گفتوگوی مفصلی با روزبه نعمت اللهی:
به جنگ موسیقی زیر زمینی آمدهام
موسیقی ما - نگار حسینی: روزبه نعمتاللهی خواننده موسیقی پاپ دانشآموخته دانشکده موسیقی است. او در یک خانواده اهل موسیقی به دنیا آمد و همین مسئله با عث شد که موسیقی را از راه سالم و درستش فرابگیرد. او سبک خاصی را در موسیقی پاپ ایجاد کرده که بسیاری آن را ویژه خود او میدانند.لحن حماسی و انتخاب اشعار کلاسیک در موسیقی پاپ از او یک خواننده متفاوت ساخته است او از شرایط کنونی حاکم در موسیقی بسیار گلهمند است و معتقد است فضای مسموم کنونی مانع رشد موسیقی سالم میشود. او میگوید من به جنگ موسیقی زیرزمینی آمدهام و مطمئن هستم که میتوانم در این جنگ برنده شوم. او تاکنون سه آلبوم را روانه بازار کرده است که هر سه با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
بالاخره تلویزیون هم یکسری فیلترهایی دارد و بر اساس آن خوانندگانش را انتخاب میکند. من هم قبول دارم اینکه حتی قطعه شما به طور نصف و نیمه پخش شود بهتر از آن است که اصلاً پخش نشود. با اینکه صدا و سیما در طول این سالها تلاش زیادی برای ارتقای سطح موسیقی انجام داده اما من حس میکنم آن طور که باید حق مطلب در مورد موسیقی ادا نشده است.
از طرفی پیشرفت تکنولوژی به گونهای بوده که برای مردم دسترسی به موسیقی در کل دنیا در کمتر از چند دقیقه و حتی ثانیه است و شاید به همین خاطر است که در این بازار پرهیاهو و شلوغ تنها کارهایی شنیده میشود که یا «آنی» در آن وجود داشته باشد یا اینکه یک چیز غیر عادی و هیجان انگیز برخلاف شرایط موجود باشد. دیگر هنرها مانند فیلم و سریال هم تابع همین شرایط هستند اما این مسئله دلیل نمیشود که هنرمند صرفاً به دنبال هنر مصرفی و سطحی برود، ما در همین جامعه هنرمندان بزرگی در عرصه موسیقی مانند استاد ناظری، علیزاده و مشکاتیان داریم که برای این موسیقی از جان مایه گذاشتند. در موسیقی پاپ هم بزرگانی مانند اصفهانی، عصار و فرمان فتحعلیان هستند عزیزانی که تمام تلاششان را به کار بستهاند که موسیقی سالم را تولید کنند اما متأسفانه موسیقی ما همچنان در مسیر سراشیبی قرار گرفته است.
اما متأسفانه این جشنواره هرگز برگزار نشد و من در نهایت مجبور شدم که این آلبوم را به بازار ارائه دهم.
- نمیدانم شما را باید در لیست خوانندگانی که اهل ریسک هستند و حاضرند برای آنکه صاحب سبک باشند دست به هر کاری بزنند، قرار داد یا در صف خوانندگانی که صرفاً به دنبال دیده شدن از طریق خاص نمایی و متفاوت بودن هستند؟
- به امضای خودتان! یعنی فکر میکنید شما در موسیقی یک سبک جدید راه انداختید که تا به حال نظیر آن نبوده است؟
- البته اتفاقی که این روزها کمتر در موسیقی به ویژه موسیقی پاپ میافتد، اکثر خوانندهها دنبالهرو یک سبک و لحن تکراری هستند و کمتر پیش میآید که بخواهند از خودشان ایده و خلاقیتی خرج کنند.
