برنامه یاد بعضی نفرات
 
طریقت: چهاربرابر درآمد کنسرت هزینه کرده‌ایم
در نشست خبری کنسرت گروه طریقت مطرح شد
طریقت: چهاربرابر درآمد کنسرت هزینه کرده‌ایم
موسیقی ما - کنسرت گروه موسیقی طریقت با عنوان ˝من اینجا ریشه در خاکم˝ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. ر این نشست علی طریقت سرپرست گروه طریقت و نوازنده سه‌تار و رسا اظهار کرد: آخرین کنسرتی که گروه طریقت برگزار کرد، به سال ۱۳۸۴ بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون به خاطر مسائلی که در آن کنسرت پیش آمد رغبتی برای اجرای کنسرت نداشتیم.

وی ادامه داد گروه طریقت از سال ۷۴ تشکیل شده است و تا سال ۸۴ کنسرت‌های زیادی برگزار کرد اما مشکلاتی که سبب اذیت ما شد، تصمیم گرفتیم تا این زمان کنسرتی برگزار نکنیم. البته فعالیت‌ها ما متوقف نشد. آلبوم «جام الست» با صدای حسام‌الدین سراج و تالیف چند کتاب در زمینه سازهای کوبه‌ای، از جمله فعالیت‌های ما در این دوره بود. همچنین در حال ضبط آلبومی با ساز سه‌تار و سازهای کوبه‌ای هستیم که به‌زودی منتشر می‌شود.

علی طریقت درباره وقفه شش ساله برگزاری کنسرت توسط این گروه بیان کرد: دلایل این امر، دیگر تبدیل به کلیشه شده است چرا که همه هنرمندان درگیر آن هستند. پس بهتر است چیزی درباره آن عنوان نشود. موسیقی ما همواره در حال آزمون و خطا بوده و موانعی بر سر راه فعالیت هنرمندان وجود داشته است. با این حال هنرمندان موسیقی آهسته و پیوسته راه خود را ادامه داده‌اند.

سرپرست گروه طریقت درباره برنامه این کنسرت عنوان کرد: این کنسرت در فضای شور و متعلقات آنکه بیشتر آواز دشتی است، اجرا خواهد شد. در این کنسرت چهار تصنیف از جمله «مرا عاشق» از ساخته‌های مرحوم پرویز مشکاتیان به مناسبت زادروز این آهنگساز با تنظیمی جدید اجرا خواهیم کرد. همچنین قطعه‌ای قدیمی از ساخته استاد مرتضی محجوبی نیز اجرا خواهد شد. در این کنسرت اشعاری از سایه، مشیری، ابوسعید و مولانا با صدای فاضل جمشیدی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این گروه ۱۶نفره، یکی از گروه‌های بزرگ در موسیقی ایرانی است، افزود: این کنسرت به مدت ۱۲۰ دقیقه و بدون وقفه اجرا خواهد شد و از آنجا که فضایی نو و جذاب در موسیقی ایرانی ارائه می‌شود، مخاطب به خاطر طولانی بودن زمان اجرا، دچار خستگی نخواهد شد.

طریقت همچنین درباره ساخت سازهای ابداعی توسط این گروه گفت: ساز نوبانگ، سازی کوبه‌ای است که توسط امیرحسین طریقت اجرا می‌شود. از این ساز ۷ نوع صدای مختلف خارج می‌شود که نخستین بار در کنسرت نیاوران از آن استفاده شد. همچنین ساز «رسا» برای نخستین بار در کنسرت امسال ما اجرا خواهد شد. این ساز صدایی بین سه‌تار و عود دارد که طراحی آن برعهده من بود و رضا ناظمی آن را ساخته است.

سرپرست گروه طریقت به مشکلات برگزاری کنسرت در ایران اشاره و ابراز کرد: به عنوان مثال در کنسرت آینده‌مان قرار بود که ضبط تصویری حرفه‌ای از آن داشته باشیم اما بابت هر دوربین از ما مبلغ ۵/۲ میلیون تومان طلب کردند و از آنجا که توانایی پرداخت آن را نداشتیم از این کار صرف نظر کردیم. البته تاکنون مبلغ حاصل از فروش بلیت‌های این کنسرت نزدیک به یک چهارم هزینه‌ای است که برای برگزاری آن خرج کرده‌ایم. طراحی لباس گروه به گونه‌ای است که مخاطب علاوه بر جذابیت موسیقی، از جذابیت بصری نیز برخوردار خواهد شد.

وی درباره ویژگی‌های موسیقی این کنسرت بیان کرد: تنظیم قطعات این کنسرت به صورت چندخطی صورت گرفته و از موسیقی تک‌صدایی پرهیز شده است. به عنوان مثال در گروه ما سه نوازنده کمانچه حضور دارند که شبیه به هم نخواهند نواخت.

سرپرست گروه طریقت قیمت بلیت‌های این کنسرت را ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ هزار تومان اعلام کرد که ۹۰ درصد آن به فروش رفته است. وی در ادامه گفت: در تلاش هستیم مجموعه‌ کنسرت‌هایی در شهرهای دیگر ایران برگزار کنیم که کنسرت همدان در تاریخ ۴ و ۵ تیرماه قطعی شده است و در حال رایزنی برای اجرا در شهرهای دیگر هستیم.

محمد طریقت نوازنده و آهنگساز گروه طریقت نیز بیان کرد: قشر هنرمند، بسیار حساس است و اگر مشکلاتی برای او پیش بیاید مدتی در خود فرو می‌رود اما پس از مدتی مشکلات را به فراموشی می‌سپارد و مجددا به عرصه بازمی‌گردد. گر چه ما شش سال کنسرت برگزار نکردیم، اما فعالیتمان را در زمینه‌های دیگر ادامه دادیم و اکنون که تصمیم به اجرای کنسرت گرفته‌ایم حاصل حمایت مردم بود.

گروه موسیقی طریقت را علی طریقت (سه‌تار، رسا، سرپرست)، محمد طریقت (دف)، امیرحسین طریقت (تنبک، نوبانگ)، سجاد خانقاهی (سنتور)، بهنوش کاظمی‌زاده (کمانچه)، نازنین قاسمی (عود)، پارسا عاشقان (کمانچه)، حمیدرضا آفریده (کمانچه)، حسین روزبهانی (تار)، شیا قاضی‌اصفهانی (نی)، علی مبشری (تار)، احمد جعفری (بم‌نوا)، محمدرضا نصیری (بم‌تار)، هانیه حاتم‌ثانی (همخوان)، نوشین طافی (همخوان) و فاضل جمشیدی (آواز) تشکیل می‌دهند.

کنسرت گروه طریقت با عنوان «من اینجا ریشه در خاکم» ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.
منبع: 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود طریقت: چهاربرابر درآمد کنسرت هزینه کرده‌ایم | موسیقی ما