موسیقی ما- میترا فردوسی : خبر حذفشدن موسیقی پاپ از بخش رقابتی و مسابقهای جشنواره فجر خبر تازهای نیست. این خبر از چند ماه قبل از برگزاری جشنواره بیست و ششم آغاز شد و امسال نیز در چند ماه قبل از برگزاری جشنواره بیست و هفتم دوباره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری، ذهن بسیاری از علاقهمندان، دلسوزان و اهالی موسیقی را درگیر کرده است.
مهمتر از خود خبر، حذف موسیقی پاپ که از ژانرهای اصلی موسیقی کشورمان به حساب میآید، چندگانگی و اختلافی است که بین گفتههای دبیران اجرایی جشنواره و مسئولان ارشاد در مورد علل حذفشدن موسیقی پاپ از جشنواره شنیده میشود.
زمانی که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد، خبر حذف بخش رقابتی موسیقی پاپ را از جشنواره بیست و ششم اعلام کرد، دلیل این حذف از بخش رقابتی جشنواره را ضعف این نوع موسیقی ندانست، بلکه اعلام کرد، بحث بر سر این است که کانون توجه مسئولان در موسیقی باید چه باشد. او به این نکته اشاره کرد که موسیقی پاپ با هنجارهای اجتماعی ما ناسازگاری بیشتری دارد و به خوراک شنیداری کشور آسیب میزند. وی دلیل حذف این بخش را توجه به موسیقی ملی و حمایت از موسیقی کلاسیک عنوان کرد؛ در حالی که مدیر اجرایی جشنواره، آن را به دلیل عملکرد ضعیف موسیقی پاپ در دورههای گذشته جشنواره اعلام کرده بود.
از حسن ریاحی دبیر بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، درباره چند و چون انتشار این خبر پرسیدیم.
ریاحی گفت: پارسال موسیقی پاپ به طور کامل حذف نشد و به بخش جنبی جشنواره ارجاع داده شد. وی در جواب به اینکه از وجود اخباری مبنی بر حذف کامل موسیقی پاپ از بخشهای رقابتی جشنواره فجر امسال خبر داد و گفت: «من جلوی این تصمیم میایستم که موسیقی پاپ و گروههای خوب آنکه پارسال هم مجال فعالیت، حداقل در بخش جنبی جشنواره را یافته بودند، حذف شود و به مسئولان هم نظر صریح خود را اعلام کردهام و خواهم کرد.»
وی به لزوم انجام پژوهشهای مفصل با دانشگاهیان و متخصصان موسیقی پاپ برای اینکه بتوانیم برای رفع مشکلات موسیقی پاپ و تولید الگویی برای رسیدن به موسیقی پاپ حرفهای و قابل عرضه در جامعه، گامی موثر برداریم، اشاره کرد و گفت: پیشنهاد تشکیل کارگاههای سیاستگذاری، موازی با برگزاری جشنواره موسیقی فجر را به مسئولان ذیربط دادهام.
وی درباره مسائل زیادی را که در جریان مجوزدهیها و رد و تایید آثار پاپ به وجود آمده است، میگوید: «ببینید، هنوز هم خودشان به نتیجه نرسیدند که موسیقی پاپی که خوب است دارای چه ویژگیهایی است و موسیقی که باید رد شود، کدام است؟ یعنی سیاستگذاران ارشد، هنوز به یک چارچوب مشخص نرسیدهاند. لذا من بارها گفتهام، مراکز تحقیقات موسیقی باید وجود داشته باشد تا به صورت هدفمند و علمی به این مسئله بپردازند و به نتیجهای واحد برسند. باید همه بدانند که موسیقی پاپی که تایید میشود، چیست؟ ربط موسیقی پاپی که تایید میشود با فرهنگ ما چقدر باید باشد؟ نوآوریاش چگونه و تا چه حد باید باشد؟ وجود نشاط در این موسیقی چقدر مجاز است؟ همه این سؤالات باید در مراجع علمی پاسخ داده شود؛ چون الان سازوکار و الگوی مشخصی وجود ندارد، این مسائل به وجود آمده است. اگر موسیقیای را رد میکنند بیدلیل است؛ اگر هم تایید میکنند- اگرچه به نسبت قابل قبولتر است_ اما، در هر حال موسیقیای نیست که بتواند در رقابت بینالمللی حرفی بزند.»