- شما جزو خوانندگانی محسوب میشوید که بین زمان انتشار آلبومهایتان فاصله زیادی میاندازید. در این مسئله عمدی وجود دارد؟
- لحن خواندن شما به گونهای حماسی است، هرچند که بعضی این نوع سبک را دور از فضای موسیقی کنونی میدانند اما ظاهراً همین لحن برگ برندهای برای شما محسوب میشد که در یک مدت زمان کوتاه بتوانید خودتان را در میان مردم معرفی کنید و به محبوبیت برسید؟
- از حرفهایتان پیداست فردی هستید که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید چراکه در شرایط کنونی فضای موسیقی به گونهای است که نوع سلیقه مردم کاملاً تغییر کرده است و آنها به نوعی به گوش دادن موسیقی دمدستی عادت کردند با این شرایط نمیترسید که آلبومتان اصلاً شنیده نشود و مخاطب آن را پس بزند؟
- حرفهایتان کمی جنبه ایدهآلیستی دارد، درست است که شما بعد از انتشار آلبومهایتان مخاطبان زیادی را به خود جذب کردهاید، اما خب به همان نسبت هواداران موسیقی زیرزمینی هم بر تعدادشان افزوده شده است؟
- این روحیه مبارزهجویانه، با اینکه ستودنی است اما کمی رؤیاپردازانه به نظر میرسد به نظر من ترازوی بین موسیقی مجاز و غیرمجاز اصلاً با هم برابر نیست که بخواهد قابل رقابت باشد اما ظاهراً شما سیل انبوه مخاطبان زیرزمینی را نشانه گرفتهاید؟
- موسیقی بیمحتوا، کلیشهای تقلیدی، موزیک سطح پایین، صداهای غیراستاندارد این حرفهایی است که ما بارها و بارها از جانب منتقدان به این سبک موسیقی زیرزمینی شنیدهایم اما سؤال اینجاست که با وجود همه این انتقادها و ایرادها چرا برخی مردم همچنان اصرار به گوش دادن این سبک کارها دارند؟
- شما جزو خوانندگانی هستید که شانس این را داشتید که صدایتان بارها و بارها از طریق تلویزیون و رادیو پخش شود، امتیازی که معمولاً نصیب کمتر خوانندهای میشود، چرا که معمولاً حضور در تلویزیون به شهرت و محبوبیت یک خواننده کمک خواهد کرد.
بالاخره تلویزیون هم یکسری فیلترهایی دارد و بر اساس آن خوانندگانش را انتخاب میکند. من هم قبول دارم اینکه حتی قطعه شما به طور نصف و نیمه پخش شود بهتر از آن است که اصلاً پخش نشود. با اینکه صدا و سیما در طول این سالها تلاش زیادی برای ارتقای سطح موسیقی انجام داده اما من حس میکنم آن طور که باید حق مطلب در مورد موسیقی ادا نشده است.
- تا به حال سه آلبوم «سرزمین مادری» «هفته عاشقی» و «عمو زنجیر باف» از شما منتشر شده است هر سه آلبوم با اینکه به لحاظ بافت و ساختاری با یکدیگر متفاوت بودهاند اما ظاهراً توانستهاند مخاطبان شما را راضی نگه دارند این در حالی است که متأسفانه شرایط موسیقی در ایران به گونهای است که معمولاً خوانندهها در آلبومهای دوم و سوم خود دچار افت میشوند؟
از طرفی پیشرفت تکنولوژی به گونهای بوده که برای مردم دسترسی به موسیقی در کل دنیا در کمتر از چند دقیقه و حتی ثانیه است و شاید به همین خاطر است که در این بازار پرهیاهو و شلوغ تنها کارهایی شنیده میشود که یا «آنی» در آن وجود داشته باشد یا اینکه یک چیز غیر عادی و هیجان انگیز برخلاف شرایط موجود باشد. دیگر هنرها مانند فیلم و سریال هم تابع همین شرایط هستند اما این مسئله دلیل نمیشود که هنرمند صرفاً به دنبال هنر مصرفی و سطحی برود، ما در همین جامعه هنرمندان بزرگی در عرصه موسیقی مانند استاد ناظری، علیزاده و مشکاتیان داریم که برای این موسیقی از جان مایه گذاشتند. در موسیقی پاپ هم بزرگانی مانند اصفهانی، عصار و فرمان فتحعلیان هستند عزیزانی که تمام تلاششان را به کار بستهاند که موسیقی سالم را تولید کنند اما متأسفانه موسیقی ما همچنان در مسیر سراشیبی قرار گرفته است.
