واکنشها ادامه دارد؛
باز خوانی نظر برخی از مراجع تقليد درباره حرمت موسيقي
موسیقی ما - اظهارات يکي از مسوولان كشور دربارهي موسيقي، واکنش آيتاللهالعظمي مکارم شيرازي را درپي داشت و اين مرجع تقليد از اين گونه اظهار نظرهاي به تعبير وي غيرمسوولانه، به شدت انتقاد کرد. در اين راستا نظرات فقهي برخي از مراجع عظام تقليد دربارهي حرمت موسيقي به شرح زير اعلام شده است:
پاسخ: هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىكند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.
سؤال: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
پاسخ: موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهايى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور كرده و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
پاسخ: اگرمناسب لهو ولعب باشد جايز نيست.
سؤال: نظر حضرتعالى درمورد گوش دادن به موسيقى هاى اصيل سنتى چيست؟
پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو و لعب (مجالس عياشى وخوشگذرانى) باشد جايز نيست.
پاسخ: استماع موسيقي که با آلات لهو مثل تار و پيانو و سنتور نواخته ميشود، در صورتيکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد بنابر احتياط واجب جايز نيست، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته ميشود، در صورتيکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جايز نيست.
پاسخ: استفاده و خريد و فروش و ساختن و تعليم و تعلم آنها حرام و خانه ها و مؤسساتي که براي اجراء اين برنامهها تأسيس ميشود همه خانه فساد است و پولي که از اين راه کسب ميشود و اشتغال در اين مراکز همه حرام است و هيئتهاي آنها بايد شکسته شود و هر کس که آن را بشکند ضامن نيست.
سؤال: مباني فقهي حليت و حرمت انواع موسيقي و کيفيت تعيين مصداق موسيقي و مطرب چيست؟
پاسخ: مباني حليت و حرمت آيات شريفه قرآن و روايات ائمه معصومين (ع) است و مصداق موسيقي را خود عرف تشخيص مي دهد و از کثرت وضوح، توضيح دادن آن باعث ابهام ميشود.
پاسخ: کليه صداها و آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. و يادگيري قسم حرام موسيقي به هر غرض و نيتي باشد حرام است ولي قسم ديگر آن اشکالي ندارد.
اين نظرات فقهي مراجع عظام از سوي مركز خبر حوزهي علميه قم منتشر شده است.
- آيتالله العظمي خامنهاي
پاسخ: هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىكند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.
سؤال: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
پاسخ: موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهايى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور كرده و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
- آيتالله العظمي سيستاني
پاسخ: اگرمناسب لهو ولعب باشد جايز نيست.
سؤال: نظر حضرتعالى درمورد گوش دادن به موسيقى هاى اصيل سنتى چيست؟
پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو و لعب (مجالس عياشى وخوشگذرانى) باشد جايز نيست.
- آيتاللهالعظمي وحيد خراساني
پاسخ: استماع موسيقي که با آلات لهو مثل تار و پيانو و سنتور نواخته ميشود، در صورتيکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد بنابر احتياط واجب جايز نيست، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته ميشود، در صورتيکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جايز نيست.
- آيتاللهالعظمي صافي گلپايگاني
پاسخ: استفاده و خريد و فروش و ساختن و تعليم و تعلم آنها حرام و خانه ها و مؤسساتي که براي اجراء اين برنامهها تأسيس ميشود همه خانه فساد است و پولي که از اين راه کسب ميشود و اشتغال در اين مراکز همه حرام است و هيئتهاي آنها بايد شکسته شود و هر کس که آن را بشکند ضامن نيست.
سؤال: مباني فقهي حليت و حرمت انواع موسيقي و کيفيت تعيين مصداق موسيقي و مطرب چيست؟
پاسخ: مباني حليت و حرمت آيات شريفه قرآن و روايات ائمه معصومين (ع) است و مصداق موسيقي را خود عرف تشخيص مي دهد و از کثرت وضوح، توضيح دادن آن باعث ابهام ميشود.
- آيتالله العظمي مکارمشيرازي
پاسخ: کليه صداها و آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. و يادگيري قسم حرام موسيقي به هر غرض و نيتي باشد حرام است ولي قسم ديگر آن اشکالي ندارد.
اين نظرات فقهي مراجع عظام از سوي مركز خبر حوزهي علميه قم منتشر شده است.
منبع:
آتی نیوز
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1389 - 00:00
دیدگاهها
با سلام
با در نظر گرفتن نظر آقایان مراجع معلوم می شود خود مراجع هم نمی دانند موسیقی حلال چه شرایطی دارد و موسیقی حرام چه شرایطی والا اینقدر از جا و مکان اجرای موسیقی حرف نمی زدند . موضوع موسیقی شده غوز بالا غوز جمهوری اسلامی ایران . آخرش ما نفهمیدیم موسیقی خوبه یا بده . البته ما در این نفهمی تنها نیستم بلکه صدا و سیما و حوزه ی علمیه و . . . هم با ما شریکند .
الله اعلم یالصواب !
مرسی ولی کاش نظر آیت الله بهجت رو هم میذاشتید
دستتون درد نکنه
واقعا مطلب آموزنده ای بود
اخه کی نظر شما رو قبول داره شما بهتره در موسیقی دخالت نکنید و به کار خودتون که همانا..........بپردارید.موسیقی ما تایید کن لطفا.
منطقی ترین حکمی که راجع به موسیقی خوندم برای آقای صانعی بود
زاهدا گر که من خراباتی و مستم به تو چه ساغر و بادهو بط بر سر دستم به تو چه تو اگر گوشهی محراب نشستی صنمی گفت چرا من اگر گوشهی میخانه نشستم به تو چه اتش دوزخ اگر قصد تو را مانع کند تو که خشکی چه به من من که تر هستم به تو چه!!!
افزودن یک دیدگاه جدید