برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیستمین آلبوم موسیقی‌دانِ جنوبی رونمایی شد
محسن شریفیان: این اثر بدون هیچ کمکِ دولتی منتشر شد
موسیقی ما- آلبوم موسیقی شمال بوشهر بیستمین اثر محسن شریفیان در آئینی همراه با تجلیل از نی‌جفتی‌نواز دیلمی بامصطفی ظرافت در روستای بینک شهرستان دیلم با حضور هنرمندان بوشهری رونمایی شد.
 
 
گردآورنده و پژوهشگر آلبوم موسیقی شمال بوشهر در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: «آلبوم موسیقی شمال بوشهر شامل ۱۶ قطعه با نام‌های  یار یار ۱ ،  سرتراشون ، آقای ابوذر، حالو حالو ۱ ، آی شیرین شیرین ،  حالو حالو ۲ ، ای یار مبارک بادا ، تیرمه، مجنون شدم ، جومه زرد ،  اشکله و درحونه ، یا لیل ،  سرور  ، سوارکاری ، چوبی ، یار یار ۲  و  خر یه گوش، ای دایه دایه  است.»
 
محسن شریفیان با بیان اینکه این آلبوم بیستمین اثر اوست که بدون هیچ کمکی از نهادهای دولتی رونمایی شده است، افزود: «نوازندگی ۱۶ قطعه آلبوم موسیقی شمال بوشهر با هنرمندی نی‌جفتی‌ نوازان زنده یاد بامصطفی ظرافت، میلاد خواجه‌گیری، محسن بوعلی، سید امیر محمدی مطلق، رحیم محمدپور و نوازندگی تمبک توسط نوازندگان ماشالله اکبری و وحید اژدری گردآوری شده است. در استان بوشهر سه روایت مختلف برای نی‌انبان، نی جفتی و موسیقی سازی وجود دارد که شامل کنگان و سیراف، بوشهر و شمال استان بوشهر است که موسیقی گناوه و دیلم عاریه‌های زیادی از موسیقی لری در خود دارد.»
 
شریفیان با اشاره به اینکه موسسه فرهنگی هنری ماهور حامی این اثر بوده، افزود: «در این بین حضور فعال نوازندگان شهرستان دیلم منجر شد تا آلبوم موسیقی شمال بوشهر با هنرمندی آنان رقم بخورد. قدیم الایام در شهرستان دیلم برای ساختن نی جفتی به جای نی از استخوان شهپر دال (گونه‌ای کرکس) استفاده و به آن نی خس می‌گفتند که ساز استاد بامصطفی (حسین) ظرافت از همین نوع بوده است. زنده یاد ظرافت پیشکسوت برجسته شهرستان دیلم در دوران حیات خود در نواختن نی‌جفتی بسیار هنرمندانه ظاهر شد و مایه مباهات است که هنرمندان جوان دیلمی نیز بخوبی مسیر هنری وی را تداوم بخشیده‌اند.»
 
مراسم رونمایی از آلبوم محسن شریفیان در روستای بینک از توابع شهرستان دیلم و در قلعه ای مشهور به هزاره صفوی با حضور گسترده هنرمندان استان و بلوکات لیراوی برگزار شد و از سوی همسر با مصطفی ظرافت و ایرج صغیری از پیشکسوتان تئاتر استان رونمایی شد و سه گروه محلی از شهرستان دیلم نیز به اجرای موسیقی محلی پرداختند و محسن شریفیان نیز در این مراسم بصورت ویژه موسیقی محلی  قطعه غبار را اجرا کرد.
 
در پایان این مراسم نیز تعدادی از خوانندگان مطرح بوشهری به نام های عیسی سلیمیان، امین فیروز پور، عبدالله مقاتلی، حیدری احمدی، محمد فرامرزی و خدر عزیز زاده به اجرای خیام خوانی پرداختند که مورد توجه حاضرین قرار گرفت. 
 
حسین ظرافت مشهور به بامصطفی از نوازندگان پیشکسوت و فقید نی‌جفتی استان بوشهر در شهرستان دیلم است که در زمینه نواختن نی‌جفتی تبحری خاص داشت با بیش از نیم قرن فعالیت در این عرصه هنری، خاطرات بسیار زیبا و ماندگاری از حضور در مراسم‌ شادی مردم برجای گذاشته است.
 
ظرافت متولد ۱۳۲۰ از  روستای بویرات شهرستان دیلم بوده است که پس از ۷۰ سال فعالیت در عرصه نواختن موسیقی بومی محلی و انتقال تجربیات و هنر خود به نسل جدید، ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس  از یک دوره بیماری در ۸۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 - 14:30

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن شریفیان: این اثر بدون هیچ کمکِ دولتی منتشر شد | موسیقی ما