پرونده ای برای آلبوم «جاده رویاها» - 2؛
تاثیر پذیریهایی که با واژه تقلید و کپی کاری، مترادف نیست
موسیقی ما – بابک ریاحیپور را باید جزو صریحترین موزیسینها و منتقدان موسیقی در کشور لقب داد. او که سابقه بلند بالایی را در موسیقی کشور دارد، سابقه همکاری با اکثر چهرههای موسیقی را داراست و چند اتفاق مهم در بازار موسیقی باعث شد سراغی از او بگیریم و گپی کوتاه با او بزنیم.
ریاحیپور درباره آلبوم جدید «سیروان خسروی» و برخی واکنشهای اهالی پاپ به این آلبوم در گفتگو با «موسیقی ما» گفت: «آلبوم سیروان از لحاظ موسیقیایی آلبوم خوب و قابل توجهی است و چیزی که من شنیدم، تنظیمهایی قوی و مدرن بود که به دلم نشست. ایرادات دوستان به این آلبوم را شنیده و خواندهام. خیلیها از زیادی غربی بودن ملودیها انتقاد کردهاند و من در پاسخ به آنها میگویم تنها چیزی که در این آلبوم فارسی است، کلام است. آنهایی هم که موزیک گوش کن حرفهای هستند، کاملا میفهمند که سیروان تاثیر پذیریاش را از چه کسانی داشته. رد پاهای مشخصی از «بیتی» و ts۲ در این آلبوم وجود دارد ولی این تاثیر پذیریها را هرگز نمیشود با واژه تقلید و کپی کاری، مترادف دانست. این تاثیر پذیری با خلاقیت خود سیروان توام شده و محصول نهایی آلبومی دلچسب از آب در آمده است. همین که سیروان مثل خیلیها سراغ ملودیهای ترک نرفته و از آنها کپی نکرده، جای شکرش باقی ست! این روش این روزها به شدت متداول شده و متاسفانه در حال آسیب زدن به موسیقی داخل کشور است.»
این نوازنده بیس درباره دلایل رواج پیدا کردن ملودیهای کاور در بین چهرههای سرشناس موسیقی نیز اعتقاد دارد: «بسیاری از خوانندهها و موزیسینها در ایران حال و حوصله خلاقیت ندارند و دلشان میخواهد زود به پول برسند. همین موضوع باعث میشود اوضاع به این شرایط در بیاید و سیل کاورها و موسیقی دزدیها در ایران و در آلبومهای پاپ سرازیر شود. به هر حال آنها از یک فرمول قوی تبعیت میکنند که جوابش را پس داده و میتوانند روی آن حساب باز کنند.»
ریاحیپور درباره آلبوم جدید «سیروان خسروی» و برخی واکنشهای اهالی پاپ به این آلبوم در گفتگو با «موسیقی ما» گفت: «آلبوم سیروان از لحاظ موسیقیایی آلبوم خوب و قابل توجهی است و چیزی که من شنیدم، تنظیمهایی قوی و مدرن بود که به دلم نشست. ایرادات دوستان به این آلبوم را شنیده و خواندهام. خیلیها از زیادی غربی بودن ملودیها انتقاد کردهاند و من در پاسخ به آنها میگویم تنها چیزی که در این آلبوم فارسی است، کلام است. آنهایی هم که موزیک گوش کن حرفهای هستند، کاملا میفهمند که سیروان تاثیر پذیریاش را از چه کسانی داشته. رد پاهای مشخصی از «بیتی» و ts۲ در این آلبوم وجود دارد ولی این تاثیر پذیریها را هرگز نمیشود با واژه تقلید و کپی کاری، مترادف دانست. این تاثیر پذیری با خلاقیت خود سیروان توام شده و محصول نهایی آلبومی دلچسب از آب در آمده است. همین که سیروان مثل خیلیها سراغ ملودیهای ترک نرفته و از آنها کپی نکرده، جای شکرش باقی ست! این روش این روزها به شدت متداول شده و متاسفانه در حال آسیب زدن به موسیقی داخل کشور است.»
این نوازنده بیس درباره دلایل رواج پیدا کردن ملودیهای کاور در بین چهرههای سرشناس موسیقی نیز اعتقاد دارد: «بسیاری از خوانندهها و موزیسینها در ایران حال و حوصله خلاقیت ندارند و دلشان میخواهد زود به پول برسند. همین موضوع باعث میشود اوضاع به این شرایط در بیاید و سیل کاورها و موسیقی دزدیها در ایران و در آلبومهای پاپ سرازیر شود. به هر حال آنها از یک فرمول قوی تبعیت میکنند که جوابش را پس داده و میتوانند روی آن حساب باز کنند.»
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1391 - 00:00
دیدگاهها
"همین که سیروان مثل خیلیها سراغ ملودیهای ترک نرفته و از آنها کپی نکرده، جای شکرش باقی ست!"
//////////////////////////////////////////////////////////
مرسی با این جمله خیلی کیف کردم(:
آقا دمت گرم به این میگن نقد منصفانه نه اون قبلیه هر کی چیزی از موسیقی سرش میشه میدونه سیروان کارشو بهتر از خیلی های دیگه که ادعاشونم میشه بلده بیخود انگ نچسبونین بهش که ما طرفداراش شاکی میشیم
من به تقلید و کپی کردن کارای سیروان اصلا اعتقاد ندارم.همیشه گفتم الانم میگم که خلاقیت سیروان تو هر کاری موج میزنه شاید الهام گرفته از سبک خاصی باشه ولی تقلید نیست.
آقای منتقد ملودی های ترکیه رو خیلی خوب اومدی....
