برنامه یاد بعضی نفرات
 
جوابیه‌ی نوازندگان اخراجی به گفت‌وگوی مدیرعامل بنیاد رودکی با سایت «موسیقی ما»
ارکستر سمفونیک کشورها جای کشف استعداد نیست
موسیقی ما- ماجرای اخراج نوازندگانِ‌ ارکستر سمفونیک تهران در این روزها، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که جامعه‌ی موسیقی ایران با آن مواجه است؛ در همین زمینه «موسیقی ما» میزگردی با حضور تعدادی از نوازندگانِ ارکستر سمفونیک تهران برگزار کرد؛ از آن طرف با دکتر منوچهر صهبایی (رهبر ارکستر سمفونیک تهران) به گفت‌وگو نشست. اما گفت‌وگو با مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) تلاشی دیگر از طرفِ «موسیقی ما» برای روشن‌شدنِ تمامی جوانبِ این امر بوده است. بعد از انتشارِ این مصاحبه نوازندگان اخراجی ارکستر سمفونیک تهران، جوابیه‌ای برای گفت‌وگوی مدیرعامل بنیاد رودکی با این سایت ارسال کرده‌اند که ما بنابه اصولِ حرفه‌ای روزنامه‌نگاری آن را منتشر می‌کنیم. 

 در متنِ این جوابیه آمده است:
 
جناب آقای مهدی سالم
با سلام و احترام
از آن‌جا که چند روز پیش، مصاحبه‌ای از سوی شما با سایت «موسیقی ما»  منتشر شد، مواردی مورد بحث قرار گرفت که موجب تعجب اهل فن و دیگر خوانندگان شد و ذهن خواننده به این سو می‌رود که مشاورین جنابعالی عمداً یا سهواً، دانسته یا ندانسته مقصود نادرست و گمراهی دارند. از این رو، برآن شدیم تا به عنوان متخصصین این حرفه و هنر و کسانی که نزدیک به 20 سال در زمینه‌ی موسیقی در هنرستان و دانشگاه تحصیل کرده و تا بالاترین درجه هنری کشور یعنی ارکستر سمفونیک حضور داشته‌ایم، جناب عالی را همراهی کرده و مواردی را به نظر شما بزرگوار برسانیم.
 
1- در هیچ یک از ارکسترهای دنیا بر اساس جایگاه و صندلی حقوق پرداخت نمی‌شود، بلکه براساس سال‌های حضور آن نوازنده و سابقه و تجربه در ارکستر، حقوق دریافت می‌کنند. این تفکر اشتباه است که صندلی نوازندگان  مانند پرداخت هزینه بلیت صندلی و جایگاه مخاطب باشد. اعتراض نوازندگان بر اساس اصلِ نادرست این موضوع بوده است.

2- درباره انتخاب نوازندگان توسط رهبر ارکستر باید خاطرنشان کرد هر رهبری به خصوص رهبر مدعو، نمی‌تواند نوازنده‌ی ارکستر را انتخاب کند (زیرا نوازندگان ثابتِ ارکستر میزبان و رهبران مهمان هستند) و اتفاقاً این مورد بالعکس است و این رهبر ارکستر است که ابتدا به عنوان رهبر مهمان در یک کنسرت حضور خواهد داشت و از سوی نوازندگان و بعد نسبت به رضایت مخاطبین انتخاب می‌شود.

 برای مثال انتخاب رهبر از سوی نوازندگان ارکستر فیلارمونیک برلین نمونه‌ای در این مورد است.

3- مورد دیگری که قابل ذکر است، بررسی درباره امتحان ارکستر در تمام دنیاست، در هیچ ارکستری در دنیا بدنه‌ی اصلی ارکستر تغییر نمی‌کند، از آنجا که هر شهر در هر کشوری دارای چندین ارکستر مجلسی، سمفونیک، فیلارمونیک ، باله و اپراست، یک نوازنده‌ای از ارکستری به ارکستر دیگر بر اساس سلیقه یا درآمد بهتر تغییر مکان داده و شغل خود را از دست نمی‌دهد. همچنین نوازنده ای بعد از گذشت 30 سال حضور در ارکستر بازنشسته می‌شود. از این رو مدیران ارکستر برای تنها یک یا چند جایگاه مشخص و پُست خالی در ارکستر فراخوان امتحان منتشر می‌کنند.