- این حرفها درست، اما شما راهکار را در چه میدانید برای آنکه موسیقیای که تولید میشود مردم بشنوند و در عین حال سالم باشد چه باید کرد؟
- اما من به یاد دارم حتی زمانهایی که استاد نوری مسئولیت این کار را بر عهده داشتند باز هم انتقاداتی بیان میشد؟
- داشتید در مورد راهکارهای جذب مخاطبان به موسیقی پاپ صحبت میکردید.
- در ادبیات شما ما بارها و بارها لغت موسیقی فاخر را شنیدهایم، تعریف شما از موسیقی فاخر چیست؟
- شما جزو خوانندههایی هستید که به کلام و شعر در آهنگهایتان بسیار اهمیت میدهید و معمولاً بار آلبومتان روی کلام آن است.
- برای من جالب است که شما در موسیقی پاپ برای اولین بار به سراغ ادبیات کلاسیک رفتید، تا پیش از این، از این ادبیات تنها در موسیقی سنتی استفاده میشد، چه شد که اصلاً به ذهنتان رسید که این دو را با هم تلفیق کنید؟
- شما در اکثر قطعاتتان لحنی کاملاً حماسی به نوع اجرا و موزیکتان میدهید، فکر نمیکنید این لحن ممکن است در دراز مدت اثرگذاریاش کم و برای مخاطب عادی شود؟
- آلبوم «عمو زنجیر باف» در واقع آلبوم دوم شما محسوب میشود اما این آلبوم به عنوان آلبوم سومتان روانه بازار شد و شما «هفته عاشقی» را زودتر از این آلبوم منتشر کردید برای این کار دلیل خاصی داشتید؟
اما متأسفانه این جشنواره هرگز برگزار نشد و من در نهایت مجبور شدم که این آلبوم را به بازار ارائه دهم.
- برخی از خوانندگانی که آثار قابل تأملی را در موسیقی ارائه میدهند معمولاً از وضع شرکتهای سرمایهگذار و پخش گلهمند هستند از این حیث شما را هم میتوان در این دستهبندی قرار داد؟!
منبع:
روزنامه جوان
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1389 - 00:00
دیدگاهها
ziad ham sedash male khodesh nis ,yekhorde booye alireza assar too sedash hastaa....
دنکیشوت جان ! امیدوارم در جنگ پیروز شوی.
کسی که موسیقی زیرزمینی را جدا از مردم بداند کوتاه فکر میکند
استاد محمد نوری و همفکرانش با فیلتر گذاری بیشترین کمک را برای به وجود آوردن موسیقی زیرزمینی کردند. از این بابت از ایشان باید متشکر بود. اگر همین امروز موسیقی زیرزمینی خفه شود باز به شمار مخاطب تو افزوده نخواهد شد، دنکیشوت جان!
از صدا و خوندنش خوشم میاد
به نظر می رسه که از دید ایشون، موسیقی زیرزمینی کلّاً ضعیفه..امّا باید بگم که در موسیقی زیرزمینی فعلی، کسانی هستند که از شما بسیار با سوادتر، با ذوق تر و خلّاق ترند..
اگر شما می خواین با این عزیزان بجنگید، من هم با شما می جنگم! چون از اون دسته افرادی به نظر می رسید که هدفشون ارایه ی موسیقی یکنواخت و بی روحه..
من حامی کسانی هستم که موسیقی پر محتوا رو در قالب شکلی بدیع و خلّاقانه ارایه بدن، نه صورتی کلیشه ای و غیر ماندگار..
تنها حرف خوبش این بود که گفت اگر کسی به راهی که میرود، اعتماد و اعتقاد داشته باشد موفقیت در انتظارش است وگرنه بقیه حرفاش به درد خودش میخوره و بهتره اصلا خوانندگی رو کنار بذاره چون استعداد خوانندگی رو نداره و بهتره به جای جنگ با موسیقی زیرزمینی به جنگ با خودش بپردازه و از موسیقی خداحافظی کنه.
با سلام. شما که از وضع زیر زمینی های عزیز خبری نداری ما نه اسپانسر داریم و نه...... وقتی هم کار میکنیم یه چیز معنی دار و پر مفهوم میدیم و به شما هیچ اسیب نمیزنیم و ما موسیقی رو خراب نمکنیم این ماییم که درست میکینیم.
افزودن یک دیدگاه جدید