حسن ریاحی موسیقی پاپ را نیاز هر جامعهای میداند و معتقد است، بدون شک این موسیقی قابل احترام است و باید جدی گرفته شود. وی همچنین از جریان حذف کامل موسیقی پاپ از جشنواره بیست و هفتم اظهار نگرانی کرد و گفت: «مسئولان ارشاد و مقامات بالاتر گفتهاند موسیقی پاپ به طور کامل جدا شود، اما نه تحت عنوان بخشی فرعی از جشنواره فجر و به یک اسم دیگر. شاید به اسم جشنواره موسیقی مردمی.»
دبیر جشنواره موسیقی فجر همچنین از مضامین فرسوده و کهنهشده و به تکراررسیده در موسیقی پاپ شکایت کرد و افزود: البته وضعیت موسیقی کلاسیک و سنتی هم زیاد روبهراه نیست و وضعیت موسیقی و کلام در موسیقی سنتی هم به تکرار رسیده است. میتوان گفت بعد از امثال مرحوم مشکاتیان و استاد علیزاده، اتفاق تازهای در عرصه موسیقی سنتی ما نیفتاده و لازم است حرکتهای تازهای رقم بخورد و اکنون از لحاظ تکنیکهای خوانندگی و مسائل فنی بسیار ضعیف عمل میکند.»
حسن ریاحی در پایان از لزوم حضور گروههای موسیقی موفق پاپ در جشنواره بیست و هفتم دفاع کرد و گفت: «من با این گونه منزویکردن خیلی موافق نیستم. حذف و طرد این موسیقی به بهانه ضعیفبودن، راهکار حل مسائل موسیقی پاپ نیست. معتقدم گروههای قابل احترام موسیقی پاپ که در جشنواره پارسال درخشیدند، مثل گروههایی مانند رستاک و دارکوب و همچنین گروههای جدیدی که خوب کار میکنند، باید حتما در جشنواره امسال به رقابت بپردازند. لذا از مسئولان خواهشمندم که این امکان را فراهم کنند، چون که من به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر در این باره مشکلی نمیبینم.»
دیدگاهها
afarin be in adam
تا وقتی کس یا کسانی مدیریت ارگانها یا قسمتی از ارگانهای فرهنگی رو به عهده میگیرن که در همون زمینه کوچکترین تخصصی ندارند وضع به همین منوا ل هست موسیقی پاپ معانی و مفاهیم گسترده ای از موسیقی رو در بر میگیره ودارای تنوع بالای هست و به جهت رسوخ در عمق احساس و زبان رسای عامیانه ار محبوبیت بالایی برخورداره ببینید این طور سبکهای موسیقی نه تنها باعث نشاط افراد بلکه نشاط جامعه میشن و نشاط و انرژی جامعه دروازه حل و فصل خیلی از مشکلات ناهنجار اجتماعیه باور کنید تو این مملکت به تنها چیزی که توجه نمیشه موسیقی معیارهای نشاط؛ تنوع؛ تو این مملکت زیر صفره در صورتی که در کشورهای دیگه موسیقی اولویت اول محسوب میشه بعید میدونم کسانی که با انتشار البوم های پاپ مخافن یا در کل با موسیقی مشکل دارند اصلا معنی و مفهوم نشاط و امید به زندگی رو بدونند چیه چسبیدن به موسیقی سنتی فکر میکنند همه باهاش حال میکنند همه بهش افتخار میکنند من به شخصه موسیقی سنتی امثال شجریان و اصفهانی رو موسیقی نمیدونم چون هیچ خلاقیت و نشاطی ندارند نمیدونم ولی فکر میکنم اگر امار بگیرن به غیر از چندتا پیرمرد این موسیقی طرفداری نداشته باشه قصد توهین ندارم ولی خدا وکیلی موسیقی که توش هیجان و ارتباط نباشه فقط مزاحمت صوتی تو خانه و پخش ماشینه به داد موسیقی پاپ ایران برسید ول کنید این رباعیات و اشعار بابا طاهرو!!!
افزودن یک دیدگاه جدید