در سومین عکسی که در این متن آمده است، فراخوان چند ارکستر حرفه‌ای دنیا برای جایگاه مشخص قابل مشاهده است.

4- بیان این موضوع که بنیاد رودکی به دنبال کشف استعداد است؛ در ذهن مخاطب تداعی کننده‌ی برنامه‌های استعداد یابی (تلنت شو) می‌شود، اما ارکستر سمفونیک کشورها جای کشف استعداد نیست؛ بلکه هر موزیسین باید راه دشوار تحصیل در این هنر را سپری کند و از هنرستان و کنسرواتوار موسیقی زیر نظر معلمین دلسوز و حرفه‌ای رشد کند و در دانشگاه ادامه تحصیل دهد و سپس با یک‌بار امتحان در برابر ژوری «تشکیل شده از نوازندگان همان ارکستر» به ارکستر راه پیدا کند و در کنار دیگر نوازندگان با تجربه پا در عرصه دنیای حرفه‌ای گذارد.

5- لطفا به سال حضور نوازندگان ارکستر شیکاگو و ارکستر فیلارمونیک برلین که از حرفه‌ای ترین ارکسترهای جهان هستند توجه کنید، آیا در کشوری مثل آلمان با جمعیت 84 میلیون یا آمریکا با جمعیت 340 میلیون نفر، استعدادهای دیگری وجود ندارد که راه به ارکسترهای مذکور یابند؟!

قطعاً دارند اما مدیران می‌دانند اصل ارکستر بر هم‌نوازی چند ساله‌ی نوازندگان کنار یکدیگر و تجربه ارکستر نوازی و آنسامبل و هارمونی بین نوازندگان است و بدنه اصلی ارکستر دارای ارزش خاصی است.
 
6- از آنجا که  اشاره به دریافت حقوق نوازندگان در دوران کرونا را نیز داشتید، باید به آگاهی شما بزرگوار برسانیم که همانطور که خود مطلع هستید، پایه حقوق نوازندگان بر اساس حقوق یک فرد متخصص در یک شغل و رشته نیست؛ بلکه پایین‌ترین پایه حقوق و بر اساس حقوق کارگری است و باید اشاره کرد در سال 1394 بنیاد رودکی حقوق و بیمه نوازندگان را به صورت کامل پرداخت نکرده است و این سال جزء سوابق کاری ایشان حساب نشده است!
 
و در کلام آخر خواهشمند است، مطلبی با عنوان (آزمون ارکستر در آلمان چگونه است) که مصاحبه‌ی نوازنده اصلی ارکستر و ساز تیمپانی یکی از حرفه‌ای ترین ارکسترهای آلمان ( ارکستر گِواندهاوس لایپزیگ) درباره شیوهء صحیح و قاعدهء آزمون ارکستر که در دنیا مرسوم است را بیان می‌کند، ملاحظه فرمائید. امید است هدف قلبی ما نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را درک کرده و بدانید این‌جانبان بعد از گذشت به  6 ماه تلاش برای بهبود وضعیت موجود، متاسفانه با تنگ‌نظری‌های مدیریت ارکستر روبه‌رو شدیم و بر خلاف نظر محترم بنیاد رودکی هیچ یک به دنبال شانتاژ خبری نبوده، بلکه فقط دلسوز و نگران وضع اسفبار حاضر ارکستر سمفونیک تهران هستیم. 
 
با سپاس            
                  
 
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1402 - 12:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر سمفونیک کشورها جای کشف استعداد نیست | موسیقی ما