوع همیشه برای همه ما جذاب است و به ما انگیزه می‌دهد. موضوع دیگر رفاقت و دوستی اعضای گروه است که از نظر من دوستی عمیق تعامل و گفت‌وگو را ساده می‌سازد و به انسجام و پایداری هر جمعی کمک می‌کند.

با این آهنگساز، نوازنده کمانچه و یکی از اعضای گروه «آن» گفت‌وگویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:

به عنوان اولین سوال، موسیقی را از چه زمانی شروع کردید؟

من فعالیت موسیقی را از سال 1374 شروع کردم و ساز کمانچه را زیر نظر اساتیدی چون موسی محمدی، احمد محسن پور و محمدرضا لطفی آموختم. باید از اساتیدی چون حسین‌خان اسماعیل‌زاده، ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، حسین یاحقی، علی اصغر بهاری و... نام ببرم که زندگی و گنجینه‌ بی‌بدیل هنر این اساتید در روند یادگیری من، که هنوز ادامه دارد، نقشی اساسی ایفا می‌کند. همچنین از دانش دیگر اساتید موسیقی ایرانی همیشه مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند شده‌ام.

به عنوان یکی از اعضای موسس گروه موسیقی «آن» کمی درباره‌ی تشکیل گروه و تجربه‌ی فعالیت با این گروه صحبت کنید.

حضور در گروه «همنوازان شیدا» فرصت بسیار خوبی را فراهم کرد تا با دوستانی آشنا شوم که موزیسین‌های بسیار خوبی هستند. این گروه در سال 1393 پس از درگذشت استاد محمد رضا لطفی شکل گرفت. بعد از جلسات متعددی که داشتیم تصمیم به ایجاد بستری برای فعالیت گروهی مشترک گرفتیم. از دل همین جلسات و همفکری‌ها گروه آن متولد شد و به صورت رسمی آغاز به کار کرد. یکی از ویژگی های گروه «آن» این است که سرپرستی گروه به صورت دوره‌ای و چرخشی است و هر دوره یکی از اعضای اصلی گروه مسئولیت آهنگسازی، انتخاب قطعات، مدیریت، هماهنگی جلسات ضبط و... را بر عهده می‌گیرد. این موضوع همیشه برای همه ما جذاب است و به ما انگیزه می‌دهد. موضوع دیگر رفاقت و دوستی اعضای گروه است که از نظر من دوستی عمیق تعامل و گفتگو را ساده می‌سازد و به انسجام و پایداری هر جمعی کمک می‌کند.

با توجه به اینکه شما و اکثر اعضای گروه «آن» از شاگردان استاد محمدرضا لطفی بوده‌اید تاثیر اندیشه‌های ایشان را در ساخته‌های موسیقایی خود و دیگر اعضای گروه «آن» چگونه می‌بینید؟

قطعا محضر استاد لطفی تاثیر چند جانبه‌ای در زندگی موسیقایی من داشته است. گذشته از تاثیر مستقیم آن استاد بر مسیر کمانچه‌نوازی من، فرصت ارزشمند همنشینی با ایشان نگاه متفاوتی، با آن‌چه پیش از آن به موسیقی ایرانی و به طور کلی موسیقی داشتم، به من می‌داد . این مسئله در رابطه با گروه آن نیز به جز مسائل ذکر شده از نظر فنی تاثیرمستقیمی دارد. لحن، کوک، زینت‌ها و .... همگی از جمله مواردی هستند که درک مشترکی از آن‌ها در گروه بین اعضا هست که در کیفیت و صدادهی گروه بسیار موثر است.

آیا گروه  آن در برنامه‌های آینده خود اثری از ساخته‌های شما را اجرا خواهد کرد ؟

بله بخشی از فعالیت های من با گروه آن است که این دوره مسئولیت آهنگسازی و سرپرستی گروه به عهده‌ من است و امیدوارم از این فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کنم و اثری شایسته‌ گروه و مخاطبان خلق کنم. البته انتشار این اثر باید زودتر انجام می شد؛ ولی به دلیل بیماری کرونا کارها به تعویق افتاد. بخشی از طرحی که برای آلبوم جدید گروه در نظر دارم در قسمت عملی پایان نامه کارشناسی ارشد من و توسط تمامی اعضای گروه اجرا شد و شکل کامل این اثر موسیقایی در آینده منتشر و روانه بازار موسیقی می شود.

به عنوان سوال پایانی، چه آثاری در دست انتشار دارید؟

در حال حاضر مشغول ضبط ردیف موسوم به مفخم پایان هستم که امید دارم این اثر موسیقایی هم به زودی منتشر شود. همچنین در حال آماده سازی و ضبط مجموعه تمرین‌هایی برای ساز کمانچه هستم که امیدوارم بتوانم در آینده‌ای نزدیک این اثر را نیز ارائه و تقدیم هنرجویان کنم.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 12:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سینا دانش: دوستی در گروه ما حرف اول را می‌زند | موسیقی ما