برنامه یاد بعضی نفرات
 
به مناسبت بزرگداشت ایگور فئودورویچ استراوینسکی
علی رهبری بار دیگر در اُپرای مشهور مارینسکی روی صحنه رفت
موسیقی ما- علی رهبری (آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی) با رهبری آثار مهم‌ترین آهنگساز قرن بیستم بار دیگر در سالن بزرگ اُپرای مشهور مارینسکی در سنت پترزبورگ روسیه به روی صحنه رفت. این کنسرت که به مناسبت بزرگداشت ایگور فئودورویچ استراوینسکی آهنگساز به‌نام روسی اختصاص داده شده بود هیچ سولیستی نداشت و آثاری همچون سوییت شماره یک و ۲، «پرنده آتشین» و «پتروشکا» از آثار استراوینسکی اجرا شد.
 
استراوینسکی ژوئن ۱۸۸۲ در منطقه لومونوف نزدیک به سنت پترزبورگ به دنیا آمد. او سومین فرزند خانواده بود و تمام دوران کودکی خود را در سنت پترزبورگ سپری کرد. پدر ایگور خواننده اُپرای سلطنتی سنت پترزبورگ بود و مادرش از کودکی پیانو می‌نواخت.
 
محل زندگی خانواده او به محل برگزاری کنسرت‌های اُپرای سنت پترزبورگ نزدیک بود به همین دلیل استراوینسکی در تمام اجراهای پدر شرکت می‌کرد.
 
او به عقیده بسیاری از اهالی هنر به عنوان مهمترین آهنگساز قرن بیستم شناخته می‌شود، استراوینسکی با ساخت قطعه «پرنده آتشین» استعداد و نبوغ خود را به همه نشان داد و در سراسر جهان شناخته شد، وی سپس «پتروشکا» دومین شاهکار فراموش‌نشدنی خود را ساخت و توانست تحسین بیشتری را برانگیزد و آثار این آهنگساز ۲۹ اردیبهشت (۱۹ می ۲۰۲۳) در مجموعه اُپرای مارینسکی روسیه اجرا شد.
 
علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی اردیبهشت سال گذشته توسط والری گرگیف رهبر مشهور روس و مدیر مجموعه اُپرای مارینسکی برای یک کنسرت به سنت پترزبورگ دعوت شد تا ۲ اثر مشهور روسی؛ «سمفونی شماره پنج» از دمیتری دمیتری‌یویچ شوستاکُویچ و «شهرزاد» اثر نیکلای ریمسکی‌ کورساکُف را رهبری کند.
 
بعد از این کنسرت گرگیف و ارکستر سمفونیک مارینسکی تصمیم گرفتند جایگاه رهبری دایم میهمان ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی را به علی رهبری واگذار کنند.
 
علی رهبری آثار مهمترین آهنگساز قرن بیستم را در روسیه رهبری کرد
 
مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در نهایت تیر سال گذشته، علی رهبری را به عنوان رهبر دایم این اُپرا منصوب کرد، به پیشنهاد گرگیف مقرر شد در هر فصل هنری ۱۲ کنسرت مختلف برگزار شود و در آنها علاوه بر آهنگسازان غربی از بعضی آثار آهنگسازان شرقی نیز بهره گرفته شود.
 
علی رهبری در این مدت آثار بسیار زیادی را رهبری کرده است که مورد استقبال مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفته است.
 
در نخستین سالگرد دعوت گرگیف از علی ‌رهبری به مجموعه مارینسکی، کنسرت‌هایی برنامه‌ریزی شده است، این هنرمند ۲۹ اردیبهشت رهبری ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی را برعهده داشت که این برنامه نیز مانند تمام کنسرت‌هایش برای پخش در تلویزیون روسیه ضبط شده است.
 
علی رهبری پنجم خرداد با برنامه دیگری به روی صحنه خواهد رفت.
 
مجموعه مارینسکی با داشتن سه سالن اُپرا و چندین سالن کنسرت، بیش از ۴۰۰ نوازنده ارکستر و ۲۵۰ خواننده کُر بزرگترین مجموعه موسیقی جهان محسوب می‌شود.
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 13:23

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی رهبری بار دیگر در اُپرای مشهور مارینسکی روی صحنه رفت | موسیقی ما