آرزوی موفقیت برای سیروان و زانیار عزیز
آخه چرا حرف بی ربط میزنی جناب ریاحی
ناسلامتی شما موزیستین هستی کارهای Bt و تیسو اصلا سبکشون با کارهای این آقا فرق داره .
با سلام خدمت کاربران محترم رسانه مجازی موسیقی ما , تنها نقدی که میتوان به آلبوم سیروان خسروی گرفت طراحی کاور آلبوم هست که به نظر من کپی برداری شده از ایده های غربی میباشد ولی با این حال آقای قاضی زاده توانایی خود را به تصویر کشیده اند و بریم سراغ موسیقی , آلبوم از لحاظ ملودی و تنظیم چیزی کم نداشت ولی ای کاش آقای خسروی یک یا 2 ترک را به روش مرسوم ایرانی و شرقی میخواندند و اینکه روش کپی یا تنظیم دوباره ( کاور کردن موزیک ) بین ایرانیان مرسوم شده , به نظر من نوعی شکست میباشد , و اما نظرم در مورد گرفتن جواز : این اتفاقاتی که در موسیقی میافتد خوب نیست , یک هنرمند سال ها تلاش میکند که آلبومی در خور ایران و ایرانی تولید کند ولی مسئولان ما به آزار و اذیت هنرمندان آن ها را نا امید میکنند و انرژی هنرمندان نیز در این راه تلف میشود , چرا باید امثال سیروان , احسان خواجه امیری , احسان غیبی , مسعود سعیدی ها ماه ها یا شاید سال ها در پی جواز باشند , اینها فرصت سوزی میشود , در کل اگز انگیزه باشد اثر خوب هم هست
با تشکر فراوان - علیرضا درخشان
این تاثیر پذیری با خلاقیت خود سیروان توام شده و محصول نهایی آلبومی دلچسب از آب در آمده است.
ولی به نظر من سیروان اون سیروان نه نرو نبود...
نمیگم البومشون بدبود،نه اصلا،واقعاالبوم زیبا و شنیدنی منتشر کردن.
اما به نظر من 100%راضی کننده نبود...
مرسی از نقد خوبتون.
سیروان یه تحوله توی موسیقی ایران و بیشتر کسایی سبک سیروانو دوست دارن که مایلن موسیقی حرفه ای بشنون نه تکراری!
اما من ترجیح می دم سیروان کارای اکتیو آلبوم بعدیشو بیشتر کنه...مثل ساعت نه...یعنی نمی گم آلبوم بعدیش مثل ساعت نه باشه بلکه می گم نسبت آهنگ های اسلو و اکتیو مثل اون آلبوم باشه..وگرنه خیلی هم از سیروان ممنونم که دچار تکرار نشده و همیشه حرف تازه ای برای گفتن داره.با تشکر از موسیقی ما:-)
سیروان هیچوقت اهنگاش کاور نیست.همیشه از خلاقیت خودش تونسته استفاده کامل رو ببره.واسه همینم هست که اینقدر طرفدار داره.البته منتقدهای ما عادت کردند که هر البومی رو خرابش کنند.سیروان همیشه تو کارهاش اول بوده و هست و خواهد بود.
همه از هم دارن تقلید می کنند.. همه!! خود شما مگه نواختن گیتار باس رو از کسی تقلید نکردید؟ موسیقی سیروان هم تقلیدی از همون کسانی هست که خودتون نام بردید.
آقا کاری به سیروان و آلبومش ندارم فقط میخوام بدونم آقای ریاحی پور رو چه اساسی میگن استفاده از ملودی های غربی خوبه ولی ملودی های ترکی بده؟!!!
واقعا این قسمت حرفاشون خنده دار بود...چه ملودی غربی چه ترکی هردو تقلید از موسیقی بیگانه س دیگه بدو خوب نداره.البته هدف شما شاید تعریف از آلبوم سیروان بود!
نقد البوم جاده ی رویاها بسیار منطقی است اما البوم ساعت9 کمی بهتر از البوم جاده ی رویاها است و این البوم از اهنگ های ملایم و ارام استفاده شده و سبک البوم جاده ی رویاها نسبت به البوم ساعت 9 متفاوت است
نسبت به نقد قبلی نقد کارشناسانه تر و قابل قبول تری بود.
این کاملا طبیعیه که موزیکی که سیروان در طول این چند سال گوش داده روی ذهن موسیقیایی اون تاثیر بذاره و این ها طبیعتا روی کارهای خودش هم جلوه پیدا میکنه.به یاد داشته باشید که این راجع به یه موزیسین کاملا طبیعیه.اما اینکه مثلا بیاد و کل ملودی یک آهنگ رو از یه اثر دیگه عینا کپی برداری کنه محاله.خود سیروان هم بارها توی مصاحبه ها راجع به این موضوع صحبت کرده.
__________________________
از همه اینا گذشته
به قول یه نفر حالا مونده تا شما سیروانو بشناسید ...
موافقم فرق داره
وای به حال موسیقی که منتقداشم هنوز نمیتونن سبک هارو از هم تشخیص بدن..جناب منتقد اخه کارهای Bt و Tiesto چه ربطی به این استایل داشت..من نمیدونم چرا هر کس فکر میکنه از قدیم خوب ساز زده الان میتونه منتقد باشه نسبت به این سبک و مدرن بودن اون.متاسف شدم واقعا
من سیروان رو واسه کارهای راکش دوست داشتم ولیپیشنهد کلا از راک کشیده بیرون...ملودی ها هم تو این آلبوم خیلی محافظه کارانه و غیر اخساسی هستن ...
پیشنهاد میکنم از دوستای نزدیکشون (باباک جهانبخش و محسن یگانه ) هم ملودی بگیرن
افزودن یک دیدگاه جدید