برنامه یاد بعضی نفرات
 
دبیر جشنواره‌ی موسیقی تاکید دارد که جشنواره‌ی امسال هیچ رویکرد جز هنر ندارد
بهزاد عبدی: هیچ‌کس حق توهین به موسیقی را ندارد
موسیقی ما-  نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اللهیاری (رییس دفتر موسیقی)، بهزاد عبدی (دبیر جشنواره موسیقی فجر) و امیرعباس ستایشگر (دبیر اجرایی جشنواره) در حالی برگزار شد که بهزاد عبدی در ابتدای سخنانِ خود به این نکته اشاره کرد که پیش از هر چیز یک آهنگ‌ساز است و این مسئولیت را پذیرفته چون بر این گمان است که موسیقی مهم‌ترین رکنِ یک جامعه است. او هم‌چنین به این نکته اشاره داشت که این پیشنهاد را تیرماه و قبل از اتفاقاتِ ماه‌های اخیر پذیرفته است. او تاکید کرد: «جشنواره‌ی ما  کاملا هنری است. تمام تلاش ما در این رویداد هنری این بوده است که فارغ از هرگونه افتراقی، به ذات زیبای موسیقی بپردازیم.»
 
بهزاد عبدی درباره‌ی هم‌کاری خود با این رویداد بیان داشت: «من بهزاد عبدی، آهنگساز هستم و همیشه هم بوده‌ام. تیرماه امسال دکتر الهیاری از من دعوت کردند که با توجه به تجربیاتی که از در خارج از کشور داشتم به این رویداد کمک کنم و من پذیرفتم؛ چون معتقدم موسیقی مهم ترین رکن یک جامعه است، می‌تواند به جامعه خط بدهد و ان را هدایت کند.»

او هم‌چنین توضیحاتی را درباره‌ی ماجرای استعفایش در آستانه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری مطرح کرد: «این اتفاق به خاطر صیانت از موسیقی و موسیقیدان‌ها بود و به هیچ وجه واکنشی احساسی نبود. مهم نیست تاریخ این ویدیو برای چه زمانی بوده است، مهم این است که گوینده‌ی این صحبت‌ها از اهالی موسیقی عذرخواهی کند. گذشت زمان چیزی را عوض نمی‌کند. من به عنوان یک آهنگ‌ساز خود را نماینده‌ای از جامعه‌ی موسیقی دانستم. در حالی که من اپرای عاشورا را نوشته‌ام، هیأت سینه‌زنی می‌آید مقابل تالار وحدت تا اپرای من را تعطیل کند. این در حالی است که هیچکس حق توهین به موسیقی را ندارد. اتفاقا من هم‌اکنون در جایگاهِ دبیری جشنواره‌ی موسیقی فجر باید این کار را می‌کردم. خوشحالم که وزیر ارشاد و مدیرکل دفتر موسیقی نیز از این مسئله حمایت کردند.»

این موسیقی‌دان هم‌چنین درباره‌ی نحوه‌ی بلیت‌فروشی کنسرت‌های موسیقی گفت: «سامانه بلیط فروشی امسال تغییر دارد؛ سال‌های گذشته انجمن موسیقی به سایت‌های موسیقی فراخوان می‌داد و بهترین گزینه را انتخاب می‌کرد و در نتیجه مشکلاتی داشتیم اما امسال سایتی داریم که با انتخاب هر خواننده به سایتی هدایت می‌شود که تهیه‌کننده او قرار دارد و بلیط اجراهای گروه‌های آزاد هم در سیستم سایت فروش می‌رود.»

او هم‌چنین به این نکته اشاره کرد که جایزه باربد می‌تواند به سیمرغ جشنواره موسیقی تبدیل شود. به گفته‌ی «بهزاد عبدی» با به‌روزرسانیِ اساسنامه جشنواره، این پیشنهاد در جشنواره گنجانده شده است: «تمام تلاش ما در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر این بود که گروه‌های جوانی بیایند. وقتی این جشنواره از بچه‌های جوان دعوت می‌کند سکویی خواهد بود برای فعالیت موسیقی آنها که بعدها بتوانند بهتر دیده شوند.»
در این میان «امیرعباس ستایشگر» نیز بیان داشت: «وظیفهی جشنواره موسیقی فجر شناسایی استعدادهاست ولی چه بهتر که آنها را بعدا هدایت و حمایت هم کند. جایزه باربد باید این کارکرد را داشته باشد و به بِرندی برای حمایت از برگزیدگانش تبدیل شود.»
 
دبیر جشنواره موسیقی فجر سپس آماری از تعداد شرکت‌کننده های حاضر در این دوره ارائه کرد:
 
در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در مجموع ۲۱۲۶ هنرمند حضور دارند که در این بین، ۱۸۸ هنرمند از استان‌ها هستند.
 
همچنین دربخش غیررقابتی تکنوازی، ۲۷ نوازنده زن و ۴۹ نوازنده مرد شرکت دارند. در بخش غیررقابتی گروه‌نوازی نیز ۱۹ گروه مردانه در جشنواره امسال حضور دارند.
 
در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر هم ۳۴ گروه از آقایان و هفت گروه از خانم‌ها شرکت کرده‌اند.
 
