برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه ماه محرم؛
آلبوم "پیشخوانی در تعزیه" منتشر شد
آلبوم موسیقایی "پیشخوانی در تعزیه" مجموعه‌ای از 33 نوع از پیشخوانی‌های فراموش شده ایران در قالب پنج آلبوم مجزا از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری در این اثر برگرفته از مطالب بزرگانی چون روح‌الله خالقی، صبا، بیضایی، شهیدی، سپانلو، اخوت، بدیع‌زاده و بوذری است که آشنایی کامل به فرهنگ تعزیه داشته‌اند و بخشی کوتاهی از مطالب نوشتاری ای بزرگان در کتابچه آلبوم آمده است.

در این آلبوم به گردآوری دکتر اردشیر صالح‌پور آمده است: برخی از این پیشخوانی‌ها نمونه‌هایی تطبیقی مشهوری داشته که در سالیان اخیر از سوی خوانندگان موسیقی ایرانی در قالبی دیگر ارائه شده که به این شباهت‌ها و نمونه سازی‌ها استناد شده است و در نهایت غنای ارزشمند تعزیه را به‌عنوان میراث فرهنگی و تجلیگاه ذوق و قریحه و اعتقادات ایرانیان در این زمینه ابراز می‌دارد.

رضا مهدوی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در مورد مجموعه پنج جلدی آلبوم «پیشخوانی در تعزیه» گفت: اثر مذکور روایتی پژوهشی است در نغمات آوازی شبیه‌‌خوانی در کنار دیگر فعالیت‌های پژوهشی و ساختاری با مبانی فرهنگ شنیداری مذهبی که به همت دکتر اردشیر صالح‌پورگرد‌آوی شده است.

وی افزود: این نغمات را حاملان فرهنگ عاشورایی از مناطق مختلف ضبط کرده و به صورت پژوهشی ارائه کرده‌اند و این اثر برای مداحان اهل بیت می تواند نمونه‌ای خوب و البته کاربردی است.

خوانندگان این مجموعه آلبوم رضا حیدری، مرتضی صفاریان، محمود معینی، احمد عزیزی، مجتبی حیدری، قاسم تسبیحی و مهدی طائفی هستند و عباس حیدری (شیپور) و حمید گرگانی (طبل ریز) را در این اثر نواخته‌اند. ضبط این بخش نیز در استودیو مرکز موسیقی حوزه هنری (پژواک) ضبط و تدوین شده است.
منبع: 
برنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم "پیشخوانی در تعزیه" منتشر شد | موسیقی ما