برنامه یاد بعضی نفرات
 
منزلت مزار هنرمندان متوفی
گزارش تاسف‌برانگیز نویسنده وبلاگ بیداد از مزار برزگان موسیقی ایران؛
منزلت مزار هنرمندان متوفی
موسیقی ما - در ایام عید باستانی نوروز امسال ، فرصتی دست داد تا به امامزاده طاهر کرج، برای دیدار از مزار استاد غلامحسین بنان بروم . قبل از عزیمت فکر میکردم فقط استاد بنان در این مکان دفن شده است . بسیار ولع داشتم از بارگاه و مکان ارزشمندی که استاد در آنجا ارمیده است دیدن کنم .غافل از اینکه اصلا چنین مکانی وجود ندارد. نمیدانستم استاد کجا دفن شده است.

به دنبال شخصی بودم تا آدرس مزار را از او بپرسم که چشمم به مردی افتاد که جارو به دست در حال گشت و گذار بود و متوجه شدم وی در این مکان فعالیت می کند . خودم را به او رساندم و محل را از او سوال کردم. به من گفت دنبال من بیا. به دنبالش رفتم. در مدت چند ثانیه ای که تا محل رسیدیم حالتی بسیار دگرگون داشتم. از یک سو خوشحال بودم از اینکه بر سر مزار شخص بلند مرتبه ای حاضر می شوم که در هنر و فرهنگ و موسیقی ایران تاثیر شگرفی داشته و از سویی مایل بودم که ببینم برای استاد چه ارزش و اهمیتی قائل شده اند که به یکباره خشکم زد. محلی را که آن شخص به من نشان داد برای یک فرد عادی هم مناسب نبود . وی تلی از خاک را به من نشان داد که کمی آب روی آن ریخته و بالای قبر، روی یک بلوک سیمانی با گچ، عبارت "استاد بنان" را نوشته بودند که دقایقی بعد یکی از بستگان آن را پررنگ تر کرد تا در عکس بهتر دیده شود.

باورم نمی شد که اینجا محل دفن یکی از برترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران باشد . با تاسف و تعجب بسیار به آن شخص گفتم : اینجا واقعا محل قبر استاد بنان است؟ پس سنگ قبرش کو؟ پس بارگاهش کو؟ چرا مثل بقیه افراد دفن شده است و تفاوتی با سایرین ندارد؟ نکند اشتباه می کنی؟ وی به سرعت گفت: نه!...سنگ قبر استاد را برداشته اند و قرار است یکی درست کنند و به جایش بگذارند. نگاه کردم و دیدم کل سنگ قبرهای محوطه مجاور استاد بنان را تخریب کرده اند و ظاهرا قرار است همگی تعویض شود. گفتم: استاد بنان سالهاست از دنیا رفته است و چرا تا الان برای او بنای محترمانه و ارزشمندی تهیه نکرده اند که الان بعد از گذشت بیست و چند سال تازه باید برای او سنگ قبر تهیه کنند؟ آن شخص گفت : ایرادی ندارد که؟ قرار است تهیه کنند.

اینکه مشکلی نیست. گفتم: آخر.... گفت : در این محل بیش از چهل تن از هنرمندان پرآوازه دفن هستند. معلوم است علاقمند هستی، بیا تا بقیه را هم به تو نشان بدهم. مرا بر سر مزار بانو عصمت باقر پور(دلکش)، استاد حسین قوامی، استاد مرتض حنانه، آغاسی و ... برد . از وضعیت اسفباری که این مزارها داشتم تاسف خوردم. نه تنها بین استاد بزرگ موسیقی ملی ما،حسین قوامی و فرد بغل دستی اش تفاوتی نبود ، بلکه مزار بسیاری از افراد معمولی اطراف، بهتر و شایسته تر از ایشان بود . باز هم به آن شخص به حالت اعتراض از وضعیت این قبور گفتم . آن شخص به من گفت : "سعی کن از این حرفها نزنی.... بیا فاتحه ای بخوان و برو" در این زمان به این افراد اهمیت داده نمی شود. و ادامه داد: مدتی پیش یک نفر از مزار فردین سوالی کرد . او را با ضرب و شتم بردند. شما هم بهتر است "فقط خدا رحمت کند" بگویی و بروی و از من درخواست عیدی کرد. به پاس زحماتش عیدی به او دادم و برگشتم بر سر مزار قبور.