در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  ۱۲ گروه پاپ حضور دارند. بخش ارکسترال ۵ گروه، نواحی ۲۸ گروه و بانوان دو گروه هستند. همچنین چهار گروه از هنرستان‌های موسیقی، ۱۴ گروه سنتی، سه گروه کلاسیک، هشت گروه بین‌الملل و ۱۱ گروه سرود به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
 
در ادامه نشست جشنواره موسیقی فجر همچنین امیرعباس ستایشگر، آماری درباره  سالن‌های برگزارکننده اجراهای جشنواره سی و هشتم و گروه‌های شرکت‌کننده به شرح زیر ارائه کرد:
 
در جریان جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۱، هفت سالن انتخاب شده‌اند که در ۶ شب ۸۷ اجرا
را میزبانی خواهند کرد.
 
تالار وحدت در بخش ارکسترال (۵ اجرا)، بین‌الملل و مسابقه موسیقی ایران (۲ اجرا)
 
تالار رودکی در اجراهای ردیف دستگاهی ‌و مسابقه موسیقی ایران (۲ اجرا)
فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل
ارسباران با بخش سرود و نواحی (۱۹ اجرا)
کوشک هنر در کتابخانه ملی برای اولین برگزاری کنسرت‌های موسیقی را میزبانی می‌کند و اجراهای نواحی (۱۳ برنامه) در این مکان برگزار می‌شود.
 
سالن میلاد نمایشگاه موسیقی پاپ ( ۱۲ اجرا)
سالن موزه هنرهای دینی امام علی (ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست که شامل پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته است.
 
در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، بخش بین‌الملل شامل هشت گروه موسیقی است که از کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان در این رویداد حاضر می‌شوند.
 
بخش استان‌ها تا الان ۱۶ استان اعلام آمادگی کرده اند که گلستان با ۳۴ اجرا بیشترین سهم را دارد.
بخش سرود که از سال گذشته بار دیگر به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است، امسال با یاد و گرامیداشت اسفندیار قره‌باغی ـ خواننده و آهنگساز ایرانی ـ در ارسباران برپا خواهد شد.
 
جشنواره سی و هشتم همچنین از دو هنرمند در حوزه ردیف دستگاهی و نواحی تجلیل می‌کند.
 
پژوهش جشنواره امسال به مدت پنج شب به صورت مستقیم از رادیو گفت و گو پخش می شود.
 
در بخش «جایزه موسیقی و رسانه» ۸۰ اثر به جشنواره ارسال شده است.
همچنین تعداد آثار ارسالی به بخش جایزه ترانه، ۲۵۳۲ تک آهنگ و ۱۳۹ آلبوم بوده است.
 
دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره درباره نحوه‌ بلیط‌فروشی جشنواره هم توضیحاتی را بیان کرد.
 
به گفته وی اجرای اول ارکستر ملی در تالار وحدت برگزار می‌شود و چهارشنبه ـ سوم اسفند ماه ـ هم در تالار وحدت مراسم اختتامیه جشنواره برپا خواهد شد.
 
 
***
 
سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامل بخش استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین‌الملل است.
 
بخش استان‌ها به طور همزمان در ۱۴ استان برگزار خواهد شد.
 
بخش رقابتی به منظور حضور جریان‌های نوین موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورت‌های شنیداری به ایده‌پردازی و اجرا بدون پیش‌داوری مرسوم در ساخت و اجرای موسیقی متداول می‌پردازد، در این دوره به عنوان جایزه ویژه به جشنواره اضافه شده است.
 
جایزه باربد با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق به ویژه ایده و اجراهای صدا وموسیقی نسل جوان برگزار می‌شود.
 
بخش غیررقابتی با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور، با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی برگزار می‌شود.
 
جشنواره جشنواره‌ها که برای نخستین بار به عنوان بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره حضور دارد، پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.
 
جایزه ترانه نیز متن ترانه‌هایی که از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ به‌صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی مؤسسات یا اشخاص حقیقی و حقوقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده‌اند، توسط هیات داوران بررسی و ترانه‌های برگزیده معرفی می‌شوند.
 
همچنین جایزه موسیقی و رسانه در دو محور و با هدف تجلیل از نقش اهالی رسانه در زمینه نقد و هم‌افزایی حوزه‌ موسیقی، افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، فرهنگ‌سازی با موسیقی، افزایش سواد هنر موسیقی در بین عموم جامعه، توجه به گونه‌های مختلف موسیقی، به ویژه موسیقی نواحی و خرده فرهنگ‌ها و تبیین موسیقی به عنوان کالای فرهنگی برگزار می‌شود.
 
در بخش سرود ۱۰ گروه برای نخستین بار در یک سالن مجزا طی ایام جشنواره روی صحنه خواهند رفت و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تقدیر از فعالان سرود و انتخاب بهترین گروه سرود براساس آرای مردمی از دیگر برنامه‌های این بخش است.
 
بخش بین‌الملل با محوریت موسیقی و باهدف تعامل و تبادل فرهنگی و هنری و باحضور گروه‌های خارجی برگزار خواهد شد.
 
سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار خواهد شد.
 
جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 13:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بهزاد عبدی: هیچ‌کس حق توهین به موسیقی را ندارد | موسیقی ما