تصاویری از محل قبرها گرفته ام که در انتهای پست می بینید. به هیچ وجه فکر نمی کردم منزلت مزار هنرمندان طراز اول موسیقی کشورمان در این سطح نازل باشد. شاید من به سبب علاقه به موسیقی، میخواهم که برای هنرمندان این عرصه شان والایی در نظر بگیرند ولی رادیو فرهنگ هم در یکی از برنامه های چند روز گذشته گفت در میدان حسن آباد تهران به علت عدم توجه و سهل انگاری مسئولین قبر استاد کلهر، خوشنویس بلند آوازه و صاحب سبک نیز مخدوش و گم شده است و نشاني از او نيست.

باید معتقد باشیم برای هنرمندان همه عرصه ها باید جایگاه والایی در نظر بگیریم. چه در زنده بودنشان و چه در وفاتشان. تا وقتی که خود ما ارزش و منزلت هنرمندان و دانشمندان بزرگ کشورمان را نادیده بگیریم، کشورهای فرصت طلبی همچون تاجیکستان، افغانستان، ترکیه و حتی عربستان همه مایملک فرهنگی و علمی ما را از آن خود خواهند دانست. چندی پیش در خبرها خواندیم که در کتب مدرسه کشور عربستان، ابوعلی سینا، دانشمند آن کشور معرفی شده است. فارابی و مولوی و ناصر خسرو و بقیه نیز توسط کشورهای دیگر تجلیل میشوند و بخاطر اهمال کاریهای ما، هنرمندان واقعی این مرزو بوم برای همه افراد جامعه ناشناخته مانده اند.
منبع: 
وبلاگ بیداد
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردین 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

خدای من! واقعاً این محلّ دفن استاد بنانه؟!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

من شنیده بودم محل دفن حضرت استاد عبادی هم همینجاست.
نمی دونم چی باید بگم!
کار از حسرت و افسوس گذشته.حتی شاگردان این استادان هم یادی ازشون نمی کنن.اینهمه شاگردی که اینها تربیت کردند...
دریغا! وا حسرتا! که چه بودیم و چه شدیم!!

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

این از مزار استاد بنان
پس وای به حال .....................!!!!!!!!!!!!!!
MAS

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

اصلاً باورم نیشه ! :O:O:O:O
دریغ از یک سنگ قبر .....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

چرا تا الآن خبری نبوده؟

بعد از 20 و چند سال کسی سراغ این قبر نرفته؟چرا از اهالی و بزرگان موسیقی سنتی در این مدت کسی حرفی نزده؟آیا یکی از اساتیدی که صدای چه چه زدنشان در کنسرت های خارج از کشور گوش فلک را کر کرده نمی توانسته یک سنگ قبر خشک و خالی برای این مزار تهیه کند؟مادامی که خودتان در حق خودتان بد می کنید از دیگران هیچ انتظاری نیست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

ای وایییییییییییییییی!!!! نه!!! یه کاری کنین تورو خدا!!!....تو تلویزیون مطرح کنین تورو خدا.....چقدر توهین....چقدر ؟!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

سلام به وب سایت ماهم سربزنید

سه شنبه 10 دی 1392 - 21:23

خوشبختانه با تلاش خانم پری بنان همسراستاد بنان الان مزار استاد به مانند قبل صاحب سنگ مزار است

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود منزلت مزار هنرمندان متوفی | موسیقی ما